Jump to content

Muskös Jagartunnlar ?


Darkwand

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Satt och surfade lite och hittade det här.

 

Trodde fortfarande att det var hemligt, men tydligen inte.

 

//Nisse

 

Har för mig jag sett de bilerna här på soldf tidigare också, ska kika runt lite och se vad jag hittar...

 

 

Edit:

 

Jodå, här fanns de... Muskös Jagartunnlar?, Hur stora är dom

 

Inlägg 7

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Vad jag spontant börjar fundera på är hur man "bygger" en sådan bas utan att det märks. Det blir en ganska avsevärd mängd sten...

 

OJ så hemligt det blir om det något år senare byggs en utsiktsplats i närheten. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Satt och surfade lite och hittade det här.

 

Trodde fortfarande att det var hemligt, men tydligen inte.

 

//Nisse

 

Har för mig jag sett de bilerna här på soldf tidigare också, ska kika runt lite och se vad jag hittar...

 

 

Edit:

 

Jodå, här fanns de... Muskös Jagartunnlar?, Hur stora är dom

 

Inlägg 7

 

 

Och jag som tyckte att jag sökte ordentligt innan jag skrev inlägget..... :)

BlåGul stänger och låser antar jag.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Satt och surfade lite och hittade det här.

 

Trodde fortfarande att det var hemligt, men tydligen inte.

 

//Nisse

 

Har för mig jag sett de bilerna här på soldf tidigare också, ska kika runt lite och se vad jag hittar...

 

 

Edit:

 

Jodå, här fanns de... Muskös Jagartunnlar?, Hur stora är dom

 

Inlägg 7

 

 

Och jag som tyckte att jag sökte ordentligt innan jag skrev inlägget..... :)

BlåGul stänger och låser antar jag.

 

//Nisse

 

Nja, syftade väl inte på att tråden skulle klappas ihop, utan mer att bilderna antagligen inte är sådär jätte hemliga med tanke på den sidan som länkas till i den andra tråden... lite rörigt men ändå glasklart :)

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Vad jag spontant börjar fundera på är hur man "bygger" en sådan bas utan att det märks. Det blir en ganska avsevärd mängd sten...

 

OJ så hemligt det blir om det något år senare byggs en utsiktsplats i närheten. :)

Om jag inte minns fel så användes stenen till att fylla ut för kajer osv i hamnen. Så någon gigantiskt stenhög a la Myttingeforten blev det knappast. Sedan skedde ju byggstarten före spaningssatelliterna, så det fanns faktiskt en reell möjlighet att hålla basens exakta position hemlig för Sovjetunionen. Även om de vet ungefär var den ligger så hjälper det inte, särskilt med den tidens oprecisa vapen.

 

Vill man undvika att det byggs utsiktsplatser med fri sikt mot basen är det bara att utöka det avspärrade området runt omkring. I övrigt så låg basen inom skyddsområde på den tiden, så det fanns ju lagliga möjligheter att hålla utlänningar borta.

Link to comment
Share on other sites

En imponerande tanke är (som jag fick berättat vid ett studiebesök på Muskö) att volymen skulle svälja Gamla stan i Stockholm. Sedan var det kul och se mellanrummet mellan "innertaket" och urberget innan man gick in i själva innandömet. /Gusten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Och jag vill inte strö salt i såren på någon men det kan vara värt att veta att Muskö-basen läggs ner så fort det är ekonomiskt möjligt av FM, allt enl försvarsbeslut. Kul med politiker va :)

Link to comment
Share on other sites

Vad grundar du det pa? 4. har precis flyttat dit och investeringar planeras för att förbättra infrastrukturen.

 

Visserligen far bade amf1 och 4. plats pa Berga, och varvet pa muskö är ok. Men da hade man aldrig flyttat flottiljen dit? Dessutom finns sjöinfo osv där som man inte flyttar fran nyombyggda eller ändamalsenligalokaler.

 

Muskö har sin charm.

 

Förresten det är kanske normal politisk logik

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte sa mycket pa skyddsaspekten, även om berget underlättar en del, men det är framför allt ett bra ställe att ta hand om fartygen skyddat fran väder och vind, dessutom är det nära till hög teknisk kompetens osv vid underhall. Även om inte flottan baserar pa muskö sa är tunnlarna en bra resurs för genomföra underhall pa.

 

Att försöka begränsa marinens nyttjande av tunnlarna är nog bara önsketänkande fran Kkrv med anhang, tunnlarna är en bra och billig resurs för FM, som underlättar väldigt mycket.

