Jump to content
Sign in to follow this  
jonte72

F-22 Raptor - Stealth Fighter

Recommended Posts

Det är ju inte säkert att det här med att vägra sälja F22 kommer stå sig för evigt, man har ju sålt F15 till några länder, och det är väl ett analogt fall, en tidigare generations superplan? Undrar om man skulle vägra om briterna ville köpa?

 

Jag undrar om anledningen att man inte vill sälja F22 är enbart att man inte vill lämna ifrån sig det vassaste man har, eller om det delvis är för att skydda marknaden för F35?

 

Vore det inte väldigt listigt att rusta sina närmaste allierade med det vassaste man har?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är ju inte säkert att det här med att vägra sälja F22 kommer stå sig för evigt, man har ju sålt F15 till några länder, och det är väl ett analogt fall, en tidigare generations superplan? Undrar om man skulle vägra om briterna ville köpa?

 

Jag undrar om anledningen att man inte vill sälja F22 är enbart att man inte vill lämna ifrån sig det vassaste man har, eller om det delvis är för att skydda marknaden för F35?

 

Vore det inte väldigt listigt att rusta sina närmaste allierade med det vassaste man har?

 

 

Bränt barn skyr elden. Det kan leda till en LAVIn av en spridd information

 

När de två av de största "opponenterna" till en inte föraktningsbar del bygger sin flygindustri på reverse engineering så drar man sig nog lite. Detta gäller inte alls bara USA utan nog samtliga företag i branschen tänker sig för, men med den inneboende kapaciteten hos Raptorn så skulle nog jag med ligga vaken om natten nynnande på en dålig Dileva låt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är ju inte säkert att det här med att vägra sälja F22 kommer stå sig för evigt, man har ju sålt F15 till några länder, och det är väl ett analogt fall, en tidigare generations superplan? Undrar om man skulle vägra om briterna ville köpa?

 

Jag undrar om anledningen att man inte vill sälja F22 är enbart att man inte vill lämna ifrån sig det vassaste man har, eller om det delvis är för att skydda marknaden för F35?

 

Vore det inte väldigt listigt att rusta sina närmaste allierade med det vassaste man har?

 

 

Bränt barn skyr elden. Det kan leda till en LAVIn av en spridd information

 

När de två av de största "opponenterna" till en inte föraktningsbar del bygger sin flygindustri på reverse engineering så drar man sig nog lite. Detta gäller inte alls bara USA utan nog samtliga företag i branschen tänker sig för, men med den inneboende kapaciteten hos Raptorn så skulle nog jag med ligga vaken om natten nynnande på en dålig Dileva låt.

 

 

"Vi har bara varandra" eller "Vem ska jag tro på"? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Var har du hört det?

Källan om att F-35 kan läggas ner om ett land hoppar av minns jag inte.

Däremot har jag sett en Australiensisk dokumentär som sändes i Svensk tv för något år sedan gällande frågan F-35 i Australien. De tyckte att planet bara var en dyr version av Eurofightern, med den fördelen att den har stealthegenskaper. Och som någon annan föreslog, borde man pressa på USA att sälja F-22 istället.

 

 

Som sagt hoppas jag att F-35 kommer få skrotas på grund av finanskrisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Var har du hört det?

Källan om att F-35 kan läggas ner om ett land hoppar av minns jag inte.

Däremot har jag sett en Australiensisk dokumentär som sändes i Svensk tv för något år sedan gällande frågan F-35 i Australien. De tyckte att planet bara var en dyr version av Eurofightern, med den fördelen att den har stealthegenskaper. Och som någon annan föreslog, borde man pressa på USA att sälja F-22 istället.

 

 

Som sagt hoppas jag att F-35 kommer få skrotas på grund av finanskrisen.

 

Vore ju himla lessamt för Norge..... :happy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilar krockar, flygplan kraschar och tjejer har oftast PMS en gång i månaden. Det är verkligheten.

 

Vart vill jag komma? Jo, Gripen har kraschat väldigt lite jämfört med hur ofta nya flygplansmodeller går i backen. Jänkarna får nog inse att det kommer dimpa ner minst 1-3 F22:or per år ett tag framöver. Inte konstigt att USA's statsskuld är omänskligt stor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm....rykten som snurrar på andra forum säger att piloten inte skjutit ut sig :( Trist om så är fallet, men det är väl i linje med det som står i rapporterna...de lär väl inte gå ut med info om piloten innan de underrättat de anhöriga...

Har för mig att de brukar säga till på en gång om piloten lyckats skjuta ut sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm....rykten som snurrar på andra forum säger att piloten inte skjutit ut sig :( Trist om så är fallet, men det är väl i linje med det som står i rapporterna...de lär väl inte gå ut med info om piloten innan de underrättat de anhöriga...

Har för mig att de brukar säga till på en gång om piloten lyckats skjuta ut sig.

 

Hypotetisk fråga, oavsett pilotens öde i detta fallet, kan det vara så att man som pilot tvekar att skjuta ut sig pga planets ganska tilltagna prislapp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bränt barn skyr elden. Det kan leda till en LAVIn av en spridd information

 

När de två av de största "opponenterna" till en inte föraktningsbar del bygger sin flygindustri på reverse engineering så drar man sig nog lite. Detta gäller inte alls bara USA utan nog samtliga företag i branschen tänker sig för, men med den inneboende kapaciteten hos Raptorn så skulle nog jag med ligga vaken om natten nynnande på en dålig Dileva låt.

Japan verkar väl vara ett land som är tämligen intresserade av F-22, är det lika osannolikt att de skulle få köpa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm....rykten som snurrar på andra forum säger att piloten inte skjutit ut sig :( Trist om så är fallet, men det är väl i linje med det som står i rapporterna...de lär väl inte gå ut med info om piloten innan de underrättat de anhöriga...

Har för mig att de brukar säga till på en gång om piloten lyckats skjuta ut sig.

 

Hypotetisk fråga, oavsett pilotens öde i detta fallet, kan det vara så att man som pilot tvekar att skjuta ut sig pga planets ganska tilltagna prislapp?

 

Har jag svårt att tro. Dom lär ju knappast drillas i vad planet kostar när dom utbildas. Och när något händer så lär det vara det som drillats in i ryggraden som är det man möjligen tänker på.

Och vad spelar det för roll vad för prislapp planet har om man måste skjuta ut sig? Det blir ju bara en fråga om ifall piloten också ska dö eller inte. Planet är ju förlorat i vilket fall som helst. En pilot kostar för övrigt en hel del pengar han också...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bränt barn skyr elden. Det kan leda till en LAVIn av en spridd information

 

När de två av de största "opponenterna" till en inte föraktningsbar del bygger sin flygindustri på reverse engineering så drar man sig nog lite. Detta gäller inte alls bara USA utan nog samtliga företag i branschen tänker sig för, men med den inneboende kapaciteten hos Raptorn så skulle nog jag med ligga vaken om natten nynnande på en dålig Dileva låt.

Japan verkar väl vara ett land som är tämligen intresserade av F-22, är det lika osannolikt att de skulle få köpa?

 

Skulle jag tro. Stoppet är än så länge totalt. Spelar ingen roll vem som är intresserad.

Om det någon gång skulle ändras på den punkten så tror jag inte Japan står först på listan av tänkbara länder att exportera till, även om dom finns med på listan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Planet är ju förlorat i vilket fall som helst.

 

Ibland lyckas piloter landa plan som är så illa skadade att de borde ha skjutit ut sig.

Det är möjligt att piloten försökte rädda planet men hade otur.

Hur det är i det här fallet har jag ingen aning om, jag har inte läst något om hur

olyckan gick till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skulle jag tro. Stoppet är än så länge totalt. Spelar ingen roll vem som är intresserad.

Om det någon gång skulle ändras på den punkten så tror jag inte Japan står först på listan av tänkbara länder att exportera till, även om dom finns med på listan.

Jo, är stoppet totalt så är det ju, det har du ju rätt i. Problemet är väl att "någon gång" väl då måste bli ganska snart, om det alls ska bli någon export. Linjen för Raptor stängs väl inom några år, om inte USAF får ytterligare plan?

