Jump to content

Officers utbildning


Guest

Recommended Posts

Hur ska man göra om man vill bli officer? Jag läste nånstans på en FM sida att man helst skulle anmäla innan man mönstrade att man ville bli officer... Hur gör man isåfall detta?

 

Sedan stod det att man måste ha minst de och de "betygen" från lumpen... Är det svårt att få dessa? och om man inte får det är det kört?

Link to comment
Share on other sites

Kraven finns på http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771

 

Att man helst ska anmäla intresse för officersyrket innan mönstringen är inget jag hört talats om, men vid mönstring kan det vara bra att tala om för mönstringsförättaren att du har sådana planer. Försök också få minst tio månaders tjänst, så du inte behöver kompletteringsmånader för att uppfylla kravet om längd på värnplikt. När jag gjorde vpl blev vi tillfrågade mot slutet av utbildningen om vi var intresserade att söka till förberedande officerskurs (FOK) och blev erbjudna att göra de prov som krävdes.

 

Betygen då? Ja, jag törs nästan påstå att för en motiverad soldat är det inte några problem att få de betyg som krävs för officersutbildning. Det finns säkert någon som tycker annorlunda och troligtvis varierar det en hel del från plats till plats. En tips är att tala om för din plutonchef (motsv) i god tid före muck att du vill bli officer och att du gärna vill veta vilka personliga förbättringar som eventuellt krävs av dig för att nå de betygsnivåer du siktar på.

 

Är det då kört om betygen inte duger? Som jag förstått saken är detta krav fastare än vissa andra krav (t ex kravet på B-körkort). Men ingenting är ju omöjligt. Någon annan här kanske har något exempel på någon som har antagits till MHS trots att de fått dåliga betyg från värnplikten? Jag känner inte till någon personligen.

 

Sen får man ju inte glömma att det inte är ett måste att söka till MHS direkt efter muck. Det kan vara utvecklande att jobba lite ute "verkligheten" först eller kanske skaffa sig en (civil) högskoleutbildning. Vänta bara inte för länge och låt inte (såsom undertecknad låtit) kroppen feta till sig eller förtvina.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tillhör kategorin som väntat för länge och låtit kroppen förtvina. :)

 

Skämt åsido, nej jag har inte haft några seriösa planer än på att söka MHS, men jag lockas ibland av utbildningen till teknisk officer. Jag har ännu tre år kvar på min högskoleutbildning och söker jag mig till FM blir det nog som civilanställd.

 

Jag tycker det är viktigt att man har klart för sig varför man vill bli officer innan man söker till MHS. Är anledningen bara att man tycker det är förbannat roligt med vapen och grönkläder så är det nog bättre att man håller sig till att bläddra i vapentidningar. Jag tycker inte heller att man ska bli officer bara för att man vill "göra en insats för sitt land" eller för att "komma ut i världen och bekämpa orättvisor". Du bör veta med dig att du kommer att vara en tillgång för FM inom utbildning och utveckling och de andra "mindre ärofyllda" områdena innan du söker MHS.

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du är den rätta motivationen då?

 

Mina kriterier

 

1, Försvara sitt land och frihet

2, För samhällets bästa bla fostra ungdomen:)

3, Ett intressant jobb

4, Att kanske kunna göra en insats utomlands

5, Kamratskap och personlig utveckling

6, Sjuka böjelser till krigsmateriell ,vapen och krig:)

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker du är den rätta motivationen då?

 

Mina kriterier

 

1, Försvara sitt land och frihet

2, Ett intressant jobb

3, Att kanske kunna göra en insats utomlands

4, Kamratskap och personlig utveckling

5, Sjuka böjelser till krigsmateriell ,vapen och krig:)

En nackdel är väl att Försvaret minskas efter varje försvarsbeslut.

Riktigt kul om man rotat sig i tex Skövde, och regementet läggs ner...det är inte bara att flytta till nästa regementsstad (=utrotningshotade).

Link to comment
Share on other sites

För jävligt,,, tänker råda bot på det med alla tillgängliga medel... FM med mig i spetsen kommer lära regeringen att veta hut:) Hmm asså menar nu inte att vi ska införa diktatur eller dylikt....

