Jump to content

AutomatKarbin 4


Guest

Recommended Posts

Kampen för en plats på vagnschefsposition fortlöper uppe i obygden. ;)

Fick t o m åka STRV 101 i lördags. :P

- - - - - - - - - - - - - - - -

Hmm, till saken.

 

Lyckades någon gång under veckan (d v s mellan måndag morgon och torsdag förmiddag) fördärva min AK 4, eller närmare bestämt tändstiftet. Då min vapentekniska kunskap är minst sagt begränsad *harkel* infinner sig dessa frågor:

 

1. Vad är vanligast? Att inre delar går sönder eller att yttre delar gör det?

 

2. Hur mycket stryk tål en AK 4? Min gjorde en flygtur på 3 m rätt ned i en frusen grusplan och jag misstänker att det kan ha något med tändstiftets hädagångsfärd att göra.

 

3. Går det att skjuta med ett avbrutet tändstift då delarna ligger an mot varandra? Mitt vapen förblev fullt funktionsdugligt även efter ovan nämnda "hantering".

 

4. Hur mycket smuts kan en AK 4 svälja innan den blir funktionsoduglig?

Link to comment
Share on other sites

1. Vanligast måste vara att utdragaren och/eller utdragarfjädern behöver bytas.

 

2. Massor, men man bör passa kolven när det är riktigt kallt ute, kan spricka mot fordon och stenar mm.

 

3. I extrema fall, så kanske. Det beror helt på vart brottet sker, men det lär inte gå utan problem med eldavbrott/klick.

 

4. Beror helt på vart och vad för smutts.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skjuta ett bra tag med den innan den blir så skitig innuti så att den måste vårdas.

 

I övrigt så håller jag med prickskytten och har inget annat att tillägga.

 

Kul grej. Vi sköt sönder pistongen i en ksp-58 vi märkte det först under vården att den var av.

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är krutslagg och annan skit från skjutande så kan du nog köra väldigt länge utan rengöring. På IB16 fanns det en AK4a som gick runt och aldrig fick göras ren för att testa hur länge den kunde skjuta utan att den fick eldavbrott. När jag låg inne var det över 80000 bulor utan någon tillsyn och eldavbrott.

 

Skitigare vapen får man dock leta efter.

 

Den fanns då på Laholms kompani  som jag är osäker på om de finns kvar.

 

Så länge pipan är ren och fin så är det bara att skjuta på

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är krutslagg och annan skit från skjutande så kan du nog köra väldigt länge utan rengöring. På IB16 fanns det en AK4a som gick runt och aldrig fick göras ren för att testa hur länge den kunde skjuta utan att den fick eldavbrott. När jag låg inne var det över 80000 bulor utan någon tillsyn och eldavbrott.

Hmm, 80 000 bulor, låter lovande, kan jag nu hänvisa till dig och ordervägra nästa gång det beordras särskild tillsyn? :D

 

För att klargöra på vilket sätt mitt vapen fick i sig främmande partiklar så var det spåret för manöverhandtaget som svalde en försvarlig mängd sand (AK4, liggande ställning, sand och ovan skytt är en dålig kombination). Patron ur och ladda var efter det allt annat än diskreta manövrar. :)

Link to comment
Share on other sites

Kul grej. Vi sköt sönder pistongen i en ksp-58 vi märkte det först under vården att den var av

------------------------------------------------------------

En? Jag sköt sönder ett antal. Så går det när gastrycket e för högt. Befälen blir sååå glada när man vårdar i fält och upptäcker att den e av o dom måste åka o hämta en ny.

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är krutslagg och annan skit från skjutande så kan du nog köra väldigt länge utan rengöring. På IB16 fanns det en AK4a som gick runt och aldrig fick göras ren för att testa hur länge den kunde skjuta utan att den fick eldavbrott. När jag låg inne var det över 80000 bulor utan någon tillsyn och eldavbrott.

Hmm, 80 000 bulor, låter lovande, kan jag nu hänvisa till dig och ordervägra nästa gång det beordras särskild tillsyn? :)

 

För att klargöra på vilket sätt mitt vapen fick i sig främmande partiklar så var det spåret för manöverhandtaget som svalde en försvarlig mängd sand (AK4, liggande ställning, sand och ovan skytt är en dålig kombination). Patron ur och ladda var efter det allt annat än diskreta manövrar. :D

Vårda vapnet gör man för att det är fostrande och kul. Dessutom är det en form av meditation.

 

Men du får gärna hänvisa till detta. Om du frågar befälen på rätt sätt kommer de att skryta om det underbara vapen och hur funktionssäkert det är och blablabla och bra det är i krig för det behöver aldrig vårdas....

Link to comment
Share on other sites

1. Ingen aning. Förbrukat 3 karbiner under min tid(Pipbyte) Inget trasigt mer än ett manöverhandtag.

 

2. Bandvagn håller den inte för. Det kan min förare intyga under GU. Annars klarar den mycket. Stark kyla gör kolven känslig för kraftiga slag dock.

 

3. AK4 slaggar mycket, speciellt skarpt. Detta ställer till problem speciellt vintertid. Klarade 23 magasin utan vård vid ca -15 grader. Sen gav den upp genom att inte orka föra fram ny patron.

Håller man låsrullelägena fria från avlagringar fungerar den länge. Så kallad funktionsvård.

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Var på övning i helgen. En soldats Ak vägrade att fungera efter det att han hade ramlat under ett eldöverfall.

Slustycket satt fast.

När vi till slut fick ut det så visade det sig att han träffat med lådan på en sten eller motsv. hårt föremål under fallet.

 

Det hade resulterat i att lådan blev skev och slutstycket kilade fast sig...

 

Bara att kassera..

 

/TangoXray

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...