Kanna Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 (edited) En skottdrama här i Kristianstad idag fick polisen att bland annat söka eftergärningskvinnan med hkp. Etersom jag bor i området där hon efterspanades och senare greps så cirklade en polis-hkp en bra stund över bostadsområdet. Nu till frågan: Är polisens hkp samma som hkp9, MBB 105 om jag inte misstar mig, eller använder polisen en annan modell? Om det är samma som hkp 9, har då några hkp flyttats från FM till polisen eller är polisens nyinköpta? Edited November 29, 2005 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 (edited) i sthlm är det iaf dessa som gäller: och de är inte helikopter 9 tidigare fanns ju: som fanns i liknande form i FM, men den hette Hkp 6: Edited November 29, 2005 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Helikoptern som snurrade över Kristianstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
syte johansson Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Polisen har numer 7st Eurocopter EC135 P2. Boden, östersund och malmö har en var medan stockholm och göteborg har två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 29, 2005 Author Report Share Posted November 29, 2005 (edited) Tackar för svaren. Har inte sett den nya polis-hkp:n på nära håll så för en lekman som mig så ser den ut till att vara rätt lik HKP 9 Edited November 29, 2005 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 När jag ser bilden på Hkp 6 med polismålning så tänker jag naturligtvis på Hkp-kraschen i "Mannen på taket". Den filmen borde vara obligatorisk att se för alla forumsmedlemmar. Var det en utrangerad HKP eller en modell filmmakarna använde i scenen? Jag har för mig att det var en av svensk films mest påkostade tagningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Man kan säga att polisens helikopter är efterföljaren till hkp9. Lättaste sättet att se skillnad på dem (förutom målningen...) är stjärtrotorn där polisens har en fenestronrotor medan hkp9 har en vanlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 29, 2005 Report Share Posted November 29, 2005 Var det en utrangerad HKP eller en modell filmmakarna använde i scenen? Jag har för mig att det var en av svensk films mest påkostade tagningar. Om jag minns rätt så var det en utrangerad helikopter som släpptes från lyftkran. Fallet var dock inte så högt som man skulle kunna tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted December 1, 2005 Report Share Posted December 1, 2005 Apropå Hkpförstöring i filmer så var det en utrangerad Hkp11 som sprängdes i Hotet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted December 1, 2005 Report Share Posted December 1, 2005 Apropå Hkpförstöring i filmer så var det en utrangerad Hkp11 som sprängdes i Hotet. Nej. En HKP 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted December 1, 2005 Report Share Posted December 1, 2005 I mannen på taket hade helikoptern störtat i östersjön och gick inte att reparera det sa dom på DVD'n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 @Achilleos: Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar. EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar. Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 Är inte Eurocopter ett Krauts/Frogs samarbete? Så lite "Hkp9" har det väl spillt över i EC135? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 @Achilleos:Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar. EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar. Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar. The EC-135 is intended as a replacement for Eurocopter's successful BO-105 light twin, and is developed from the BO-108 technology demonstrator. The original MBB BO-108 was intended as a high technology helicopter demonstrator, and as such incorporated a range of high technology features including a hingeless main rotor (Sikorsky and Boeing adopted this design for their military RAH-66 Comanche), all composite bearingless tail rotor, shallow transmission (allowing greater cabin height) with special vibration absorbers, composite structures, improved aerodynamics, modern avionics and EFIS instrumentation. The first BO-108 was powered by Allison 250-C20R3 turboshafts and flew on October 15 1988. The success of the BO-108 test program led to MBB's announcement in January 1991 that it would develop a production 108 with Arrius or PW-206 engines as a replacement for the BO-105, with certification planned for 1994 and deliveries in 1995. However the formation of Eurocopter (in January 1992) gave the program access