Jump to content

Elitsoldater-Överlevnadsguiden. Kanal 5


Rainman

Recommended Posts

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

AK4=G3 finns några olika varianter.

bla i PSG.

Min gissning är att det var en 7.62 PSG variant.

PSG-1

psg1.jpg

Bild länkad från: http://www.snipercentral.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

MSG90A1

msg90main.jpg

Bild länkad från: http://www.hkdefense.us

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

HK33

HK33A2.jpg

G3

g3a3.jpg

Bilder länkade från: www.hkpro.com

 

Tror det är G3 alt HK33 de använder med optik.

Edited by RaVeN
Link to comment
Share on other sites

När de gjorde genomförandet att de bröt in i ett rum så noterade jag att tätkarlen gick in samtidigt med flashbangen. Alltså, tätkillen var i rummet då flashbang-granaten detonerade. Även om Eddie menade att de hade mörka linser i gasmaskerna så tycker jag att det borde vara direkt obra att vistas i rummet när granaterna detonerar. Någon som såg detta?

Link to comment
Share on other sites

När de gjorde genomförandet att de bröt in i ett rum så noterade jag att tätkarlen gick in samtidigt med flashbangen. Alltså, tätkillen var i rummet då flashbang-granaten detonerade. Även om Eddie menade att de hade mörka linser i gasmaskerna så tycker jag att det borde vara direkt obra att vistas i rummet när granaterna detonerar. Någon som såg detta?

 

Jag tänkte också på det. Slås inte balanssinnet ut till en viss del när en sådan granat detonerar?

Link to comment
Share on other sites

Laddade (inte) ner ett avsnitt nyss där de hade Oplats ngra dagar, rekade och sen gjorde inbrytning och tog nån "skummis" med hjälp av olika enheter. Drog sig tillbaka sjövägen.

 

 

 

Dels funderade jag lite på varför de kastade in, som jag uppfattade det, spränghgr vid inbrytningen i huset, den person de skulle omhänderta kunde ju funnits precis där och dödats.

 

Hur vågade de göra överskjutning med nån artellerihistoria när egna trupper tillbaka ryckte med fi hack i häl. Funderar även på varför de ksp skyttar som understödde inte skjöt växelvis inom stridsparet utan bara tycktes hålla in avtryckaren. Inte heller drog de tillbaka växelvis utan alla slutade skjuta för att repillera ner samtidigt.

 

 

Ngn som vet?

Link to comment
Share on other sites

När de gjorde genomförandet att de bröt in i ett rum så noterade jag att tätkarlen gick in samtidigt med flashbangen. Alltså, tätkillen var i rummet då flashbang-granaten detonerade. Även om Eddie menade att de hade mörka linser i gasmaskerna så tycker jag att det borde vara direkt obra att vistas i rummet när granaterna detonerar. Någon som såg detta?

 

Enligt superduper-SAS Andy McNab så är det något som övas regelbundet.

Detta för att busen inte ska få någon chans att återhämta sig.

Link to comment
Share on other sites

Funderar även på varför de ksp skyttar som understödde inte skjöt växelvis inom stridsparet utan bara tycktes hålla in avtryckaren. Inte heller drog de tillbaka växelvis utan alla slutade skjuta för att repillera ner samtidigt.

 

Fördelarna vid ihållande eld från båda ksp-skyttarna är ett kraftigt eldövertag, nackdelarna är ingen eld alls om båda får slut samtidigt. Bedömmer man att det är en kortare stridsinsats och att ett kraftigt eldövertag behövs så kör man på det.

 

Fördelarna att de slutar skjuta samtidigt och repellera ner är att alla kommer snabbt ner samtidigt, nackdelarna är att de har lite skydd(eld). Med skydd(eld) så kommer de säkrare ner men långsammare. Än en gång har de valt snabbheten som viktigaste faktorn.

