Jump to content

Rapport enligt de sju/nio S?

Guest Notra Mada

Recommended Posts

Någon gång i tiden fick jag lära mig att vid muntliga rapporter så skulle man alltid avsluta med Slut för att motparten skulle förstå att nu kommer det inget mera som har med denna rapport att göra.

• 2 weeks later...

Siluett?

Det ska stavas silhuett och betyder typ skugga eller (fylld) kontur. Vad det har att göra i en rapport är jag dock osäker på.

Med reservation för att det faktiskt finns ett militärt uttryck "siluett" som betyder något helt annat. :)

Alltså, jag är inte så dryg att jag ifrågasätter stavningen av silhuett. Jag undrade hur det hamnade i rapporteringen och vad den betyder. :)

• 5 years later...

Tror det cirkulerade en ordermall/ett minneskort här på soldf där silhuett var med. Tror det främst rörde på långt håll sedda sjömål(fartyg). Men kan vara julölen som spökar..

,O

• 1 month later...

I InfKavR Jkomp-Njskv finns följande S i ett exempel på oplatsliggare:

Stund

Styrka

Slag

Sysselsättning/Symbol

Sänt

Ställe/sagesman är i ett sådant exempel konstanta medan man alltså såg ett behov av ytterligare en Stund (Sänt).

• 5 months later...
Guest aliaz

Siluett?

Det ska stavas silhuett och betyder typ skugga eller (fylld) kontur. Vad det har att göra i en rapport är jag dock osäker på.

Med reservation för att det faktiskt finns ett militärt uttryck "siluett" som betyder något helt annat. smile.gif

Alltså, jag är inte så dryg att jag ifrågasätter stavningen av silhuett. Jag undrade hur det hamnade i rapporteringen och vad den betyder. blush.gif

Silhuett eller siluett oavsett hur det stavas är min uppfattning att man där ska infoga bild eller avbildning om medel för transmission så medger.

• 1 year later...
Guest Guest

När jag låg i marinflygets markstridsförband 1995-96, använde vi 9S. Silhuetten hade mer med örlogsfartyg och stridsflyg - inklusive helikoptrar - att göra än med mänskliga (ryska) formationer att göra. För övrigt vill jag säga, som beväpnad och farlig språkpolis, att det finns två giltiga stavningar av siluett. Så de' så. :baskerHKP:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...