Jump to content

Polisen när man blir stoppad på gatan?

Guest Pal

Recommended Posts

En vän och jag började spekulera i hur mycket polisen egentligen plockar fram ur sitt register när man t.ex blir stoppad och dom kontrollerar körkortet.

Jag menar, dom slår väl in personnummret eller bilnumret i datorn i polisbilen, och får dom då upp allt?

Som exempel, om dom ligger bakom min bil, som jag äger, och kollar upp nummerplåten för att dom ser jag kör för fort. Vet dom då att jag är hemvärnare och har en ak4, eller om jag innehar jaktvapen och liknande.

Eller måste man vara misttänkt för något brott innan dom kan kolla så "djupt" i sina register?

Någon som vet?

Normalt sett görs endast en slagning i bilregistret. Då kommer bilens ägare och eventuella körförbud fram, liksom om bilen är efterlyst av någon anledning. Detta räcker i de flesta fall för poliskonstaplarna bakom Dig.

Om konstaplarna på något vis misstänker något annat än bara fortkörning kan man göra en slagning i spaningsregistren, eller andra register. De kopplingar som finns till fordonet eller ägaren blir då tillgängliga.

Vapenregistren har inte varit tillgängliga för polispersonal på fältet, men detta är nu under uppbyggnad på förekommen anledning.

Vilka register som behöver kontrolleras är helt och hållet upp till polismannens bedömning. Dock finns endast begränsade möjligheter rent tekniskt att få svar ur flera register utan att göra flera slagningar p g a lagstiftning mot samkörning av offentliga dataregister. Detta gör att det tar en del tid att få reda på vad man behöver innan t ex en "busbil" stoppas. Registren kan heller aldrig veta att fordonet förs av någon annan än sin ägare, eller att bilen kan vara stulen trots att ägaren inte hunnit upptäcka och anmäla detta.

Att få reda på om Du tillhör hemvärnet och innehar en Ak4 är inte görligt ute "på fältet".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...