 

Japan kanske inte står först på listan, men listan är väl inte så lång? Australien och Japan är de länder som brukar nämnas som verkligt intresserade. Israel skulle väl knappast tacka nej till F-22 om de fick möjlighet, men de verkar ju inte riktigt se sig själva som möjliga köpare. Främst beroende på priset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Planet är ju förlorat i vilket fall som helst.

 

Ibland lyckas piloter landa plan som är så illa skadade att de borde ha skjutit ut sig.

Det är möjligt att piloten försökte rädda planet men hade otur.

Hur det är i det här fallet har jag ingen aning om, jag har inte läst något om hur

olyckan gick till.

 

Förvisso sant. Men jag skulle tro att det då handlar om att piloten kanske inte hinner fundera på alternativet att skjuta ut sig för att han är för upptagen med att försöka lösa problemet med att ha kontroll på flygplanet. Någon fundering om planets värde, och beslut utifrån det tror jag knappast att han gör.

 

Om det aktuella fallet vet jag absolut inget alls, men jag hoppas att piloten har klarat sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en ytlig bekant som flugit Viggen. Vi pratade lite om krascher och utskjutningar. Fick han välja mellan att rädda sig själv eller se till att planet slog ner på ett säkert ställe skulle han valt det sista 10ggr av 10.

 

Det _kan_ vara så att F22 piloten var nära bebyggelse eller motsv. Har inte hittat några uppgifter om crashsiten ännu.

Eller så fanns det inte tid att skjuta ut sig. Hög fart på låghöjd, då handlar det om läskigt små marginaler.

 

Kommer nog mer info snart. Alltid sorgligt när folk får sätta livet till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag har en ytlig bekant som flugit Viggen. Vi pratade lite om krascher och utskjutningar. Fick han välja mellan att rädda sig själv eller se till att planet slog ner på ett säkert ställe skulle han valt det sista 10ggr av 10.

 

Det _kan_ vara så att F22 piloten var nära bebyggelse eller motsv. Har inte hittat några uppgifter om crashsiten ännu.

Eller så fanns det inte tid att skjuta ut sig. Hög fart på låghöjd, då handlar det om läskigt små marginaler.

 

Kommer nog mer info snart. Alltid sorgligt när folk får sätta livet till.

 

Jo, jag kan nog tro att placera krashen på ett "bra" ställe nog är en sak som många piloter först tänker på.

 

Enligt rubriker ska krashen skett i öknen. Troligen inte så mycket farliga saker att dimpa ned på med andra ord. Men marginalerna är ibland läskigt små som sagt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
F-22 kraschade i Kalifornien

 

Ny information säger att piloten inte sköt ut sig. :rolleyes:

 

Appropå artikeln hoppas jag att det inte påverkar beslutet att fortsätta produktionen av F-22 plan.

Jag har viss flygindustriskadeglädje när det går dåligt med affärerna pga Norge men världen blir

osäkrare om USA fumlar till det med sin flygkapacitet och F-22 är det bästa som redan fungerar.

Satsar de allt på nästa generation och överger det bästa de redan har och det går fel blir det en

rejäl försvagning av deras försvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

F-22 crash claims life of Edwards pilot

David Cooley, 49, of Palmdale, Calif., died when the F-22 he was piloting crashed northeast of the base here.

 

Mr. Cooley worked as a test pilot with Lockheed Martin, and was employed at the 411th Flight Test Squadron an Edwards Air Force Base

.

 

RIP

Share this post


Link to post
Share on other sites
Some senior U.S. Air Force officials were notified yesterday that there was no pilot ejection from the F-22 that crashed near Edwards AFB Base.

 

The Lockheed Martin pilot was declared dead at the hospital which seemed to indicate he was killed after ejection, but officials at Edwards said that statement was simply a pro forma statement for the investigation. USAF officials said the report of no ejection came soon after the crash, but almost immediately a complete security blanket was dropped over the investigation and no more data has been revealed.

 

Länk

Edited by Zhukov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter skumt.

 

Först så är det inte en vanlig pilot utan testpilot som varit med och utvecklat/testat flygplanet. För det det andra så kördes han till sjukhuset där han förklarades som död?

