Gomer Pyle Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Ibland kan det t o m löna sig att engagera/organisera sig fackligt. Nu är det nya avtalet för utlandstjänt klart. Om vi nu ser till att bli riktigt många och börjar arbeta akivt så kommer vi ha stora möjligheter att påverka än mer när nästa avtal skall förhandlas fram. /Gomer, medlem i Försvarsförbundet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cocktailbatterist Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Fantastiskt, 4000 i månaden i barntillägg! Skall det multipliceras med antal yngel man har?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Fantastiskt, 4000 i månaden i barntillägg!Skall det multipliceras med antal yngel man har?? ;) det talades om det ett tag men det vart inte så.. glad ändå, skönt med ett avtal även om det till del kommer bli ett nollsummespel för vissa. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clark Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Individuell lön x 1,3+8000 kr = lön under utlandstjänstgöring (försvarsmaktsanställda). Utlandstillägg: 3000 kr/månad. Barntillägg: 4000 kr/månad. Ersättning vid fredsframtvingande uppdrag: 2000 kr/månad. Ersättning vid avsteg från individualplan: 2500 kr/månad. Missionstillägg: Varierar beroende på mission 3500 - 10 000 kr. Beredskapsersättning: 5500 kr/mån (R10 försvarsmaktsanställda). 25 000 kr/år (R30). Två hemresor/6 månader (ytterligare två om omständigheterna medger det). Det här "utlandstillägg", är det nåt som redan har funnits inbakat på nåt sätt eller innebär det att alla får 3000:- extra i fickan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Individuell lön x 1,3+8000 kr = lön under utlandstjänstgöring (försvarsmaktsanställda). Utlandstillägg: 3000 kr/månad. Barntillägg: 4000 kr/månad. Ersättning vid fredsframtvingande uppdrag: 2000 kr/månad. Ersättning vid avsteg från individualplan: 2500 kr/månad. Missionstillägg: Varierar beroende på mission 3500 - 10 000 kr. Beredskapsersättning: 5500 kr/mån (R10 försvarsmaktsanställda). 25 000 kr/år (R30). Två hemresor/6 månader (ytterligare två om omständigheterna medger det). Det här "utlandstillägg", är det nåt som redan har funnits inbakat på nåt sätt eller innebär det att alla får 3000:- extra i fickan? mina 10 öre på att det blir såhär.. befattningslönerna sänks med motsvarande belopp. gissar det för att jag hade inte förstått att FM skulle gå men på att det kostar så mycket extra... men det inte helt klart nu hur det kommer införas.. /b Edited December 13, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Det var på tiden. Vid en snabbtitt ser det rätt så okej ut. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Det var på tiden.Vid en snabbtitt ser det rätt så okej ut. /Krook mmm synd på övergångsbestämmelserna skulle ha varit trevligt att fått ta del av det. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Säger som Krook, ser bra ut vid en snabbkoll. Dock saknar jag engagemanget från FMs sida när det kommer till vad som händer efter hemrotation/beredskapsslut. Många som halkat efter i den civila karriären, eller helt enkelt fått den ruinerad efter en mission eller en beredskapsperiod. Själv har jag inte kommit ifatt sedan min första mission än och det blev inte bättre efter den andra osv osv, för att inte tala om beredskapstiden, och åker man igen ramlar man ännu längre ner i stegen om man säger så. Men det är en bra start. Ger det en stark 3a av 5 möjliga. Edited December 13, 2005 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Jo, ser ganska bra ut. Hmm. Gäller inte för KS 14 säger ni? Hmm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Jo, ser ganska bra ut. Hmm. Gäller inte för KS 14 säger ni? Hmm. läs paragraf 16 /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cocktailbatterist Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Nu är ju jag så sugen på att åka så jag skulle säkert åka för sur a-kasseersättning.. (Kanske inte) Tror ni att det kommer mullra i leden angående övergångsregeln?? Borde vara en del som känner sig lite snuvade? Jag satt ju redan o räknade in dollars innan jag lusläste avtalet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Nu är ju jag så sugen på att åka så jag skulle säkert åka för sur a-kasseersättning..