Jump to content

Elitsoldater-Överlevnadsguiden. Kanal 5


Rainman

Recommended Posts

Kollade på ett nytt program på 5:an om hur SAS löste stridsuppgifter mm.

Det var alla vårs Eddie som var "programledare".

 

Min åsikt om programmet var att jag blev lite besviken.

Men det kan bero på att miljöerna var lite väl tillrättalagda för TV.

Förflyttning skedde på dagstid och över öppna ytor. Visst det kan jag förstå att man gör när man förevisar för oss i tvsoffan men säg då att det är att föredra förflyttningat i skydd av mörkret.

 

Jag kan inte tänka mig att SAS skulle uppträda på det sättet i verkligheten för då skulle jag med min HV grp. käka upp dessa elitsoldater

 

Eldstriderna var lite för mycket "Holywood" men jag uppskattade dom grafiska illustrationerna över deras sätt att ge understöd mm. vid stridskontakt.

Även en klart godgänd pressentation av vilka vapen och deras användnings områden.

 

Programmet var säkert mer interesant för folk med väldigt liten eller ingen erfarenhet av det millitära.

 

Om jag får frågan om jag kommer titta på nästa avsnitt så är svaret:JA självklart.

För att sitera Janne "Loffe" Carlsson i filmen Repmånad när han med ett stönande av njutning på skit stocken utbrister "Kriiiig e´krig"

Det var ju bra TV ju. Och jämfört med supandet i Big brother fjollandet i Gay army och allt jävla dansande och sjungande i Floorfiller och Idol så var detta program såååå mycket bättre.

 

 

 

 

 

 

:navy::Malaj::):):)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den gamle Eddie såg inte allt för spänstig ut i vissa lägen, men pannbenet verkar dock sitta på plats.

 

Håller också med om att vissa saker var alldeles för tillrättalagda, vilket gör att trovärdigheten i programidén snabbt sjunker.

 

Underhållande? Absolut!

Edited by Fbj972
Link to comment
Share on other sites

Typiskt att man skulle missa det... :ph34r:

 

Någon som vet om det går någon repris på programmet?

Jag har sökt men ej funnit...

 

 

Ögnade igenom 5:ans kanalutbud fram till nästa avsnitt och de har ingen repris inlagd i sin tablå...

 

 

Nästa avsnitt:

 

 

6/12 23:25

Elitsoldater - överlevnadsguiden

I detta program: Hur man överlever brutala förhör och tortyr när man blir tillfångatagen av fienden. Del 2/7.Brittisk realityserie från 2003. Special Air Service, SAS, är ett brittiskt elitförband med mycket höga antagningskrav. Men vad krävs för att överleva när man väl har lyckats ta sig genom nålsögat? Här möter vi före detta SAS-sergeant Eddie Stone som är ledare för ett team bestående av fyra SAS-veteraner som delar med sig av sina överlevnadshemligheter i ett antal dramatiserade scenarier. Tillsammans kommer dessa fyra tuffingar att visa hur medlemmar i elitförband slåss och överlever under svåra förhållanden. Originaltitel: SAS Survival Secrets.

Link to comment
Share on other sites

Förflyttning skedde på dagstid och över öppna ytor. Visst det kan jag förstå att man gör när man förevisar för oss i tvsoffan men säg då att det är att föredra förflyttningat i skydd av mörkret.

 

Speakern sa faktiskt att.

"Detta skulle normalt utföras i mörker. men i förevisnings syfte så gör vi detta i dagsljus".

 

 

Ovanligt sakligt och lagom detaljerat för att vara ett tv-program tycker jag.

Inte så mycket enerverande superlativ som brukar krydda sådana här program i vanliga fall.

 

Är man en riktig MÖP och har läst några böcker om SAS så lär man sig kanske inte så mycket nytt.

Men det var underhållande tyckte jag.

Jag tänker titta nästa gång.

Om jag orkar sitta uppe.

En djävla tid att sända på.

Kan dom inte flytta på bigbrother i stället. :ph34r:

Edited by Hemvärnsman av guds nåde
Link to comment
Share on other sites

Har SAS rekryteringsproblem, eller vad finns det för motiv för alla dessa "Real World SAS (/motsv)"-program?

