Jump to content

Dagens mönstringsbeväring

Recommended Posts

• Forumsledning

Dagens mönstringsbeväring 'behöver'

Infohelg, helst två stycken ifall befälen glömde berätta något spännande första gången.

Kängor hemskickade så fort det bara går och ett komplett träningsprogram med alla övningar som man måste kunna och hur andra har tränat som gick utb-kullen innan och ett program för hur befäl tränar och ett program för hur grannförbandet tränade, och ett hur de tränade på den gamla tiden, för det är bra att kunna jämföra. I en annan pärm ett komplett vecka för veckaprogram under hela utb.tiden så man vet vad man gör och när. Dagsprogram går ju inte.. det blir ju för mycket.. det vet ju vem som helst. Dock förklarars 'baskermarshen' minut för minut. Självklart kommer ju förra årets kull program att skickas med för att kunna jämför om man får öva mer på strid än dem.

Till detta måste det skickas en komplett lista på materiel som skall hämtas ut och som ska användas, inkl vilka vapen man ska få skjuta och och hur mycket det väger.

Även en lista på vad förra kullen hade så man kan jämför om man får ut häftigare prylar.

På ett inplastat papper står packningsplanen för alla 3 varianter av ryggsäckar. Så man vet hur andra packar ryggsäcken man inte har. Man vet ju aldrig, plötsligt kanske man får en ny ryggsäck.

Samt en komplett instruktion med karta hur man från hemmet transporterar sig til förbandet och tillbaka, och med som bilaga finns alla tidtabeller och givetvis biljetter till flyget.. för man flyger väl alltid?

I ett eget stycke förklaras alla förkortningar och böckerna SOLDF, SVENSK SOLDAT, UNIRFM följer med som CDROM-skivor.

till detta följet det med ett papper med söktips på hur man hittar info om basker och jägarförband.

Vill ma ha annan info finns det en adress till en server med all annan info som man kan tanka hem själv.

Permissionansökningar och lättfattlig förklaring om hur man tar ledigt för att åka på fotbollsmatcher och en siffra på hur många gånger man får åka och besöka sin 'snart nya' flickvän i Grekland, och sin pappa i Brasilien.

Även exakt datum för muck och ledigheter och sommarlov och vinterlov och påsklov och alla helgledigheter under hela året finns uppstält i ett färdigt årsschema. Man får även med förra årets ledigheter ifall man vill titta....

En månad innan inryck kommer ett nytt paket med en lista över hur man ska bära uniform baskern och hur många chanser man har på sig att ta körkortet. Det kommer även en liten bok om varför man kanske inte blir gruppchef när pliktverket (kunskapens myndighet) säger att man blivit befäl över en grupp.. eller "gruppbefäl" som det så tydligt står.

Man får även med ett lapp om hur man gör för att snabbt byta regemente om förbandet man ska göra lumpen på inte passade.

Boken i detta paket handlar om hur väl ens befattning kommer passa i utlandstjänst och vad man kommer får göra i landet man åker till, även en förklaring till varför man inte blir chef där när man var befäl över en grupp i lumpen. Även en rad rekomendationer för hur man måste bete sig för att få höga betyg.

Har man tur skickar förbandet även med matsedelen för 2 terminer där även vegiterian och vegan sedeln finns med. Alla dagar i fält markerade med en grön lite gran i hörnet på dagen.

När jag mönstrade fick jag reda på vart jag skulle vara och när och ett eventuellt datum för muck.

Vilket sen visade sig vara fel 2 gånger.

/ Kimster :ph34r:

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:ph34r:

skrattar så jag får ont i magen.

/me visste mindre än kimster när han ryckte in.

Visste inte vart jag skulle hamna, ifall det skulle bli Boden, Östersund, Arvidsjaur, Härnösand eller sollefteå. Visste inte vilken befattning jag skulle få, visste inte när planerade muck var. Visste inte om jag skulle få göra 10mån, 15 eller 18månaders vpl...

Haha, ja det stämmer faktiskt ganska bra! :P

Men så har ju lumpen blivit mer frivillig och mer som en utbildning som vilken annan som helst. Folk har i princip börjat ställa egna krav på FM vilket kan tyckas lite konstigt. Tycker i och för sig att det där med GB som du tar upp i sista stycket är rätt dumt upplagt och det är inte konstigt att folk blir förvirrade. En stor informationslucka mellan pliktis och förbanden har lett till det.

