Jump to content

IA06


Guest Free Willy

Recommended Posts

Guest Free Willy

Jo jag tyckte att det var dags att kanske skapa en egen tråd för det som komma skall...nämligen IA06. Arbetsnamnet har under en tid varit accelerationsspår R10 vilket står för Readiness 10 days, alltså ett snabbinsatskompani med 10 dagars beredskap.

 

Bakgrunden är naturligtvis EUs behov av snabbinsatsstyrkor för krishantering. Det är ingen hemlighet och ingen har väl undgått att Sverige fr o m 2008-01-01 är leading nation för EU BG (NBG). Detta tillsammans med införandet av terminsystem i soldatutbildningen har skapat en massa frågor på HKV.

 

Syftet är för IA06 är att klargöra dessa frågor till HKV. Detta innebär konkret att IA06 skall:

 

- Testa och utvärdera termin 3 med kontraktsanställda soldater och officerare.

- Testa och utvärdera beredskapsperiod med "Readiness 10 days".

- Testa och utvärdera stridsteknink med bl a gruppkommunikationsutrustning.

- Deltaga i internationella och nationella övningar.

- Genomföra internationell insats.

- Genomföra nationell insats.

- Verka rekryteringsfrämjande inför NBG 2008

 

Genomförande:

 

Kompaniet anställs fr o m 2006-05-15 t o m 2007-12-31. Rekrytering och bemanning kommer att ske precis som i övrigt i US, d v s allt från nymuckade till yxor. Dock är förutsättningen vitsord minst 10-7-7. Internationell övning kommer att ske, Tyskland eller Norge. När förbandet är utbildat och klart kommer beredskapen R10 att testas under 6 månader för att avslutas med en insats i ett befintligt missionområde, Bosnien, Kosovo, Liberia eller Afgahnistan. Därefter omgruppera till Sverige för nationell insats och utvärdering.

 

Organisation och Utrustning:

 

Grunden är ett mekskyttekompani med ca 160 man. Tre mekskytte plutoner med en stab/tross pluton. Huvudalternativet är Strf 9040 B Bv 308 för stb/tross (funktionsfordon). Varje grupp ska inneha förmåga grg-skytt, prickskytt, ksp-skytt, sjv-sold, farb-sold. Kompetensutbildning på GW skall ske på samtliga.

 

Uppgifter:

 

- Lätt alternativ eller med Stridsfordon.

- Tidigt ta och försvara nyckelterräng.

- Övervaka område.

- Skydda objekt eller verksamhet, bl a eskorttjänst.

- Genomföra IMF (Ingripande mot folkmassa)

- Genomföra undsättningsoperationer / evakueringsinsatser

- Genomföra underrättelseinhämtning

 

Förmåner:

 

Beredskapsavtal (BSA)

 

- Under utbildning intill insatts utomlands

- Befattningslön i US minus 5000:-

- Tillägg för övningsdygn

- Fri logi (dock kan förmånsvärde tillkomma)

- 12 hemresor på en sexmånaders period

- Tre månaders uppsägning

- Arbetstidsreglerade

 

Exempel:

Grpch under utb: 24 500 sek minus 5000 sek = 19 500 sek

Grpch vid insatts: 24 500 sek + risktillägg (Liberia 6000 sek) + utlandstrakt (~1900 sek) = 32 400:-

 

Rekryteringsperiod vecka 603 - v 606

 

För mer info:

 

www.p7.mil.se - IA06

 

www.mil.se - Nordic Battle Group

 

eller PM:a mig

 

Slut! Frågor?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Damn vad sugen jag blev... bara pirrade till i magen! Tänk på mig den dagen du får något med tillsättning av tjänster att göra! kan tänka mig åka som kameraman tillochmed!!

 

Hur djupt i detta sitter du? har jag tolkat det rätt om man ska öva beredskap, öva att sättas in i ett missionsomåde för att sen åka hem och utvärdera? Hur lång tid kan tänkas att denna övning skarpt ska pågå, 2 veckor, 2 månader?