(Kanske inte) Tror ni att det kommer mullra i leden angående övergångsregeln?? Borde vara en del som känner sig lite snuvade? Jag satt ju redan o räknade in dollars innan jag lusläste avtalet klart det kommer knorras lite men alla är redan rekryterade mot det gamla avtalet och har man inte barn och inte är påväg till Affe så kommer skillnaden mellan ks14 och 15 inte bli så stor som man kanske tror. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Jo, ser ganska bra ut. Hmm. Gäller inte för KS 14 säger ni? Hmm. läs paragraf 16 /b Frågan var mer av retorisk karaktär. Sorry for that. En än viktigare fråga av matematisk och snål karaktär: Hur mycket går man + / - i kronor och ören på avtalet kontra nuvarande bestämmelser för en ordinarie 6-månaders vända på Balkan med en utbildningstid på ca 6 veckor hemma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cocktailbatterist Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Jag har ju en radda ungar, så för mig hade det suttit som en fläskläpp... Ja ja, vad är en bal på slottet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Om jag fattar dokumentet rätt avser detta endast fast anställd personal (yoff) som gör utlandstjänst. Eller har jag missat nåt avgörande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Om jag fattar dokumentet rätt avser detta endast fast anställd personal (yoff) som gör utlandstjänst. Eller har jag missat nåt avgörande? gäller all personal i US med lite särkilda regler för försvarsantällda.. både civila och yoff, där är det samma lite, tex I-lön plus 1,13 och skivan osv.. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) mina 10 öre på att det blir såhär.. befattningslönerna sänks med motsvarande belopp. gissar det för att jag hade inte förstått att FM skulle gå men på att det kostar så mycket extra... men det inte helt klart nu hur det kommer införas.. /b Som jag fattar det är det inget nollsummespel från FM:s sida, utan det blir en fördyring. Så tolkar iaf jag artikeln i SvD: Det innebär en förbättring av villkoren med cirka 15 procent för den enskilde jämfört med i dag, och en fördyring av utlandsstyrkan för försvaret. Men det går för dagen inte att säga med hur många miljoner. Edit: Vissa förtydliganden gjorda efter hopbakningen av trådar. Edited December 13, 2005 by Lundin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 Individuell lön x 1,3+8000 kr = lön under utlandstjänstgöring (försvarsmaktsanställda). Utlandstillägg: 3000 kr/månad. Barntillägg: 4000 kr/månad. Ersättning vid fredsframtvingande uppdrag: 2000 kr/månad. Ersättning vid avsteg från individualplan: 2500 kr/månad. Missionstillägg: Varierar beroende på mission 3500 - 10 000 kr. Beredskapsersättning: 5500 kr/mån (R10 försvarsmaktsanställda). 25 000 kr/år (R30). Två hemresor/6 månader (ytterligare två om omständigheterna medger det). Det här "utlandstillägg", är det nåt som redan har funnits inbakat på nåt sätt eller innebär det att alla får 3000:- extra i fickan? mina 10 öre på att det blir såhär.. befattningslönerna sänks med motsvarande belopp. gissar det för att jag hade inte förstått att FM skulle gå men på att det kostar så mycket extra... men det inte helt klart nu hur det kommer införas.. /b Man sänker inte befattningslönen, utan man baserar den på I-lönen istället. Som man gör nu i princip fast med en annan ekvation... Antar att det forfarande kommer att finnas en mall med befattningslöner där man med den nya beräkningen kommer att tillåta en skillnad på ett visst antal procent. Idag får man I-lönen gånger 1.6 men det får skilja max 15%. Kommer man under befattningslönen får man den istället. En bra början... Facket har jobbat bra men det kan alltid bli bättre o barntillägget är lysande... Mvh Barnlös... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Individuell lön x 1,3+8000 kr = lön under utlandstjänstgöring (försvarsmaktsanställda). Utlandstillägg: 3000 kr/månad. Barntillägg: 4000 kr/månad. Ersättning vid fredsframtvingande uppdrag: 2000 kr/månad. Ersättning vid avsteg från individualplan: 2500 kr/månad. Missionstillägg: Varierar beroende på mission 3500 - 10 000 kr. Beredskapsersättning: 5500 kr/mån (R10 försvarsmaktsanställda). 