Jump to content

Synkrav på Granatkastarsoldat/gruppchef?

Recommended Posts

Någon som vet vilka nuvarande synkrav som gäller för Granatkastarsoldat/gruppchef?

Fick C i syn på mönstringen, som enligt inskrivningsförättaren inte kunde ge några stridande tjänster överhuvudtaget. Visserligen vet jag inte om granatkastarsoldat är en stridande tjänst, men den låter iaf. mer intressant för mig än Fältarbetsgruppchef. Den kommer nog passa mig bättre också rent fysiskt, eftersom jag är ganska stark, men är allt annat än praktisk och händig på det sättet som man måste förmodligen vara som Fältarbetsgruppchef.

Han föreslog iaf. inte den tjänsten, men när jag kom hem kollade jag upp tjänster på Lumpen.nu med "låga synkrav" (vilket jag antar är iaf. sämre än B i syn, men fullgod syn med glasögon), och där dök då tjänsten Granatkastarsoldat upp. Stämmer det att man får bära glasögon som granatkastarsoldat alltså?

Vem har "fel", Lumpen.nu eller inskrivningsförättaren? :banghead:

Jag vill väldigt gärna byta tjänst isåfall...

Någon som vet vilka nuvarande synkrav som gäller för Granatkastarsoldat/gruppchef?

Fick C i syn på mönstringen, som enligt inskrivningsförättaren inte kunde ge några stridande tjänster överhuvudtaget. Visserligen vet jag inte om granatkastarsoldat är en stridande tjänst, men den låter iaf. mer intressant för mig än Fältarbetsgruppchef. Den kommer nog passa mig bättre också rent fysiskt, eftersom jag är ganska stark, men är allt annat än praktisk och händig på det sättet som man måste förmodligen vara som Fältarbetsgruppchef.

Han föreslog iaf. inte den tjänsten, men när jag kom hem kollade jag upp tjänster på Lumpen.nu med "låga synkrav" (vilket jag antar är iaf. sämre än B i syn, men fullgod syn med glasögon), och där dök då tjänsten Granatkastarsoldat upp. Stämmer det att man får bära glasögon som granatkastarsoldat alltså?

Vem har "fel", Lumpen.nu eller inskrivningsförättaren? 8-/

Jag vill väldigt gärna byta tjänst isåfall...

Har lite taskig koll på vad just "C" innebär, men visst får man ha glasögon som granatkastargruppchef/soldat.

någon som vet hemsidan till granatkastarsoldat?

EDIT

Alltså, vad gör egentligen en granatkastarsoldat? Är det bara åka runt i en bil, lassa ut granatkastarna, ställa in koordinaterna och sen skjuta eller? Isåfall verkar det ju kanske inte så JÄTTEkul som jag trodde... då verkar ju Fältarbetssoldat "roligare". Jag trodde att man som granatkastarsoldat skulle använda sig av "bazookas" om ni förstår vad jag menar, men så är alltså inte fallet? Typ att man bär runt på en sån på ryggen, när man går marscher osv... men det gör man inte? :Malaj:

Edited by bartil

Nu har jag iofs. ingen personlig erfarenhet av varken granatkastare eller granatgevär ("bazookas"), men ja, det stämmer att de förra lobbar in projektiler, dvs. man skjuter i regel på mål man inte själv ser (men inte nödvändigtvis, har jag fått för mig). Granatgevär skjuter man direkt på målet med.

Om man bär på granatkastarna under marscher får någon som har erfarenhet av sådana svara på. Men har man möjlighet till det lär man ju vilja transportera dem med fordon, de borde ju väga en del.

Fältarbetssoldat är väl inget dumt. Det handlar väl mycket om att gräva, bygga, spränga och sådant. Gillar man det kan det nog bli en hit.

Fältarbetssoldat är väl inget dumt. Det handlar väl mycket om att gräva, bygga, spränga och sådant. Gillar man det kan det nog bli en hit.

Jo, så är det nog, men det är ju lite det som är problemet. Att gräva, bygga, spränga och sådant är inte direkt "my cup of tea". ;)

Så en granatkastarsoldat använder alltså sig inte av granatgevär?

Någon som har erfarenhet om vilken tjänst som är "mest fysiskt krävande" (jävligt diffust iofs.) av Granatkastarsoldat och Fältarbetsgruppbefäl?

:tveka:

Hur är det med Amfibieplutonens granatkastarmän? Är det samma typ som "vanlig" granatkastarsoldat, bara det att de verkar i marin miljö, eller? Jag antar att de har en, rent generellt, tuffare utbildning också, men har de ungefär samma utbildning utöver det? Eller använder dessa sig av granatgevär, till skillnad från granatkastarsoldaterna?

någon som vet hemsidan till granatkastarsoldat?

