Jump to content

Rödpunktssiktet

Guest Gunnar Sandqvist

Recommended Posts

Guest Gunnar Sandqvist

Har en fråga angående rödpinkts siktet som används till ak4.

Det har nämligen kommit till min kännedom att siktet inte "fungerar" på korta avstånd, typ 2-3-5 meter, effekten av att punkten alltid ska är på samma ställe uteblir.

Är det någon som kan verifiera detta, och hur långt skall avståndet egentligen vara för att det ska fungera?

/Gunnar Sandqvist

2-5m lär man knappast behöva bry sig om (eller ha tid med för den delen) att börja kolla i siktet, då är det snarare så att man skjuter "på känn" (dvs jaktskott typ)

vad gäller om punkten sammanfaller med kulbanan så, mja knappast, men så stor diff lär det inte vara skulle jag tro (högst nån centimeter på 2m, om ens det)

och på vilket avstånd siktet börjar fungera? tja, det är väl det avstånd man skjutit in siktet på?

det funkar ju som vilket annat sikte som helst, med den skillnaden att man har en röd punkt (därav namnet) istället för ex ett stolpkorn eller hårkors.

sedan att det blir lite enklare iom att man inte behöver centrera något korn i någon "ring" eller liknande utan bara behöver lägga den röda punkten på målet är väl de största fördelarna (mao, i princip vilken klåpare som helst kan träffa hyfsat med det)

så detdär att det inte skulle "fungera" på korta avstånd skulle jag nog avslå som en myt.

men, någon av de mer sikteskunniga individerna kanske vet mer?

På 2-5 meter är det bara att peka och skjuta hursom. Eller? :Malaj:

Bra inlägg, tillförde mycket till diskussionen.......

2-5m lär man knappast behöva bry sig om (eller ha tid med för den delen) att börja kolla i siktet, då är det snarare så att man skjuter "på känn" (dvs jaktskott typ)

.....

och på vilket avstånd siktet börjar fungera? tja, det är väl det avstånd man skjutit in siktet på?

det funkar ju som vilket annat sikte som helst, med den skillnaden att man har en röd punkt (därav namnet) istället för ex ett stolpkorn eller hårkors.

sedan att det blir lite enklare iom att man inte behöver centrera något korn i någon "ring" eller liknande utan bara behöver lägga den röda punkten på målet är väl de största fördelarna (mao, i princip vilken klåpare som helst kan träffa hyfsat med det)

så detdär att det inte skulle "fungera" på korta avstånd skulle jag nog avslå som en myt.

men, någon av de mer sikteskunniga individerna kanske vet mer?

Kanske formulerade mig (ja det gjorde jag) dåligt.

Siktet i sig är ju en optisk historia, det jag undrar är alltså om det finns några data på vid vilket avstånd optiken behöver för att fungera.

Och ja, jag vet att det bara är att skuta på kortare avstånd tror du att jag är dum i huvet eller?

Har ni inget och tillföra utan bara vill klaga så kan ni göra det hoss era mammoroch inte i denna tråden.

/Gunnar Sandqvist

moget avslut där.. :Malaj:

Som "lycklig" innehavare av ett RPS med tillhörande spett så kan jag tillföra detta:

rekomendationen är att skjuta in siktet på 30 m, så på det avståndet är ju garanterat att punkten är där den ska.

På kortare avstånd så är ju precisionen på siktet inte så viktig, behöver jag skjuta på nånting så pass nära så har jag troligen inte tid att sikta ändå

Kanske formulerade mig (ja det gjorde jag) dåligt.

Siktet i sig är ju en optisk historia, det jag undrar är alltså om det finns några data på vid vilket avstånd optiken behöver för att fungera.

Och ja, jag vet att det bara är att skuta på kortare avstånd tror du att jag är dum i huvet eller?

Har ni inget och tillföra utan bara vill klaga så kan ni göra det hoss era mammoroch inte i denna tråden.

/Gunnar Sandqvist

Som jag ser det är du den ende i denna tråden som klagat.