25 000 kr/år (R30). Två hemresor/6 månader (ytterligare två om omständigheterna medger det). Det här "utlandstillägg", är det nåt som redan har funnits inbakat på nåt sätt eller innebär det att alla får 3000:- extra i fickan? mina 10 öre på att det blir såhär.. befattningslönerna sänks med motsvarande belopp. gissar det för att jag hade inte förstått att FM skulle gå men på att det kostar så mycket extra... men det inte helt klart nu hur det kommer införas.. /b Man sänker inte befattningslönen, utan man baserar den på I-lönen istället. Som man gör nu i princip fast med en annan ekvation... Antar att det forfarande kommer att finnas en mall med befattningslöner där man med den nya beräkningen kommer att tillåta en skillnad på ett visst antal procent. Idag får man I-lönen gånger 1.6 men det får skilja max 15%. Kommer man under befattningslönen får man den istället. En bra början... Facket har jobbat bra men det kan alltid bli bättre o barntillägget är lysande... Mvh Barnlös... I-lönegrejen påverkar bara försvarsanställda, civila och yoff. för den stora majoriteten ser det ut såhär: beflön +utltlg+ev famtlg+ev kap 7 tlg och sedan på det kommer missiontilläget som vanligt. så hade du 19000 innan o skulle till affe så fick du 19000+7500+några procent av urfen tolkar man det som man vill så skulle det nya innebära om man har barn 19000+3000+4000+2000+7500 till afghanistan men... skälet till att detta inte omfattar alla from 1 jan och uttalat inte fs11 mfl är troligen för att dom redan är rekryterade mot en befattningslön, vad jag tror kommer hända är att man sänker dom 19000 med 3000 kr för den enskilde o istället får man dom som utlandstilläg. Så har man inte barn och inte åker till ett kap 7 baserat missionsområde som tex Kosovo så blir alltså skilnaden för dom allra flest ganska liten i pengar, sedan var det ju andra saker som gör det bättre, hemreso osv men som jag sa tidigare.. jag skulle vänta med att räkna tusenlapparna mina 10, inte helt tagna i luften ören men jag kan ha fel.. [edit] trött, men om någon inte förstår mitt svamel så säg till imorgon /b Edited December 13, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 lite besviken på att man inte tagit upp traktamentet mer! det är en jävla skillnad att bo på en nato säng mellan två bilar större delen av missionen kontra att bo i barack på en camp med lagad mat! Ändå dras samma summa av traktamentet 85% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) lite besviken på att man inte tagit upp traktamentet mer! det är en jävla skillnad att bo på en nato säng mellan två bilar större delen av missionen kontra att bo i barack på en camp med lagad mat! Ändå dras samma summa av traktamentet 85% men har vi fortfarande den här diskussionen???? dom 15% vi FÅR är för att täcka utlägg som vi i vanliga fall inte har... umbäranden i missionen ska ju täckas av dom andra tilläggen... jag håller med i sak dock, bor man i ett safehouse, lagar sin egen mat och inte har några lokals som FM betalar lön åt som hjälper en så visst fram för 100% nu är det MYCKET få som faktiskt har det så eller hur? och då vore det bättre att ge just dom befattningarna en högre beflön eller ett annat tillägg och låta dom 15% som ska var till för att betala telefonsamtal, ev köpa tidningar osv användas till det som är syftet. ett bevis för att iallafall ATO'na fattat vad pengarna är till för är ju precis det faktum att dom inte förhandlat upp det utan fokuserat på andra saker /b Edited December 13, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 lite besviken på att man inte tagit upp traktamentet mer! det är en jävla skillnad att bo på en nato säng mellan två bilar större delen av missionen kontra att bo i barack på en camp med lagad mat! Ändå dras samma summa av traktamentet 85% Det finns bara ett effektivt sätt att påverka förmånerna o det är att ge fan i att söka US. Så länge man fyller upp platserna bland soldaterna så kan traktamentet vara hur kasst som helst. För YO kan man ju numera beordra så det är inget problem....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 lite besviken på att man inte tagit upp traktamentet mer! det är en jävla skillnad att bo på en nato säng mellan två bilar större delen av missionen kontra att bo i barack på en camp med lagad mat! Ändå dras samma summa av traktamentet 85% Vill också förtydliga att det är inget som dras från din ersättning, utlandstraktamentet är uträknat för samtliga som arbetar utomlands, inte bara utlandstyrkan, lite beroende på vart du är etc. kan du ha helt traktamente eller en viss del av traktamentet, US FÅR 15% det dras INTE 85% av dina pengar. F.