Jump to content

Matlåda.

Ellinore

Recommended Posts

Jag har två variationer på matlådan och då jag alltid äter matlåda då annat ej finns att tillgå när jag jobbar börjar jag bli lite trött. Saken är den att mina matlagningskunskaper och inspiration i princip är lika med noll.

Brukar äta spagetti/makaroner i någon form med makrill i tomatsås till detta, alternativt kokta ägg med en burk makrill i tomatsås de gånger jag inte har tillgång till micro. Ja, jag har blivit lite lätt trött på detta. Någon som har en bra och lättlagad maträtt att dela med sig av. Tips mottages ytterst tacksamt.

Kan inte heller laga mat för fem öre, detta har lett till att det jag lever på är snabbmat + några få lättlagade saker som: pulvermos & fiskpinnar (kan vid brådska till lagas i brödrost och vattenkokare), Makaroner och mamma scans köttbullar, pulvermos/köttbullar, färdiglagad wok som bara värms i panna. Alla dessa rätter kräver ju dock en micro.

Har man inte micro kan man ju alltid köpa skagenröra, rödbetssallad och mamma scans köttbullar, etc och lägga på mackor...

Trots bristande matlagningskunskaper :banghead:

Om tillgång till micro på arbetsplats finns:

Stek köttfärs rör ner en burk dolmio pastasås, låt stå och småputtra femton minuter. Pasta till detta är ju utmärkt. Enkelt det sköter sig självt och räcker ofta till flera dagar.

Utan micro:

Pastasallad med kyckling. Valfria grönsaker, lite av varje är ju gott, en färdiggrillad kyckling och pasta (inte snabbpasta). Görs med fördel så att det räcker i två dagar.

Pasta och pastasås, det är min favorit på snabb mat.

Pasta: gärna fullkorns då det mättar mer och smakar lite mer också.

pastasåsen: Det du tycker om blandat med creme fraiche

T.ex (en stor portion mat)

1 paket bacon

3-4 champinjoner

½ paprika

½-1 burk creme fraiche ( beror lite på hur mycket sås man vill ha eller inte.)

valfria kryddor

Creme fraichen ska i sist efter att resten har blivit brynt/ uppvärmt. Den ska inte kokas bara värmas upp. Mao så går det rätt fort.

Detta går att variera på väldigt många sätt, man kan ta färdiga grönsaker om man inte orkar hacka.

Detta gör att det smakar mer hemmagjord mat än pastasås på påse (vilket också är ett alternativ)

Har man dock ingen tillgång till micro är nog någon sort av pastasallad mitt tips också, och är det kallt ute så kan man ha något varmt att dricka i termos.

Färdig grillad kyckling är en bra idé, gott med lite bröd till och/eller keso, kanske lite kladdigt att äta på jobbet.

Jag brukar fixa till en gratäng,

koka ris,

när det är färdigt så lägger du det i en form

köp påläggsskinka, finns ofta kanske texmexsmak om man vill piffa till det lite

man ska rulla in skinkan i nått jag brukar använda sparris men det kan man variera själv

köp cream fraiche med smak typ tomat

lägg skinrullarna på riset, häll över cream fraichen lägg över ost och in i ugnen tills osten e smält o lite gyllengul.

Går snabbt o e mkt gott. (man kan använda dom flesta såser man hittar o hälla över) :banghead:

Fläskpannkaka!

2,5 dl vetemjöl

6 dl mjölk

3 ägg

lite salt.

Hacka bacon i små bitar, stek litegrann i en långpanna på 225 C.

Sätt lite fett i botten på långpannan så botten blir täckt. Dit med smeten.

Grädda 25 minuter, tills det ser färdigt ut.

Gör 3-4 stycken på samma gång så blir det mindre disk. Frys in med smörpapper

mellan bitarna.

Gott både varmt och kallt! :banghead:

Amerikanska rations är ju funkis... :banghead: Jag körde med det ett tag när jag jobbade som tekniker och var ute och åkte en hel del, men tröttnade rätt rejält efter ett tag...

Som tidigare nämnts är pastasallad ett riktigt bra alternativ. Går ju att kombinera många olika saker och behöver inte värmas. Riktigt bra anser jag.

EDIT: Du äter ju iofs redan "pastasallad" varje dag, jag menar mer typen med kyckling, tonfisk osv. med olika typer av grönsaker. Kosta på dig en god dressing emellanåt med om du vill lyxa till det. Själv avstår jag dock från sådana onyttigheter för det mesta... :banghead:

Kom på en till..

Pannkaksrullar.

Har man fått för sig att göra pannkakor någon gång och fått några över..

Så rullar man med lite socker i mitten. Man äter dom kalla.

Dom är en riktig höjdare! Bästa matsäcken som finns iaf..

Annat matlådetips i samma tema är pannkakspytt.

man strimlar pannkakorna (kan också äta kallt)

Fler tips till mat utan micro är keso och någon baguette. Sommartid är det alldeles lagom. Keson kan man variera i olika smaker.

EDIT: la till en rätt

Ris & kyckling i alla dess former, med sweetchillisås funkar hur bra som helst för mig. Åt mycket pasta förut men man blev så himmla tung i magen av det (jobbar natt). Köp en kokbok och prova dig fram, våga misslyckas. Vad du änn gör fastna inte i snabbmatslunchen med hamburgare, pizza och billys. Se till att äta nyttig mat inte en massa skit, din kropp kommer att tacka dig senare.

Många bra och nyttiga recept

Stek uppskuren falukorv tillsammans med gullök.

Efter en stund tillsätter man krossad tomat samt tex champinjoner, majs och kryddor typ svartpeppar eller grillkrydda...

Låt puttra sen är det färdigt och as gott att ha i matlåda.

Kan ätas med ris, pasta eller potatis.

Snabbt och enkelt...

Brukar ibland lyckas med följande:

Stek kyckling eller nån kryddig korv.

Stek lök, gärna röd.

Släng i köttet och pytsa i lite creme fraiche och vätska

Släng i lite grönsaker som du tycker om

Serveras med pasta eller ris.

En variant är att röra ihop "grytan" med pasta och gratinera med lite parmesan över. Blir helgott, och väldigt enkelt.

Slå lite filmjölk över pastasallande så blir den betydligt godare utan att man måste smaska på med en färdig dressing.

Pasta

Kyckling, skinka eller tonfisk

Majs

Ärtor

Filmjölk

Svartpeppar

Oregano

(Salt)

Lite saker man kan lägga till

Kapris

Äpple

Lök

Vitlök

Finns det möjlighet att förvara maten riktigt bra så kan man lägga några skivor rostbiff vid sidan av istället för att blanda ner kött/fisk i salladen.

Bröd och mjukost på tub är utmärkt att släpa med sig till mellanmål

Om det finns värme så varför inte steka ett par skinkskivor? Ta ris till och köp färdig sås om du tycker att det är bökigt att göra egen.

Färdiga kåldolmar ska bara stekas och går bra ihop med potatis

Bacon går till både ris och potatis och pasta

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...