Jump to content
Sign in to follow this  
jonte72

F-22 Raptor - Stealth Fighter

Recommended Posts

Klart det vore. Men de flesta plan dras med begränsningar i början. F35 och F22 har helt klart framtiden för sig, dock är dom inte i mål än.

Blir väl en 600 miljarder till i kostnader innan de når målet. men jag läste att F35 inte skulle bli helt klart innan 2018 någonting.

men att F22 inte ens varit i strid än, efter 600 miljarder i cash säger en del.

Man får vääääldigt mycket svenskt försvar för dem pengarna., motsvara väl ett antal års försvarsanslag i Svedala.

Har det varit några konflikter där det har behövts slå ut fientligt flyg under tiden som F22 varit fullt operativ?

Ang jämförelse med Maus och liknande vagnar är den synnerligen haltande med tanke på att de knappt skulle kunna röra sig och om de defacto inte slet ut slutväxeln innan de lämnat garageplan fanns det väldigt få broar som klarade av deras vikt. Redan Kungstigern hade avsevärda mobilitetsproblem och den räknas ändå som någon form av lyckande. Ska man jämföra med något sådant när nog Strv2000 eller MBT70 mer vettiga objekt där Strv2000 aldrig lämnade ritbordet längre än en trämockup och MBT70 var lite för avancerad för sin tid och hade en del lite tveksamma tekniska lösningar.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_11_26_2012_p22-516490.xml

Lite intressant om F-22 och taktik:

F-22 pilots are now training to operate in “sensor formation,” spread 10-15 nm apart, and to act as “quarterbacks” for Boeing F-15C/D fighters. “We used to operate the F-22s four to five miles apart—and as we ran out of weapons, the enemy kept coming,” Wells said at Defence IQ's International Fighter conference here this month.

Kvantitet slår Kvalitet kan man ju fastslå av det uttalandet. Som jag fattar det så går en formation F-15 först med en F-22 strax bakom.

http://www.aviationw..._p22-516490.xml

Lite intressant om F-22 och taktik:

F-22 pilots are now training to operate in “sensor formation,” spread 10-15 nm apart, and to act as “quarterbacks” for Boeing F-15C/D fighters. “We used to operate the F-22s four to five miles apart—and as we ran out of weapons, the enemy kept coming,” Wells said at Defence IQ's International Fighter conference here this month.

Kvantitet slår Kvalitet kan man ju fastslå av det uttalandet. Som jag fattar det så går en formation F-15 först med en F-22 strax bakom.

Definitivt intressant, och jag läser det på samma sätt som dig.

Men jag fattar inte riktigt resonemanget i taktiken. F-22s styrka ska ju vara stealth och fight. Då skulle jag ju tro att det kluriga vore att ha F-22 ute och fiska, och plocka fi innan dom vet vad som händer, och sedan kunna sticka tillbaka till ett gäng F-15 som utgör ett tryggt stöd i ryggen. Om man skickar fram F-15 att slåss, och själv stannar bakom så är ju stealth av begränsat intresse. Ska man dessutom agera sensor så innebär det ju att man kör på med sin radar, så hejdå stealth. Nä, jag fattar inte alls, förutom att jag kan se att man vill skydda sina F-22 för dom är så superdupiga och dyra. Men isåfall borde man aldrig skaffat dom. När ett offensivt vapen börjar bli en tillgång som man inte har råd att förlora så fungerar det vapnet inte längre.

Att ha F-15 bakom vore ju däremot fullständigt lysande. Dom är inte stealthiga i alla fall, så dra på med massor med radar. Och häng på en massa vapen. Inte lika kritiskt med manövrerbarheten. Och sedan kan dom mata sina smygande F-22 med data. Om F-22 får slut på vapen så drar dom sig tillbaka bakom F-15, tankar upp, och sedan ut igen. F-15 har man massor av, och dom lär fungera fint i en lite mer defensiv roll.

Det är nog en taktik sprungen ur vad som är bäst med de till buds stående medlen. Man använder sensorövertaget hos F-22 (kontra F-15), för att få en så bra lägesbild som möjligt, förhoppningsvis då bättre än motståndarens, i hopp om att man då ska kunna vara bättre taktiker än motståndaren.

Detta försvåras ju dock av att det i dagsläget, som artikeln säger, inte finns någon datalänk mellan F-15 och F-22. Hade det funnits, hade ju F-22orna kunnat leda striden bättre och kunnat skjuta på mål som inte F-15 kunnat se.

