Jump to content
Sign in to follow this  
Darkwand

Muskös Jagartunnlar ?

Recommended Posts

Och jag vill inte strö salt i såren på någon men det kan vara värt att veta att Muskö-basen läggs ner så fort det är ekonomiskt möjligt av FM, allt enl försvarsbeslut. Kul med politiker va :)

Vad grundar du det pa? 4. har precis flyttat dit och investeringar planeras för att förbättra infrastrukturen.

Visserligen far bade amf1 och 4. plats pa Berga, och varvet pa muskö är ok. Men da hade man aldrig flyttat flottiljen dit? Dessutom finns sjöinfo osv där som man inte flyttar fran nyombyggda eller ändamalsenligalokaler.

Muskö har sin charm.

Förresten det är kanske normal politisk logik

I vården finns det ju ett talesätt att om avdelningen renoveras så kommer den att läggas ned.

Frågan är ju hur bra berget skyddar mot styrda vapen som skulle kunna flyga in genom tunnelöppningarna.

Darkvand de dörrarna tål en hel del, så länge som dörrarna är stängda så skulle jag känna mig hyffsat trygg därinne

efter att ha kikat på bilderna ni alla har länkat måste jag säga: MAFFIGT VÄRRE!

Har bara hört om tunnlarna, får tankarna till james bond filmer =)

Jag tänker inte sa mycket pa skyddsaspekten, även om berget underlättar en del, men det är framför allt ett bra ställe att ta hand om fartygen skyddat fran väder och vind, dessutom är det nära till hög teknisk kompetens osv vid underhall. Även om inte flottan baserar pa muskö sa är tunnlarna en bra resurs för genomföra underhall pa.

Att försöka begränsa marinens nyttjande av tunnlarna är nog bara önsketänkande fran Kkrv med anhang, tunnlarna är en bra och billig resurs för FM, som underlättar väldigt mycket.

Det enda liknande stället jag kan komma pa är skrovhallen i karlskrona, men där kostar det multum att ligga, bara en vecka pa kkrvs pir kostar 10 tusentals kronor i bara elkostnader, sadant pa muskö är gratis för fartygen, dessutom är den hallen civil.

Fr Google Earth.

59° 0'37.08"N, 18° 1'4.28"E

Ar detta en tunneloppning eller ar det bara en liten hamn?

Ser ut som ett militart fartyg sa..

...och en civil hall är inte kronmärkt

och att inte ha kronmärkt...

...det, det är Obra!

Man får väl drömma om NATO anpassade Jagartunnlar på muskö det vore maffigt.

I vården finns det ju ett talesätt att om avdelningen renoveras så kommer den att läggas ned.

...

Vi bodde på Muskö dagarna innan Högvakten 13-14 maj.

Stället ska läggas ner var vad Infoyoff sa.

Vi fick förmånen att få en av/den sista guidade turerna av berget innan den stängs.

Tankarna är tydligen att försöka sälja ut dockorna och några av de stora hallarna inne i till civila företag.

När vi gick där så var det tomt. En SPICA-klass (tror jag), privat/föreningsägd?, samt en Gotland klass under storöversyn.

Vi fick fota så länge han inte sa stopp, och det var bara på ubåten. Resten var OK. TÄnker inte lägga ut några bilder dock. Att fota och visa för kompisarna är en sak. Men kanske om ni vill...?

Bl a så fick vi gå runt och titta på DC3:an som ligger i en av dockhallarna. Lite känsla att se.

För vad skall ett insatsförsvar ha sabotageskyddade utrymmen till?

Det de flesta av oss reagerade på är det faktum att när dörrarna stängts så tar det 30-60 minuter att pumpa ut vattnet ur dockan, sen är fartyget inomhus i 15 plusgrader färdigt för total översyn.

I Karlskrona är det öppna dockor som gäller.

Sabotage skydd?

Jo, det kan jag berätta, alla gillar inte vad vi gör pa vara insatser och da kan de tänkas skada var materiel. Dessuom sa vissa suspekta grupper som mer än gärna vill försöka stjäla materiel, vapen osv. Man far inte sänka garden även om bara för vart operations omrade är langt borta.

Disskussionen gar om muskö, men inget är 100%, att du fick sista visningen berodde pa att farbrorn skall ga i pension.

Spica är stiftelseägd (www.t121spica.com), hon pysslas om av gamla veteraner och en och annan GT fantast, förhoppningsvis kommer de köra henne snart da de fatt GT fran avrustade Rbbs.

Spica båten är nu ett Museum.

Angåeande verksamheten på Muskö så är det fortfarande osäkert om 4:e sjöstrid ska vara kvar eftersom det är snack om att avveckla vissa saker i berget.

Men berget är en trevlig bekantskap, Man kan tro att man sett berget när man fått en rundtur, men tro mig, det finns många kilometrar kvar att traska omkring i. :rockon:

Spinnoff på vad någon sa tidigt i tråden.

Det finns inte bara två utan fyra olika "baser" i muskös närområde, Muskö, Berga, Gålö samt Märsgarn.

Märsgarn är Bergas företrädare och var bas för jägarflottan på tiden det begav sig.

Gålö är jag inte säker på vad man haft till, minförråd och parkering för södertörnsgruppens 200 båt (232), T121 samt nyligen nämnda spicabåt har det varit de senaste åren i alla fall.

Berga och Muskö behöver jag nog inte nämna vad de använts/används till.

Alla dessa fyra ligger inte ens 25 minuter från varandra i 20 knop, välskyddat område? ;-)

Gålö är jag inte säker på vad man haft till, minförråd och parkering för södertörnsgruppens 200 båt (232), T121 samt nyligen nämnda spicabåt har det varit de senaste åren i alla fall.

Gålö var länge bas för MTBerna. Nu för tiden finns den där MTB-föreningen där, har för mig att den heter MTB Veteranerna eller något dylikt. I boken Örlogsfartyg finns också en bild på ett antal torpedbåtar (två Spica och två eller fyra Nkpg) förtöjda på Gålö.

Gålö -40talet -1984 Torpedbåtsbas

Berganäs (Berga) - 1947-2005 Örlogsskolorna samt förtöjningsplats för Kustflottans mindre fartyg

Märsgarn - Förtöjningsplats för jagare, oftast låg de större ftg:n på svaj på Hårsfjärden.

Muskö 1969- Ersättare till Örlogsvarvet i stockholm

Älvsnabben (och Dalarö) 1522- ankarplats och uppmarsch plats för flottan under expeditioner under alla år.

För den som är specialintresserad kan jag tipsa om att SMB just nu försäljer boken "Muskö en örlogsbas i berget".

Läs utdrag och kolla bilder på www.smb.nu

I