Jump to content

Ökad dagersättning för lumpare

Recommended Posts

Nu hade det ju knappast gjort ont att ligga inne 17.5 månad som teletekniker...

Jo? Hehe, det är fortfarande slavlön. Ingen kan ju göra lumpen för pengarna. Det är ju bara som ett tilägg som gör det extra trevligt :P

Men för en person som precis muckat, så är 53 200 REJÄLT med pengar.

sannorlikt har man inten fast inkomst när man precis muckat, och då är det ju bra att ha en del att ta av tills man har sig ett jobb

Nej, det har man sannolikt inte. Men om man hade det, hur mycket hade man då fått efter 11 månader? =)

Ja men tänk på all kompetens man får, man får ju utb i allt man någonsin kan tänkas behöva inför ett succeartat fortsatt liv. Man lär sig bädda sängen, stå och gå, äta snabbt, tälta mm mm.

Skämt åsido, man lär sig mycket i lumpen. Inte minst lär man känna sig själv och så lär man sig hur männikskor fungerar alternativt inte fungerar. :banghead:

Och att få ut över 50 000 på samma gång vid muck. Det måste vara en dröm! :banghead:

Asså det där med 53 000 kr är väl det man har fått om man inte slösat ett öre av de pengarna efter 11 månadet?

Just det. Jag trodde först att det var Muck-bidraget, men icke. Det är vad man får ut totalt. Men man gör ju inte av med så stora summor. Du får ju mat och fria hemresor.

Hur är det med hemresor, om jag exempelvis vill åka och hälsa på mina farföräldrar i en annan del av sverige istället för att åka hem till mor och far är det okej?

Saxat ifrån lumpen.nu

"I samband med din utbildning har du rätt till fria resor vid en rad olika tillfällen.

Vid inställelse och utryckning

Vid inställelse och utryckning har du rätt till fria resor mellan bostadsorten och utbildningsplatsen.

Under ledigheter

Du får en fri resa varje helg som du är ledig. Den resan får du göra till och från din bostadsort.

Med bostadsort menas den ort där du är folkbokförd eller där du studerar eller arbetar. Du får också åka och besöka nära anhöriga som bor på en annan ort än din bostadsort.

Men förutsättningen är att du kan ta dig till den orten med allmänna kommunikationsmedel. Som nära anhöriga räknas föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, maka, make, sambo, fästmö, fästman och barn.

Kort för fria resor

ID-kortet som du får när du rycker in gäller som biljett för resor inom länstrafiken och i viss tätortstrafik. Du får mer information om detta när du rycker in."

Synd att min ID-kort bild blev så jävla ful då :(

På det kortet SKA man se ful ut! Dessutom får man åka buss/tåg i alla fall, oroa dig inte. Fö finns inget befäl som står vid grinden och pekar mot bussen igen för att man ser ful ut på Id-koret.

På det kortet SKA man se ful ut! Dessutom får man åka buss/tåg i alla fall, oroa dig inte. Fö finns inget befäl som står vid grinden och pekar mot bussen igen för att man ser ful ut på Id-koret.

Jo, men ändå. Får gå upp direkt efter jägartestet, svettig och med en frisyrr tilltuffsad som attan, utan spegel i rummet för att plåtas av en lika sjaskig ljussättning och digitalkamera. Känns som militären verkligen vill ha fula soldater :P

Nu hade det ju knappast gjort ont att ligga inne 17.5 månad som teletekniker...

Jo? Hehe, det är fortfarande slavlön. Ingen kan ju göra lumpen för pengarna. Det är ju bara som ett tilägg som gör det extra trevligt :P

Men för en person som precis muckat, så är 53 200 REJÄLT med pengar.

sannorlikt har man inten fast inkomst när man precis muckat, och då är det ju bra att ha en del att ta av tills man har sig ett jobb

Nej, det har man sannolikt inte. Men om man hade det, hur mycket hade man då fått efter 11 månader? =)

Ja men tänk på all kompetens man får, man får ju utb i allt man någonsin kan tänkas behöva inför ett succeartat fortsatt liv. Man lär sig bädda sängen, stå och gå, äta snabbt, tälta mm mm.

Skämt åsido, man lär sig mycket i lumpen. Inte minst lär man känna sig själv och så lär man sig hur männikskor fungerar alternativt inte fungerar. :lala:

Och att få ut över 50 000 på samma gång vid muck. Det måste vara en dröm! :D

Först har vi ju snacket med att lumpen är en plikt/skyldighet. Man ska göra den, med eller utan dagsersättning.

Men som du säger, att få en mindre summa pengar för en (förhoppningsvis) rolig och bra utbildning är ju inte helt fel.

Skönt med ett avbrott från studier ett år osv också.

@B.A

Jo vi är medvetna om det :)

Precis.

Jag blev dock nöjd med mitt! :)

När får man kortet? vid inryck?