Edited by SGT Jakobsson
Link to comment
Share on other sites

När de gjorde genomförandet att de bröt in i ett rum så noterade jag att tätkarlen gick in samtidigt med flashbangen. Alltså, tätkillen var i rummet då flashbang-granaten detonerade. Även om Eddie menade att de hade mörka linser i gasmaskerna så tycker jag att det borde vara direkt obra att vistas i rummet när granaterna detonerar. Någon som såg detta?

 

SAS-mannen kastar in granaten när han går in i rummet, samtidigt som han ropar "fånga!" (eller "catch!" på engelska). Då kommer fienden reflexsmässigt släppa sitt vapen och försöka fånga föremålet som kastas till honom, det gör de flesta människor automatiskt. På så sätt får ettan ett övertag och kan skjuta ihjäls fienden ilugn och ro. Givetvis bryter man då mot diverse lagar eftersom fienden inte är beväpnad, därför går man inte ut öppet om sånt här.

 

Annars tycker jag begreppet "farlig riktning" inte tillämpades tillfredsställande. Men så såg man ju inte helhelsbilden heller.

Link to comment
Share on other sites

När de gjorde genomförandet att de bröt in i ett rum så noterade jag att tätkarlen gick in samtidigt med flashbangen. Alltså, tätkillen var i rummet då flashbang-granaten detonerade. Även om Eddie menade att de hade mörka linser i gasmaskerna så tycker jag att det borde vara direkt obra att vistas i rummet när granaterna detonerar. Någon som såg detta?

 

SAS-mannen kastar in granaten när han går in i rummet, samtidigt som han ropar "fånga!" (eller "catch!" på engelska). Då kommer fienden reflexsmässigt släppa sitt vapen och försöka fånga föremålet som kastas till honom, det gör de flesta människor automatiskt. På så sätt får ettan ett övertag och kan skjuta ihjäls fienden ilugn och ro. Givetvis bryter man då mot diverse lagar eftersom fienden inte är beväpnad, därför går man inte ut öppet om sånt här.

 

Annars tycker jag begreppet "farlig riktning" inte tillämpades tillfredsställande. Men så såg man ju inte helhelsbilden heller.

 

Nu glömde du ironismileyn va? Eller..... :D

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att författaren bakom Ghostforce nämner just detta.

 

Skrev något i stil med att man vrålar "hands up" när man rusar in i rummet. Förhoppningsvis reagerar någon, och den som reagerar snabbast är antagligen den som återhmätar sig snabbast, och då PANG! (han skjuts först alltså...)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens avsnitt så

är Eddie ingen drömgäst att bjuda

hem på fest..

Många dörrar och karmar att byta ut efteråt.. *fniss*

 

Ja, och något jag sannerligen reagerade på var hans min efter att han slagit in dörren med släggan. Fan han såg ju riktgit lycklig ut! :)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens avsnitt så

är Eddie ingen drömgäst att bjuda

hem på fest..

Många dörrar och karmar att byta ut efteråt.. *fniss*

 

Ja, och något jag sannerligen reagerade på var hans min efter att han slagit in dörren med släggan. Fan han såg ju riktgit lycklig ut! :)

 

 

Och de enkla svaret på de sitter vi alla inne med, det är kul att ha sönder saker :huh:

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på dagens avsnitt så

är Eddie ingen drömgäst att bjuda

hem på fest..

Många dörrar och karmar att byta ut efteråt.. *fniss*

 

Ja, och något jag sannerligen reagerade på var hans min efter att han slagit in dörren med släggan. Fan han såg ju riktgit lycklig ut! :)

 

Haha det reagerade jag också på tror till och med att han log lite.... :P

Link to comment
Share on other sites

En liten men viktig detalj som jag funderar på med flasbang-förfarandet är hörseln.

 

Han sa att han hade kört förtfarandet 100-200 gånger. Enligt han själv skulle den ge upphov till en 160dB smäll. Under övning lär man ha skydd men....

 

Tror/vet ni om man använder någon form av hörselskydd i SAS under skarpa lägen? Efter att flashbangen har brummat av lär man ju inte vara så vass under resten av operationen.

