Jump to content

Polisens HKP samma som HKP 9?


Kanna

Recommended Posts

En skottdrama här i Kristianstad idag fick polisen att bland annat söka eftergärningskvinnan med hkp. Etersom jag bor i området där hon efterspanades och senare greps så cirklade en polis-hkp en bra stund över bostadsområdet.

 

Nu till frågan: Är polisens hkp samma som hkp9, MBB 105 om jag inte misstar mig, eller använder polisen en annan modell? Om det är samma som hkp 9, har då några hkp flyttats från FM till polisen eller är polisens nyinköpta?

Edited by Kanna
Link to comment
Share on other sites

När jag ser bilden på Hkp 6 med polismålning så tänker jag naturligtvis på Hkp-kraschen i "Mannen på taket". Den filmen borde vara obligatorisk att se för alla forumsmedlemmar.

Var det en utrangerad HKP eller en modell filmmakarna använde i scenen? Jag har för mig att det var en av svensk films mest påkostade tagningar.

 

MANNEN3CIN.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var det en utrangerad HKP eller en modell filmmakarna använde i scenen? Jag har för mig att det var en av svensk films mest påkostade tagningar.

Om jag minns rätt så var det en utrangerad helikopter som släpptes från lyftkran. Fallet var dock inte så högt som man skulle kunna tro.

Link to comment
Share on other sites

@Achilleos:

Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar.

 

EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar.

 

Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar.

Link to comment
Share on other sites

@Achilleos:

Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar.

 

EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar.

 

Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar.

 

 

The EC-135 is intended as a replacement for Eurocopter's successful BO-105 light twin, and is developed from the BO-108 technology demonstrator.

 

The original MBB BO-108 was intended as a high technology helicopter demonstrator, and as such incorporated a range of high technology features including a hingeless main rotor (Sikorsky and Boeing adopted this design for their military RAH-66 Comanche), all composite bearingless tail rotor, shallow transmission (allowing greater cabin height) with special vibration absorbers, composite structures, improved aerodynamics, modern avionics and EFIS instrumentation. The first BO-108 was powered by Allison 250-C20R3 turboshafts and flew on October 15 1988.

 

The success of the BO-108 test program led to MBB's announcement in January 1991 that it would develop a production 108 with Arrius or PW-206 engines as a replacement for the BO-105, with certification planned for 1994 and deliveries in 1995. However the formation of Eurocopter (in January 1992) gave the program access to Aerospatiale's Fenestron shrouded tail rotor technology which was then incorporated into the design.

 

The combination of the BO-108 and the Fenestron led to the definitive EC-135 flying for the first time on February 15 1994. German certification was granted on June 14 1996, while US approval was given on July 31 that year, the same day as the first customer delivery.

 

The PW-206 powered model is designated EC-135P-1, the EC-135T-1 has the Arrius 2B1.

 

The designation for dedicated military versions is EC-635.

 

Verkar som om Achilleos inte var helt ute och flög ändå..

 

Sen ska man väl tillägga, om vi ska fortsätta med biljämförelser, att det är en jädra skillnad på en Golf från 1978 och en golf från 1998, inte mycket gemensamt..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara för hur dom affärsmässiga förbindelserna är mer än att eurokopter är ett europeiskt samarbete.

 

Ur teknisk synvinkel är helikoptrarna mycket olika. EC 135 är en helkomposit konstruktion med nyutveklad motor och extremt höga krav på passiv säkerhet (skall klara 15 meter fritt fall!). I princip allt är nytt och fint. Hkp9 är en 80-tals konstruktion, långt ifrån omodern, men inte alls lika modern som EC:n. Det är som att jämföra en volvo 240 med en s80.

Link to comment
Share on other sites

@Achilleos:

Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar.

 

EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar.

 

Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar.

 

 

EC-135 är grundad på MBB-108 som är i högsta grad tysk, jawohl. Så de är inte släktingar, de är bröder. Det enda påtagligt franska på maskinen är fenestronen.

Link to comment
Share on other sites

Huvudrotorn skulle vara en nykonstruktion också, enligt en tekniker jag talade med.

 

Ja, aber deutcher...

 

Nicht französich

 

"The original MBB BO-108 was intended as a high technology helicopter demonstrator, and as such incorporated a range of high technology features including a hingeless main rotor (Sikorsky and Boeing adopted this design for their military RAH-66 Comanche), all composite bearingless tail rotor, shallow transmission (allowing greater cabin height) with special vibration absorbers"

 

/Erich

Link to comment
Share on other sites

Ur teknisk synvinkel är helikoptrarna mycket olika. EC 135 är en helkomposit konstruktion med nyutveklad motor och extremt höga krav på passiv säkerhet (skall klara 15 meter fritt fall!). I princip allt är nytt och fint. Hkp9 är en 80-tals konstruktion, långt ifrån omodern, men inte alls lika modern som EC:n. Det är som att jämföra en volvo 240 med en s80.

 

Som sagt...efterföljare.. Det händer ibland att efterföljare är av en mer modern konstruktion...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...