Jump to content

Undrar vad han sysslar med?

oak

Recommended Posts

Innan den klassiska soldf.com-sjukan (nojjan över spioner, polska tavelförsäljare eller ryska sågsliparna) slår igenom så rekommenderar jag faktiskt en titt på exempelvis:

http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=76

Säkert illegal men synnerligen legitim hobby (säger jag som privatperson utan att på något sätt ägna mig åt detta. Faktiskt).

<ot>

Urban Exploring är i grund och botten inte särskillt olaglig,

det är först när man börjar utforska saker på fel sida av " tillträde förbjudet" skylten som det blir olagligt.

på FB så finns det nån sorts " jag har klippt fler lås än du så jag är coolast" attityd, tyvärr.

</ot>

Innan den klassiska soldf.com-sjukan (nojjan över spioner, polska tavelförsäljare eller ryska sågsliparna) slår igenom så rekommenderar jag faktiskt en titt på exempelvis:

Och det där gör det hela MYCKET bättre....Hur?

klassiska soldf.com-sjukan

Du ska se att dom kommer och vill sälja en talva hos dig även en vacker dag Ivar....Den som väntar

o.s.v o.s.v....

Ganska tydligt vad du anser om "Säkerhetstänkande" eller hur?...

Eh? Hur fick du ihop det där? Är hobbyn legitim eller illegal?

Illegal syftar mot den juridiska aspekten och legitim syftar mot den moraliska aspekten.

Du ska se att dom kommer och vill sälja en talva hos dig även en vacker dag Ivar....Den som väntar

o.s.v o.s.v....

Ganska tydligt vad du anser om "Säkerhetstänkande" eller hur?...

Jag pysslar dagligen med hot- och riskbedömningar så mitt säkerhetstänkande lider nog inte av några större brister.

En hög säkerhetsmedvetenhet kräver en analys om bland annat risk och sannolikhet. Säkerhetstänkande handlar inte om att se ett potentiellt hot i allt. Det är snarare ett tecken på låg säkerhetsmedvetenhet (jfr med "vargen kommer").

Det har säkert funnits polska tavelförsäljare med inhämtningsuppdrag. Men inte idag (Polen är förövrigt med i såväl EU och NATO). Och de har inte hälsat på vare sig hemvärnsmän eller lågdjur som mig.

En inhämtare skulle aldrig få för sig att klättra upp i en mast med en kamera i fickan.

Illegal syftar mot den juridiska aspekten och legitim syftar mot den moraliska aspekten.

Vilket då inte gav mig ett svar i den fråga jag ställde, man jag antar att det var för svårt att

fundera fram vad jag eftersökte där ?

Jag pysslar dagligen med hot- och riskbedömningar så mitt säkerhetstänkande lider nog inte av några större brister.

Ivan.

Det du säger ovan stämmer säkert, men det märks inte på det sättet du formulerar dig om detta.

En hög säkerhetsmedvetenhet kräver en analys om bland annat risk och sannolikhet

Vilket då inte stämde in på det här fallet HUR?

han utförde en icket tillåten handling.

Om det hade varit OK hade han antagligen inte blivit stoppad, och vi hade inte haft den här

diskussionen.

Eller hur?

Säkerhetstänkande handlar inte om att se ett potentiellt hot i allt. Det är snarare ett tecken på låg säkerhetsmedvetenhet (jfr med "vargen kommer").

Fel.

Att söka finna potentiella hot och faror i just alla tänkbara situationer är att ha en god beredskap och att formge bra säkerhetsrutiner.

Detta är en mycket vanligt rutin inom Försvaret.

En inhämtare skulle aldrig få för sig att klättra upp i en mast med en kamera i fickan

Är du säker på det?

Lika säker som att en "östdiplomat" aldrig skulle sitta i en båt och låssas fiska innanför avspärrningar vid en utbåts jakt?

Jösses du verkar HELT klar på MO för "inhämtare".

Ditt prat om tavelförsäljare tänker jag inte ens bemöta.

Men vad jag vet är det inte "Öst" som är föremål för funderingar när man tänker "säkert" numera.

Det finns många andra grupperingar vars handlande ger eko på säkerhetstänkadet.

Om du nu ska vara en "föregångsman" ger du RIKTIGT dåligt intryck när du förminskar betydelsen av reger och hur dessa ska efterföljas...

:/

Men det är MIN personliga åsikt.

Det har säkert funnits polska tavelförsäljare med inhämtningsuppdrag. Men inte idag (Polen är förövrigt med i såväl EU och NATO).

Varför skulle risken för att polacker är på inhämtningsuppdrag i Sverige ha minskat bara för att dem är med i EU och NATO?

Lika säker som att en "östdiplomat" aldrig skulle sitta i en båt och låssas fiska innanför avspärrningar vid en utbåts jakt?

Åfan, du tänker på Boris Pankin? Idag hittar du honom fortfarande metandes lite överallt i Stockholm. Men han "låtsas" säkert fortfarande vara fiskeintresserad bara för att inte röja sig...

Om du nu ska vara en "föregångsman" ger du RIKTIGT dåligt intryck när du förminskar betydelsen av reger och hur dessa ska efterföljas...

:rodna:

Men det är MIN personliga åsikt.

Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.

Varför skulle risken för att polacker är på inhämtningsuppdrag i Sverige ha minskat bara för att dem är med i EU och NATO?

Tja. Det kan man verkligen fråga sig. Har du några egna hypteser?

För att de numera kan få den info de vill ha genom att helt enkelt fråga efter den...?