Speciellt som Rainman påpekar: det är ju ändå TV-anpassat, så vad är poängen..?

 

Jag tror det dök upp ett gäng sådana här företeelser i kölvattnet av McNabs succé med Bravo Two Zero. Dramadokumentärer, fitness-böcker, överlevnads-böcker, dokusåpor etc etc. Namnet SAS säljer. Jmf även med Navy SEALs.

Link to comment
Share on other sites

Blir mörkrädd hur många "hobbykrigare" som måste finnas i UK för närvarande... alla som "minsann vet" hur SAS gör osv... :ph34r: Vem som helst kan ju vara SAS på krogen nu...

 

Anyways, det är kul att se att man kan göra ett helt avsnitt på basic soldatsaker (hade inte direkt förväntat mig något annat heller, såg programmet av en slump). Precis ingenting "avlöjades" och precis inget skall ju egentligen avslöjas heller :P Fast det är klart... det säljer ju, till skillnad från boken SoldF i kombination med valfritt skytte och sjv reglemente.

 

Det som var mest lysande ur min synvinkel var hur SAS tänker när de skall ta med mat.... Damn!! vilken kunskap de besitter och som delas med till oss... *asg*

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Bra program som sagt, tycker dock att de kunde varit lite tydligare med att detta inte är ett vanligt förfarande, att man förflyttar sig i dagsljus och på öppen mark, annars toppen program.

 

Sen tycker jag det är välidigt likt svenskt förfarande, t.ex alla handsignaler är desamma, det var lite kul att man kunde varenda en.

 

Blev lite förvånad över hur man hanterade maten, bara kall mat, hur kan man leva på det i upp till en månad, går det, orkar man det? Ja SAS måste verkligen bestå av supersoldater i så fall

Link to comment
Share on other sites

Att äta kall mat kallas för "hard routine" dvs hård rutin.

Syftet är att matlagningen inte ska avslöja patrullen genom ljud och lukt.

Hård rutin innebär ingen cigarettrökning, ingen rakning, ingen tvättning, bajsning i påse, ingen rengöring av vapen, ska vapen rengöras så rengörs ett vapen i taget, del för del o.sv.

Det finns säkert en mängd saker i deras SOP (standard of procedures) men dessa är de jag kommer ihåg i huvudet.

Står att läsa i flera böcker av f.d SAS-troopers.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att Kanal 5 rotar efter en serie som är i från början av 2004.

 

Finns på piratbukten för dom som vill se...

 

Tack

Kan bara hitta Episode 2 och 4 där... väldigt få seedare som vanligt i bukten...

nån annan som har nått förslag?

 

/ANOC

Link to comment
Share on other sites

Intressant att Kanal 5 rotar efter en serie som är i från början av 2004.

 

Finns på piratbukten för dom som vill se...

 

Tack

Kan bara hitta Episode 2 och 4 där... väldigt få seedare som vanligt i bukten...

nån annan som har nått förslag?

 

/ANOC

 

Vad heter den på engelska?

Link to comment
Share on other sites

såg det igår av en slump... var ju kul.... å nu vet vi ju alla att man ska få i hop siffran 9 om man vill överleva ett möte med SAS :surprise:

 

 

sen sa dom något i stil med att ksp:n skjuter upp till 600 m och den skjuter ju betydligt längre vet man jhu frågan är ju vad fan man träffar på 600m?? hangarer? :ak:

Link to comment
Share on other sites

Den gamle Eddie såg inte allt för spänstig ut i vissa lägen, men pannbenet verkar dock sitta på plats.

