Jump to content

15 månader på KJ?

Guest joxxe

Recommended Posts

För något år sedan så ändrades det ju att alla låg inne i 11 månader, även fjs och Kj. Nu har jag dock hört att iaf KJ ligger in 15 månader (igen), är det någon som kan bekräfta detta? Är det någon som vet hur länge FJS ligger inne, fortfarande 11 mån eller?

För något år sedan så ändrades det ju att alla låg inne i 11 månader, även fjs och Kj. Nu har jag dock hört att iaf KJ ligger in 15 månader (igen), är det någon som kan bekräfta detta? Är det någon som vet hur länge FJS ligger inne, fortfarande 11 mån eller?

låg kullen 04/05 kj, vi hade då inget 11 månader... kj har aldrig haft 11 månader....

Nja, det ändras ju först iom nästa utb.år...

Ah kankse därför, min bror är med i en insatsstyrka med folk som gjort kj/fjs och dem besökte årets kj, dem låg nämligen inne 15 mån. Men det är alltså för att 11månaders utbildningen börjar inte gälla förs näst kull. Då hajjar jag :)

Då viftar jag med vit flagg och skär jag halsen av mig :)

Jag har använt inskrivningsförrättaren som källa (då jag personligen ställde denna fråga till honom), men det är väl knappast en ursäkt. ;P

Gör inte det du! :)

Men jag har pratat med flera på pliktverket och tom fått papper om de lite mer "speciella" tjänsterna och där har framgått att KJ även i framtiden ska va 15 månader. Alla inskrivningsförrättare har tyvärr kanske inte så bra koll. ;)

Då viftar jag med vit flagg och skär jag halsen av mig :Malaj:

Jag har använt inskrivningsförrättaren som källa (då jag personligen ställde denna fråga till honom), men det är väl knappast en ursäkt. ;P

Gör inte det du! :D

Men jag har pratat med flera på pliktverket och tom fått papper om de lite mer "speciella" tjänsterna och där har framgått att KJ även i framtiden ska va 15 månader. Alla inskrivningsförrättare har tyvärr kanske inte så bra koll. ;)

skulle ju inte förvåna mig om inskrivningförättaren hade fel :banana

Någon som vet hur det är med FJS då? Dem borde vell VERKLIGEN ligga 15 mån om KJ gör det.

Nej FJS har drigits ner till 11 månader! Synd för dem tror jag?

Och KJ som alltid 15 månader!

Jag har för mig att jag läste i en annan tråd att FJS alltid haft 11 månaders utbildning. Och det verkar ju räcka. Har jag fått det galet för mig får någon rätta.

Jag har för mig att jag läste i en annan tråd att FJS alltid haft 11 månaders utbildning. Och det verkar ju räcka. Har jag fått det galet för mig får någon rätta.

Jag rättar.

EDIT: FJS hade från 93/94 till senast utryckta kullen 15 månader för alla (i praktiken drygt 14). Dessförinnan var alla GB (10 månader) och ryckte ut i mars, med undantag för patrullcheferna som gick en kadettskola i ytterligare 5 månader och blev KB.

Hur det såg ut före 80-talet är jag osäker på.

Edited by Vysotskij

Jag rättar.

EDIT: FJS hade från 93/94 till senast utryckta kullen 15 månader för alla (i praktiken drygt 14). Dessförinnan var alla GB (10 månader) och ryckte ut i mars, med undantag för patrullcheferna som gick en kadettskola i ytterligare 5 månader och blev KB.

FJS borde ha 15 månader nu om inget är ändrat?

Jag rättar.

FJS borde ha 15 månader nu om inget är ändrat?

Du får fråga någon som vet bättre, tyvärr. Jag fick för mig att årets kull ryckte in i juli, så det verkar som om det blir något kortare för dem.

Fjs och kj har båda haft 15 månader bortsätt från gb som fanns förr.

Fjs kullen som ligger inne nu har 11 månader och ska även ha så i fortsättningen.

Kj ska dock ha kvar 15 månader (det gäller nog även amf/pb)

Nu hoppas jag ni fått rätsida på problemet.

• 1 year later...

Pliktverket sa i sommras att det var 11 månader..

KJ's websida står det 13 månader..

Här på forumet säger vissa 15 månader..

Det är inte lätt alltså. Inte ens de som rycker som KJ till sommaren har koll..

Hej och hå, jag kanske är lite sent ute i den här tråden va. Hur som haver så är mitt inlägg fortfarande aktuellt!

Edited by resq

Så här står det på Amf1's hemsida:

"Det nya utbildningssystemet innebär att den obligatoriska utbildningstiden är 330 dagar för nästan alla värnpliktiga. För de med en mer omfattande befattningsutbildning är utbildningstiden maximalt 450 dagar. Den nya utbildningen är indelad i två terminer med ett övningsuppehåll emellan. Terminerna är anpassade till högskolans terminsindelning."

Och vilka utbildningar räknas som "mer omfattande"? Det står alltså två siffror, 330 och 450. Lustigt då att det står 13 månader (hur många dagar det nu blir..) när man klickar sig vidare till kustjägarutbildningen.

"Ny inryckningstid på Amf 1

Ska du göra lumpen som amfibieplutonbefäl, amfibieledningstekniker eller amfibieledningstekniker vid Amfibieregementet 2007? Då ska du läsa det här.

Överbefälhavaren Håkan Syrén har beslutat att utbildningstiden för

Amfibieplutonbefäl (GP720),

Amfibieledningstekniker (UP720) och

Amfibieledningstekniker (UP730)

ska ändras från 450 till 330 dagar och att inryckning ska ske 30 juli 2007.

Det kommer inte att genomföras någon inryckning 2 april 2007 som tidigare var planerat.

Du som är inskriven för någon av dessa befattningar kommer personligen att få mer information från Pliktverket. (Du kommer att få behålla din befattning, men utbildningstiden och inryckningstidpunkten kommer alltså att ändras.)"

Källa: www.lumpen.nu

Vad jag förstått så är det beslutat på riksdagsnivå att alla svenska utbildningar skall kortas ner till 11 månader med 4 månaders frivillig tredje termin.

Vad jag förstått så är det beslutat på riksdagsnivå att alla svenska utbildningar skall kortas ner till 11 månader med 4 månaders frivillig tredje termin.

Som sagt. Vad jag förstår det har vissa tjänster, däribland KJ, 15 månader. Terminssytemet innebär dock ett lov på ca en månad nånstans mitt i utbildningen, och därför skriver nog vissa att KJ har 14 mån. Det borde vara 15 mån som man totalt går på vpl-förmåner.