 

Han måste ha lyckats få ner planet i väldigt låga hastigheter och kraschlandat utan att planet splittrats i miljoner bitar. Alternativt sköt han ut sig men av nån anledning inte överlevt.

 

Den stora frågan är varför just han och vilka manöver som utfördes innan kraschen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det låter skumt.

 

Först så är det inte en vanlig pilot utan testpilot som varit med och utvecklat/testat flygplanet. För det det andra så kördes han till sjukhuset där han förklarades som död?

 

Han måste ha lyckats få ner planet i väldigt låga hastigheter och kraschlandat utan att planet splittrats i miljoner bitar. Alternativt sköt han ut sig men av nån anledning inte överlevt.

 

Den stora frågan är varför just han och vilka manöver som utfördes innan kraschen?

 

 

Vad är det som är skumt?

 

  • Flygprov är ständigt pågående med i stort sett samtliga typer, i synnerhet på Edwards
  • Beroende på vilka som han fram till honom först, vilket mycket väl kan ha varit en Ad hoc räddningsaktion i form av en hkp som var i närheten så kan sjukvårdsexpertisen varit tveksam. Även här i Sverige gäller i många fall devisen "levande tills doktor deklarerat död eller huvudet är skiljt från kroppen"
  • Vilka manövrar han gjorde är endast en faktor av flera som kan kopplas in, mjukvarueditioner,lastkonfiguration, räddningssystem osv osv

 

Ytterst tråkig utgång är det iaf utan tvekan

Share this post


Link to post
Share on other sites

USAs försvarsminister Mr Robert Gates avser lägga ner F-22 produktionen när de beställda drygt 180 planen är levererade

 

Lockheed hävdar att 95 000 arbetstillfällen kan hotas genom detta.

 

Jag antar att "såpan" i USA kongressen snart sätter igång..

 

http://news.yahoo.com/s/ap/20090406/ap_on_.../defense_budget

Edited by kerran

Share this post


Link to post
Share on other sites
USAs försvarsminister Mr Robert Gates avser lägga ner F-22.

Nej, det gör han inte. Däremot så vill han inte anskaffa fler än 187 flygplan, dessa kommer dock att flyga i många år framöver.

Share this post


Link to post
Share on other sites
USAs försvarsminister Mr Robert Gates avser lägga ner F-22 produktionen när de beställda drygt 180 planen är levererade

 

Nej, det gör han inte. Däremot så vill han inte anskaffa fler än 187 flygplan, dessa kommer dock att flyga i många år framöver.

 

Är inte "att lägga ner produktionen när alla planen är levererade" samma sak som att "inte anskaffa fler än de beställda flygplanen" i detta fallet? Jag ser inte att det direkt är någon rusning på utländska köpare av F-22 som gör att linen kan hållas igång efter att USAF´s flygplan är levererade. Fast sen är det väl inte upp till USA´s försvarsminister att bestämma huruvida den privatägda industrin ska producera eller inte producera produkter. Det kanske finns business i att producera och lagerhålla F-22or, på samma sätt som GM gör, och dem går det ju bra för..

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är inte "att lägga ner produktionen när alla planen är levererade" samma sak som att "inte anskaffa fler än de beställda flygplanen" i detta fallet?

Visst är det samma sak. Men som du kanske ser så redigerade kerran sitt inlägg efter det att jag svarat på det. Det jag svarade på var något annat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är inte "att lägga ner produktionen när alla planen är levererade" samma sak som att "inte anskaffa fler än de beställda flygplanen" i detta fallet?

Visst är det samma sak. Du har självklart helt rätt. Förlåt mig så hemskt mycket...

 

 

Fyyyy, sånt är fegt. Nästan lika lågt som att redigera citat innan man använder dem i sitt inlägg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket stridsflygplan tror ni gynnas bäst OM F-22 tillverkningen avslutas efter 187 tillverkade?

Är det F-35 som ska ersätta alla åldrande F-15? Kan nybeställningar av en hottad F-15 bli aktuella? Boeing tillverkar ju fortfarande F-15 i låg takt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vilket stridsflygplan tror ni gynnas bäst OM F-22 tillverkningen avslutas efter 187 tillverkade?