Jag reagerade nog mer på att man förordar att F-35 kunder inte ska slänga bort alla sina F-16 eftersom de behövs för lead in träning (för vad? F-35ans bländande manöverbarhet, eller för att man ska få erfarenhet av en komplex förarmiljö?) samt att man inte ska träna mot andra stealth-flygplan. Det är väl ändå att underskatta en eventuell motståndare, att anta att denne inte har tillgång till stealthteknologi. Nån gång kommer ju ryssarnas och kinesernas ansträngningar i den kategorin mynna ut i operativa flygplan, förmodligen i tjänst hos en diktator nära dig.

Det är anmärkningsvärt att det läcker ut sånt här. Det gör sällan det och förlänger man det i sin logiska utsträckning så är det helt enkelt så att allt fler börjat inse att F-22 och F-35 är för dyra. Samt att man börjar inse att ECM gör att stealth inte är så väldigt vinnande när det gäller att tillskansa sig luftherravälde.

Extremt dyra flygplan som ändå inte är väldigt överlägsna är ett recept på misslyckande. När divisionschefer på F-22 öppet säger att man måste köpa fler billiga flygplan utan stealth så är det inte bara lite rök, det är riktigt anmärkningsvärt skifte från tidigare. Det är bra tycker jag, sent men bra.

Samt att man börjar inse att ECM gör att stealth inte är så väldigt vinnande när det gäller att tillskansa sig luftherravälde.

Jag tror att signaturanpassning är här för att stanna, men frågan är väl snarare hur mycket anpassning man väljer att göra. Som med alla andra designparametrar så innebär ju en långtgående signaturanpassning att andra parametrar blir lidande, och vill man ha bra värden på alla parametrar stiger kostnaderna. Ryssarna och kineserna verkar ju rikta in sig på att få ner radarsignaturen hyfsat framifrån, men inte så långtgående som för F-22 och F-35. Marknadsmaterialen för Rafale, Typhoon och Gripen skryter ju om låga radarsignaturer de med, men jag vet inte riktigt vad man gjort och hur effektiva de åtgärder man gjort är. Det enda jag vet när det gäller Gripen är att den lever på sin modesta storlek, och att det är i princip huvudstrategin i Gripens RCS-reducering. På Rafale kan man se lite sågtandning på luckor mm. Eurofighter kan jag inte se några uppenbara RCS-åtgärder på alls.

Men en viss anpassning borde alltid vara bättre än ingen anpassning alls. Störsändare och telekrig i all ära, men en minskad radarsignatur medför ju att, oavsett var motståndaren har för teknik för att upptäcka en, så är det svårare att upptäcka ett litet mål än ett stort. Med ökad erfarenhet inom RCS-reducering så kommer kostnaderna för utveckling på sikt minska, som med all annan ny teknik, så även om F-35 och F-22 är svindyra idag, på grund av sin optimering, så kanske deras efterföljare kommer vara minst lika extremdyra, men då på grund av annan, ny teknik.

Det är nog en taktik sprungen ur vad som är bäst med de till buds stående medlen. Man använder sensorövertaget hos F-22 (kontra F-15), för att få en så bra lägesbild som möjligt, förhoppningsvis då bättre än motståndarens, i hopp om att man då ska kunna vara bättre taktiker än motståndaren.

Men hur pass lång bakom kan dom vara och ändå ha ett sensorövertag jämfört med F-15? Längre fram innebär ju närmare målet man ska kika på, innebär ju att man har bättre möjligheter att se. Nä, som sagt, jag tycker det känns som man har satt på skon bakåfram.

Och att peta in dessa sensorer i en F-15 torde inte vara en så svår operation i jämförelse med att göra F-15 i närheten av lika stealthig som F-22. Uttrckt på ett annat sätt. Att anpassa F-15 för den offensiva rollen som F-22 är bra på är bra mycket svårare än att anpassa F-15 för den defensiva rollen, som F-22 är bra på.

Detta försvåras ju dock av att det i dagsläget, som artikeln säger, inte finns någon datalänk mellan F-15 och F-22. Hade det funnits, hade ju F-22orna kunnat leda striden bättre och kunnat skjuta på mål som inte F-15 kunnat se.

Det är onekligen ett aber.