Hur som helt, trevlig läsning! :ph34r:

Men Holk den informationsluckan du pratar om har ALLTID funnits där och ingår i en mängd utav lumparhistorier.

Själv visste jag inte mer än att jag utan körkort skulle bli förare när jag ryckte in, var desutom nära att få sova första natten på P4.

Undrar verkligen varför vissa verkar ha som krav att få information och hur man skulle klara sig utan information från soldf forumet.

:clap::clap::ph34r:

tack Kimster, du förgyllde min dag

även jag visste bara vart och när jag skulle rycka in

hur jag skulle ta mig dit fick jag räkna ut själv

och Soldf var knappt påtänkt vid denna tidpunkt

Edited by rhdf

:ph34r: Snyggt jobbat Kimster!

Saknar dock info om det finns uttag för bredband på logementen. Om det finns elaggregat i fält speciellt avsedda för uppladdning av rakapparater, mobiltelefoner och laptops. Kommer det det att vara bra mobiltäckning i de områden där vi kommer att öva? Tänk om min flickvän vill skicka ett SMS till mig och tala om hur mycket hon älskar mig och saknar mig :clap: när jag står med gyttja upp till knäna i Älvdalen. Bra mobiltäckning är även viktig för att jag ska kunna kolla om jag har fått några gästboksinlägg på Lunarstorm när jag är ute i fält.

Om det finns elaggregat i fält speciellt avsedda för uppladdning av rakapparater, mobiltelefoner och laptops

Glöm inte elektrisk tandborste utav vilka jag beslagtog två stycken under visitationen till övning amfibie för GB och F soldaterna (dvs baskerprovet). :P

Visste heller inte mycket om lumpen innan jag ryckte in, tyckte det var lite roligare så. Vi skulle åka båt hade jag hört så jag antog att det var flottan...men det visade sig ju vara fel.

Varför beslagtag elektriska tandborstar?

Öhhhh hmmmm baskerprov kan involvera en del fältmässighet och då är det obra om trattbasse X hoppar ur oplatsen kl 0500 och brummar igång tandborsten. Sen så är det ej tillåtet att under övning amfibie ha med sig personlig utrustning (förutom hygienartiklar som ej är batteridrivna). T.o.m snus är bannlyst.

I sammanfattning så är det väl ganska otaktiskt överhuvudtaget med en elektrisk tandborste i fält?

Edit: HoIk såg att du skulle rycka in på k3. Lämna elektriska tandborsten på logementet när ni skall ut i fält första gången. Det tipset bjuder jag på... :P

Edited by Pbmin

• Forumsledning

..eller nått eget elektroniskt alls för den delen.

@Kanna ah jo glömde ju ;) Men det kommer med i schemat över övningar, med kartor på platserna och då kommer det stå på baksidan mobiltäckning och antal bredbandsanslutna datorer inom 1km radio. ... ..

När jag mönstrade fick jag reda på vart jag skulle vara och när och ett eventuellt datum för muck.

/ Kimster :ph34r:

Jag mönstrade i våras och fick reda på EXAKT samma sak + befattning.

Tror att herr Kimster aka "Mr jag och alla som gjort lumpen är bäst och alla som inte gjort lumpen är grymt irriterande små skitungar" skulle ha hängt preciiiiiis lika mycket på detta forum om det fanns då, och säkerligen skulle viljat veta exakt de sakerna som han så roligt beskriver i sitt inlägg, som alla dessa småglin som inte gjort lumpen än.

Tror att herr Kimster aka "Mr jag och alla som gjort lumpen är bäst och alla som inte gjort lumpen är grymt irriterande små skitungar" skulle ha hängt preciiiiiis lika mycket på detta forum om det fanns då, och säkerligen skulle viljat veta exakt de sakerna som han så roligt beskriver i sitt inlägg, som alla dessa småglin som inte gjort lumpen än.

Instämmer. De sex P:na, nicht?

Jag utgår från att ursprungsinlägget är sarkastiskt i stil med en viss tråd av A2Keltainen, men underhållningsvärdet når inte direkt varvstoppet. Tyvärr.

Jag utgår från att ursprungsinlägget är sarkastiskt i stil med en viss tråd av A2Keltainen, men underhållningsvärdet når inte direkt varvstoppet. Tyvärr.

Skönt att någon håller med mig iaf!