 

riktigt nyfiken nu ju!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
har jag tolkat det rätt om man ska öva beredskap, öva att sättas in i ett missionsomåde för att sen åka hem och utvärdera? Hur lång tid kan tänkas att denna övning skarpt ska pågå, 2 veckor, 2 månader?

 

Man "övar beredskapen" sen kommer man att sättas in i missionsområdet. Löser uppgift i allt från 10 dagar till tre månader. Det hetaste tipset är att man sätts in i ett missionsområde under två - tre månaders tid. Dra hem REMI/Utvärdering.

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit för Liberia så hade jag hoppat på direkt.

 

Jag var på informationen på P7 för en månad sen och det lät bra!

 

+ (Många plus) miljön, kamraterna, uppgifterna, utrustningen, osv mm allt det som gör att vi vill vara i gröna kläder.

 

- De två stora bitarna som jag tycker är minus är

1 Lönen!

2. Efter anställning.

 

Som skyttesoldat runt 15000sek det är inte mkt! Komp C är medveten om detta och ligger på uppåt. Det kan man iof köpa om man är riktigt jävla sugen(och inte har familj, bil, hus och allt det där).

 

Men det som jag tycker är lite dumt är att man inte erbjuds vidare anställning eller får någon slags uppföljning efter 1 år och 7 månader inom FM. Det är det som är haken, ska man sluta sitt jobb hänga på detta och sen efter 1 år och 7 månader så står man där utan jobb och får ett "tack för visat intresse" från FM?

 

Hur många arbetsgivare beviljar tjänstledigt i 1 år och 7 månader?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Precis som Jakobsson och Simon skrev. Återigen riktar man sig enbart till arbetslösa, studerande och andra som inte har mer liv än att man kan avvara ett par år av sitt liv. För oss stackare som har ett jobb, familj, hus, bil osv osv finns det här alternativet inte ens med på kartan såvida inte FM/regering kan få civila arbetsgivare att inse att det inte bara är en lek att åka på mission/beredskap osv. Tyvärr lär detta nog dröja, synd bara att man inte kan plocka med folk som har civil kompetens från arbetslivet.

Link to comment
Share on other sites

Känner att jag är optimal för detta ändåmål. Jag har inga planer för mitt liv, slutar i Maj att plugga upp mina betyg, några missioner i ryggen och jäkligt sugen. Ingen fru/flickvän/barn/villa.

 

Så detta är förberedande för BG, möjligheter att förlänga och ingå i BG finns det några tankar kring det på planeringsnivå?

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Känner att jag är optimal för detta ändåmål. Jag har inga planer för mitt liv, slutar i Maj att plugga upp mina betyg, några missioner i ryggen och jäkligt sugen. Ingen fru/flickvän/barn/villa.

 

Så detta är förberedande för BG, möjligheter att förlänga och ingå i BG finns det några tankar kring det på planeringsnivå?

 

Njaa...det är inte helt omöjligt. Men inget planerat. Dock har du möjligheten att söka till BGn som alla andra.

Link to comment
Share on other sites

@ Born en äkta soldat gör det inte för pengarna ;) , man väljer yrke för att man trivs med att gå till jobbet varje dag även om det kanske är lite sämre betalt.

 

@ alfie klart du skall söka ;)

Link to comment
Share on other sites

@ Born en äkta soldat gör det inte för pengarna ;) , man väljer yrke för att man trivs med att gå till jobbet varje dag även om det kanske är lite sämre betalt.

 

 

Vafan, man får prioritera, lätt att prioritera bort det riktiga livet bara :banghead: DVS det där man ska göra alla år efter beredskapstiden ;)

Dessutom trivs jag med det civila jobbet, men missionssuget ska ju stillas också, sitter väl snart med ännu ett beredskapskontrakt i näven och undrar hur fan det här gick till :banghead:

Link to comment
Share on other sites

@ Born en äkta soldat gör det inte för pengarna ;) , man väljer yrke för att man trivs med att gå till jobbet varje dag även om det kanske är lite sämre betalt.

 

@ alfie klart du skall söka ;)

 

 

Tror den ansökan är lika säker som amen i kyrkan, man är ju lite av såld... Mycket FM i Affe's liv just nu, några mycket svåra val om den civila framtiden kontra militära äventyr... pendlar just nu mellan himmel och jord.

