Jump to content
Sign in to follow this  
jonte72

F-22 Raptor - Stealth Fighter

Recommended Posts

Lite löst nörderi: F-22A i dagsläget flyger endast med AIM-9M och AIM-120C-5 för luftstrid förutom kanon. AIM-9X och C7 har man inte lyckats integrera pga tekniska skäl (ja det "borde" ju gå kan man tycka men kretskorten och budgetanslag tyckte något annat för att kunna bli en operativ produkt nu). Externa bränsletankar används endast på ferry-flights och alltså inte annars. Största storlek på JDAM är 1000-lb. 4 st SDB-I och 1 st AIM-120C kan sitta tillsammans i ett fack. SDB-II som blir första vapen på F-22 med lasersökare (dock saknar flygplanet egen utpekare) är nästa vapen på gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite löst nörderi: F-22A i dagsläget flyger endast med AIM-9M och AIM-120C-5 för luftstrid förutom kanon. AIM-9X och C7 har man inte lyckats integrera pga tekniska skäl (ja det "borde" ju gå kan man tycka men kretskorten och budgetanslag tyckte något annat för att kunna bli en operativ produkt nu). Externa bränsletankar används endast på ferry-flights och alltså inte annars. Största storlek på JDAM är 1000-lb. 4 st SDB-I och 1 st AIM-120C kan sitta tillsammans i ett fack. SDB-II som blir första vapen på F-22 med lasersökare (dock saknar flygplanet egen utpekare) är nästa vapen på gång.

 

Vad dumt att den inte kan ta Aim-9X, synd att det är de robotarna man får med i Hasegawas byggsats :)

Är det inte bara X'en som är hjälmsikteskompatibel? Antar att det kommer i en framtida uppdatering då, om PAK-FA börjar säljas i några större kvantiteter.

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vad dumt att den inte kan ta Aim-9X, synd att det är de robotarna man får med i Hasegawas byggsats :)

Är det inte bara X'en som är hjälmsikteskompatibel? Antar att det kommer i en framtida uppdatering då, om PAK-FA börjar säljas i några större kvantiteter.

 

/E

 

Jo ambition vs verklighet drabbar även USA :) I dagsläget används inte hjälmsikte på Raptor, ingen beställning är heller lagd. Kanske dyker planerna upp igen om JSF-hjälmen visar sig anpassningsbar. (På wikipedia finns det en (hör och häpna) felaktigt beskriven bild på "F-22 som skjuter AIM-9X" men det är alltså ännu en AIM-9M som syns på fotot.)

 

För att riktigt passa F-22A i smaken så bör den få AIM-9X Block II som har Lock On After Launch med datalänk. Övriga versioner kräver att F-22A öppnar sina vapenluckor och hänger ut roboten så den kan stirra ut och räkna ner armeringstid osv. Block II är ännu under utveckling och man kan ju förmoda att man lösa kompatibilitetsproblem med F-22A i samma veva.

 

Kruxet med AIM-120-C7 och den nu försenade efterföljaren 120D har handlat om vibrationsstörningar... finns ju en del kraft i den kärran. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kompatibilitetsproblem? Kör F-22 Linux å AIM-9X Windows? :Malaj:

Det är ju bara att samba-montera dem. Hur kompatibilitetssvårt kan det vara? :-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm. Om man vore litet konspirationsteoretiskt lagd skulle man kunna tro att det man vill undvika är att människor lägger beslag på känsliga material... Det verkar ju finnas en genuin nyfikenhet på vilka material planet är byggt av, vilka färger man använt osv...

 

//Ormtunga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Från: The F-22 Program in Retrospect (pdf)

 

It now appears likely that F-22 production will end with a procurement of 187 Raptors,

of which 179 will be operational aircraft.

 

Hur skall dessa räcka för att ersätta 442 F-15A och F-15C/D (2007 års siffor)? De flesta av dessa kommer väl att vara så gott som skrotade 2025.

 

F-15 Eagle Service Life

 

För F-15E Strike Eagle finns väl ingen ersättare? Det planeras en Next-Generation Bomber. Men är den tänkt att ersätta F-15E Strike Eagle?