EDIT

Alltså, vad gör egentligen en granatkastarsoldat? Är det bara åka runt i en bil, lassa ut granatkastarna, ställa in koordinaterna och sen skjuta eller? Isåfall verkar det ju kanske inte så JÄTTEkul som jag trodde... då verkar ju Fältarbetssoldat "roligare". Jag trodde att man som granatkastarsoldat skulle använda sig av "bazookas" om ni förstår vad jag menar, men så är alltså inte fallet? Typ att man bär runt på en sån på ryggen, när man går marscher osv... men det gör man inte? :tveka:

Gjorde lumpen som grkgb 03/04. Vi hade 3 st 12 cm grk på vår pluton. De väger mer än ett halvt ton vardera så man bär inte dom. Vi drog dem efter tgb13 i en pjäskärra.

Under utbildningen är det mkt övning på att gruppera och dra sig ur så fort som möjligt. Och att ställa in allting rätt. Övade också ganska mkt strid.

Utbildningen kan rekomenderas om man vill ha en lagom jobbig tjänst

Hur är det med Amfibieplutonens granatkastarmän? Är det samma typ som "vanlig" granatkastarsoldat, bara det att de verkar i marin miljö, eller? Jag antar att de har en, rent generellt, tuffare utbildning också, men har de ungefär samma utbildning utöver det? Eller använder dessa sig av granatgevär, till skillnad från granatkastarsoldaterna?

1. Ja amfs GRK verkar i en marin miljö.

2. Utb är nog ganska lik arméns GRK i grund och botten. AmfGRK bär sin utrustning i större utsträckning. Dock är det "bara" 8cm grk. (förr hade de 12cm - och bar den...). AmfGRK har även utb i våldsam landstigning och tagande av brohuvud mm.

3. GRG och P-skott utb har (hade iaf) alla/merparten av amfibiesoldaterna. Jag misstänker att om du hamnar på GRK inom armén kommer du att få utb i GRG/P-skott - sen vet jag inte i vilken utsträckning ni kommer att använda den.

Jag tänker/kan inte kommentera "tuffare" utb.

Alles gut?

Jag låg inne på JGRK på K3 04/05. Och våran tjänst skiljer sig nog ganska mycket från normal GRK tjänst. Då vi både har 12cm GRK samt 8cm GRK. Vi bar våran åtta i ganska stor utsträckning samt att vi körde 12an efter våra 6hjulingar när vi väl använde den. Vi hadde nog ganska mycket mer stridsutbildning än en normal GRK pluton och vi fungerade även som skvadronens kulsprutepluton vid behov då vi organisatoriskt hadde 6st Kulspruta 58 på plutonen tillsammans med 6st ksp90B.

Vi blev även svenska mästare i 12cm GRK 04/05. (även att vi hadde 8cm GRK org på plutonen)

Notera att fältarbetssoldat, i bemärkelsen soldat på en ingenjör- eller pionjärpluton kan vara i allra högsta grad stridande och bitvis förbannat tung befattning.

Det är nog så nära "klassiskt" motoriserat/mekaniserat infanteri man kan komma idag.

Edited by LeadHead

Notera att fältarbetssoldat, i bemärkelsen soldat på en ingenjör- eller pionjärpluton kan vara i allra högsta grad stridande och bitvis förbannat tung befattning.

Det är nog så nära "klassiskt" motoriserat/mekaniserat infanteri man kan komma idag.

Det där får du gärna utveckla lite grann. Varför kan det bitvis vara tungt, och varför kan det i allra högsta grad vara stridande? Vad menas med "klassiskt" motoriserat/mekaniserat infanteri? Jag har lusläst ing2.mil.se, men där står inget vettigt precis...

Modernt "infanteri", s.k. pansarskytte eller mekskytte (i praktiken samma sak) åker moderna relativt bekväma stridsfordon till striden och ofta även under striden, dvs. man står i "takluckorna" i trupputrymmet och skjuter, kastar hgr, m.m.

Dessa förband har stor eldkraft i sig, hög rörlighet och rätt så mycket skydd (pansar, NBC-skydd m.m.). Dessutom uppträder man ofta tillsammans med stridsvagnsförband som ju är väldigt kapabla att röja vägen åt en.

Vad jag menar med "klassiskt infanteri" är förband av den gamla typen, som fungerar som de gjorde innan moderna stridsfordon infördes på bred front. Man åker lastbil, terrängbil, (plast-)bandvagn eller i bästa fall någon gammal pansarbandvagn med begränsad stridsförmåga (endast splitterskydd och ksp) till en punkt en bit från striden, framrycker till fots (eller på skidor) till en plats där man oftast genomför ett s.k. eldöverfall (gärna med minor, tänk motståndsmännen i Irak :) ), dvs. man skjuter i sidan på en framryckande fiende och springer sedan utav h*lvete innan fiendens artillerigranater börjar regna över platsen.

