Jump to content

Hjärnsläpp. Vad heter befattningen/tjänsten

Recommended Posts

Skulle förklara en sak för en kollega men måste ha blivit hjärntvättad i sömnen av små gröna män för jag kom inte på vad en persons befattning/tjänst heter/kallas.

Så.

Vad kallas personen som finns på varje kompani som man bla lämnar in förlustanmälan till och har en mängd andra administrativa tjänster men inte utbildar eller truppleder?

När jag låg inne (03/04) hade vi en Kommendant på vårt kompani. Det var vad jag jag förstod precis samma tjänst som adjutant men av nån anledning så kallades det då för kommendant istället. Lite kuriosa då jag förstod det som att ett namnbyte tillbaka till det mer traditotionella "adjutant" var på gång.

Kan möjligen ha vart så att detta var ett fenomen på Livgardet men jag fick intrycket att detta gällde iaf inom hela armén.

En annan ville absolut INTE göra lumpen på Livgardet.

Jag vet att detta blir lite skenheligt men.. VAD i hela fridens namn har det att göra med tråden eller någonting annat heller för den delen? :)

Edited by Jända

livkomp är ju udda de har ju även sin disponent(~komp ch) osv.

för övrigt så har man adjutanter på de andra kompanierna(iofs är det ju med 8.uh komps nedläggning bara ett ytterligare komp förutom livkomp på hela LG...), hur det är på skvadronerna vet jag dock inte

När jag låg inne (03/04) hade vi en Kommendant på vårt kompani. Det var vad jag jag förstod precis samma tjänst som adjutant men av nån anledning så kallades det då för kommendant istället. Lite kuriosa då jag förstod det som att ett namnbyte tillbaka till det mer traditotionella "adjutant" var på gång.

Kan möjligen ha vart så att detta var ett fenomen på Livgardet men jag fick intrycket att detta gällde iaf inom hela armén.

När jag gjorde värplikten (läs 2004-2005) hette det adjutant på kompani nivå. Men på Regementet fanns det även en Battaljonskommendant.

Vid fråga på vad som skillde sig mellan Adjutant och kommendant kom svaret; Ingenting.

Kommendant var tydligen ett begrepp som användes för högre nivå samt skapt läge (läs krig).

det var den förklaringen jag fick.

• 6 years later...

Jag har läst en del gamla reglementen (för krigsförband) och då får jag intrycket att adjutant var en befattning medan kommendant var en särskild uppgift.

Adjutanterna i kompani- och bataljonsstaber verkar ha ersatts av stabschef, eller olika -befäl. Tidigare fanns underrättelseadjutant, fältarbetsadjutant osv men nu underrättelsebefäl, fältarbetsbefäl osv. (Adjutant i hemvärnsområdesstab ersattes med kvartermästare.)

Kommendant var i stället den som ansvarade för kommendanturen vid förbandet. I hemvärnets nya befattningsbeskrivningar hittar jag att ledningsplutonchef ansvarar för bataljonsstabens kommendantur men nu undrar jag i vilken utsträckning begreppet kommendant används inom Försvarsmakten (alltså i betydelsen ansvarig för kommendantur)?

• 4 weeks later...