Link to comment
Share on other sites

Det är för djävligt att FM har minskats så mycket (framför allt armén) under de sista 10-15 åren.

Okej...Sverige har inget militärt hot idag...men hur ser det ut om 10 år. Det är inte bara att trycka på en knapp , och vips har vi 10 extra modern, utrustade och utbildade brigader.

 

Sverige hade dålig vinterkapacitet under WW2 på grund av stora nedskärningar 1925. Officerare flyr försvaret med stor kompetens pga av nedläggningar eller hot om dessa.

Jag gjorde GU 1991-92 och var väldigt nära att göra FOK ( 5 månaders påbyggnad för GB) för att slutligen bli officer.

På min tid fanns det över 30 brigader + många fördelningsförband (broförband, underhåll, ingengör, LV, fristående pansarbat, ART mm) ...1985 gjorde över 50 000 värnplikt.

Nu är det ca 15 000 per år...trots att man nu bara är krigsplacerad ca 4 år efter muck. Förr blev man krigsplacerad 8-12 år på sitt förband, och sedan förflyttad till lokalförsvarsförband.

Svenska armén idag är en mycket liten sådan för det stora landet, med nästan inget ART, LV mm

 

Lyd mitt råd, och utbilda dig inte till officer...bli polis istället   ( lite svårare bara).

Link to comment
Share on other sites

Vad jag vet var kravet max 25 det år man börjar på OHS (23 om man vill spaka flygplan och helikopter). Det fanns möjlighet för RO att läsa till YO oavsett ålder.

 

Nu har man vad jag hört, beslutat sig för att ta bort maxgränsen avseende ålder (gäller inte de som vill upp i luften). En möjlig anledning är att man ej lyckats fylla alla platser de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

För jävligt,,, tänker råda bot på det med alla tillgängliga medel... FM med mig i spetsen kommer lära regeringen att veta hut:) Hmm asså menar nu inte att vi ska införa diktatur eller dylikt....

Hmm intressant bild av samhället. Militären lär regeringen veta hut. Varför inte låta militären ta över helt? Då blir nog arbetssituationen för den genomsnittliga officeraren betydligt mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Polar jag skrev sedan til för att jag misstänkte att det kunde missupfattas att vi inte skulle införa diktatur eller dylikt... Det jag menade var att FM måste aktivt lobba för sin sak... Jaja sedan vill jag ju införa lite förändringar i demokratin och i försvaret för att stärka båda men det är en annan story...

Link to comment
Share on other sites

Behörighetskrav

 

För att bli antagen som officersaspirant krävs att sökanden:

 

 

1. har allmän behörighet för tillträde till grundläggande högskoleutbildning enligt högskoleförordningen (1993:100)

2. fullgjort militär grundutbildning som uppgår till minst 10 månader eller som tillsammans med annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring uppgår till minst 10 månader

3. visat lämplighet som befäl

4. har de särskilda behörighet, minst betyget G i samtliga kärnämnen.

 

Utöver ovanstående gäller att den sökande uppfyller följande:

 

- bedöms vara lämplig för officersyrket

- ha erhållit minst vitsord 10- 7- 7 från värnpliktstjänstgöring

- genomfört militärt högskoleprov

- innehar civila behörighetskrav

- uppfyller Försvarsmaktens fysiska baskrav.

- innehar körkort klass B då utbildningen påbörjas.

Dispens kan beviljas av Högkvarteret.

- genomförd säkerhetsprövning med registerkontroll.

 

För blivande flygförare i flygvapnet och Hkpflj gäller samma krav som ovan samt att sökande fyller högst 23 år under det år som utbildningen påbörjas.

 

* Sökande behöver alltså inte genomföra sin GU som befälselev för att uppfylla fordringarna utan det är den bedömda lämpligheten som befäl som avgör.

 

Idrott

 

Kontakta förbandets rekryteringsofficer för information om ev ytterligare detaljer angående vart och när proven skall utföras.

 

man_idrott.gif

 

http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=771

----

 

GA KA: Tydligen är ålderskravet borttaget, men jag är säker på att det var 24 år för inte alls länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...