Din ursprungsfråga var, som du själv påpekat, dåligt formulerad och du fick de svar en sådan fråga förtjänar.

Om du tog dig lite tid att formulera din fråga på ett bättre sätt skulle det generera bättre svar.

The Swede

BLÅGUL

Din ursprungsfråga var, som du själv påpekat, dåligt formulerad och du fick de svar en sådan fråga förtjänar.

Om du tog dig lite tid att formulera din fråga på ett bättre sätt skulle det generera bättre svar.

The Swede

BLÅGUL

:worthy::worthy::worthy:

väl talat. Läs gärna mitt föregående inlägg.

/Gunnar Sandqvist

The Swede

BLÅGUL

:worthy::worthy::worthy:

väl talat. Läs gärna mitt föregående inlägg.

/Gunnar Sandqvist

Såvit inte våra "rödpinktssikten" fått inbyggda laseravståndsmätare så har de samma problem som vanliga optiska sikten beträffande skottställningspunkt och avstånd. Kulbanan är ju inte helt rak, därför kommer bara punkten och träffpunkten sammanfalla på det avstånd siktet är skottställt. Vid andra avstånd får man kompensera uppåt eller neråt.

/E

bra fråga..

jag har bara skjutit in mitt på 100 m... det var nån som tyckte det var onödigt med 30m

fast det hade behövts eftersom man ligger ca 1-2 m fel i sida/höjd från början på 100m :tveka:

Inskjutning på 30m vilket gör att kulbana och siktlinje sammanfaller på 30m samt 100m

eller har jag förvirrat mig helt?

Jag kan inte svara på din fråga specifikt, men kulbanan beskriver ju en båge, och skottställer man på ett avstånd före eller efter apex så kommer man naturligtvis få TVÅ punkter där träffbild och punkt samanfaller exakt. Tänktente på det..

Rödpunktssikte med inbyggd laseravståndsmätare har jag inte hört att det finns, men man vet ju aldrig, kanske något att ta patent på? :P

/E

Allvarligt talat så var det en rätt intressant tanke.

Spontant så är jag övertygad om att förr eller senare kommer det komma ett RPS med inbyggd avstånsdmätare som automatiskt korrigerar siktespunkten i förhållandet till kulbanans träffpunkt på det aktuella avståndet. Bara en tidsfråga om att elektronik och optik skall bli mindre så att det får plats på vapnet.

Allvarligt talat så var det en rätt intressant tanke.

Spontant så är jag övertygad om att förr eller senare kommer det komma ett RPS med inbyggd avstånsdmätare som automatiskt korrigerar siktespunkten i förhållandet till kulbanans träffpunkt på det aktuella avståndet. Bara en tidsfråga om att elektronik och optik skall bli mindre så att det får plats på vapnet.

Och småsmå servon som flyttar någon del av siktet, och inskjutning ganska ofta för att någon del har ballat ur :banana

(oh joy of boresighting)

Javist!

Låter dock som att de lovar att man inte behöver justera riktpunkten i höjdled beroende på skjutavstånd.

/Hank

Mig veterligen har Aimpoint ett linssystem som minimerar eller eliminerar paralaxfelet som uppstår beroende på var ögat hamnar i relation till siktet.

Oavsett hur man tittar in i siktet ska den röda punkten sammanfalla med den inställda träffpunkten. På andra sikten, särskillt på stolpkorn, så ändras ju siktesbilden beroende på hur man placerar sitt öga, vilket medför att om man inte placerar ögat exakt på samma ställe varje gång kommer man inte heller träffa på samma ställe.

Eftersom siktet sitter monterat ovanför pipan (oftast, laser under) och projektilbanan är krökt måste man känna till avståndet till målet för att kunna få riktpunkten exakt på träffpunkten. Och då endast om man ställer om riktpunkten för varje avstånd. De flesta nöjer sig med att skjuta in vapnet på ett avstånd och memorera skjuttabeller.