 

Som en polare till mig sa och som läser en del om SAS: De verkar supa som svin, vara långhåriga och ibland ha gubbmage. Långhåriga för att smälta in bland befolkningen (och kanske supandet också? OBS skämt) Men därtill inneha en jävulsk kunskap och verkligen kunna lösa uppgiften och vara några att räkna med då det gäller. /Don Tommaso /Gusten :surprise:

Link to comment
Share on other sites

såg det igår av en slump... var ju kul.... å nu vet vi ju alla att man ska få i hop siffran 9 om man vill överleva ett möte med SAS :ak:

 

 

sen sa dom något i stil med att ksp:n skjuter upp till 600 m och den skjuter ju betydligt längre vet man jhu frågan är ju vad fan man träffar på 600m?? hangarer? :D

 

[OT]

 

KSP 58B har också en effektiv räckvidd på 600 m. Vitsen är att man ska se den som ett yttäckande vapen, inte något precisionsvapen. Jag tycker själv att det är ganska enkelt att fälla SAAB-mål på 600 m med en KSP. :surprise:

 

[/OT]

Link to comment
Share on other sites

Som en polare till mig sa och som läser en del om SAS: De verkar supa som svin, vara långhåriga och ibland ha gubbmage. Långhåriga för att smälta in bland befolkningen (och kanske supandet också? OBS skämt) Men därtill inneha en jävulsk kunskap och verkligen kunna lösa uppgiften och vara några att räkna med då det gäller. /Don Tommaso /Gusten :surprise:

 

Jag rankar en lite lönnfet SAS Eddie bra mycket högre än en sterioid pumpad DI Rosenbaum.

Men det kanske beror på att min egen kroppsform nu mera liknar Eddies mer en Rosenbaums.

 

 

Man kanske kan säga att jag har en SAS-kropp.....?? :D

Och om man sedan skulle bli lite för packad så är man bara SAS-full. :ak:

 

Nej för att vara lite allvarligare och hålla sig till ämnet så kan man oavsätt vad man har för åsikt om programmet bara konstatera att man har ringat in sena tisddagskvällar i almanackan.

 

Fast sena tisdagskvällar kan räknas som "HARD TV RUTIN."

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Det är väl en väldigt tur att de har "anpassat" programmet för tv formatet. Hur kul hade det varit att titta på en svart tv ruta i 45 minuter i tystnad för att ser hur SAS gör när de framrycker dolt på natten.

 

Det ´hade varit väldigt verklighetstroget men väldigt trist. Tv är tv helt enkelt.

 

Ett exempel är när några kollegor till mig var med i tv serien "Lasermannen" som går nu. De skulle göra en inbrytning. De fick dock inte göra som i verkligheten för det passade inte tv formatet utan de fick göra som filmteamet ville så att det skulle se bra ut.

 

Sånt är livet, det är bara acceptera tv är inte verklighet jämt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att Kanal 5 rotar efter en serie som är i från början av 2004.

 

Finns på piratbukten för dom som vill se...

 

Tack

Kan bara hitta Episode 2 och 4 där... väldigt få seedare som vanligt i bukten...

nån annan som har nått förslag?

 

/ANOC

DC++ :D

Link to comment
Share on other sites

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Nov 30 2005, 17:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

Sen tycker jag det är välidigt likt svenskt förfarande, t.ex alla handsignaler är desamma, det var lite kul att man kunde varenda en.

 

 

 

 

Om du kunde alla handsignaler så skulle du veta att hand med utspärrade fingrar mot ansiktet betyder mina i spåret och inte eldöverfall.

Detta enligt soldf 2001, antar att det inte ändrats sen dess.

Link to comment
Share on other sites

B)--><div class='quotetop'>QUOTE(SERG. B @ Nov 30 2005, 17:38 ) <{POST_SNAPBACK}></div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Sen tycker jag det är välidigt likt svenskt förfarande, t.ex alla handsignaler är desamma, det var lite kul att man kunde varenda en.

 

 

 

 

Om du kunde alla handsignaler så skulle du veta att hand med utspärrade fingrar mot ansiktet betyder mina i spåret och inte eldöverfall.

Detta enligt soldf 2001, antar att det inte ändrats sen dess.

 

Jaja, but you get my point

 

EDIT: Varför fungerar det inte att quota för mig längre?

Edited by SERG. B
Link to comment
Share on other sites

Det är väl en väldigt tur att de har "anpassat" programmet för tv formatet. Hur kul hade det varit att titta på en svart tv ruta i 45 minuter i tystnad för att ser hur SAS gör när de framrycker dolt på natten.

 

 

Skrattar!! :camo::D /Gusten :lala:

 

edit: La till lite.

Edited by Gusten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...