Jump to content

Kongo-insatsen på SVT:S videoarkiv

Recommended Posts

Intressant!

Vad är bakgrunden till filmen "Svenska fångar"?

Det handlar antagligen om de svenskar som tillfångatogs av gendarmer i Elisabetville när det annars rådde fredliga förhållanden i staden. De tillbringade 45 dagar i fångenskap innan de frigavs i en fångutväxling den 15:e januari 1962.

Anledningen till att jag tror mig kunna det där är att jag precis har precis läst Jonas Waerns bok Katanga om hans tid som bataljobchef där, en mycket intressant bok jag kan rekommendera. Jag hoppas att jag kom ihåg allt rätt bara :banana

Tack för tipset Partyman, mycket intressant att se TV-bilder om det man har läst om.

"...president Moïse Tshombe den 11 juli proklamerade att provinsen skulle bryta sig ur den nybildade staten."

"...generalsekreterare Dag Hammarskjöld vände sig då bl a till sitt hemland Sverige och begärde att svenska FN-styrkor skulle sändas till Kongo. Den 18 juli beslöt utrikesnämnden att tillmötesgå denna begäran."

"De första svenska FN-soldaterna anlände till Kongo den 21 juli, och placerades i Leopoldville."

Ja klippte lite i citaten för att datumen skulle framgå tydligare.

Det är vad ja kallar rapid reaction unit :banana 3 dagar från beslut tills dess att trupperna är i missionsområdet. Eller har jag missuppfattat något väldigt grovt?

"...president Moïse Tshombe den 11 juli proklamerade att provinsen skulle bryta sig ur den nybildade staten."

"...generalsekreterare Dag Hammarskjöld vände sig då bl a till sitt hemland Sverige och begärde att svenska FN-styrkor skulle sändas till Kongo. Den 18 juli beslöt utrikesnämnden att tillmötesgå denna begäran."

"De första svenska FN-soldaterna anlände till Kongo den 21 juli, och placerades i Leopoldville."

Ja klippte lite i citaten för att datumen skulle framgå tydligare.

Det är vad ja kallar rapid reaction unit :banana 3 dagar från beslut tills dess att trupperna är i missionsområdet. Eller har jag missuppfattat något väldigt grovt?

1. Det här var på invasionsförsvarets tid. Då fanns det en beredskap på riktigt. ;)

2. Vill minnas att de första svenska FN-soldaterna i Kongo omgrupperades från Sinai. De var alltså redan rekryterade och klara.

[2. Vill minnas att de första svenska FN-soldaterna i Kongo omgrupperades från Sinai. De var alltså redan rekryterade och klara.

Stämmer! Jag har en bekant som var med i det sista planet som landade i Kongo från Sinai.

Fö besköts planet under inflygningen så DC3:an fick utrymmas hastigt snarast efter landning...

Källan är min bekant som jag bedömer trovärdig dock kanske detaljer har dimmats till på 40+ år...

[2. Vill minnas att de första svenska FN-soldaterna i Kongo omgrupperades från Sinai. De var alltså redan rekryterade och klara.

Stämmer! Jag har en bekant som var med i det sista planet som landade i Kongo från Sinai.

Fö besköts planet under inflygningen så DC3:an fick utrymmas hastigt snarast efter landning...

Källan är min bekant som jag bedömer trovärdig dock kanske detaljer har dimmats till på 40+ år...

Det är vad jag också har fått höra av kongoveteraner jag har träffat

2. Vill minnas att de första svenska FN-soldaterna i Kongo omgrupperades från Sinai. De var alltså redan rekryterade och klara.

Svärfar tillhörde bataljonen i Gaza som förflyttades till Kongo. Det var rätt snabba ryck, bataljonen ställdes upp i Gaza man frågade vilka som ville förflyttas till Kongo, man meddelade att flyget skulle gå senare på dagen. Sedan var det bara att packa och åka.

Måste vissa TV-klippen för svärfar ;) får se om man kan få höra lite mer om tiden i Kongo då.

Kolla in SVT:S filmer på SVT:s arkiv om Kongo

Mycket intressant att se!

SVT´s arkiv är mycket intressant!

Det finns dock inget sätt att få ner filen på datorn va? Kan ibland vara lite jobbigt att se online, framförallt om man har trög lina.

buffra, spela upp, buffra, spela upp, buffra.. osv

Allt jag känner till om Kongo krisen kommer ifrån Nils Skölds "Med FN i Kongo".

Mycket bra läsning som också innehåller en massa statistik.

Länkarna här verkar intressanta tyvär så tror nog min nitiska brandvägg att de är farliga så jag kan inte se dem.

Får trixa lite.

-Bra tips!

Ett till boktips är "FN-Soldat i Kongo" där soldater och befäl skrivit själva om sina upplevelser. :baskerHV:

Var kan man köpa den någonstans. Dum fråga kanske

Det finns inga Dumma frågor ,O Jag köpte min 1981 vi beställde den genom FBU-föreningen jag var med i. Har "googlat" lite men hittade

detta

om det nu kan vara till någon hjälp?