Åfan, du tänker på Boris Pankin? Idag hittar du honom fortfarande metandes lite överallt i Stockholm. Men han "låtsas" säkert fortfarande vara fiskeintresserad bara för att inte röja sig...
Nej.
Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.

Oerhört ödmjukt Ivan.

:rodna:

För att de numera kan få den info de vill ha genom att helt enkelt fråga efter den...?

Jo tjena...

Oerhört ödmjukt Ivan.

:ph34r:

Vad vill du att jag ska svara på? Du skriver en lång drapa som omfattar allt från en massa svepande påståenden om min moraliska karaktär till metodik angående hot- och riskbedömningar (samt en hel del rykten).

Förväntar du dig att jag i sak ska svara på allt detta? Det tarvar typ 5000 tecken.

Tänk, analysera och formulera ett inlägg. Sen tar jag gärna en diskussion.

Vad vill du att jag ska svara på? Du skriver en lång drapa som omfattar allt från en massa svepande påståenden om min moraliska karaktär till metodik angående hot- och riskbedömningar (samt en hel del rykten).

Förväntar du dig att jag i sak ska svara på allt detta? Det tarvar typ 5000 tecken.

Tänk, analysera och formulera ett inlägg. Sen tar jag gärna en diskussion.

Rykten vill jag gärna att du pekar ut för mig Ivan...

Sen står jag för att jag anser att du tänker fel i denna fråga.

Samt att du framstår i ditt ordval som en dålig föregångsman.

Om du känner dig "bekvämare" och vill ta en seriös debatt kan vi gärna göra det via PM.

Om du känner dig "påhoppad".

:ph34r:

Säkert illegal men synnerligen legitim hobby (säger jag som privatperson utan att på något sätt ägna mig åt detta. Faktiskt).

Tittade runt lite på FB, hyffsat intressant. Den här sidan var väl min "favvo".. den här funkar också

Tittade runt lite på FB, hyffsat intressant. Den här sidan var väl min "favvo".. den här funkar oxå

Låt vara att det kanske är spännande, men jag anser att när man börjar tassa in på/planera att ta sig in på militärt område så är man helt uppe på läktaren. Låt oss säga att jag stöter på några slynglar som tagit sig in på AMF1 mitt i natten. Detta kan leda till att från omhändertagande med polisanmälan till handgripligheter som kan bli extremt tråkiga i längden båda för mig och för de som så att säga får ta emot... Är det sedan riktiga idioter och exempelvis klätt ut sig i uniform a la airsoft inför sin inbrytning.. ja då vet vi inte var det kan sluta.

Ergo: Håll er för fan borta från militära installationer.

Förresten @ Hjelm, det står att du inte gjort lumpen, vad är det för vapen och uniform du fladdrar omkring med på din avatar?

Det finns ju grader i helvetet också. Ponera att någon klättrar över staketet på LSS och beger sig ut på golfbanan för att spela en runda. Brott mot skyddslagen? Solklart. Är det ett säkerhetshot? Nja... Men om samma person dessutom gör inbrott i Strilcentrum där det finns en hel del hemligt av vikt för totalförsvaret? Fortfarande brott mot skyddslagen och definitivt ett säkerhetshot.

Med detta vill jag inte på något sätt uppmana till att ta sig in på militärt område eller andra skyddsobjekt. Men samtidigt bör man kanske inte oroa sig alltför mycket över att någon lyckas passera genom vakten in på ett fredsförband. De saker som verkligen att värda att skydda är bättre bevakade än så.

Det har säkert funnits polska tavelförsäljare med inhämtningsuppdrag. Men inte idag (Polen är förövrigt med i såväl EU och NATO).

Polen var med i Warsavapakten från 1955 till 1999. Medlem i NATO sen 1999.

Du får själv göra en bedömning av informationens betydelse i sammanhanget. Ska ge dig ett par ledtrådar, Pekaes och SovTransAuto.

Och de har inte hälsat på vare sig hemvärnsmän eller lågdjur som mig.

En inhämtare skulle aldrig få för sig att klättra upp i en mast med en kamera i fickan.

Säger du det? Din verklighetsuppfattning är lite annorlunda. Men det är väl den klassiska soldf.com-sjukan som jag lider/njuter av. Återigen, Pekaes och SovTransAuto.

De östtyska långtradarna med motorstopp på åtvidabergsvägen invid saab-fältet i Linköping på 80-talet är bara tillfälligheter.. östtyska lastbilar hade det extra kämpigt just där bara.. Allt annat är onödig paranoia :rocketl:

/E

eller bondgården i tun utanför såtenäs som ständigt hade 20 polska gästarbetare 24/7?

som dessutom var mycket intresserade av ett viggen-haveri i nov 1989?

Pekaes-långtradaren som kom stånkandes genom skogen i skåne, när vi hade felparkerat ett trosskomp ovanpå en strilC och var tom före flygvapnets vaktstyrka?

alla öststatslångtradare som stod utanför P4 övn område 89-90 då det testades LEO2 och abrams M1 där?

svampplockarna som dök upp i vår förläggning på ett nedlagt stjutfält i skultorp, när vi skulle husera nyutveklad radar hos oss, på trossen?

soldf-sjuka?

nä bara GU under kalla krigets sista döende andetag

kan iofs hälsa att skaraborg verkar innehålla mycket kufiskt folk, som dyker upp så fort man slog upp ett 20-tält.

Polen var med i Warsavapakten från 1955 till 1999. Medlem i NATO sen 1999.

Du får själv göra en bedömning av informationens betydelse i sammanhanget. Ska ge dig ett par ledtrådar, Pekaes och SovTransAuto.

Avvecklades inte WP 1991?

J.K Nilsson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...