to Aerospatiale's Fenestron shrouded tail rotor technology which was then incorporated into the design. The combination of the BO-108 and the Fenestron led to the definitive EC-135 flying for the first time on February 15 1994. German certification was granted on June 14 1996, while US approval was given on July 31 that year, the same day as the first customer delivery. The PW-206 powered model is designated EC-135P-1, the EC-135T-1 has the Arrius 2B1. The designation for dedicated military versions is EC-635. Verkar som om Achilleos inte var helt ute och flög ändå.. Sen ska man väl tillägga, om vi ska fortsätta med biljämförelser, att det är en jädra skillnad på en Golf från 1978 och en golf från 1998, inte mycket gemensamt.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 Jag kan inte svara för hur dom affärsmässiga förbindelserna är mer än att eurokopter är ett europeiskt samarbete. Ur teknisk synvinkel är helikoptrarna mycket olika. EC 135 är en helkomposit konstruktion med nyutveklad motor och extremt höga krav på passiv säkerhet (skall klara 15 meter fritt fall!). I princip allt är nytt och fint. Hkp9 är en 80-tals konstruktion, långt ifrån omodern, men inte alls lika modern som EC:n. Det är som att jämföra en volvo 240 med en s80. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 @Achilleos:Med stor risk för att ha fel skulle jag vilja påpeka att EC 135 är en fransk konstruktion och hkp9 är från början tysk. Så det är som att jämföra en Saab 900 med en opel vectra, och kan inte ses som direkta släktingar. EC 135 är en jättefin hkp! Har själv haft nöjet att ha flugit en sådan och kan bara konstatera att fransmännen kan bygga ruskigt fina flygmaskiner. Dock är maskinen nog bäst lämpad för civilt bruk, då konstruktionen är mycket avancerad, och lite inspirerad av franska bilar. Hkp6 kallas för Jet Ranger i det civila mörkret och det polisiära ljuset. En volvo 245 bland helikoptrar. EC-135 är grundad på MBB-108 som är i högsta grad tysk, jawohl. Så de är inte släktingar, de är bröder. Det enda påtagligt franska på maskinen är fenestronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 Huvudrotorn skulle vara en nykonstruktion också, enligt en tekniker jag talade med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 Huvudrotorn skulle vara en nykonstruktion också, enligt en tekniker jag talade med. Ja, aber deutcher... Nicht französich "The original MBB BO-108 was intended as a high technology helicopter demonstrator, and as such incorporated a range of high technology features including a hingeless main rotor (Sikorsky and Boeing adopted this design for their military RAH-66 Comanche), all composite bearingless tail rotor, shallow transmission (allowing greater cabin height) with special vibration absorbers" /Erich Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 7, 2005 Report Share Posted December 7, 2005 Ur teknisk synvinkel är helikoptrarna mycket olika. EC 135 är en helkomposit konstruktion med nyutveklad motor och extremt höga krav på passiv säkerhet (skall klara 15 meter fritt fall!). I princip allt är nytt och fint. Hkp9 är en 80-tals konstruktion, långt ifrån omodern, men inte alls lika modern som EC:n. Det är som att jämföra en volvo 240 med en s80. Som sagt...efterföljare.. Det händer ibland att efterföljare är av en mer modern konstruktion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 Apropå polishelikopter: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,752307,00.html Ser dyrt ut.. en uppsättning blad till nian gick väl på runda slänger en mille om jag minns rätt, sen tillkommer allt jobb med balansering mm. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted December 25, 2005 Report Share Posted December 25, 2005 -Vi vet inte hur illa skadad den är. Men rotorbladen är i alla fall illa åtgångna, säger Anders Frantzén. No shit Sherlock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Bumpar gammal tråd. Enligt massmedia har 3 st Hkp utsatts för åverkan i Gbg. Det cirkulerar 2 olika uppgifter i nyheterna, "beskjutna" och "sönderskjutna". Vilket är rätt? Innebär detta att det nu enbart finns 4 polishkp i hela landet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Så lägligt om man nu planerar att göra något busigt, eller kanske det som är del i planen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 13, 2007 Report Share Posted November 13, 2007 Varsågoda, några länkar: http://www.aftonbladet.se/goteborg/article1231993.ab http://www.gt.se/nyheter/1.923881/polishel...-blev-beskjutna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.