 

Plockar fram ett citat från en film med Monty Python "dont worry be happy"... lever efter det mottot just nu!

Link to comment
Share on other sites

@ Born en äkta soldat gör det inte för pengarna ;) , man väljer yrke för att man trivs med att gå till jobbet varje dag även om det kanske är lite sämre betalt.

 

@ alfie klart du skall söka ;)

 

 

Tror den ansökan är lika säker som amen i kyrkan, man är ju lite av såld... Mycket FM i Affe's liv just nu, några mycket svåra val om den civila framtiden kontra militära äventyr... pendlar just nu mellan himmel och jord.

 

Plockar fram ett citat från en film med Monty Python "dont worry be happy"... lever efter det mottot just nu!

 

Du är ta mig sjutton lika skyldig som dom hårt arbetande flickorna på Reeperbahn du Alfie!

:)

Link to comment
Share on other sites

@ Born en äkta soldat gör det inte för pengarna ;) , man väljer yrke för att man trivs med att gå till jobbet varje dag även om det kanske är lite sämre betalt.

 

@ alfie klart du skall söka ;)

 

 

Tror den ansökan är lika säker som amen i kyrkan, man är ju lite av såld... Mycket FM i Affe's liv just nu, några mycket svåra val om den civila framtiden kontra militära äventyr... pendlar just nu mellan himmel och jord.

 

Plockar fram ett citat från en film med Monty Python "dont worry be happy"... lever efter det mottot just nu!

 

Du är ta mig sjutton lika skyldig som dom hårt arbetande flickorna på Reeperbahn du Alfie!

:banghead:

 

Antar att flickorna du syftar på är vad man i dagligt tal kallar vägarbetare... jag erkänner jag är en hora, jag säljer min kropp för pengar... och jag trivs med det :/

Till mitt försvar måste jag säga att jag tacka nej till en bosnien mission och en afghanistan mission inom loppet på 2 veckor nu...

Link to comment
Share on other sites

Så detta är förberedande för BG, möjligheter att förlänga och ingå i BG finns det några tankar kring det på planeringsnivå?

 

Nej inte enligt den information KC gav oss på P7 för en månad sedan. Detta beror på att BG´n då är rekryterad och utbildar via termin 3, man kan inte stå i beredskap med en enhet och samtidigt utbildas för en ny. NBG ska stå startklar 1/1-08 direkt efter att IA06 lämnar in sina saker 31/12-07. Det går däremot att söka vakanser om sådana uppstår.

 

/T (som behöver ett avbräck i det civila mörkret och kommer att söka)

Link to comment
Share on other sites

 

Så detta är förberedande för BG, möjligheter att förlänga och ingå i BG finns det några tankar kring det på planeringsnivå?

 

Nej inte enligt den information KC gav oss på P7 för en månad sedan. Detta beror på att BG´n då är rekryterad och utbildar via termin 3, man kan inte stå i beredskap med en enhet och samtidigt utbildas för en ny. NBG ska stå startklar 1/1-08 direkt efter att IA06 lämnar in sina saker 31/12-07. Det går däremot att söka vakanser om sådana uppstår.

 

/T (som behöver ett avbräck i det civila mörkret och kommer att söka)

 

Det är taget. Efter att funderat på det lite grann har jag kommit fram till att efter 1,5 år i beredskap med internationella/nationella övningar och skarp övningsinsats mm. borde man vara trött på det... så kontenta: om man lyckas komma med får man hoppas att man är så trött på det att man aldrig vill se gröna kläder igen!

Om jag känner mig rätt så tror jag iofs inte att det skulle ske... fan jag ÄR verkligen sjuk... :huh:

Link to comment
Share on other sites

/.../

 

Genomförande:

 

Kompaniet anställs fr o m 2006-05-15 t o m 2007-12-31. Rekrytering och bemanning kommer att ske precis som i övrigt i US, d v s allt från nymuckade till yxor. Dock är förutsättningen vitsord minst 10-7-7. Internationell övning kommer att ske, Tyskland eller Norge. När förbandet är utbildat och klart kommer beredskapen R10 att testas under 6 månader för att avslutas med en insats i ett befintligt missionområde, Bosnien, Kosovo, Liberia eller Afgahnistan. Därefter omgruppera till Sverige för nationell insats och utvärdering.

