The Swede Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Under BA03 fick vi ner en mysko pryl som vi kallade HG (Hemliga Grejjen) Det var ett instrument som användes för att lokalisera optik i terrängen, t ex. linsen på ett kikarsikte. Den bestod av en "kikardel" som man obseverade i och en strömförsörjningsenhet. Strömförsörjningsenheten var ganska tung och satt monterad på ett stridsbälte. Man tog alltså på sig stridsbältet med strömförsörjningsenheten på ryggen och använde kikardelen för att observera i terrängen. Vi hade den under någon vecka och utvärderade varefter den skickades hem till Sverige igen. Vad jag minns så fungerade den men den var väldigt otymplig, speciellt placeringen av strömförsörjningsenheten, det hade varit bättre med en ryggsäcksmes. Någon som vet något om detta? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Under BA03 fick vi ner en mysko pryl som vi kallade HG (Hemliga Grejjen)Det var ett instrument som användes för att lokalisera optik i terrängen, t ex. linsen på ett kikarsikte. Den bestod av en "kikardel" som man obseverade i och en strömförsörjningsenhet. Strömförsörjningsenheten var ganska tung och satt monterad på ett stridsbälte. Man tog alltså på sig stridsbältet med strömförsörjningsenheten på ryggen och använde kikardelen för att observera i terrängen. Vi hade den under någon vecka och utvärderade varefter den skickades hem till Sverige igen. Vad jag minns så fungerade den men den var väldigt otymplig, speciellt placeringen av strömförsörjningsenheten, det hade varit bättre med en ryggsäcksmes. Någon som vet något om detta? The Swede Kallas visst för optikscanner. Du kan läsa lite om den på den här länken... ett PDF-dokument. Kolla sidan 30. För övrigt är hela PDF:en ganska intressant läsning. Optikscanner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 15, 2005 Author Report Share Posted December 15, 2005 Kallas visst för optikscanner.Du kan läsa lite om den på den här länken... ett PDF-dokument. Kolla sidan 30. För övrigt är hela PDF:en ganska intressant läsning. Optikscanner Tack för länken, tyvärr stog det ju inget där som jag inte redan visste. Det jag undrar är om det blev något av detta försök, är det något som införts/kommer att införas i FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 (edited) Tack för länken, tyvärr stog det ju inget där som jag inte redan visste.Det jag undrar är om det blev något av detta försök, är det något som införts/kommer att införas i FM? Hittade en annan länk där det pratas om "optikspanare". Längst ner på sidan står det: "Tekniskt och industriellt realiserbart" Det är från 2004 så jag tror inte att FM har den mer än kanske som test. Ny länk Sidan 35 Edited December 15, 2005 by Animal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts