Jump to content

MCP/ VCP/ CP


Guest Nilsson.J

Recommended Posts

Guest Nilsson.J

Hej

Jag undrar om någon kan berätta mer i detalj hur det går till att genomför en MCP, VCP och CP. Vad är skillnaderna, vilka uppgifter har personalen, vilken utrustning krävs?

Har någon varit med vid en MCP osv där ni använt hundar? Isåfall hur?

 

mvh jenny

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag undrar om någon kan berätta mer i detalj hur det går till att genomför en MCP, VCP och CP. Vad är skillnaderna, vilka uppgifter har personalen, vilken utrustning krävs?

Har någon varit med vid en MCP osv där ni använt hundar? Isåfall hur?

 

mvh jenny

 

Skillnaden på en MCP och en VCP är att MCP:n är mobil, alltså något man slår upp precis där man vill när man vill. VCP:n är en fast plats.

 

Förfarandet varierar från tillfälle till tillfälle. Det som lärs ut är på en grupp om 8 personer, men oftast i verkligheten görs det på 4 personer (Kosovo eerfarenhet)

En person är guard, en är writer. Det kan även förekomma trafic controller, den person som beslutar vilka fordon som skall sökas och denna sköter även dirigeringen av trafik.

 

Det hela börjar med att man ber föraren av fordonet stänga av bilen och öppna alla luckor (motorhuvud, bagagelucka dörrar etc.).

Alla personer i bilen får ställa sig på en anvisad plats.

Beroende på hur man väljer att göra söks personerna först och sedan bilen. Är man många i gruppen kan en person söka människorna (med skydd av en guard) och en annan söka bilen.

Viktigt för guarden är att alltid stå i sådan position att man kan verka, handgripligen eller med vapnet.

 

En person skriver upp ev. fynd och i de flesta fall namn och personuppgifter på människorna. Denna person brukar också kontrollera att de har riktiga id handlingar med sig.

 

I vissa fall (om man vill) används fotoanglar/spanska ryttare som placeras ut framför och bakom fordonet för att förhindra rymning. Man kan även använda andra fordon som är utplacerad som vägspärrar.

 

När man väl är klar kan man med fördel ytsöka av vägkanterna ett par hundra meter åt båda riktningarna för att se om man kan hitta något som någon kastat när de sett mcp:/vcp:n

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag undrar om någon kan berätta mer i detalj hur det går till att genomför en MCP, VCP och CP. Vad är skillnaderna, vilka uppgifter har personalen, vilken utrustning krävs?

Har någon varit med vid en MCP osv där ni använt hundar? Isåfall hur?

 

mvh jenny

svenska försvaret har inga specialist hundar i den bemärkelsen men jag vet att norrmännen har utbildat hundar för vapensök

Link to comment
Share on other sites

I Kosovo så har tjeckerna hundar för vapen sök. Har aldrig själv jobbat med dem, men sett dem i uppvisning. Jäkligt grymma saker de där... Används även för att bussas på bovar

 

Edit: puck 2... nära nära

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

utr som kan/bör användas i en vcp kan vara ex skyltar, kråkor minimum ca 8

en kråka består av 3 st metallbitar modellgrövre som sammanfogas så det blir som ett kryss när man fäller ut dem

ett spärrfordon där föraren sitter i bilen och är beredd att spärra vägen det optimala är att ha en ksp 58 i lv-stativet och en man som bemannar den.

 

under mörker är det synnerligen lämpligt att man har en ficklampa mod. stark så man kan stanna fordon o göra sig synlig lite b o bli påkörd

Link to comment
Share on other sites

EOD pluton på EN03 har vapen och ammunitions sökande hundar. Finns 12 st totalt inom försvaret.

 

Dessa hundar tränar att söka fordon regelbundet. De räknar med att det tar ca 40 sekunder/fordon vid checkpoint.

 

Sverige har inte använt dessa hundar i utlandstjänst ännu. Planer finns ev till KS14.

 

***Ulrich***

Link to comment
Share on other sites

Under KS11 hade vi stöd av tjeckiska och finska hundar under några tillfällen. Antingen drog eller vapen-hundar. Mycket intressant att se på.

