skinner Posted December 13, 2005 Report Share Posted December 13, 2005 (edited) Hittade inget då jag sökte så jag hoppas att denna tråd är unik. Ligger alla skyttesoladter som hamnar på I19 på pansarskyttekompaniet? Åker alla skyttesoldater på I19 stridsfrodon 90 eller kan det hända att man åker tgb i stället? Finns det inget högra innom pansarskytte än gruppbefäl om man inte vill vara vagnsbesättning? När jag söker å lumpen.nu så hittar jag ingenstans att man kan bli pluton eller kompanibefäl. Dom ända PB:arna som jag hittar som tillhör pansarskytte är dom som är vagnchefer på strf90. Men dom leder väll inte skyttesoldatsplutoner utan bara sin egen strf90, eller? Hoppas ni förstår. / Simon Edited December 13, 2005 by skinner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Hittade inget då jag sökte så jag hoppas att denna tråd är unik. Ligger alla skyttesoladter som hamnar på I19 på pansarskyttekompaniet? Åker alla skyttesoldater på I19 stridsfrodon 90 eller kan det hända att man åker tgb i stället? Finns det inget högra innom pansarskytte än gruppbefäl om man inte vill vara vagnsbesättning? När jag söker å lumpen.nu så hittar jag ingenstans att man kan bli pluton eller kompanibefäl. Dom ända PB:arna som jag hittar som tillhör pansarskytte är dom som är vagnchefer på strf90. Men dom leder väll inte skyttesoldatsplutoner utan bara sin egen strf90, eller? Hoppas ni förstår. / Simon Vad är det för fel på GA700 - Skytteplutonbefäl? Dessutom är inte stridsfordonsplutonbefälen vagnschefer på strf90, det var tidigare KB-elever, som numera kommer ersättas av yrkesofficerare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Mig veterligen finns det väl inte längre några KB överhuvudtaget? Allt i armén som pliktverket kallar någonting-pluton(s)befäl är ju KB-befattningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Mig veterligen finns det väl inte längre några KB överhuvudtaget? Allt i armén som pliktverket kallar någonting-pluton(s)befäl är ju KB-befattningar. KB-befattningarna försvinner från och med 2006, men plutonsbefälbefattningarna kommer finnas kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelzin Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 Så kommer det utbildas värnpliktiga vagnchefer till ex CV90 eller ska besättningen i framtiden bestå av två vpl och en YOFF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Mig veterligen finns det väl inte längre några KB överhuvudtaget? Allt i armén som pliktverket kallar någonting-pluton(s)befäl är ju KB-befattningar. KB-befattningarna försvinner från och med 2006, men plutonsbefälbefattningarna kommer finnas kvar. Hur då? Som den tredje terminen eller? De nuvarande "plutonbefälsbefattningarna" är just KB-tjänster. Edited December 14, 2005 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted December 14, 2005 Report Share Posted December 14, 2005 (edited) Hur då? Som den tredje terminen eller? De nuvarande "plutonbefälsbefattningarna" är just KB-tjänster. Nej jag tror du missuppfattat mig, det som pliktverket kallar kompanibefälsbefattningar (XX600) försvinner, alltså tjänster då du muckar som vpl fänrik. Däremot finns ju fortfarande plutonbefälsbefattningarna (XX700) kvar, då du muckar som sergeant. Dock så tror jag att det inom marinen endast funnits upp till PB-befattningar tidigare, och att de på något sätt motsvarat arméns KB. Edit: Saxat från Lumpen.nu:s FAQ: Fråga: Vad händer med GB, PB, KB, E, F -systemet, kommer det att fnnas kvar, eller hur kommer man att klassas? Kommer de att bytas ut, och hur kommer det vara relaterat till graden? / 2005-11-02 Svar: KB kategorin tas bort, PB kommer att finnas kvar och utnämns till Sergeant vid utryckningen. GB kommer att finnas kvar och utnämns till Furir vid utryckningen. E, F och G blir kvar som meniga. Alla kategorier kommer att tjänstgöra i 330 dagar, utom ett litet fåtal som kommer att fullgöra 450 dagar. KB=Kompanibefäl PB=Plutonsbefäl GB=Gruppbefäl Hälsningar Dan Thor, Försvarsmakten Edited December 14, 2005 by Liqi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B.A Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Det finns en utmärk tråd i pliktverket som heter Boden 06 där alla frågor och funderingar om I19 kan tas upp. Du bör ha sett den när du sökte på forumet. Vi ses på I19! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Dessutom är inte stridsfordonsplutonbefälen vagnschefer på strf90, det var tidigare KB-elever, som numera kommer ersättas av yrkesofficerare. Att bara sätta Yoff som vagnchefer kommer inte att fungera. Det finns inte tillräckligt med officerare för det. Eller hur menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 Att bara sätta Yoff som vagnchefer kommer inte att fungera. Det finns inte tillräckligt med officerare för det. Eller hur menar du? Jag ryggar tillbaka och erkänner att vissa vpl kommer få möjligheten att vara VC. I min dumhet har jag bara lyssnat på hörsägen, men som tur var låg viss sanning däri Meningen är att VC ska vara yrkes- eller resevofficerare, men ibland kommer det inte räcka till, och då kan en vpl utses till VC. End of discussion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted December 15, 2005 Report Share Posted December 15, 2005 (edited) EDIT: Bläh... Edited December 15, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 5, 2006 Author Report Share Posted February 5, 2006 Lyfter tråden lite. Om man gör lumpen som GA700 - Skytteplutonbefäl, kommer