Men jag ser fortfarande på det hela och tycker att F-22 framför känns som hela poängen, och ännu mer om dom får till en fungerande datalänk. Jag fattar helt enkelt inte galoppen att ha ett superstealthing och väldigt manövrerbart flygplan agera radarsändare bakom frontlinjen.

Det enda som jag ser som talar för den lösningen är att dom har mycket färre F-22, och dom kostar mycket mer. Så därför hushåller man med den dyra resursen. Men jag ser det som ett dubbelt misslyckande isåfall.

Jag reagerade nog mer på att man förordar att F-35 kunder inte ska slänga bort alla sina F-16 eftersom de behövs för lead in träning (för vad? F-35ans bländande manöverbarhet, eller för att man ska få erfarenhet av en komplex förarmiljö?) samt att man inte ska träna mot andra stealth-flygplan. Det är väl ändå att underskatta en eventuell motståndare, att anta att denne inte har tillgång till stealthteknologi. Nån gång kommer ju ryssarnas och kinesernas ansträngningar i den kategorin mynna ut i operativa flygplan, förmodligen i tjänst hos en diktator nära dig.

Ja, det var ju också en intressant observation. Det känns ganska självklart att det bara är en tidsfråga innan stealth dyker på på fler fronter. Och jag vet inte vad som means med lead-in träning heller.

Men hur pass lång bakom kan dom vara och ändå ha ett sensorövertag jämfört med F-15? Längre fram innebär ju närmare målet man ska kika på, innebär ju att man har bättre möjligheter att se. Nä, som sagt, jag tycker det känns som man har satt på skon bakåfram.

Man ska kanske inte tolka texten så bokstavligt, Exakt hur flygplanen grupperas är nog lite mer tredimensionellt än att de bara befinner sig bakom de andra flygplanen. De skulle t.ex kunna befinna sig på högre höjd och en bit ut på flanken istället, och fortfarande agera sensorstöd.

Men när det gäller rena prestanda skulle jag tro att F-22ans radar har längre räckvidd, högre upplösning och mindre störokänslighet än F-15, och övriga sensorer, som radarvaranare, också är bättre.

Och att peta in dessa sensorer i en F-15 torde inte vara en så svår operation i jämförelse med att göra F-15 i närheten av lika stealthig som F-22. Uttrckt på ett annat sätt. Att anpassa F-15 för den offensiva rollen som F-22 är bra på är bra mycket svårare än att anpassa F-15 för den defensiva rollen, som F-22 är bra på.

Men nu finns ju inte dessa sensorer i F-15 i dagsläget, och de kan ju bara träna efter de förutsättningar de faktiskt har. Faktum är att de har ett mindre antal F-22, och ett större antal F-15. Tydligen har de kommit till den slutsatsen att de kan "slösa" med sina F-15, och att de vill spara på sina F-22or.

Jag fattar helt enkelt inte galoppen att ha ett superstealthing och väldigt manövrerbart flygplan agera radarsändare bakom frontlinjen.

Det enda som jag ser som talar för den lösningen är att dom har mycket färre F-22, och dom kostar mycket mer. Så därför hushåller man med den dyra resursen. Men jag ser det som ett dubbelt misslyckande isåfall.

Ja, det är väl precis vad det är. Eftersom man från början hade tänkt sig att ersätta F-15 med F-22, men nu bara fått "en handfull" (180+ flygplan är fortfarande mer än de 40-60 flygplan vi kommer att förfoga över i framtiden) F-22or måste man anpassa sig.

Man "offrar" med den beskrivna taktiken (som förmodligen är EN av FLERA för övrigt?) stealthegenskaperna, för att i stället spela på flygplanets andra styrkor.

Ska man spela på F-22ans hela styrka så ska man ju ha bara F-22or i operationsområdet, och låta en del vara sensorplattformar (hunters), och andra vara "osynliga" vapenplattformar (killers). Men med den taktiken får man ju färre killers än om man låter den rollen upptas av flygplan man har i högre numerär.

Ja, det var ju också en intressant observation. Det känns ganska självklart att det bara är en tidsfråga innan stealth dyker på på fler fronter. Och jag vet inte vad som means med lead-in träning heller.

Lead-in är den sista delen träning man får innan man börjar flyga ett högprestanda stridsflygplan. I Sverige har vi ju inte haft någon "lead in trainer" på länge, i och med att all flygträning skett på Sk 60, och sedan har man fått typinflygning på Draken, Viggen eller Gripen. I utlandet sker utbildningen i flera steg, där man börjar med en propellerkärra, typ Bulldog, sen kanske ett propellersteg till, på en Tucano eller Pilatus för att avsluta skoltiden på en T-38, Hawk eller liknande jetflygplan. I artikeln så framgick det att dessa flygplan tydligen inte erbjuder tillräcklig träning inför F-35. Varför tyckte jag inte framgick ordentligt. Det finns ju ingen tvåsitsig F-35 version i dagsläget, så det enda sättet idag att skaffa sig en försmak av flygplanets prestanda är att hitta en tillräckligt vass trainer, eller simulator.

Eurofighter kan jag inte se några uppenbara RCS-åtgärder på alls.
Luftintagen ändrades en hel del just med tanke på detta.

Vad gäller F-15/F-22 mix tror jag man ska tänka "dynamiskt". F-22 långt fram, F-15 kommer bakifrån med hög fart för att få längre roboträckvidd, F-22 täcker dem när de vänder tillbaka inför nästa vända. T ex.

Vass blir vassare.

The US Air Force has awarded Lockheed Martin an indefinite-delivery/indefinite-quantity contract with a ceiling of $6.9 billion to upgrade the service’s fleet of F-22 Raptor stealth fighters.

http://theaviationist.com/2013/02/27/f-22-upgrade/

Last month on 19 April, the US Air Force's F-22 Combined Test Force (CTF) completed the 1,000th sortie on tail number 4007 at Edwards AFB, California. The aircraft is currently testing the Increment 3.2A software upgrade package which will add new electronic protection measures and new combat identification capabilities to the Raptor fleet.

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2013/05/raptor-4007-starts-testing-inc.html

Ryssen hälsar och tackar, måste vara första gången de fått möjligheten att mäta signaturer på F-22 systemet (?)

Edited by JohanGrön

Riktigt så kass är inte den ryska militära underrättelsetjänsten att de inte har kolla på den datan nu 2013.

Nu tror jag iofs att den där bilden är från 2007, och då hade de både externa tankar och Luneberg på de F-22:orna som mötte upp...så de lyste nog som...hmmm...väldigt små julgranar.

https://www.militarytimes.com/flashpoints/2017/11/20/f-22s-conduct-first-airstrikes-in-afghanistan/

WASHINGTON — In a first use of expanded military authorities in Afghanistan, U.S. warplanes destroyed eight Taliban opium production facilities in Helmand Province Sunday, the top U.S. general there said Monday.

U.S. Forces Afghanistan commander Gen. John Nicholson said U.S. and Afghan forces in total took out 10 facilities on the first day of Operation Jagged Knife, a combined air operation that involved Afghan A-29s and U.S. B-52s and F-22s to take out a series of factories that Nicholson said were used as a revenue source for the Taliban.

The operation marked the first use of the F-22 to conduct airstrikes in Afghanistan. The highly advanced stealth fighter has capabilities that exceed what should have been necessary to destroy a Taliban target, raising questions as to why that platform was selected.

On Monday, Nicholson said the F-22 was selected in a last-minute decision, based on what aircraft was available with the capability to carry a small diameter precision bomb. Nicholson showed a clip of a target hit by an F-22 that dropped 250-pound small diameter bombs inside a compound. The bombs destroyed two of the structures inside the compound, leaving one, “to avoid collateral damage,” Nicholson said.

“It wasn’t because of some of the other capabilities of that aircraft,” that the F-22 was selected, Nicholson said.

In a statement, U.S. Air Forces Central Command said the F-22 was used “for a variety of reasons, but primarily to mitigate collateral damage and civilian casualties by employing small diameter bombs carried by the aircraft.”

Pickart said the F-22s took off from Al Dhafra Air Base in the United Arab Emirates and the B-52s were from the 69th Expeditionary Bomber Squadron assigned to Al Udeid Air Base’s 379th Air Expeditionary Wing,

The airstrikes were supported by KC-10 and KC-135 refuelers, surveillance aircraft and command and control aircraft, Pickart said.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/29218/these-images-of-an-f-22-raptors-crumbling-radar-absorbent-skin-are-fascinating

Bilder på länken ovan visar en F-22:s radarabsorberande material som ser ut som det har lossnat. Detta är en följd av att underhåll ej utförts. I medeltal kostar det 600 000 kr i timman att flyga F-22 och underhållet av det radarabsorberande materialet står för en stor del av den kostnaden! Tillgängligheten för flyguppdrag ligger på cirka 50 procent.

• Thanks 1