 

Kommer ihåg ett tillfälle när vi jobbade med finska hundpatrullen och dom skickade in hunden med leriga tassar i en rätt så ny BMW. Kan säga att killen som hade bilen var mindre nöjd över att ha tassavtryck överallt.. :clap: Tjeckerna och Finnarna hade lite olika sätt att jobba. Tjeckiska knarkhundsföraren sprang först omkring med en trasa/tygpåse med en liten mängd knark och drog omkring den inne i bilen innan man skickade in hunden.. Det där förbryllade oss rätt så mkt eftersom man tycker att hunden bara borde ha känt av det "spåret".. Eftersom tjeckernas språkkunskaper var minst sagt begränsade (svarade yeees yeees på allt) så gick det inte att få fram varför dom gjorde så. Finnarna hade en liten puck fylld med knark som dom gömde i typ varannan bil för att träna hunden. Nån local trodde att dom placerade knark i hans bil för att vi skulle gripa honom innan vi lyckades förklara att det bara var träning. Tjeckiska vapenhunden var riktigt grym, han kunde enl hundföraren sniffa sig till vapen genom nån meter grus tex ett gruslass på en lastbil. Hundföraren slängde upp hunden på flaket på lastbilarna och sen for den omkring och snusade där. Den kunde även känna om det nånsin hade transporterats vapen i själva bilen. Den fick även lukta på händerna på förarna för att markera om dom hanterat vapen eller krut. Tyvärr gjorde vi aldrig några fynd när vi arbetade med hundarna. Men på slutet av KS11 fick vi höra att finnarna tydligen hittat en asenlig mängd knark vid nån vcp. Så hundarna funkar.

 

Vid ett tillfälle när vi genomförde ett hussök så stack en av dom misstänkta till skogs. Tjeckerna hade med sig vapenhunden men den var tydligen inte tränad för att söka människor vilket var lite synd just då..

 

Gemensamt för alla hundar var att dom inte orkade jobba längre tider utan att behöva vila. Dom blev tydligen fort jättetrötta, så dom fick lov att sitta i bilen och vila med jämna mellanrum..

Edited by Boozysmurf
Link to comment
Share on other sites

Under KS04 fick vi stora delar av tiden hjälp av brittiska hundar i de fasta VCP-erna.

Vi jobbade så att hundförare valde ut vilka bilar hon ville söka och vi vinkade in bilen och tog ut alla som satt i bilen, viktigt att tänka på då var att inte någon av oss tog i bilen innan hunden sökt klart eftersom spår av ammunition kunde föras över från våra händer till bilen.

 

Sedan gick vi runt bilen tillsammans med föraren och han fick öppna alla dörrar osv, efter det gick vi iväg en bit med allihop för att ev söka av personerna och för att de inte skulle vara i närheten av bilen när den söktes. Inte heller de brittiska hundförarna var särskilt noga med att torka av tassarna eller bry sig om ifall det blev avtryck i bilen

:clap:

 

Ibland fick någon av oss plantera ett mag eller en vapendel i en lastbil eller så för att hålla hundens intresse uppe. Kunde ibland bli lite :D när föraren insåg att hunden markerade på hans bil. :/

 

I övrigt kan jag säga att framför allt VCP 3 för er som känner till den var ju under högtrafik ett slags organiserat kaos som när man tänker tillbaka inte alltid var så mycket "force protection", vi hade oftast 1 radiopost, 1 TC, 1 patrullerande post vid bilkön, 4 searchers och bara 1 guard som bevakade sökfållan. :/

Vid den här tiden var det oftast 100% sök vilket ofta ledde till ganska långa köer, men de flesta höll sig ändå lugna trots 1 - 2 timmars köande.

 

Sedan kan nämnas att en VCP kan användas på flera olika sätt tex för att begränsa trafiken igenom ett område under en viss tid, man lägger helt enkelt en söknivå på 100% och söker alla fordon väääääldigt noggrant för att på så sätt släppa igenom väldigt få fordon. När så förutsättningarna ändras kan man gå ner till 50 eller tom 25% och bara söka efter större grejor för att snabbt få undan en kö.

Detta laborerade vi med väldigt mycket när det ibland var lite gurgel inne i Gracanica.

Ofta får man olika syften med sökarbetet, vissa dagar söker man bara efter stora saker som bomber eller handgranater och då går det fort att söka en bil. Andra dagar söker man efter knark eller annat smått och då får det ta lite längre tid.

 

 

Lite av mina erfarenheter av VCP, hoppas det är till någon hjälp. B)

Link to comment
Share on other sites

Gemensamt för alla hundar var att dom inte orkade jobba längre tider utan att behöva vila. Dom blev tydligen fort jättetrötta, så dom fick lov att sitta i bilen och vila med jämna mellanrum..

 

Antar attdu drog samma slutsats som mig att hundarna (läs hundförarna) tenderade att bli trötta snabbare vid dåligt/kallt väder ;)

 

I vilket fall var de enormt duktiga i mina oerfarna ögon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...