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22 ska inte sättas in över Lybien eftersom den inte ger någon högre effekt än legacy-plan. Enligt Military.com är de 187 F-22 som USA betalat miljarders miljarder för "...not a fleet of silver bullets", detta för att de kräver samma mängd stödflygplan...

 

Så...varför i helvete behövde man köpa dem? Varför är de så förbannat dyra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22 ska inte sättas in över Lybien eftersom den inte ger någon högre effekt än legacy-plan. Enligt Military.com är de 187 F-22 som USA betalat miljarders miljarder för "...not a fleet of silver bullets", detta för att de kräver samma mängd stödflygplan...

 

Så...varför i helvete behövde man köpa dem? Varför är de så förbannat dyra?

 

 

Underlig artikel.

 

Vilket bemannat flygplan behöver inte lufttankningsstöd för att få längre "time on station"?

Vilket bemannat flygplan behöve inte CSAR stöd om det skulle trilla ner?

 

Däremot saknar F-22 optiska sensorer för att göra tex en BDA på angripet mål, men då är vi utanför en egentlig NFZ:s operativa område då det berör markmål.

 

Om man inte vill bedriva en omfattande SEAD kampanj, vilket man nog vill då support kärrorna annars kommer få ligga långt bak, så är F-22 den maskin som skulle kunna bedriva en ren NFZ. Nu är inte det målet utan man vill få mer mångfacetterad verkan och då är det att föredra en kraftfull SEAD/DEAD följt av en etablerad NFZ (med spontana inslag av air interdiction skulle jag tro).

Share this post


Link to post
Share on other sites

"The Air Force's super-stealthy F-22 Raptor fighters likely would see their first combat action if a no-fly zone is set up by the U.S. and its allies over Libya, a senior defense official said Thursday."

 

http://thehill.com/news-by-subject/defense-homeland-security/150445-air-force-f-22-expected-to-be-used-in-early-days-of-any-libyan-no-fly-zone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är väl Raptorn förvisso lite overkill över just Libyen, det kan väl "budgetplanen" fixa.

Men att det ska vara så svårt med länkar, kan inte FV göra en drive för svenska jaktlänken?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är väl Raptorn förvisso lite overkill över just Libyen, det kan väl "budgetplanen" fixa.

Men att det ska vara så svårt med länkar, kan inte FV göra en drive för svenska jaktlänken?!

 

Lika mycket overkill som B-2 då, som sägs ha använts över Libyen. De kanske ville ha F-22:an Combat proven. Men lättare att exportera blir den ju inte eftersom det är exportförbud på den.

 

 

Från min länk ovan:

 

“The designers of the F-22 had a dilemma, which is whether to have the connectivity that would allow versatility or to have the radio silence that would facilitate stealthiness. What they opted for was a limited set of tactical data links,” said Loren Thompson, an analyst and chief operating office at the Lexington Institute, Arlington Va.

 

The F-22 can only connect with other F-22s via an intraflight data link, and can only receive, but not transmit, over the standard Link-16 data link found on most allied aircraft.

 

 

Hade det inte räckt med en on/off knapp i F-22:an för Link-16 datalänken att sända med också. Hade väl inte varit så komplicerat kan man tycka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade det inte räckt med en on/off knapp i F-22:an för Link-16 datalänken att sända med också. Hade väl inte varit så komplicerat kan man tycka.

Dels kan man fundera på hur det är med antennen och signaturanpassning. Men framför allt var det ju meningen att de skulle bege sig dit inga andra skulle kunna, så det taktiska behovet av att dela med sig av information -- om det skulle innebära att man röjde sig -- upplevdes som minimalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade det inte räckt med en on/off knapp i F-22:an för Link-16 datalänken att sända med också. Hade väl inte varit så komplicerat kan man tycka.

Man kan ju tycka det, maskinen är ju inte direkt liten. En alternativ lösning borde väl kunna vara att sätta en F-22-länk i E-3 (motsv.) och sedan låta den reläa informationen vidare via L16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22 utsätts för kostnadsgranskning:

 

Lawmakers already are facing the toughest budget negotiations in more than a decade, and the mood to trim the deficit is likely to remain. So at $718 million, the Air Force request to modernize the F-22 Raptor is a tempting line item in the Air Force budget.