Kan ju vara bra att höra vad folk (chef, gisslan, terrorister) skriker/säger efter man har rensat det första rummet....

 

Detta återknyter till nån gammal diskussion här på forumet ang. om man ska ha hörselskydd i strid eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Tror/vet ni om man använder någon form av hörselskydd i SAS under skarpa lägen? Efter att flashbangen har brummat av lär man ju inte vara så vass under resten av operationen.

Kan ju vara bra att höra vad folk (chef, gisslan, terrorister) skriker/säger efter man har rensat det första rummet....

 

Kan tänka mig hörselskydd typ Earfoon ?

Link to comment
Share on other sites

Jag är ändå lite förbryllande. Om tätkarlen gå in samtidigt med flashbang:en så ger den honom inget skydd. Det innebär att en motståndare som är i rummet och som står och siktar mot dörren inte blir i egentlig bemärkelse distraherad innan tätkarlen kliver in genom dörren. Detta tycker jag borde vara dåligt.

 

Om man tänker sig SWAT-team så brukar de slänga in en granat innan de går in. Busen har valet att fortsätta sikta mot dörren och bli påverkad av granaten eller att blunda/titta bort. Oavsett vad så har teoretiskt sett SWAT-teamet fått en fördel.

 

SAS metod kan med tillräckligt bra timing ge en väldigt liten tid mellan inbrytning och knall från FB. I dramatiseringen såg man att FB var "special effect" och den verkliga knallen var hyfsat fördröjd. Känns lite förmätet att sitta och gnälla på en metod som SAS använder men jag får inte riktigt ihop logiken i det hela.

 

Men om det är dumt och fungerar... så är det inte dumt.

Link to comment
Share on other sites

Som jag fattade det så kastar nr 2 granaten över axeln på tätkarlen, borde ändå bli en fördröjning man inte vill ha iofs.

 

Japp 2:an kastar FB... när fi siktar mot inbrytningspunkten så smäller det ju diret att det kommer de minsta ljud eller att man slår upp dörren och då hinner inte fb detonera innan fi börjar ge eld.

Men jag tror inte sas kör med en metod som inte är noga utprovad för bästa resultat.

Link to comment
Share on other sites

Tror/vet ni om man använder någon form av hörselskydd i SAS under skarpa lägen? Efter att flashbangen har brummat av lär man ju inte vara så vass under resten av operationen.

Kan ju vara bra att höra vad folk (chef, gisslan, terrorister) skriker/säger efter man har rensat det första rummet....

 

Kan tänka mig hörselskydd typ Earfoon ?

 

 

Snart hos ett truppserviceförråd nära dig:

HKOM - intelligenta Hörselskydd med KOMunikation

Tråden om samma sak

 

Kombinera med bländskyddsglas i skyddsmasken (ex sånt man har i svetsskyddsglas), så är det ju bara att låta åskan gå. 0:)

Link to comment
Share on other sites

Vi använde oss av HKOM-systemet på KJ-förbandet. Vi skrotade det efter vissa stridsövningar, eftersom de var alldeles för svåra att få igång. De läser av hörselgången och ger ett klartecken när mätningen är klar. Tyvärr fungerade detta bara för hälften av soldaterna, och att det oftast tog upp emot 5 minuter, något som hade varit direkt "obra" i skarpt läge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

23:30 Elitsoldater - överlevnadsguiden (00:45)

Brittisk realityserie från 2003. Del 7 av 7. [9268687]

 

källa :

 

http://www.dagenstv.com/se/chart/?dat=2006...ha=&cat=&sta=23

 

dock så finns det ju "sas are you though enough"(med reservation för stavning)

både skottland, djungel och öken-serier..

Edited by SGT Jakobsson
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller hörselskydd så har jag sett någon bild där de har aktiva hörselkåpor som är anslutna till radion.

 

Och det där med att ropa "catch".

Stooor humor.

 

BTW: hittade den här bilden med svetsglasinläggen.

 

uk00210011gd.jpg

Edited by Adam Wilhelm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...