man då att öva och strida tillsammans med dom andra skyttesoldaterna eller kommer man att sitta avskilt och leda? Kommer man att åka i Strf9040 tillsammans med skyttesoldater och strida eller kommer man att åka i någon ledningsvagn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Mig veterligt utbildas Skytteplutonbefäl till vagnchef Strf90. Utan att grotta ner i detaljer såsom skytt L1, "Helge" osv är det alltså i vagnen du sitter och leder din vagn. Eftersom du troligen kommer hamna på Pansarskyttekompaniet kommer du som VC också utbildas mycket i "ren" skyttestrid. Alltså kuta runt på backen och kriga utan vagnar. På brasklappen skriver jag dock att det var nått år sedan jag låg inne och både befattningskoder (har för mig jag var GA600 - Skytteplutonbefäl) och hela vpl-systemet har gjorts om. Men om befattningen Skytteplutonbefäl är den samma, då är det alltså mot vagnchef Strf90 du utbildas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 5, 2006 Author Report Share Posted February 5, 2006 Mig veterligt utbildas Skytteplutonbefäl till vagnchef Strf90. Utan att grotta ner i detaljer såsom skytt L1, "Helge" osv är det alltså i vagnen du sitter och leder din vagn. Eftersom du troligen kommer hamna på Pansarskyttekompaniet kommer du som VC också utbildas mycket i "ren" skyttestrid. Alltså kuta runt på backen och kriga utan vagnar. På brasklappen skriver jag dock att det var nått år sedan jag låg inne och både befattningskoder (har för mig jag var GA600 - Skytteplutonbefäl) och hela vpl-systemet har gjorts om. Men om befattningen Skytteplutonbefäl är den samma, då är det alltså mot vagnchef Strf90 du utbildas. Vad skiljer då mellan GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl och GA700 - Skytteplutonbefäl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted February 5, 2006 Report Share Posted February 5, 2006 Vad skiljer då mellan GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl och GA700 - Skytteplutonbefäl? Kanske vagnen du hamnar på? GA700 till Strf90/pebba och GC700 till Strv122? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Är inte hundra på det här, men när jag mönstrade och bad förrättaren kolla skytteplutonbefäl så fick han inte upp något alls (Han sökte alltså i pliktverkets "beställningslista" och inte över befattningsbeskrivningar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Vad skiljer då mellan GC700 - Stridsfordonsplutonbefäl och GA700 - Skytteplutonbefäl? Kanske vagnen du hamnar på? GA700 till Strf90/pebba och GC700 till Strv122? Njaä, det tror jag inte. Har varit i kontakt med P4, och där fick jag veta att GC700 tas ut för besättningstjänst på Strf90/Strv122. Jag skulle tro att GA700 tas ut för att bli någon sorts skyttebefattning, exempelvis skyttetroppC eller närstridsledare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Njaä, det tror jag inte. Har varit i kontakt med P4, och där fick jag veta att GC700 tas ut för besättningstjänst på Strf90/Strv122. Jag skulle tro att GA700 tas ut för att bli någon sorts skyttebefattning, exempelvis skyttetroppC eller närstridsledare... Ok, låter rimligt... Hade för mig att skyttegruppC lydde direkt under Plutonchef, utan att vara indelade i troppar. Men den som lever får se ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 (edited) I dagsläget är skytteplutonbefäl (GA600, alltså KB-befattningen) närstridsledare och skyttetroppchef på P4. Skyttetroppchefen är under kaserntjänst chef över skyttetroppen, leder visitationer och är allmänt ansvarsfull. Under strid åker han med i F-vagnen (plutonchefens vagn), vid tjänst till fots närstrid kränger han på sig ra180 och leder den avsuttna skyttetroppens tre grupper medan plutonchefen fortfarande leder plutonen uppsutten från sin vagn. Plutonchefen kommenderar då fyra stycken "klossar"; vagnarna E, F och G, samt troppen H. Närstridsledaren får en order från plutonchefen, typ. "Ta terräng i nordlig riktning, djupintill korsningen, därefter försvara taget anfallsmål", vartefter troppchefen stridsleder troppen, fattar beslut om omfattningar och så vidare. Ibland, t.ex. vid strid i bebyggelse, kan plutonchefen välja att göra avsittning, i sådana fall fungerar närstridsledaren ungefär som en avsutten stf-plutonchef/signalist, medan vagnchefen i G-vagnen agerar stf-plutonchef för vagnarna. Så är det nu. Hur det kommer fungera kommande år, om det blir nån stackars förstaårsfänrik som får leka sktoch eller om de väljer att slopa befattningen helt, vet jag inte. /Sg Eklund Edited February 6, 2006 by Ezaey Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 Det enda man vet om hur det blir när vi rycker in, är att ingen vet hur det blir när vi rycker in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted February 6, 2006 Report Share Posted February 6, 2006 (edited) Haha, rätt så Simon :P . Som nämnt är jag m fl. av den "gamla skolan" (typ två år...) och mycket har ändrats. Förhoppningsvis klarnar mycket vid och efter inryck. Kom iaf ihåg att ha roligt oavsett tjänst. Svängningar åt alla möjliga håll på alla möjliga områden kommer ske under hela en vpl. Var beredd på det. Oavsett befattning mm. kommer ni lära er mycket och utvecklas enormt från inryck till muck (eller nedrotation ... ). Zacke Tips: Spana in tråden "Boden 2006" och andra Boden-relaterade trådar. Där finns kunskap och tips om allt som hör I19 till. Edited February 6, 2006 by Fk Zak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts