Jump to content

Muskös Jagartunnlar ?


Darkwand

Recommended Posts

JAg satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?

Sänkbara master är väl inte precis internationell standard så det blir väl inga Jagare tror jag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De bilderna är på docka 3, även kallad ubåtsdockan, och inte på docka 1 och 2, som är de så kallade jagartunnlarna. Jag har för mig att dessa är något större, bland annat i fråga om takhöjd.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Här har ni lite fler bilder.

Jävligt imponerande ställe.

 

 

Jag har jobbat i berget. Det är så stort att det fanns ett internt bussnät, komplett med busshållpatser här och var inne i berget där man kan vänta på bussen. Ibland när jag ser progam på discovery om de bergrum som finns i USA så undrar jag om de vet om att vi har en mycket större och mycket mer imponerande anläggning här i Sverige än någon av de som visats på discovery.

 

Givetvis så lägger vi ned den och flyttar vår flotta till en helt oskyddad hamn mitt i citykärnan i Karlskrona. Lustigt med tanke på att Muskö byggdes just för att man ansåg det olämpligt med en flottbas mitt i en stad. Bara ännu ett politiskt försvarsbeslut utan militär grund utan endast populistisk syselsättnings strategi. Kan man månne åtala våra politier för landsföräderi eller liknande när de i militära frågor bortser just från militära faktorer och bara fokuserar på sina personliga chanser att bli omvalda och få behålla sitt jobb.

 

Jag cyklade mest i berget då jag inte så ofta jobbade på ett och samma ställe utan flackade runt. Tog mig nån vecka innan jag slutade cykla fel när jag skulle till olika ställen, och detta trots karta.

Edited by Pal_nyPC
Link to comment
Share on other sites

Men nu har man ju inte lagt ner muskö, i.o.m fb04 så blev det ju snarare tvärt om, ca en tredjedel av flottan har ju numera muskö som hemma hamn. Dessutom har ju muskö "bara" tjänstgort som örlogsvarv dom senaste 10åren (minst), och inte som örlogsbas. Men visst dom (politikerna) han ju tyvär lägga ner en stor del av verksamheten i berget vid förra försvarsbeslutet. Får väll se vad som väntar vid nästa slakt... hmm försvarsbeslut! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Hur pass bra skydd kan Muskö erbjuda mot dagens moderna bomber tex Bunkerbusters?

 

Eftersom det är X meter granit över så skyddar den nog jäkligt bra. Kommer inte ihåg var jag läste det (förmodligen i någon tråd här) så har ju granit en överjävlig skyddsförmåga i motsats till t.ex armerad betong som de flesta bunkrar är byggda i. Tror det hade något att göra med att graniten naturligt har mängder med små sprickor i sig som absorberar smällen eller ngt sådant. Sedan finns det väl inte många bergsarter som är starkare än granit?

Link to comment
Share on other sites

Darkwand :Jag satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?

Sänkbara master är väl inte precis internationell standard så det blir väl inga Jagare tror jag.

 

Här ska inte baseras några utländska flottor i våra tunnlar. Slut . :)

 

(och skulle någon ha för avsikt att försöka med det så ska du nog få se på sänkbara master) :huh:

Edited by karon
Link to comment
Share on other sites

Det vore spännande att se hur försvaret av Muskö skulle sett ut runt 1980-90-talet. Jag vet att det skulle grupperas fältautomatpjäser ur KA 1 på hjässan, stycken fyra tror jag, men armén hade säkert rätt mycket lokalförsvar vikt för Muskö. Och sedan måste jag säja att det Marinen bör lägga pengar på i dagens ekonomiska läge är givetvis atombombsäkra örlogshamnar. För, en örlogshamn måse ju per definition ligga i Stockholm och inte i Karlskrona. För från Stockholm är det ju närmre till...Finland? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Och sedan måste jag säja att det Marinen bör lägga pengar på i dagens ekonomiska läge är givetvis atombombsäkra örlogshamnar. För, en örlogshamn måse ju per definition ligga i Stockholm och inte i Karlskrona. För från Stockholm är det ju närmre till...Finland? :blink:

Lägga pengar på att anlägga nya sådana? Knappast. Men att utnyttja gjorda investeringar i en anläggning med mycket gott skydd mot assymetriska hot? Givetvis. Om den sedan ligger i Stockholm, Karlskrona eller Göteborg spelar nog mindre roll om vi ändå ska åka till Medelhavet...