Är det F-35 som ska ersätta alla åldrande F-15? Kan nybeställningar av en hottad F-15 bli aktuella? Boeing tillverkar ju fortfarande F-15 i låg takt...

 

Det enda flygplan som jag ser som tänkbar kandidat till att fylla ett eventuellt tomrum skapat av brist på F-22or är F-35. F-15 känns inte som något som USA vill ha i tjänst om 15-20 år. Som världsläget ser ut just nu verkar inte behovet av något ultrasuperduperflygplan vara allt för stort. F-35 lär väl vara fullt kapabelt att kunna slåss och segra mot vilket annat högteknologiskt stridsflygplan som helst. Det kan ju också slåss mot det mest lågteknologiska vapnet, en tonåring med Kalashnikov, bättre än vad F-22 kan. Med nuvarande regim i USA, och med nuvarande ekonomiska situation tror jag inte att de icke-beställda F-22orna ersätts alls. Å andra sidan kanske det blir någon form av ersättning som arbetsmarknadspolitisk åtgärd, så som jänkarna säger, you never know..

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By vikingman
      Ett koncept kallat Tempest har tagits fram av UK MoD och Team Tempest med fyra företag som partners: BAE Systems, MBDA, Leonardo and Rolls-Royce.
      De söker ytterligare partners. Förslaget innehåller eventuellt samarbete med Sverige, där Saab gör Gripen, eller möjligen Japan och andra länder i Asien, där efterfrågan
      på flygplan ökar, eftersom Kina och Indien upprustar.
       
      Artikeln på Drive nämner dock att utsikterna är små till att pengar finns för detta projekt.
       
      http://www.thedrive.com/the-war-zone/22190/the-u-k-s-new-tempest-stealth-fighter-project-already-faces-serious-challenges
       
      https://www.shephardmedia.com/news/defence-notes/farnborough-2018-team-tempest-tempting-global-inte/
       
      https://nationalpost.com/news/a-dangerous-new-era-britain-unveils-the-tempest-fighter-jet-in-lieu-of-post-brexit-world
    • By Frekvenz
      Antagligen någon som haft tråkigt en mörk vinterkväll i Irkutsk, men ändå kul.
       

       
      Källa: www.englishrussia.com (en annars trevlig källa till militära bilder från övergivna och aktiva ryska installationer, fordon och motsvarande)
    • By niben
      Aftonbladet är en ständig källa av överraskningar kring fakta gällande militär utrustning. Nu har dom slagit till igen, jag citerar uttalande i aftonbladet från den franska försvarsministern och aftonbladets tilläggstext.
       
      – Vi har ubåtar och flygplan som inte kan fångas på radar. Alliot-Marie pratade om de fyra franska atomdrivna ubåtar som vardera är bestyckade med 16 interkontinentala robotar. Och om de Mirage-2000-stridsplan, tillsammans med den ännu mer avancerade modellen Super-Etendard, som alla bär robotor med kärnstridsspetsar.
       
      Inte illa för en 70-tals konstruktion som Super-Etendard ;)
       
      Jag vet inte vilken tanke som är mest skrämmande (eller roande), om aftonbladet inte har någon susning om vad dom skriver om eller om den franska försvarministern verkligen tror deras hangarflygplan verkligen är osynligt för radar, eller om allt jag vet om militära flygplan ställs helt på kant :P.
       
      Jag misstänker att dom menar Rafale, men jag är ganska säker på att stealth-kapaciteten hos det planet, likt Mirage-2000 är ganska begränsade. Åtminstone jämfört med jänkarnas kärror.
       
      Hela artikeln, Aftonbladet gör det igen
    • By Fu Johanson
      En del av det här har det visserligen pratats om tidigare men det är intressant att se i ett sammanhang.
      Sen så har förmodligen en del av er här läst om hur F/A-22 upprepade gånger har förintat större antal F-15 i luftstridsövningar nyligen.
      Den största vinsten sägs vara när en F/A-22 tog sig an fem F-15 och sköt ned samtliga innan de lyckats avfyra en enda robot.
       
      Överlag börjar det se ut som om F/A-22 är ett rejält imponerande stridsflygplan.
       
       
×
×
  • Create New...