 

Even though Defense Secretary Robert Gates capped production of the aircraft in 2009, its acquisition woes were back in the spotlight this week. The U.S. Government Accountability Office recently tagged the Air Force as the biggest driver of cost overruns within the Defense Department, and a prime culprit within the Air Force was the F-22, Rep. Jim Moran (D-Va.) said during a House Appropriations defense subcommittee hearing March 31. He added that the fifth-generation fighter was benched during operations in Libya.

 

"We're told it's because they're not close enough. Well, the whole idea was wherever they are they can get to where they need to be," Moran says.

 

The real problem, he says, seems to be that the F-22 can't communicate with NATO or other U.S. planes, nor can it communicate with the ground to attack targets there.

 

"Now that we've virtually gotten all of them, we're being told we can modernize them so we can use them," Moran says. "You have to wonder when it's going to be completed and when we're going to do this multi-function advanced datalink that will enable us to communicate with other planes."

 

Air Force Chief of Staff Norton Schwartz says the F-22 was designed as the premier air-to-air fighter and the plan is to take it from its "niche" to a more expansive role. As for communicating, the F-22 will talk to other F-22s and it can talk with other aircraft that have Link 16 using the Global Hawk unmanned aerial vehicle as a "gateway."

 

Schwartz says, "That is the near-term solution to this problem."

 

As for the use of the F-22 in Libya, Schwartz says the mission came together so rapidly that they used primarily aircraft that were already in Europe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om kostnadsspiralen i F22-projektet mm.

 

"That's because, two years ago, Congressional hearings over building more F-22s has led to the release of data about how much it costs, per flight hour, to maintain the aircraft.

It's $44,000 per flight hour, compared to $30,000 per hour for the older F-15 that the F-22 is replacing. The F-22 per-hour cost is nearly twice what it is for the F-16. While it

requires 19 man hours of maintenance for each F-16 flight hour, the F-22 requires 34 hours. The manufacturer originally said it would be less than ten hours. Most of this additional

F-22 expense (and man hours) is for special materials and labor needed to keep the aircraft invisible to radar."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant att F-22 trots allt verkar billigare att flyga än Eurofighter Typhoon, som ju enligt någon uppgift som flutit runt på nätet kostar 50.000 PUND per timme.

 

Allt är relativt.. :D(på samma ställe kan man läsa att timkostnaden för Gripen också är 50.000, fast i kronor)

 

För att fortsätta att sätta kostnader i relation så uppges kostnaden per flygplan för F-22 varit beräknad till 177,6 miljoner USD 2006, och tyskland fick betala 90 miljoner EUR per styck för sina Eurofighters tranche 3A de beställde 2009. Med dagens kronkurs blir det ca 1,1 miljard för en F-22 och 0,805 miljarder för en Eurofighter.

Flygkostnaden för bägge maskinerna i kronor blir ca 273.000 och 506.000kr/h respektive (Pundet är tydligen väldigt lågt just nu!)

 

Det verkar inte krävas allt för många flygtimmar per flygplan för att man ska kunna hämta hem en investering i en F-22 kontra en Eurofighter.

 

För första gången sedan F-22an började projekteras har någon kommit fram till att F-22 är en billig maskin.. fantastiskt! Jag måste helt enkelt räknat fel någonstans.

 

/E

 

PS. Alla övriga prisuppgifter är givetvis hämtade från wikipedia, och växlingskursen den som Google använder det datum detta inlägg skrevs. Jag är medveten om att jämförelserna haltar något.

Edited by Erik_G

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant att F-22 trots allt verkar billigare att flyga än Eurofighter Typhoon, som ju enligt någon uppgift som flutit runt på nätet kostar 50.000 PUND per timme.

 

Allt är relativt.. :D(på samma ställe kan man läsa att timkostnaden för Gripen också är 50.000, fast i kronor)

 

För att fortsätta att sätta kostnader i relation så uppges kostnaden per flygplan för F-22 varit beräknad till 177,6 miljoner USD 2006, och tyskland fick betala 90 miljoner EUR per styck för sina Eurofighters tranche 3A de beställde 2009. Med dagens kronkurs blir det ca 1,1 miljard för en F-22 och 0,805 miljarder för en Eurofighter.