 

Det enda liknande stället jag kan komma pa är skrovhallen i karlskrona, men där kostar det multum att ligga, bara en vecka pa kkrvs pir kostar 10 tusentals kronor i bara elkostnader, sadant pa muskö är gratis för fartygen, dessutom är den hallen civil.

Link to comment
Share on other sites

I vården finns det ju ett talesätt att om avdelningen renoveras så kommer den att läggas ned.

 

...

 

 

Vi bodde på Muskö dagarna innan Högvakten 13-14 maj.

 

Stället ska läggas ner var vad Infoyoff sa.

 

Vi fick förmånen att få en av/den sista guidade turerna av berget innan den stängs.

 

Tankarna är tydligen att försöka sälja ut dockorna och några av de stora hallarna inne i till civila företag.

 

När vi gick där så var det tomt. En SPICA-klass (tror jag), privat/föreningsägd?, samt en Gotland klass under storöversyn.

 

Vi fick fota så länge han inte sa stopp, och det var bara på ubåten. Resten var OK. TÄnker inte lägga ut några bilder dock. Att fota och visa för kompisarna är en sak. Men kanske om ni vill...?

 

Bl a så fick vi gå runt och titta på DC3:an som ligger i en av dockhallarna. Lite känsla att se.

Link to comment
Share on other sites

För vad skall ett insatsförsvar ha sabotageskyddade utrymmen till?

 

 

Det de flesta av oss reagerade på är det faktum att när dörrarna stängts så tar det 30-60 minuter att pumpa ut vattnet ur dockan, sen är fartyget inomhus i 15 plusgrader färdigt för total översyn.

 

I Karlskrona är det öppna dockor som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Sabotage skydd?

Jo, det kan jag berätta, alla gillar inte vad vi gör pa vara insatser och da kan de tänkas skada var materiel. Dessuom sa vissa suspekta grupper som mer än gärna vill försöka stjäla materiel, vapen osv. Man far inte sänka garden även om bara för vart operations omrade är langt borta.

 

Disskussionen gar om muskö, men inget är 100%, att du fick sista visningen berodde pa att farbrorn skall ga i pension.

 

Spica är stiftelseägd (www.t121spica.com), hon pysslas om av gamla veteraner och en och annan GT fantast, förhoppningsvis kommer de köra henne snart da de fatt GT fran avrustade Rbbs.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En imponerande tanke är (som jag fick berättat vid ett studiebesök på Muskö) att volymen skulle svälja Gamla stan i Stockholm. Sedan var det kul och se mellanrummet mellan "innertaket" och urberget innan man gick in i själva innandömet. /Gusten 0:)

 

OT

vad som inte imponerar är att sitta i berget en vecka i stöten. 8-/

Fart och fest och färg

I vårt Fraggelberg :navy:

 

En gång fraggel alltid fraggel

 

Phraggel Goodbye

Link to comment
Share on other sites

CM på 50-talet, Vam Stig H:son Ericsson skrev redan i sina memoarer från 1966 om var man planerade placera flottans nya bas. Personligen tror jag han inspirereades av ubåtsbunkrar i La Rochelle dit han var inbjuden på studiebesök av tyskarna under kriget.

 

Precis som vår lätta flottta dvs kryssareskadern kommer från hans tid som elev vid franska sjökrigshögskolan, dvs hemma hamnen för "la jeune ecole".

För den so är intresserad föreslår jag varmt hans tre memoarer, "knopar på logglinan", "Kuling längs kusten" och "Vita havet, segling ´på kungliga farvatten".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@dizzy_keys & andreas

 

det är CASen (circular array sonar) som används för att kunna lyssna åt alla 360grader, används till det mesta

Vågade mig på en generalisering, måhända inte helt träffsäkert, det var ett tag sen man läste sonarkunskap. :D
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

-Boken om "Muskö - en örlogsbas i berget", (historia,tillkomst,byggnation & nutid) finns på www.bunker.nu.Ca.pris 380:-

-En hel massa bilder innifrån berget och alla tunnlar..verkstäder,förråd mm.mm.Mkt.även om övr.anläggningar på södertörn såsom Älvsnabbentunneln,Mälsten,Långnabba,Berga mm.mm..

-Klar prisvärd,finns också att köpa på markan/Muskö och på Berga.

 

-Ang.frågan om det finns fler liknande anläggningar i Sverige,så är svaret "Johan-Adam"...gamla F18 i Tullinge består till största delen av hangarer,förråd o.dyl insprängt i urberget..även om man idag tydligen håller på att riva/fylla igen dessa tunnlar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...