Come on guys, chill.. det är ju trots allt ett skämt... (förvisso med en seriös touch) =D

Jodå, jag har druckit en massa kallt vatten idag. :Malaj:

Visst kan man driva med folks frågvishet och det ökande öppna informationsflödet, men till skillnad från diskussioner om vilka baskrar som lämpar sig bäst för elajta FRO-ninjor tycker jag att den allmänna nyfikenheten är positiv - bättre att fråga och verka dum än att dyka i utan att veta hur botten ser ut.

De två sista raderna lade sordi på skämtstämningen, för min del behövdes inte mer än så för att gå från skämtsamt till "det var minsann bättre på min tid".

...vågar knappt svara utan att känna mig skyldig till massivt stämningsmord. :(

Klockrent Kimster.

Tänk om folk kunde lägga ner lika stor möda och energi på valet av sin framtida utbildning istället (nu menar jag gymnasieval, val till högskola/universitet osv). Ibland känns det som att lumpenåret (för vissa, långt ifrån alla) är viktigare än det som kommer efter, dvs det riktiga livet med jobb, utbildning osv osv.

hehe Jag tyckte den var rolig :Malaj:

Men får nog samtidigt hålla med om ovanstående skribenter, iaf till viss del. Sen som born skrev tidigare, det är inte särskilt många som frågar och är så intresserade av sin tjänst. Jag tror de flesta nästan glömmer bort att de ska in i lumpen, och blir sedan blir påminda igen när brevet om inryck dimper ner. De som nu är överdrivet informationskrävande.. var dyker de upp, om inte på SoldF - Den levande informationsbanken :D

För övrigt är många antingen jävligt nöjda med tjänsten de har fått, lr så är de bara helt ovetande om den, och vill ha reda på så mycket info som möjligt och se om det är en "bra" tjänst de ha fått. Ganska naturligt egentligen.

• Forumsledning

hmm :D denna kan bli en mycket intressant tråd ser jag...

..och Viktor genom ditt först inlägg där verkar det som om du tog åt dig en del.

Sen vet ju alla att "jag och alla som gjort lumpen" är bäst, så har det ju alltid varit... eller måste jag säga det igen.. :Malaj:

Edited by Kimster

Visste heller inte mycket om lumpen innan jag ryckte in, tyckte det var lite roligare så. Vi skulle åka båt hade jag hört så jag antog att det var flottan...men det visade sig ju vara fel.

Hehe detsamma för mig fast omvänt: jag trodde att jag skulle tillhöra KA .... men det gick ju bra för oss ändå :Malaj:

Vem har sagt att vi frågvisa INTE la ner ännu mer tid på att kolla upp olika gymnasieutbildningar? ;)

Haha, isåfall kan det inte ha blivit mycket gjort sista året i grundskolan ;)

Näädå, du förstår nog vad jag menar, den hårfina gränsen mellan informationssökande och manisk frågvishet klivs över ibland (ofta). Och oftast helt i onödan då sökfunktionen tydligen är svår att förstå sig på.

Den som lever får se helt enkelt, 2 utbildningsår är aldrig likadana och det som gällde för mig gäller inte för de som gör lumpen nu.

Jag visste också mycket lite. Eftersom jag från början hade en annan befattning på MekB7, och senare placerades i utb.reserven och senare efter samtal med pliktverket endast fick inskrivningsbesked ändrat till båtchef med inryck i augusti och antal utbildningsdagar. Vilken typ av båtchef det var visste jag inte. Det kunde ha varit flottan så vitt jag visste. Jag fick ringa till inskrivningsförrättaren och fråga vad det var. Någon befattningsbeskrivning fick jag inte. Jag fick en broschyr om amfbat. Vad jag kunde tolka ur den var att kustjägarna ingick där och att vissa soldater hade vapen med kikarsikten (AK5B). Internet hade jag inte tillgång till. Ville jag veta något så fick jag kolla i borschyren där det inte stod så mycket.

Vad jag menar är att man inte kunde söka information om vad som skulle hända under utbildningen och man kunde inte ta reda på precis allt. Men själv hade jag velat veta att tjänsten skulle innebära tunga studier.

Edited by Amfibieslusken

Vem har sagt att vi frågvisa INTE la ner ännu mer tid på att kolla upp olika gymnasieutbildningar? ;)

Haha, isåfall kan det inte ha blivit mycket gjort sista året i grundskolan ;)

Näädå, du förstår nog vad jag menar, den hårfina gränsen mellan informationssökande och manisk frågvishet klivs över ibland (ofta). Och oftast helt i onödan då sökfunktionen tydligen är svår att förstå sig på.