/.../

Slut! Frågor?

 

Hmmm har inte fattat detta till 100% ännu! Trots Free Willy´s inlägg och info från P7. IA06.pdf

 

Som jag fattar det så börjar termin 3 i maj -06 och pågår till en bit in i oktober -06. Därefter påbörjar beredskapsdelen och en eventuell insats kanske sker under 2007.

 

Några frågor som poppar upp:

Har fattat att man utbildar sig under termin 3 inför en insats men vad sker under beredskapstiden?

Gör man den hemifrån eller är det bara att packa väskorna o bosätta sig i skåne i 1,5 år?

Är det en heltidsanställning från 06/05 - 07/12 eller går det över på klassiskt beredskapskontrakt efter termin3 perioden avslutats?

Nationell insats?

Finns det semesterveckor inbakade eller är det tänkt att man ska jobba hela sommaren? Är ju ett halvstort arrangemang i Tyskland som man inte vill missa!

 

 

Sugen blir man ju men kanske tar lite mycket tid av skolgången??

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Några frågor som poppar upp:

Har fattat att man utbildar sig under termin 3 inför en insats men vad sker under beredskapstiden?

Gör man den hemifrån eller är det bara att packa väskorna o bosätta sig i skåne i 1,5 år?

Är det en heltidsanställning från 06/05 - 07/12 eller går det över på klassiskt beredskapskontrakt efter termin3 perioden avslutats?

Nationell insats?

Finns det semesterveckor inbakade eller är det tänkt att man ska jobba hela sommaren? Är ju ett halvstort arrangemang i Tyskland som man inte vill missa!

 

Ska försöka ge svar på så mycket som möjligt, men arbetet för att lägga de sista pusselbitarna pågår fortfarande. Mycket är ännu osäkert vilket jag personligen tycker är ett synnerligen stort minus.

 

Det som diskuteras är att termin 3 kommer att vara en liknande del som en vanlig utbildning inför missioner i största allmänhet dock längre. Dvs man går igenom PK, ROE, IMF, olika typer av strid. Efter sommaren (förhoppningsvis med semester) när denna utbildning är klar är förbandet klassat som ett R30 förband. Alltså insatts beredda på 30 dagar. Man fortsätter att utbilda sig själva. Man understödjer på P7 i "det vanliga" arbetet. Man åker på övningar internationella/nationella. Hela tiden i beredskap. Sen kommer förbandet att komma till en punkt då man anser sig vara redo, först då tar man och klassar förbandet till R10. Då fortsätter arbetet som normalt tills insats kommer.

Ja Skåne i 1,5 år är nog det man ska ställa in sig på. Du bor i på förbandet, vill man går det bra att ha en lägenhet utanför grindarna då lämpligast i Malmö/Lund regionen men det är inget FM står för. Insatsen som sker kommer inte att vara en "full mission" utan endast 2-3 månader.

Det som skulle kunna inträffa, när man kommer hem från sin insats och utvärderat färdigt och HKV fått svar på sina frågor, är att det övergår till ett normalt beredskapskontrakt. Men som sagt mycket är ännu oklart.

Den nationella insatsen skulle kunna vara understödja vid naturkatastrofer, t ex Översvämmningen i småland och Stormen Gudrun. Visst detta är mycket väder beroende, men man kommer säkert kunna hitta en lösning til detta med.

 

Jag har försökt att svara lite på de frågor som kommit upp.

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Saxat från mil;
Alla soldater från ur inneliggande årskull samt soldater ur tidigare årskullar, med eller utan internationell erfarenhet, kan söka detta kompani.

:happy:

 

Enbart dessa eller?

 

Självklart inte. Rekryteringen kommer att ske precis som vanligt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Free Willy
Aha. Vilken befattning tänker du söka?

 

ingen aning. Får se om jag söker överhuvudtaget. Dock ligger gruppchef ganska nära.

Edited by Free Willy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...