Flygkostnaden för bägge maskinerna i kronor blir ca 273.000 och 506.000kr/h respektive (Pundet är tydligen väldigt lågt just nu!)

 

Det verkar inte krävas allt för många flygtimmar per flygplan för att man ska kunna hämta hem en investering i en F-22 kontra en Eurofighter.

 

För första gången sedan F-22an började projekteras har någon kommit fram till att F-22 är en billig maskin.. fantastiskt! Jag måste helt enkelt räknat fel någonstans.

 

/E

 

PS. Alla övriga prisuppgifter är givetvis hämtade från wikipedia, och växlingskursen den som Google använder det datum detta inlägg skrevs. Jag är medveten om att jämförelserna haltar något.

 

Man undrar vad som gör en Eurofighter dubbelt så dyr att flyga som F-22?

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22:an har problem med syrgasgeneratorn. DefenseNews.

 

"It's a big deal if you're at high altitude and you run out of oxygen," Weber said.

 

At 50,000 feet, a human being has less than 10 seconds of useful consciousness, he said.

 

Air Force Gen. William Fraser, commander of ACC, ordered a stand-down of the entire 158-plane F-22 fleet on May 3, Ferrau said. The service has not determined how long the Raptor fleet will remain grounded, nor has the exact nature of the problem been identified, she said.

 

"We are still working to pinpoint the exact nature of the problem. It is premature to definitively link the current issues to the OBOGS system," Ferrau said. "The safety of our airmen is paramount and we will take the necessary time to ensure we perform a thorough investigation."

 

There have been nine suspected cases of hypoxia during F-22 operations since mid-2008, and recently there has been a jump in the number of such incidents.

 

"Over the last week, we have experienced five additional F-22 'Physiological-Hypoxia Like' events across the Air Force, which led Commander of Air Combat Command to establish the current F-22 stand-down," Ferrau said.

 

Air Force sources said that an OBOGS malfunction was suspected in a November crash outside Joint Base Elmendorf-Richardson, Alaska, that claimed the life of Capt. Jeff Haney of the 525th Fighter Squadron.

 

Despite the known OBOGS incidents, the Air Force will not officially link the November crash to the oxygen generator malfunctions.

 

"It is inappropriate for us to comment on the F-22 crash in Alaska, since the accident investigation board report has not concluded," Ferrau said.

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22:an börjar flygas igen efter 4 månaders uppehåll.

 

"The entire fleet will undergo an extensive inspection of the life support systems before returning to flight, with follow-on daily inspections,

officials said. The aircraft is capable and authorized to fly above 50,000ft. Pilots will use additional protective equipment and undergo baseline

physiological tests. The return-to-fly process will begin with instructor pilots and flight leads regaining their necessary proficiency, then follow

with other F-22 wingmen."

 

http://www.key.aero/view_news.asp?ID=4026&thisSection=military

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sista F-22A:an börjar byggas Marietta, Georgia. Det blir den sista av 195 beställda. 185 operativa plan finns då kvar.

 

http://www.flightglobal.com/articles/2011/09/07/361709/lockheed-starts-final-assembly-on-last-f-22a.html

 

Trist att de valde att inte sälja F-22 till Japan och Australien, F-22B med utökad attackförmåga och en liten intern samt stor extern sjömålsrobot borde ha varit perfekt för dem. Jag håller fortfarande på att amerikanarna borde ta F-35 erfarenheterna och de bästa F-35 systemen och använda dem i en F-22B.

 

Även FB-22 är en intressant idé, undrar om den kan bli billigare än att fortsätta hålla liv i B1-b?

 

F.ö. förefaller F-35 vara på väg mot fiasko. Jag tror det blir fler F-18 E/F, kanske fler F-16, i bästa fall F-22B, fler UAV/RPV från land och fartyg och nerlagt marinkårsflyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även FB-22 är en intressant idé, undrar om den kan bli billigare än att fortsätta hålla liv i B1-b?

