Jump to content

Långt till Utbildningen...

Guest

Recommended Posts

Jag ska rycka in på K4 och jag bor i jönköping, detta är ju helt klart en bit och jag undrar hur transport och ekonomin fungerar, en annan som har faktiskt längre än mig är ju Lindman som jag har uppfattat e skåning...vet du kanske något?

Men till frågan.

Har prata med en kille på mitt gym som låg inne som Lappjägare (när de hette så) i kiruna för några år sedan, han sa att han fick flyga en del Hercules ???

Är det så att flyg vid vissa tillfällen är en möjlighet nu eller är det bara tåg och hur mycket betalas av mitt resande ??

Jag ska rycka in på K4 och jag bor i jönköping, detta är ju helt klart en bit och jag undrar hur transport och ekonomin fungerar, en annan som har faktiskt längre än mig är ju Lindman som jag har uppfattat e skåning...vet du kanske något?

Men till frågan.

Har prata med en kille på mitt gym som låg inne som Lappjägare (när de hette så) i kiruna för några år sedan, han sa att han fick flyga en del Hercules ???

Är det så att flyg vid vissa tillfällen är en möjlighet nu eller är det bara tåg och hur mycket betalas av mitt resande ??

vilka regler som gäller för ditt resande är en djungel beroende på exakta restid, ressträcka, vilket förband, förbandets ekonomi, tillgängliga transportmedel osv osv.

Som sagt så kommer FM betala för din resa hur du än åker hem.

Dock tror jag inte att du innan du ryckt in kommer kunna få några svar på hur exakt dina hemresor kommer se ut.

Vänta och ta det med resedetaljen när du har ryckt in.

/målis

"Lappjägare"? :D

Japp, vi som låg uppe i Kiruna fick flyga både reguljärt och "Herca". Fungerade väldigt bra med resorna faktiskt. Det kostade pengar men var av olika skäl prioriterat.

Du kan ringa upp till K4 och fråga vad som gäller generellt (flyg, tåg eller liggbuss).

Jag som bor i Malmö och ska rycka in på I 19 i Boden står inför ett liknande "problem" (eller vad man vill kalla det).

Självklart beror det hela på hur ekonomin ser ut på förbandet, men en tumregel är att om man tjänstgör vid ett "norrländskt förband", typ F 21, I 19, K 4, får man flyga hem på helgerna om man bor söder om Stockholm. Om inte får man nog åka tåg.

Som "målobs" säger finns det fastställda regler, men de är förmodligen väldigt svårtolkade ibland. Dock är det jag nämnde ovanför en, vad jag vet, vida tillämpad regel.

Ska man hem till långledighet, ex sommarledighet, får man med stor säkerhet åka tåg.

När jag var i kontakt med folk på I 19 sa de att KB-elever fick förtur på eventuella flygbiljetter, eftersom de låg inne längst. Skulle inte förvåna mig om samma sak gällde på K 4.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Jag har för mig att det beror på om det är lång- eller korthelg också. Fråga mig dock inte vad som är långt- och korthelg. :D

Det handlar om att du ska vara "hemma" ett visst antal timme. Men färdsätt tåg uppfylls inte detta antal timmar för dom som har långt. Typ söder Stockholm (gissning).

När jag låg på F21 åkte stockholmarna tåg 3 av 4 ggr och flög den sista. medan Göteborgarna flög jämt utom på inryck och muckarresan.

/Målis

Ibland så är inte avståndet så stort problem utan medlen som finns tillgänliga.

Mitt fall:

Att åka från Halmstad med tåg och buss, då tog det mig

6 ½ timma på en vanlig vardag. På helgen tog det 9½ timma. :(

Med egen bil 1 ½ timma. :0

Behövde inte käfta så mycket för att bli sponsrad av staten när jag lade fram dessa siffror. :D

Har inte K4 ett 10-4-system?

Alltså i tjänst 10 dygn och ledig 4 dygn.

Verkar ju konstigt att förband skulle skicka folk fram och tillbaka över hela Sverige varje helg. Själv idén med helgpermission och ständig nattpermission är ju i och för sig också svårförståelig.

Guest Lindman

enligt papperna jag fick idag är det oftast 10-4 systemet men vissa månader kommer man bara hem 1 gång! hehe

nu börjar det kännas jäkligt verkligt med inryck!

fick schema för hela verksamheten de 2 första veckorna!

fys med skidor redan tredje dagen, hoho!

någon som vet hur svårt det är att skida med vita blixten?

Men FL å Lindman; K4 ligger där det ligger å där ligger det oxå snö!

När det ligger snö ligger det oxå skidor.

Detta ger att söker man till K4 är skidor bra att träna på!

Muahahaha....minns med skräckblandad förtjusning skidövningarna i Messlingens slalombacke!

Skulle ner med pulka....jag fram mellan skacklarna och min stridsparskamrat i bromssnöret.....problemet var bara att han var fullständigt kass på skidor.....vilket resulerade i att jag helt plötsligt kände att jag började vridas i sidled.....och såg till min fasa hur kamraten passerade förbi mig med bromssnöret i ett krampaktigt grepp......helt plötsligt åkte jag baklänges ner för backen tills pulkan högg fast i en puckel och jag svängdes hängandes i skacklarna över pulkan.....det gjorde ont....men jag skrattade ändå så att tårarna sprutade...iofs skrattade nog övriga plutonen ännu mer!

Fridens liljor // Fk Klinken

Lovar er Lindman o FL, när jag kommer upp så kommer ni kunna åka som kungar samtidigt som ni gapar på mig :)

tänkte ge m9g ut nu i vinter i spåren om vi får någon snö...

annars har ni ju lite tid nu o testa rullskidor :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...