Jump to content

Orsaken till så många "nollor" i Hv?

Guest

Recommended Posts

Att Hv är stort och utbrett råder ju det ingen tvekan om - däremot är det ju ofta en "kärna" av personer som är med nästan hela tiden, medan de flesta komer och går lite som de vill. Inget fel med det, det är ju frivilligt och de flesta har väl något slags liv även utan grönkläder..?

Men hur ska man komma åt dem? Gammal fråga som har diskuterats fram och tillbaka, många förslag har kommit fram - de flesta verkar handla om att höja ersättningen.

Ersättningen i all ära, men det är inte därför jag är har.

Ibland sjunker motivationen - det jag är mest trött på är allt snack om dessa kommande "storsatsande überövningar" som "ledningen" talar om - och så visar det sig att 75% av hela övningen är inställd av olika skäl eller att helt enkelt tempot är för lågt och folk blir slappa av det.

"Mycket prat och liten verkstad"-köret är på tok för utbrett.

För min egen del är jag nöjd med ersättningen (eller ja...skulle de slänga 1Mkr efter mig, så...), men jag vill framförallt ha bättre, längre och mer avancerade övningar!  Och mindre skrivbordjägar-mentalitet som endast syftar till att begränsa den egna initiativförmågan! (både på övningar och egen mtrl)

Kommentarer på det?

Genom Basic-kravet kommer automatiskt en hel del av de s k nollorna att lämna HV. Förhoppningsvis kommer dessa till en del att ersättas av yngre personer som nyligen lämnat GU.

I mitt kompani är vi några stycken som ska försöka jobba med nyrekryteringar.

En viktig fråga är givetvis övningarna, dess längd, innehåll och hur ofta det ska övas. Vi är lite inne på att ha en storövning en gång per år, säg måndag till söndag eller så, istället för "många" en- eller tvådagars helgövningar. Då kan man ha både repetitiv mängdträning, noggrannare vapen- och taktikövningar, fältarbeten mm. Någon extra endagsövning tillkommer. På detta sätt kan man hålla en betydligt högre kvalitet på vårt förband.

Många kommer givetvis inte att vilja vara med längre, men de som är riktigt intresserade av HV håller nog med. Hur det ska lösas ekonomiskt vete 17 f n men det borde jämställas med t ex en vecka på HvSS. Det finns fler nackdelar men hittills anser vi att fördelarna överväger. Vi jobbar vidare med frågan....

Som befäl inom Hv gäller det att sätta krav på sina Gruppchef samt soldater!

Samtidigt skall man se till personens privatliv och tillåta ett "sabbatsår" när det behövs.

Håll kontakt med soldaterna och ställ frågan hur dom vill göra när ni märker att kontraktsuppfyllnaden går åt skogen.

Det finns ju alltid alternativet att sluta eller att Kompanichef avför nollorna.

Var rak mot soldaterna och informera dom om att man kan alltid komma tillbaka när dom har mer tid!

Angående veckoövningar så är jag tveksam, då ersättningarna till deltagarna "stjäl" för mycket av övningsbudgeten.

Som befäl inom Hv gäller det att sätta krav på sina Gruppchef samt soldater!

Samtidigt skall man se till personens privatliv och tillåta ett "sabbatsår" när det behövs.

Håll kontakt med soldaterna och ställ frågan hur dom vill göra när ni märker att kontraktsuppfyllnaden går åt skogen.

Det finns ju alltid alternativet att sluta eller att Kompanichef avför nollorna.

Var rak mot soldaterna och informera dom om att man kan alltid komma tillbaka när dom har mer tid!

Angående veckoövningar så är jag tveksam, då ersättningarna till deltagarna "stjäl" för mycket av övningsbudgeten.

Mycket bra svar. Jag har svamlat en hel del på ett annat ställe i detta ämne, men det var ju onödigt när jag såg hur man skulle kunna skriva!

Från det ena till det andra, är detta ett problem vid just ditt förband? Vi dras med en tyvärr ganska stor grupp som inte gjort sina timmar de senaste åren...

Guest Dedicated

I plutonen jag råkar vara grpch i har det utvecklats en stark social bindning även utanför det "gröna". Man träffas privat med respektive ibland etc vilket skapar starka band. Man sviker inte kompisarna, alltså är deltagandet på övningarna hög.

Den gemenskapen är kanske svår att få till normalt sett, du har kanske inte så väldigt mycket gemensamt med din stridsparskamrat utanför Hv. Alltså är du inte lika benägen att komma på övningarna etc etc.

Satsa mer på att ta hand om folket, lära känna dem och få dem att känna sig ordentligt välkomna och eftersökta. Ibland behövs det inte så mycket mer......

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...