Den som lever får se helt enkelt, 2 utbildningsår är aldrig likadana och det som gällde för mig gäller inte för de som gör lumpen nu.

Jo, jag förstår vad du menar Born! :)

@Tråden

Visst nu finns det ju en del som har spammat samma frågor i oändlighet, och en del som ställer detaljfrågor in absurdum, men då jag själv inte anser mig tillhöra den kategorin, så vill jag ge min syn på saken:

Varför är det så konstigt att man vill ha sin kommande utbildning förklarad för sig på bästa sätt? Jag kommer ju ändå låna ut mitt liv till FM under ~ett år, och jag anser själv att en hel del krav skall man kunna ställa på FM. Som t.ex. ett klargörande om vad det är man ska göra under sitt år som statsägd, och vad man kan/ska förvänta sig. Förser inte FM mig med den informationen, så vänder jag mig givetvis till forumet. Och eftersom forumet har en underkategori som heter "Pliktverket", så är det ju naturligt att många sådana frågor samlas där. Vill man inte att sådana frågor skall tas upp i forumet, så är det ju bara att montera ner härket ;)

Något jag inte heller förstår är varför en del "gamla rävar" här inne verkar se förvirring innan inryck som ett självändamål, och något positivt/att vara "stolt" över. Varför verkar en del anse att det är bra att inte veta vilken typ av utbildning man ska få, vad man kan förvänta sig i utbildningsväg, hur länge man ska ligga inne, vilket regemente/vapenslag man ska hamna på, osv. osv?

Var det något som ni då uppskattade? Var det något som gjorde att ni fick ut mer av er värnplikt? Tycker ni att värnpliktiga borde famla i mörker fram till att de stiger av tåget i närmsta regementsstad?

Jag fattar att Kimster(och medhållande inlägg efteråt till viss mån) inte var speciellt seriös när han skrev sitt inlägg, och själv tycker jag att stora delar av det var kul och igenkännbart :ph34r: , men en gnutta allvar kan skönjas också, särskilt i inläggets avslutning, och det är där jag tycker att en ev. seriös diskussion skall ta vid.

som många sagt innan

Det är istort sett omöjligt för oss "gamla rävar" att svara på hur utbildningen kommer att se ut nästa år eller året efter det

hur förbanden lägger upp utbildningen varierar, särskilt nu när vpl-systemet gjorts om. Så det som någon som låg inne förra året kan svara på är ju endast vad utb går ut på i stort.

vissa förband utbildar ju dessutom med olika inriktning olika år

i mitt fall så utbildades vi på 7,5 cm fast KA, året efter så utbildades man på 12 cm, fast troligen så hette befattningen ungefär samma sak

• Forumsledning

Ska jag vara tvungen att kommentera mig själv med ett seriöst svar, och försöka svagt belysa vad undertexten med mitt inlägg var.. så svarar jag nog så här:

Jag m.fl. överlevde vår vpl. Vi klarade oss ändå, utan att få allt uppstolpat dag för dag. Vår värld raserades inte för att vi inte visste vad fan vi skulle göra åt 'FM' i 10mån.

Denna uppfattning av mönstringsbeväringen idag får inte jag och många andra, om man sammanfattar de intryck och frågor som ställs både här och personligen. Ibland är det riktigt absurt.

Men det är som sagt min syn och för att göra det till nått extra och förhoppningsvis ge en peek uttåt om vad jag anser så skrev jag lite en kväll.

Om det tolkas till att jag vill visa mig bäst för jag redan "lånat ut mitt liv" till FM då tolkar jag det som att ni som tycker har tagit åt er av informationen, dvs då är jag nöjd.

Blir ni sura.. ja då har ni nog missat poängen en del.

lev väl :)

Ni gamla lumpenrävar känns ibland som mina 60-åriga lärare i plugget. Som om ni har hört alla frågor förr och blir griniga så fort någon ställer samma fråga igen. Som någon sade, varför har ni ett delforum som heter pliktverket och ni inte vill att mönstring och lumpenfrågor ska ställas där?

Man kan ju också jämföra med ordspråket: Det skulle vara väldigt tyst i skogen om bara de fåglar sjöng, som sjunger bäst. Lite så är det här också tycker jag. Folk ska väl kunna fråga vad dem vill om de undrar oavsett om ni tycker frågan är vettig eller ej? Man ska väl inte behöva komma med världens mest originella fråga som aldrig ställts på forumets 8 år?

EDIT: Jag är inte så sur som jag låter, jag har faktiskt lite självironi också :P

Edited by H0lK