Jump to content

Inskrivningsförrättare

Mats

Recommended Posts

På min inryckningsresa pratade jag med flera andra som ryckte in samtidigt som jag.

Det visade sig att flera av dem (Stockholmare liksom jag) blivit erbjudna att bli fallskärmsjägare i Östersund! De hade då tackat nej för att de inte velat bli fallskärmsjägare.

Alla här på forumet vet antagligen att fallskärmsjägarna håller till i Karlsborg och att infanteriförbandet Jämtlands Fältjägarregemente håller till i Östersund, samt att dessa inte ens är jägare.

Jag tror inte att mina kamrater försökte luras, utan att de blivit utsatta för ett bedrägeriförsök alternativt blandat ihop fält- och fallskärmsjägare.

Jag har träffat åtminsonde en som fallit för tricket och blivit stridsvagn/fordonplutonbefäl på I5 i Östersund och varit mäkta lycklig över att vara "norrlandsjägare". Möjligtvis "fältjägare i Norrland" enligt min mening, men jag har inte velat fördärva hans lycka...

Använder inskrivningsförrättarna namnet "fältjägare" för att lura okunniga mönstrande till Östersund i tron att det är speciellt häftigt? Jag tror det. Vad tror ni? Har ni kanske fler exempel?

Hörde om en kille som blivit lurad att han skulle bli laddare på Strf 90, men varenda kotte vet väll att den är automatladdad? Utom kanske en vilsen mönstrande som blir lurad att vara underhållsman eller något annat som inte alls är vad han tänkt sig.

Jag vill tillägga att jag inte alls har något emot I5, det är bara ett i "mängden" av förband. Titeln "fältjägare" erhöll de i slutet av 1700-talet om jag minns rätt, och den ska de bära med stolthet, de var våra första jägare, men är det inte längre. Blanda inte dem med de riktiga jägarna, jag vet inte om de kanske tar lite illa upp eller inte bryr sig, jag är ju inte jägare utan stolt pansarknekt.

Nu blev det lite längre än vad jag räknat med...

inte lurad, men måste haft den typ sämsta av alla.. han sa inte ett ord, och när jag frågade om skillnader så klicka han på datorn och upp kom lite officielt smiker som var typ likadant för dom lika postionerna.. tråkiga var att killen i rummet jämte var hur schysst som helst, min kompis blev samma som mig (sambandsgruppchef) men han fick massa grejer som sa vad det var med mera, jag har inte fått någon info förutom det där pappret där det står vad jag är inskriven någonstans...

tror inte dom försöker lura någon, utan mer att dom ska hålla reda på hela sverige och samtidigt så vill dom ju få försvarsmakten låta bra (dom är ju anställda) och bland blir det väl lite halv fel och folk tolkar det med mera..

Min inskrivningsförrättare var helt samarbetsovillig! Jag fick bra värden på inskrivningsprovet och hos psykologen så han hade gett sig fan på att jag skulle bli stridsvagnsplutonbefäl. Jag förklarade vänligt men bestämt att jag inte tänkte sitta 15 månader i en stridsvagn (jag har redan ångrat det ett 20-tal gånger så mobbing undanbedes :( )

Han tittade då på mig med mörka ögon och det syntes vad han tänkte. Typ "din bortklemade snorunge! här erbjuder jag dig den finaste platsen som ingen skall tacka nej till och du GÖR det!"

Hursomhelst så ville han inte direkt informera mig om några andra tjänster så jag började fråga själv. Sa jag t.ex. att jag ville ha en "vanlig soldatbefattning i skogen" så var det exakt vad stridsvagnspb skulle ge mig. :)

Det gjorde det inte lättare att välja direkt. Såhär i efterhand så tycker jag att han naturligtvis skulle tvingat mig till Skövde ;)

Mats, jag tror NB5 ganska aktivt själva sprider myten om att de är ett jägarförband. Låg inte där själv utan gjorde lumpen på NB21 men vi hade mycket med dom att göra, de var ofta fi på övningar och sådant.

Har för mig att när jag låg inne försökte de få "officiell" jägarstatus.

Mats, jag tror NB5 ganska aktivt själva sprider myten om att de är ett jägarförband. Låg inte där själv utan gjorde lumpen på NB21 men vi hade mycket med dom att göra, de var ofta fi på övningar och sådant.

Har för mig att när jag låg inne försökte de få "officiell" jägarstatus.

Självklart sprider vi den myten i alla lägen, har du inte hört om det nya namnet J5? Jägar5...

Suck, blir så trött på att detta j-a tjat om mitt regementes namn, det kan inte finnas några oklarheter angående detta...

Sen att K4 kallas "Stallet" på bland mig och mina kollegor har ju ganska solklara historiska kopplingar, men är inte så allvarligt menat!

Det verkar ju knappast aktuellt för ett mekaniserat förband att få "officiell" jägarstatus va? Motsäger inte det sig självt?

Jag blev ordentligt lurad av min IF.. Fick vate att jag skulle hamna som bevakningssoldat, enligt honom en helt ny tjänst som gick ut på att försvara flygbasen mot fiendens specialtrupper, ligga mycket i fält och vara mycket bra utbildade och utrustade för att kunna möta t ex spetznas eller liknande.. Fick till och med hem papper som beskrev detta närmare, lät mer som han beskrev bassäk.. Kom på det efter halva GSU:n och fick byta tjänst till flygbassäk efter mycket påtryckande.. Så visst ljuger vissa, andra kanske bara är okunniga, min uppfattning är att dom inte har så stort koll på vad som händer i FM..

Ska in nu den femte, äntligen tillbaka.. Har varit civil nu i snart tre månader ochh inte gjort mer än räknat dagarna till inryckning..

Kul att träffa nå'n man kommer att ligga inne med de närmaste 10 mån. skickar en request på ICQ:n..

Måste säga att det var inte precis lätt att byta tjänst, fick kämpa med det nästan varje dag i sju veckor, antar att de till slut gav mig tjänsten bara föra att bli av med mig :)

Tror inte att det är så mycket mönstringsförättarnas fel.

De kan dock ha en dålig dag som oss andra och inte vara på humör och detta går ju ut på den mönstrande.

Det stora skälet till att det blir massa missförstånd och folk som blir missnöjda med tjänster är att de saknar kunskap och misstolkar informationen (inte alla 18-åringar har koll på de olika regementena och deras utbildning och utrustning).

Lumpen vid Fältjägarbrigaden blir jägartjänst, laddare på stridsvagn blir laddare på Stridfordon, det är ju "nästan" samma sak.....

Att sedan förbanden flyttar om och byter befattningar på folk hur som helst är en annan sak.

Nä.. det perfekta hade varit att mönstra efter man gjort Gu, nu har man ju större insikt i Försvarsmakten och vet vart man skulle vilja vara.

Själv är jag nöjd med min mönstringsförättare och min tilldelade befattning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...