Guest Notra Mada Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Jag har glömt vad de Sju (eller nio beroende på hur komplicerad man vill vara) S är förkortning av, hjälp vore uppskattat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 tio S på F7 annars så 7S Stund Ställe Styrka Slag Sysselsättning Symbol Sagesman 8S Sedan 9S Siluet 10S minnet sviker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Notra Mada Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Så mycket var det med det 10e S'et... ;) Tack för hjälpen. PS. vi använde iofs aldrig 9S på Ing2... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Eriksson Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Stridsvärde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaner Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Någon gång i tiden fick jag lära mig att vid muntliga rapporter så skulle man alltid avsluta med Slut för att motparten skulle förstå att nu kommer det inget mera som har med denna rapport att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 8, 2005 Report Share Posted December 8, 2005 Siluett? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sorken_F4 Posted December 22, 2005 Report Share Posted December 22, 2005 Skjut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fogelström Posted December 23, 2005 Report Share Posted December 23, 2005 Siluett? Det ska stavas silhuett och betyder typ skugga eller (fylld) kontur. Vad det har att göra i en rapport är jag dock osäker på. Med reservation för att det faktiskt finns ett militärt uttryck "siluett" som betyder något helt annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest linc Posted December 23, 2005 Report Share Posted December 23, 2005 Du har inte hört den här visan? Har man gjort det en gång så har man svårt att glömma bort de 7 S:en, riktigt löjligt men det funkar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted December 23, 2005 Report Share Posted December 23, 2005 Siluett? Det ska stavas silhuett och betyder typ skugga eller (fylld) kontur. Vad det har att göra i en rapport är jag dock osäker på. Med reservation för att det faktiskt finns ett militärt uttryck "siluett" som betyder något helt annat. Alltså, jag är inte så dryg att jag ifrågasätter stavningen av silhuett. Jag undrade hur det hamnade i rapporteringen och vad den betyder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Tror det cirkulerade en ordermall/ett minneskort här på soldf där silhuett var med. Tror det främst rörde på långt håll sedda sjömål(fartyg). Men kan vara julölen som spökar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jerry Posted October 23, 2011 Report Share Posted October 23, 2011 Tror det cirkulerade en ordermall/ett minneskort här på soldf där silhuett var med. Tror det främst rörde på långt håll sedda sjömål(fartyg). Men kan vara julölen som spökar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odi et Amo Posted October 24, 2011 Report Share Posted October 24, 2011 Skiss Link to comment Share on other sites More sharing options...
01/B3 Posted December 9, 2011 Report Share Posted December 9, 2011 I InfKavR Jkomp-Njskv finns följande S i ett exempel på oplatsliggare: Stund Styrka Slag Sysselsättning/Symbol Sänt Ställe/sagesman är i ett sådant exempel konstanta medan man alltså såg ett behov av ytterligare en Stund (Sänt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manzon Posted December 9, 2011 Report Share Posted December 9, 2011 Slutsats Här kan man skriva det som man tror händer eller har hänt. I övriga S skriver man ju bara vad man vet, inga antagningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest aliaz Posted May 22, 2012 Report Share Posted May 22, 2012 Siluett? Det ska stavas silhuett och betyder typ skugga eller (fylld) kontur. Vad det har att göra i en rapport är jag dock osäker på. Med reservation för att det faktiskt finns ett militärt uttryck "siluett" som betyder något helt annat. Alltså, jag är inte så dryg att jag ifrågasätter stavningen av silhuett. Jag undrade hur det hamnade i rapporteringen och vad den betyder. Silhuett eller siluett oavsett hur det stavas är min uppfattning att man där ska infoga bild eller avbildning om medel för transmission så medger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest Posted July 9, 2013 Report Share Posted July 9, 2013 När jag låg i marinflygets markstridsförband 1995-96, använde vi 9S. Silhuetten hade mer med örlogsfartyg och stridsflyg - inklusive helikoptrar - att göra än med mänskliga (ryska) formationer att göra. För övrigt vill jag säga, som beväpnad och farlig språkpolis, att det finns två giltiga stavningar av siluett. Så de' så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 12, 2013 Report Share Posted July 12, 2013 Skiss Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.