ö grymt positivt att man faktiskt har tänkt till och kommit så här långt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meercy Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 innebär detta att dom som åker ut kommer få mer betalt helt enkelt? jag själv har svårt att förstå det här med den "extra pengen" för barn.... har inga egna.. men ja vet att dom har höga driftkostnader... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 innebär detta att dom som åker ut kommer få mer betalt helt enkelt? jag själv har svårt att förstå det här med den "extra pengen" för barn.... har inga egna.. men ja vet att dom har höga driftkostnader... För att öka rekryteringsbasen. Jag tycker det är lysande som sagt. För övrigt så är väl herculesplanen inte speciellt lämpade för persontransport........ (OT) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGT Jakobsson Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 innebär detta att dom som åker ut kommer få mer betalt helt enkelt? jag själv har svårt att förstå det här med den "extra pengen" för barn.... har inga egna.. men ja vet att dom har höga driftkostnader... För att öka rekryteringsbasen. Jag tycker det är lysande som sagt. För övrigt så är väl herculesplanen inte speciellt lämpade för persontransport........ (OT) Så exempel för vpl gruppchef i UT blir (24500 + 3000(utlandstillägg) + 6000 ) *,7 + 1900 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 innebär detta att dom som åker ut kommer få mer betalt helt enkelt? jag själv har svårt att förstå det här med den "extra pengen" för barn.... har inga egna.. men ja vet att dom har höga driftkostnader... För att öka rekryteringsbasen. Jag tycker det är lysande som sagt. För övrigt så är väl herculesplanen inte speciellt lämpade för persontransport........ (OT) Så exempel för vpl gruppchef i UT blir (24500 + 3000(utlandstillägg) + 6000 ) *,7 + 1900 ? Ska försöka vara tydligare än jag var igår kväll.. Befattningslön+Utlandstillägget+missionstillägget+15% av urf (skattefritt)+ ex fredsframtvingade tillägg så ett räkneexempel... om du har 24500 som gruppchef och ska till afghanistan skulle den skattepliktiga lönen bli: 24500+3000+7500+2000 =37000 jämfört med idag 24500+7500 dvs 32000 på pappret en ökning av lönen med 5000kr /månad MEN... troligen kommer det istället bli såhär: 24500-3000= befattningslön=21500 dvs befattningslönerna sänks med motsvarande belopp och då blir det istället såhär: 21500+3000+7500+2000=34000 dvs en reel ökning på 2000kr som kommer av att det är en Kap VII mission, har man sedan barn så tillkommer visserligen det tillägget. I Kosovo exemplet istället, vet inte vad missiontlg där är längre men om man säger 6000kr idag 24500+6000=30500 läser man avtalet som f_n läser bibeln: 24500+3000+6000=33500 men som jag tror det kommer bli 24500-3000+3000+6000 dvs 30500.. känns siffran igen? ja just ingen skillnad, undataget såklart för oss som har barn. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigskill Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 SVT idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 jag är absolut inte kritisk till avtalet, det är bra att man tagit med lite mjukare värden som familjestöd och sedan tycker jag att det stora är möjligheten till flera hemresor än idag. Det är några försämringar mot tidigare gällande vad som är semestergrundande eller inte och jag tror att det sitter folk ute i landet och räknar tusenlappar man kommer få extra men vill bara visa att det finns en stor möjlighet att man kan bli besviken. sedan är det synd personligen att det inte gäller FS11, men det spelar mindre roll, kul för FS12 osv /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 En spännande sak är att t ex en gruppchef kan få bättre pröjs än en plutonchef om dom båda är FM-anställda, om jag inte tolkar det fel. T ex så hade gruppchefen (som var kapten) bra mycket bättre lön än plutonchefen (som var löjtnant) p g a sin normala högre I-lön. I praktiken innebär detta att man inte premieras för ett större ansvar i en högre befattning. Likaså om man var civilt FM-anställd på t ex en Milo-verkstad så kan det innebära att vanliga mekar har bättre betalt än t ex gruppchefen (som "bara" är civil normalt). Men jag kanske misstolkar avtalet nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts