Jump to content

Vad ansågs vara svenska elitförband under 2vk?

Guest Historiestudent

Recommended Posts

Guest Historiestudent

Under efterkrigstiden har olika jägarförband ansetts utgöra Sveriges elitförband, men hur var det under mellankrigstiden och andra världskriget? Var det livförbanden som ansågs ha de "bästa" (bäst utbildade/bäst utrustade) soldaterna? Eller var det kavalleriet? (ja, jag vet att K1 var både ock :huh:)

Det närmaste dagens jägarförband som fanns då var Skidlöparbataljonen på I19, föregångaren till AJS sedermera I22.

I början av vk2 så användes även Kavalleribrigaden som "brandkårsförband", om det berodde på att det var det enda motoriserade förbandet vi hade eller att de var särdeles välutbildade låter jag vara osagt.

• 3 weeks later...
Det närmaste dagens jägarförband som fanns då var Skidlöparbataljonen på I19, föregångaren till AJS sedermera I22.

I början av vk2 så användes även Kavalleribrigaden som "brandkårsförband", om det berodde på att det var det enda motoriserade förbandet vi hade eller att de var särdeles välutbildade låter jag vara osagt.

Under vk2 så var det bla:

1 kavalleri brigaden med pansarbilar o. motorfordon (början av kriget)

i slutet av kriget var det bla (skidlöparbataljonen,19 kårjägar bataljonen org av I19)

:baskerPa:

Gällande "Elit" enheter under vk2.

I början av vk2 fanns 1 Kavalleri brigade som var organiserad av K1K2,K3 o. A6.

Utrustningen var bla pansarbilar modell "skräp" o. fordon

Brigaden var organiserad ungefär så här:

1 bataljonen/K1:1 pansarbilskomp o. 2 bil kompanier

2 bataljonen/K2:samma organisation

3 bataljonen/K3:samma organisation

brigadartilleri bataljon/A6

signal kompani o. ingenjör kompani

I slutet fanns det bla:

Skidlöpar bataljonen/I22

19 Kårjägar bataljonen/I19

fältpoliskompanier uppsatta av infanteri regementen

:baskerPa:

Finns en rubrik från Pravda "Svenskarna flyttar sina elittrupper" någon gång -40 när Dalregementet och Hälsinge regemente gick från Sveg till Sylarna i strängt väder.

Gick visst åt några på den promenaden. Har en farbror som var med.

• 5 years later...

Min far gjorde sin värnplikt vid skidlöparbataljonen vid I19 boden 1926. Vid den tiden drogs militärutbildning och anslag till försvaret kraftigt ner.

Vid skidlöparbataljonen var dock utbildningen intakt och moderna vapen infördes.Vid krigsutbrottet 1939 med sovjets anfall mot finland inkallades far han

var då 33 år (själv är jag född 1941). Han berättat för mig hur eländigt det var "elitförband som han tillhörde". Plutonen mot finska gränsen var utrustad

med modern utrustning men det saknades patroner. Plutonen gick i fält med 100 paroner till kulspruta och kg gevär. Så såg de svenska elitförbanden ut 1939.

Upprusting påbörjades och 1944 började den ge resultat. Tyskland var nu i realiten slagen.Sverige fegade som vanligt. Mars 1945 inkallades far med plutonen

till idre trakten i dalarna.Uppgiften var att agera spaningsförband inför ett militärt ingripande i Norge.

ÅKE

Fixat citatet //Rokare BG

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...