Jump to content

spaningssoldatutbildning

Recommended Posts

Hej, jag ä helt ny här på forumet men jag har letat mycket och bara funnit delvis svar på min fråga. Dessutom ger www.mil.se och länkar därifrån väldigt dåliga svar. Jag önskar alltså veta samtliga (Eller åtminstone de flesta...) förband som idag utbildar spaningssoldater/spaningsbefäl? Hoppas någon kan ge svar på min fråga.

Mönstrar för övrigt om en vecka och vill ha ett andrahandsval klart för mig om jag inte klarar jägartestet. Var för jag undrar.

Hej, jag ä helt ny här på forumet men jag har letat mycket och bara funnit delvis svar på min fråga. Dessutom ger www.mil.se och länkar därifrån väldigt dåliga svar. Jag önskar alltså veta samtliga (Eller åtminstone de flesta...) förband som idag utbildar spaningssoldater/spaningsbefäl? Hoppas någon kan ge svar på min fråga.

Mönstrar för övrigt om en vecka och vill ha ett andrahandsval klart för mig om jag inte klarar jägartestet. Var för jag undrar.

Lite orelevant fråga när du inte ens har mönstrat..? aja kolla på lumpen.nu, där står det. Kan dock inte ge några garantier för hur mycket som stämmer/är uppdaterat där..

@Nimax

Ärligt talat, om dina knän och din rygg inte håller för jägartjänst, vilket jägartestet är avsett att kontrollera, då har du nog inte något på en spaningspluton att göra.

Tjaa.. Jag vill påstå att det inte är rygg och knän som är problemet. Jag får aldrig några sådana smärtor när jag har gjort testet på egen hand, det är snarare att jag bara inte orkar

(-lårmuskler?!) Klarar typ 50 st. så jag borde kunna pressa mig till 75 st. under mönstring men man vill ju ändå ha en backup plan om det inte funkar.

Jag vill nämligen göra något fysiskt krävand eunder min värnplikt, anser mig ha rätt bra fysik; gör flat mil på 45 , och är inte speciellt tunn, har ändå ett bmi över 20 och styrketränar en del...

Får man fråga Sg Toll vad du skulle föreslå istället för spaningssoldat i stället?