Link to comment
Share on other sites

JAg satt och funderade vi har ju inga Jagare längre men om tex en utlänsk flotta skulle basera sig vid Muskö vikla utländska fartyg skulle komma in i tunnlarna?

Sänkbara master är väl inte precis internationell standard så det blir väl inga Jagare tror jag.

 

Kunde inte låta bli, men tunnelbredden är ca 12 meter. Våran sk. "Korvkiosk" (HMS Smyge) som den kallas av varvsfolket är ca 11 meter bred, då kan du räkna ut hur mycket det är till godo där :/ . Höjden är jag lite osäker på, så jag låter det vara osagt, bättre vara tyst än att sprida falska rykten.

 

Kolla in Google Earth så kan du se tunnelöppningarna.

 

:happy:

 

Saknar verkligen min tjänstgöring där 8-/

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

Borde man egentligen inte smalna av och sänka ingångarna och få mindre yta så nuvarande största svenska båtar precis går in i en eller flera av tunnlarna? Helst byggt så det går att skala av lager om vi skaffar större fartyg.

 

Och med dagens assymetriska hot och troliga neddragning av närskyddet borde de nog förses med portar som klarar allt utom kraftiga stötvågor.

 

Men det skulle kosta tiotals miljoner per port och borde ha prioritet 118 eller så om det över huvud taget är vettigt tänkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade lite kort på varför man har satsat på att ha två örlogshamnar i området, både Muskö och Berga?

 

Okej, i krigstid skulle väl båda hamnarna legat realtivt öde då man säkert omgrupperat till KFP ute i skärgårdarna, men Muskö skulle väl fixa underhållet även i krig..?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju öppen info trots allt..

Men livet är inte alltid enkelt :P

Leta upp Muskö igen. Leta runt hela ön efter platser där båtar kan tänkas åka in...

...hepp.. du har hittat rätt när du ser något som inte ser ut som om det vore modernatur som skapat det.

//Sgt Papa Bear

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga, skulle någon kunna vara snäll och ge mig koordinaterna till Google earth för Musköbasen samt tunnlarna. Har svischat över muskö men svårt o hitta när man inte vet vad man letar efter..

 

Skickar koordinaterna

 

Muskö Pointer 58gr 58´41.85" N 18gr 03´52.45" E

Berga Pointer 59gr 04´37.90" N 18gr 08´08.97" E

( om du kollar in Berga kan du se HMS Belos ligga vid kaj)

Dessa är ungerfärliga

 

Tunnelöppningarna har

1:an

58gr 58´54.58" N 18gr 03´23.99" E

 

2:an och 3:an syns samtidigt

58gr 59´05.70" N 18gr03´19.08"¨

 

 

Slipen ligger vid

58gr 59´27.27" N 18gr04´03.13"

 

Have a nice trip

 

BlåGul får väl ge mej 20km som straff om dom anser detta vara TSS (Top Secret Stuff)

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

 

BlåGul får väl ge mej 20km som straff om dom anser detta vara TSS (Top Secret Stuff)

 

Bäst du passar dig, snart kommer de svarta helikoptrarna. :navy:

 

Jo jag har redan förberett min flykt fr. landet 8-/

Srry "Swede" Men ni kan inte se ett spöke som försvinner, men som sagt jag ska skärpa mej

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

 

BlåGul får väl ge mej 20km som straff om dom anser detta vara TSS (Top Secret Stuff)

 

Bäst du passar dig, snart kommer de svarta helikoptrarna. 8-/

 

Jo jag har redan förberett min flykt fr. landet 8-/

Srry "Swede" Men ni kan inte se ett spöke som försvinner, men som sagt jag ska skärpa mej

 

Ingen fara, för mig är det helt ok.

En fråga bara, jag hittar 4 tunnelmynningar, vad är den fjärde för tunnel?

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...