 

FB-22 är inte aktuell längre. Till det nya bombplanet finns det önskemål att det skall kunna bära Massive Ordnance Penetrator (MOP) GBU-57A/B.

Kryssningsmissiler skall också kunna bäras. B-52:an kan inte heller flyga hur länge som helst. B-2:an finns i för litet antal.

Önskad vapenlast: 6350–12700 kg och räckvidd mer än 9000 km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sista F-22 Raptorn har rullat av Lockheeds monteringslina tisdagen den 13:e December.

Detta är det 187:e producerade flygplanet som rullar av linen, åtta testflygplan av Raptor byggdes också.

Inräknat de åtta testplanen är planet med nummer 4195 på fenan den 195:e F-22:an som byggts.

4195 skall levereras i maj till 3rd Wing’s 525th Fighter Squadron, Joint Base Elmendorf-Richardson, Alaska.

 

http://www.airforcetimes.com/news/2011/12/defense-air-force-f-22-raptor-last-rolls-off-line-121311w/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By vikingman
      Ett koncept kallat Tempest har tagits fram av UK MoD och Team Tempest med fyra företag som partners: BAE Systems, MBDA, Leonardo and Rolls-Royce.
      De söker ytterligare partners. Förslaget innehåller eventuellt samarbete med Sverige, där Saab gör Gripen, eller möjligen Japan och andra länder i Asien, där efterfrågan
      på flygplan ökar, eftersom Kina och Indien upprustar.
       
      Artikeln på Drive nämner dock att utsikterna är små till att pengar finns för detta projekt.
       
      http://www.thedrive.com/the-war-zone/22190/the-u-k-s-new-tempest-stealth-fighter-project-already-faces-serious-challenges
       
      https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/farnborough-2018-team-tempest-tempting-global-inte/
       
      https://nationalpost.com/news/a-dangerous-new-era-britain-unveils-the-tempest-fighter-jet-in-lieu-of-post-brexit-world
    • By Frekvenz
      Antagligen någon som haft tråkigt en mörk vinterkväll i Irkutsk, men ändå kul.
       

       
      Källa: www.englishrussia.com (en annars trevlig källa till militära bilder från övergivna och aktiva ryska installationer, fordon och motsvarande)
    • By niben
      Aftonbladet är en ständig källa av överraskningar kring fakta gällande militär utrustning. Nu har dom slagit till igen, jag citerar uttalande i aftonbladet från den franska försvarsministern och aftonbladets tilläggstext.
       
      – Vi har ubåtar och flygplan som inte kan fångas på radar. Alliot-Marie pratade om de fyra franska atomdrivna ubåtar som vardera är bestyckade med 16 interkontinentala robotar. Och om de Mirage-2000-stridsplan, tillsammans med den ännu mer avancerade modellen Super-Etendard, som alla bär robotor med kärnstridsspetsar.
       
      Inte illa för en 70-tals konstruktion som Super-Etendard ;)
       
      Jag vet inte vilken tanke som är mest skrämmande (eller roande), om aftonbladet inte har någon susning om vad dom skriver om eller om den franska försvarministern verkligen tror deras hangarflygplan verkligen är osynligt för radar, eller om allt jag vet om militära flygplan ställs helt på kant :P.
       
      Jag misstänker att dom menar Rafale, men jag är ganska säker på att stealth-kapaciteten hos det planet, likt Mirage-2000 är ganska begränsade. Åtminstone jämfört med jänkarnas kärror.
       
      Hela artikeln, Aftonbladet gör det igen
    • By Fu Johanson
      En del av det här har det visserligen pratats om tidigare men det är intressant att se i ett sammanhang.
      Sen så har förmodligen en del av er här läst om hur F/A-22 upprepade gånger har förintat större antal F-15 i luftstridsövningar nyligen.
      Den största vinsten sägs vara när en F/A-22 tog sig an fem F-15 och sköt ned samtliga innan de lyckats avfyra en enda robot.
       
      Överlag börjar det se ut som om F/A-22 är ett rejält imponerande stridsflygplan.
       
       
×
×
  • Create New...