Jump to content

Tillbehör till G3


TangoXray

Recommended Posts

Har den bilden, PM'a din e-mail address eller msn uppgifter

 

....eller så kanske man skulle ta och ladda upp den på nätet istället, dumma mej: Bilden du letar efter :)

 

Edit: Laddade upp bilden å länkade

 

Edit2: Klicka på "full page mode" föratt se störe bild

Edited by Westesson
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Det är intressant att se att HK kallar universalnyckeln för AK4 Tool...

 

Är den framtagen för Sverige måntro?

 

Sgt O

Misstänker det.

Hade en diskussion på Tanknet för några år sedan där vi pratade om i hur många delar man tog isär olika vapen.

Då kom det fram att tyskarna inte fick ta isär utdragaren själva utan att detta endast gjordes av tekniker. Därmed minskar behovet av universalnyckel.

 

Vad är egentligen syftet med ett 5-skott mag?

 

Ett bra användningsområde kan vara till drivpatron för gevärsrök.

Minskar risken för sammanblandning.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Då kom det fram att tyskarna inte fick ta isär utdragaren själva utan att detta endast gjordes av tekniker. Därmed minskar behovet av universalnyckel.

Kan du få loss utdragaren med hjälp av universalverktyget? Jag har alltid varit tvungen att använda specialverktyget. Hade förstås varit smidigare om även universalverktyget gick att använda till detta.

Link to comment
Share on other sites

Ett bra användningsområde kan vara till drivpatron för gevärsrök.

Minskar risken för sammanblandning.

 

The Swede :D

 

Om jag, mot förmodan, någon gång skulle bära omkring på en ak5:a i skarpt läge skulle jag nog vilja ha med mig ett magasin med 7,62 också (Precis som jag skulle vilja ha ett magasin med 5,56 om jag bar en ak4:a). Ett magasin på fem patroner väger inte så mycket och är inte så stort att det bör hinda allt för mycket medan ett 20 patronersmagasin är ganska tungt.

Link to comment
Share on other sites

Då kom det fram att tyskarna inte fick ta isär utdragaren själva utan att detta endast gjordes av tekniker. Därmed minskar behovet av universalnyckel.

Kan du få loss utdragaren med hjälp av universalverktyget? Jag har alltid varit tvungen att använda specialverktyget. Hade förstås varit smidigare om även universalverktyget gick att använda till detta.

 

Det finns två versioner av universalverktyget där den ena har en liten tapp som används för att få loss utdragarfjädern.

Den sitter i urfasningen som finns ungefär mitt på verktyget, nu har jag tyvärr lämnat tillbaka min ak mtbh så jag kan inte ta någon bild för att visa vad jag menar. ni får helt enkelt tro mig på mitt ord. :) :P

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns två versioner av universalverktyget där den ena har en liten tapp som används för att få loss utdragarfjädern.

Är det verkligen två versioner och inte bara så att tappen gått av på vissa verktyg?

 

/BJE - som brutit av en och annan tapp

Link to comment
Share on other sites

Det finns två versioner av universalverktyget där den ena har en liten tapp som används för att få loss utdragarfjädern.

Är det verkligen två versioner och inte bara så att tappen gått av på vissa verktyg?

 

/BJE - som brutit av en och annan tapp

 

Jag visste inte innan att det fanns en version med en tapp till utdragaren. När jag väl fick tag på den så såg det ut som att tappen är ditsatt efteråt och det är en klar skillnad mellan den och de jag har hemma som är utan tapp. Verkar inte funka bra för mig i alla fall, har redan brutit av två stycken tappar. Synd att det inte finns en version som är försedd med den från början. /Gusten

:D

Link to comment
Share on other sites

Va?

Varför ha ett magasin 7,62 till en Ak 5 och tvärtom?

Jag har läst vad du skrev men förstod det inte? :rockon:

Magasinet med 7,62 var inte tänkt till en ak5 utan till en ev upphittad ak4 (Eller annat vapen där magasinet passar.) och sen tvärt om vid bärande av ak4 och ett magasin med 5,56.

Om du "hittar" ett vapen så är nog chansen ganska stor att du "hittar" passande magasin och ammunution på samma ställe.

Du har dessutom inte någon nytta av någondera om du hittar en AK-47 eller AK-74.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

När jag i sommras kollade den Danska högvakten så hade dom Diemaco vet ej vad modellen heter på danska .

Enligt Patroels som var med så har dom 10 skotts mag till Diemacon numer .

Edited by SISU
Link to comment
Share on other sites

Till dig som undrade vad man ska ha ett femskottsmag till G3an till..

 

Danska högvakten använder dem till sin G3 (m/75).

 

Just det! (iaf för nån sommar sedan)

 

De hade desutom handskydd och kolv i valnöt. Det är stil på dansken! :lala:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...