Man kan givetvis också få i uppgift att försvara en plats, gräva ner sig och mysa eller framför allt som fältarbetssoldat, minera sönder terrängen totalt.

Tänk bil- eller bandburna gerillasoldater.

Dessa förband har relativt dålig eldkraft, hyfsad rörlighet och nästintill obefintligt skydd. Vapnen består i huvudsak av eldhandvapen, ksp, pansarskott/granatgevär samt minor, mer minor och ännu mera minor... Förbandens styrka är att de är ett relativt billigt sätt att proppa igen stora områden (typ Norrland). Det går ju åt lite trupp för att lägga ut några miljoner stridsvagnsminor... :baskerFN:

En fiende blir lite mer försiktig med att tuta runt längt skogsvägarna om det kan ligga några elaka gubbar med pansarskott bakom nästa, sönderminerade vägkrök.

Tungt, därför att man bortsett från strid, mer strid och ännu mera strid, vilket i sig är tungt, t.ex. kan få bygga balkbro 2 (250 kg balkpaket). Även om reglementet (från 50-talet) stadgar att bron är lätthanterlig materiel så finns det nog en del ingenjörsoldater som inte håller med...

Rent allmänt är ingenjörtjänst mycket strid, sprängning, släggor, fordon och, om man åker upp till Boden, snö (ja, jag vet att det finns snö i Småland också), mörker och kyla.

Sen kan fältarbetssoldat i praktiken även innebära att du som huvudtjänst bygger någon modernare bro (Krigsbro 5, Däcksbro 200). Det enda du kan vara någorlunda säker på om du hamnar som fältarbetssoldat i Eksjö eller Boden, är att du troligen blir något av allt från kock till fältarbetare, maskinist eller signalist på ett fältarbetsförband.

Har jag glömt något?

Som sagt, tungt, eventuellt mycket strid, men (nästan) garanterat en relativt bra tjänst.

Edited by LeadHead

Ah, tack för den informativa informationen. Antar att du var Fältarbetssoldat... eller?

EDIT

Fältarbetssoldater ligger väl inte speciellt mycket i fält, antar jag? Vem ligger mest i fält av Fältarbets- och Bevakning/Insats?

Edited by bartil

Jag var KB, senare stabsgruppchef, på ett fältarbetsförband, Norrlands Ingenjörbataljon (Ingbat/I 19).

Vad gäller tiden i fält så nej, inte mycket jämfört med jägare och liknande, men säkert varken mer eller mindre än övriga "normala" förband. Troligen mindre än insats.

Alltså.

Fördelar med Fältarbetssoldat: Fysiskt jobbigt emellanåt, en del strid, mycket (?) minsprängning etc. Vad mer som kan räknas som fördelar, hehe det är ju rätt personligt, men ändå?

Nackdelar med Fältarbetssoldat: Inte mycket fälttid, rel. lite strid. Vad mer?

Fördelar med Bevaknings/Instatssoldat: Lite mer fälttid, lite mer strid.

Nackdelar med Bevaknings/Instatssoldat: Ledig varannan vecka (?), bevakning av föremål.

Alltså.

Fördelar med Fältarbetssoldat: Fysiskt jobbigt emellanåt, en del strid, mycket (?) minsprängning etc. Vad mer som kan räknas som fördelar, hehe det är ju rätt personligt, men ändå?

Nackdelar med Bevaknings/Instatssoldat: Ledig varannan vecka (?), bevakning av föremål.

Ledig varannan vecka skulle jag sätta under fördelar.

• 5 months later...
84 kg granater + NU (normal utrustning) är jävligt tungt.

2 häckar på ryggen = 82

2 koger i händerna = 24

normalutrustning = 10?

stridsutrustning = 5

kroppskydd = 13kg

De e d en pjäschef och laddare bär på amf grk 06, längsta grupperingen hittils med de där e 3km så om du satsar på amfgrk se till att du inte har problem med knän och rygg..

Stämmer det att man får bära glasögon som granatkastarsoldat alltså?
Nu var det ju några år sedan jag mönstrade (02?) men jag har/hade inte fullgod syn utan glasögon och blev uttagen som granatkastarsoldat på mönstringen. Om det var B eller C värde jag hade kommer jag dessvärre inte ihåg.

Guest Sandström
Alltså.

Jag har svårt att tänka mig att vi kasernjägare spenderar mer tid i bushen än fältarbete. Det säger ju till och med titeln på befattningen...