Som ni kanske förstår är det inte helt lätt att räkna ut var projektiler hamnar, utan man tar gärna till förberäknade tabeller, och för att göra dylika tabeller tog man på 40-talet fram maskiner som skulle räkna ut dylika tabeller för kanoner. Det är på en biprodukt till en sådan maskin jag skrivit detta inlägg :)

/E

• 4 weeks later...
http://www.militaryshop.se/index.html

Klicka: Webshop, Vapenutrustning, Optik, Aimpoint COMP M3.

Längst ned står det:

"Aimpoints dubbellinssystem gör att riktpunkt och träffpunkt sammanfaller oavsett skjutavstånd"

Är detta hittepå eller fungerar det verkligen?

/Hank

Garanterat hittepå, skulle i så fall som tidigare nämts sitta någon form av servo/motor som ändrar vinkeln på siktet automatiskt utefter de data som en liten dator räknat fram med hänsyn till kruttemp, vindhastighet, höjd över havet och avstånd till målet med mera...

konstaternade:

Som någon skrev längre upp, på kortare avstånd så flyttar sig pricken beroende på vilken vinkel som man tittar genom siktet.

Kortare lika med 0,5m?

Vid praktiska skjutavstånd ned till 2-3m borde felet inte uppstå/vara så försvinnande litet att det knappt kan upptäckas om jag förstått sikteskonstruktionen rätt.

Kortare lika med 0,5m?

Vid praktiska skjutavstånd ned till 2-3m borde felet inte uppstå/vara så försvinnande litet att det knappt kan upptäckas om jag förstått sikteskonstruktionen rätt.

Nej, mindre än 3 meter.

Det här tycker jag är skummt. Jag lägger ak:n ner och siktar på någonting ca 3 meter framför mig och tittar igenom siktet, och punkten flyttar sig beroende på hur jag vrider huvudet. Jag försöker vara så tydlig som jag kan. :P

Förövrigt GeBe, jag blir nog rätt så långlivad, det är mysigt här.

Inskjutning på 30m vilket gör att kulbana och siktlinje sammanfaller på 30m samt 100m

eller har jag förvirrat mig helt?

Denna bild ger att skjuter man in vapnet på 30 m så sammanfaller riktpunkten på 30 m och 300 m

Kulbana7.62NATO600px.png

:baskerPa:

Nimitz: skottställning sker på 30 m med träffläge +- 0 cm.

Därefter sker kontrollskjutning på 100 m med träffläge + 9 cm.

Detta ger att träffläget på 200 m är +-0.

Allt enligt SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4 2004.

Inget annat, inget mer.

Nimitz: skottställning sker på 30 m med träffläge +- 0 cm.

Därefter sker kontrollskjutning på 100 m med träffläge + 9 cm.

Detta ger att träffläget på 200 m är +-0.

Allt enligt SoldR Mtrl Vapen Automatkarbin 4 2004.

Inget annat, inget mer.

Precis enligt min bild ovan. (Ja nu skrev jag iochförsig 30 och 300 m, får skylla på att bilden inte var så exakt.) :camo:

Hmmm, jag har nog laddat ner den lektyren tidigare,.....leta.....

Jäpp där var den. Sidan 50.

För "sikte 300" går du in på 300-linjen (den som skär 300 i 0) och backar till 200 för "mål 200".

Ser ut som +22 cm.

"sikte 100" var lite trixigare än jag först tänkt mig. Man får antingen räkna ut en ny projektilbana eller approximera den.

För "sikte 300" går du in på 300-linjen (den som skär 300 i 0) och backar till 200 för "mål 200".

Ser ut som +22 cm.

"sikte 100" var lite trixigare än jag först tänkt mig. Man får antingen räkna ut en ny projektilbana eller approximera den.

Vet inte om jag börjar bli blind men när jag sköt in mitt vapen o började justera intensiteten på rödpunkten beroende på avståndet fick jag en annan träffbild

Ok om man skjuter kvällstid o man har punkten för stark men det här var vid lunch tid med starkt solljus har nån varit med om liknande...

såg i hv tidningen att det var dags för en kikare som tillbehör verkar vettigt...

:D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...