Hjelm Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Jag har märkt att många här på forumet censurerar sin profilbild genom att blurra ansiktet eller bara dra ett streck över ögonpartiet. Varför gör man det för? ballt? Är det egentligen någon annan på bilden? Vara "hemlig"? För mig ger det bara ett fånigt och oseriöst intryck. Självklart ska man respektera att folk vill vara anonyma, men skit i att lägga upp en bild helt då(?). Det ironiska är ju att många som har censuerat sin bild har en massa övrig info på sin profil, så anledningen att vara "hemlig" funkar ju knappast.. jaja, en liten fundering bara. Jag kanske har missat någon grundanledning. Vore kul o höra åsikter/kommentarer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted December 6, 2005 Report Share Posted December 6, 2005 Jag kan tänka mig att folk vill visa en häftig bild på sig själv men samtidigt behålla viss del av sin anonymitet. Inget konstigt med det enligt mig men å andra sidan, är man tillräckligt seriös är det nog inga svårigheter att hitta identiteten på de flesta här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Förmodligen av samma anledning som de inte avslutar varje inlägg med namn, adress, telefon och personnummer. Många vill kanske utrycka en åsikt eller annat som av andra uppfattas som obekväm/ointeligenta och kan leda till represalier. Tex kan en person som på forumet utrycker sitt stöd för fri invandring till sverige få jäkla bekymmer med grupperingar i samhället som inte är av samm åsikt....milt utryckt. Samma sak i debatter där tonen blir allt för hetsk. En del personer kan inte skilja på livlig debatt och knytnävskamp, och du kan aldirg veta vem personen du argumenterar mot är och hur hans psyke fungerar. Att blurra sitt ansikte, mörka lite inof i profilen mm gör att den som verkligen vill ge en ett rejält kok stryk får anstränga sig lite mer. Att en person av denna anledningen skulle vara mindre seriös tror jag inte på. Det är vad personen innehar för kunskap och inte hans namn/utseende som är av vikt på detta forum (om du inte letar modeller till en badklädeskatalog) Ja så har jag då gett utryck för MINA tankar och funderingar. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Min åsikt... Jag har ett blurrat ansikte på min bild.. nåväl varför då? 1. Jag känner att jag vill ha en bild i min profil som visar hyffsat vad jag sysslar med och kanske framförallt att jag sysslat med just detta. M.a.o. om man kikar in i min profil så kanske man kan konstatera att "Jo nog har han en uniform, och det ser inte soft air gun ut" 2. Min profil är hyffsat anonym, så pass att man kan konstatera att jag förhoppningsvis har koll på det lilla jag snackar om, men inte såpass mycket att jag skall vara direkt identifierbar för andra än personer som känner mig sedan tidigare. Varför då detta. Det hela är ju en avvägning mellan att visa/presentera något som gör att man förhoppningsvis tas på allvar vs. bibehålla den diskretion och anonymitet som jag anser att jag vill ha. Visst jag skulle kunna köra n/a på allt, men då hade man väl tagits för ett troll här inne. Slutligen skulle jag med tanke på framtida tjänstgöringstillfällen, exempelvis GSU m.m., inte vilja skylta med bild och namn så att soldaten på helgen kan kika på vad PC gör på fritiden. Förvisso kan de säkert lägga ihop ett plus ett, men som ett första filter... GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 @rokare klickade på din profil och såg bara din avatar, jävlar vad fundersam jag blev efter att ha läst ditt inlägg, haha. sen såg jag att det fanns en bild till höger också........ /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjelm Posted December 7, 2005 Author Report Share Posted December 7, 2005 Min åsikt... Jag har ett blurrat ansikte på min bild.. nåväl varför då? 1. Jag känner att jag vill ha en bild i min profil som visar hyffsat vad jag sysslar med och kanske framförallt att jag sysslat med just detta. M.a.o. om man kikar in i min profil så kanske man kan konstatera att "Jo nog har han en uniform, och det ser inte soft air gun ut" 2. Min profil är hyffsat anonym, så pass att man kan konstatera att jag förhoppningsvis har koll på det lilla jag snackar om, men inte såpass mycket att jag skall vara direkt identifierbar för andra än personer som känner mig sedan tidigare. Varför då detta. Det hela är ju en avvägning mellan att visa/presentera något som gör att man förhoppningsvis tas på allvar vs. bibehålla den diskretion och anonymitet som jag anser att jag vill ha. Visst jag skulle kunna köra n/a på allt, men då hade man väl tagits för ett troll här inne. Slutligen skulle jag med tanke på framtida tjänstgöringstillfällen, exempelvis GSU m.m., inte vilja skylta med bild och namn så att soldaten på helgen kan kika på vad PC gör på fritiden. Förvisso kan de säkert lägga ihop ett plus ett, men som ett första filter... GMY Där sa du nåt. Hade inte riktigt tänkt så långt, att man vill vara en aning anonym här på grund av att det finns personer som "Känner till" en. Privat/fritid och jobb är ju trots allt 2 olika saker.. Samtidigt har ju faktiskt en stor majoritet inte blurrat sina bilder, så man tycker att dem som gör det borde ha en "bra" anledning. Men det där är naturligtvis upp till var och en. Mitt ordval oseriös och fånigt gällande de med cencurerade bilder var naturligtvis fel, poletten har trillat ner lite nu. "tas på allvar vs. bibehålla diskretion och anonymitet". Där kom ju faktiskt en till självklar faktor. Jag har blivit klokare! @Martinator Nej, letar inga badklädesmodeller. Eller har FM kanske infört Badshorts modell 90? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Nej, letar inga badklädesmodeller. Eller har FM kanske infört Badshorts modell 90? Bikini 90 var iaf på försök när jag låg inne 01 Link to comment Share on other sites More sharing options...
resq Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 haha, eru allvarlig nu? verkar ju väldigt lustigt. kan ju tänka mig att det hellre hade hetat baddräkt 90 eller något i den stilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Fast jag gillar de där baddräkterna från förr. Något att införa inom marinen/kustförsvaret. Våtdräkt Lätt modell Ä Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.