Jump to content

Sacci Jägare90 Ryggsäck


Greenment

Recommended Posts

Jag är på jakt ute efter Sacci Jägare 90 Ryggsäck , är det någon själ som vet vart den går och köpa?

Har googlat runt , men det jag har fått fram var inte speciellt givande precis.

 

I annat fall, så blir det en berghaus vulcan, men jag ger mig inte så lätt, prio1 är j90 :Malaj:

 

Tacksam för svar..

:camo:

Link to comment
Share on other sites

@Greenment

Aldrig hört talas om en Jägare 90, men väl Sacci Jägare 70 som finnarna kör med.

Ett annat alternativ är kanske Saccis FJS Orginal (som är på 110 liter)

 

Allt Sacci säljer till den civila marknaden går via Recon Vildmark AB i Uppsala. Kolla in sidan, maila och fråga.

 

Annars så tänkte jag vara lite elak mot plånboken din och slå ett slag för en amerikansk tillverkare, KIFARU

Edited by Sg Toll
Link to comment
Share on other sites

Jo det har använts inom försvaret, M90 camo, fast i dagslägets så används den inte..

Nja, snarare att den gick att köpa genom personalbutikerna och recon. Jag har aldrig hört talas om något förband som haft den som tilldelad utrustning.

 

Anledningen till att den inte tillverkas längre (från sacci.se):

Nedläggning av flera av landets regementen och det reducerade antalet soldater i militärtjänst har de senaste åren kraftigt minskat efterfrågan av våra produkter. Vi har därför anpassat vårt sortiment och nu finns endast de produkter som vi tillverkar till FMV och finska försvaret lagerförda. Modeller som Jägare 90, G60, Uppdragssäcken, P30, Swedbag 80 i grönt och Permisbagen har vi lagt bakom oss. Backpack 4120, Swedbag 80 i kamo, Fallskärmsväskan och Stabsportföljen är modeller som säljs så länge lagret räcker.

 

Vårt sortimentet kommer fortsättningsvis att se ut så här: Ryggsäck 2000 (100L), Ryggsäck FJS Original (110 L), Ryggsäck F70 (70L), Stridssäck 2000 (35L), Bärsäck 2000 (72L) och Strids- och överlevnadsväst FJS samtliga i grönt. Dessutom Swedbag 80 i svart.

Link to comment
Share on other sites

@Fu Kjellberg

Attans så gött! Nu har även jag sett något nytt. Har du koll på om detta var tilldelad mtrl någonstans eller om det är helt egeninköpt mtrl?

 

Nu blev jag än mer nyfiken!

 

Har för mig att den testades ett tag av våra sjukvårdare på K3.

Link to comment
Share on other sites

Såhär presenterades säcken i en gammal katalog från Sacci:

 

flak226ck.th.jpg

 

J-90 har nästan exakt samma bärsystem som FJS-säcken. Den är utan tvekan den bästa rygga jag provat.

Som du ser ovan gjordes den i grönt och i M/90. Den är tung och mycket mycket slitstark.

Locket är en löstagbar uppdragssäck.

 

Jägare 90 har inte funnits tilldelad på förband (annat än vid utprovning) och har därför inget M-nr. Det ser man

också på att den har plastspännen.

 

Om du vill ha en sån så är det bara att leta lite. Jag har sett flera på Utsidans Prylmarknad, eller så kollar du på blocket.

Sannolikt så finns de flesta ryggorna kvar där ute, eftersom dom är något svåra att slita sönder...

 

flak071by.th.jpg

Här är den till vänster, men liggundelagsfodralet hör inte till säcken eftersom jag gjort det själv.

 

Andra frågor? Ställ dom här eller i PM...

 

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har du testat att slänga in en "Wanted"-annons på Utsidan eller Blocket?

Dom tenderar att ge bättre resultat eftersom folk ser annonsen.

(Speciellt så här innan jul, när extra klirr i kassan kan behövas...)

 

Jag köpte en begagnad Sacci G-60 i julklapp till polarn förra julen och den

säck jag fick var helt oanvänd. Alltså i perfekt nyskick.

 

Som rutinerad samlare av diverse olika grejor är min erfarenhet att det går

att få tag på precis vad som helst man önskar sig, bara man letar lite.

 

Sen så är ju alternativen på intet sätt dåliga säckar. Om du vill ha en säck

direkt så kommer du knappast att bli missnöjd med en Berghaus, Karrimor

eller Norröna-rygga...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

greenment! hur har det gått för dig? jag har den säcken du söker, kan tyvärr inte sälja den. har haft den sedan -94 och har just hängt upp den på en krok för att börja använda försvarets nya 120L system som snigel tillverkar, som förövrigt finns att köpa här: butik.kalmeborg.se

jag hittade en länk till j90'n på en annan site som tyvärr verkar väldigt oseriös... men du kan ju alltid kolla: http://www.desertrat.se/sverige-sweden/uniformer-utrustning/ryggsack-j-90-jagare-90-100l-sverige

 

//kalmeborg

Edited by Biowaste
Link to comment
Share on other sites

Årets nekropost, 8,5 ÅR efter förra posten.

 

:banana:rockon:

 

 

- - - - -

 

 

Suck. Sluta skriv felaktigheter! :Malaj:

 

 

 

Kolla vad som skrivits tidigare här på forumet, så är det ganska

enkelt att reda ut vilka modeller som finns eller har funnits.

Hur stora dom är, färger, ramar osv...

 

Testa att använda sökfunktionen! :happy:

 

 

Det är inte ett dugg svårt att hitta det man vill ha!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...