Jump to content

SR-71 med "parasit"


Fj Fjun

Recommended Posts

Sök på Lockheed M-21 (ombyggda SR 71an) Hette först A-12

 

 

Dronen på ryggåsen heter D-21

 

 

Edit: Länkar

 

http://www.wvi.com/~sr71webmaster/d21~1.htm

 

 

http://www.designation-systems.net/dusrm/app4/d-21.html

 

 

http://www.vectorsite.net/twuav05.html

 

 

/Propellerhead on duty :D

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Kort sammanfattat: En obemannad spaningsrobot som var tänkt att användas över områden där SR-71 inte kunde flyga. Enligt uppgift avskaffades den när man fann att det inte fanns några områden SR-71 inte kunde nå...

Link to comment
Share on other sites

Detta står säkert i de utmärkta länkar som Danne pekade ut men jag har feber

så jag tillåter mig att vara lite lat :)

 

D-21 användes operativt flera gånger över Kina eftersom USA ville

titta närmare på området runt Loop-Nor under 60-talet. Framgången

var blandad och åtmistone en sköts ner (eller kraschade) och visades

upp i kinesiska tidningar.

Link to comment
Share on other sites

Kort sammanfattat: En obemannad spaningsrobot som var tänkt att användas över områden där SR-71 inte kunde flyga. Enligt uppgift avskaffades den när man fann att det inte fanns några områden SR-71 inte kunde nå...

 

 

Inte fullt så kort sammanfattat: D-21 var som nämns ovan den Drone som nyttjades av M-21, som i sin tur var en A 12. SR 71 fanns inte vid detta tillfälle. Skillnaden mellan A-12 och SR 71 kan främst sägas vara hur det var tänkt att idka IMINT: A-12 flög direkt över målet, medan senare SR 71 nyttjade sidoverkande kameror.

 

Att D-21 togs fram för att verka där SR-71 inte kunde flyga är både rätt och missvisande. SR-71 kunde flyga där, men det kunde även en Cessna 172 ( den skulle väl få svårt att jaga ikapp KC 135an kan jag tänka mig). Anledningen var ett avtal med Sovjet och Kina att inga bemannade spaningsöverflygningar skulle äga rum över dessa två länder. Detta skrevs under kort efter att Powers hälsade på i Kreml. A-12 var redan i startblocken då avtalet trädde i kraft och orsakade en hel del huvudbry då man nu hade en sjuhelvetes maskin, utan jämlike i världen.....utan uppgift. A-12 skulle spendera sin karriär som spaningsmaskin över Vietnam där den enligt en B52 besättning inte kunde ses med blotta ögat men dess bana kunde uttydas av exploderande SA-2or på ett snöre bakom.

 

D-21 utvecklades för att "kringgå" avtalet och var därför från början en extremt varm potatis. Problem uppstod mellan moderskeppet (M-21, moddad A-12) och systemet övergick till att fällas med B-52. Ett antal skarpa operationer utfördes över Kina, men pga britande samarbete mellan USAF och Skunk Works var tillförlitligheten mindre bra. Under 1971 började Kina knarra rejält och Nixon beslöt att visa goodwill och avbröt D-21 projeketet och var själv med och förstörde verktygen för att producera dem.....

 

( bakom låsta dörrar i samma område var då SR-71 projektet i full rulle samt att nya spionsatelliter gjorde det problematiska D-21 projektet onödigt )

 

 

Så SR-71 dödade inte D-21, utan det var mer ett politiskt beslut, där nog SR-71 fanns någonstans i bakhuvudet. Att man då redan spritt ut några D-21or över Gobi öknen gjorde det hela ohållbart. Kina hade även hotat med att jaga ikapp de avfyrande B52orna.

Link to comment
Share on other sites

Ok, hur är det med luftmotståndet på dom höjderna där SR-71 operarade? Med dronen på ryggen måste bränsleåtgång/hastighet och därmed räckvidd blivit betydligt mindre?

Vet ju hur mycket det gör med en takbox på bilen..

 

Jo, men eftersom luften är tunnare så blir naturligtvis luftmotståndet relativt lägre. Sen ser dronen ut att vara något mer strömlinjeformad än en takbox :Malaj:

 

Modellprojekt, pratar vi 3d eller plastmodell?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jo, men eftersom luften är tunnare så blir naturligtvis luftmotståndet relativt lägre. Sen ser dronen ut att vara något mer strömlinjeformad än en takbox :Malaj:

 

Modellprojekt, pratar vi 3d eller plastmodell?

 

/E

 

Iofs. Men hela aerodynamiken måste ju ändras och i dom extrema farterna..?

 

Nja kollar mest efter inspiration i allmänhet, blev precis klar med min Pbv401 (Skif). Får se, vill prova bygga något flyg..

Link to comment
Share on other sites

Ok, hur är det med luftmotståndet på dom höjderna där SR-71 operarade? Med dronen på ryggen måste bränsleåtgång/hastighet och därmed räckvidd blivit betydligt mindre?

Vet ju hur mycket det gör med en takbox på bilen..

 

Flygegenskaperna blev markant sämre, dock flög den inte från start i den konfiguration som syns på dina bilder. Det satt från början en tratt över nosen på D-21an. som sedan avlägsnades under gång (här provades många olika sätt, där inget var särskilt bra konen togs bort helt under slutet av projektet). Motorn på D-21an startades vid M 1.24 och hjälpte sedan till att dra upp ekipaget till M 3.25. Vid denna hastighet, toppades den 5 ton tunga dottern ( D= Daughter och M= Mother) upp med mammas bränsle och frikopplades. Det fanns ingen fällningsmekanisma utan moderplanet skapade en -0.9G kastbana där den förhoppningsvis gled av. Enligt Kelly Johnson var detta den farligaste manöver han någonsin kommit på, det säger en del.....en hel del. Efter detta tuffade Dronen glatt iväg på sin 555mil långa förinställda bana och fotade det den skulle. Sedan vände den kosan mot internationellt vatten, dumpade sin kamerautrustning vid M 1.67 och sprängde sig sedan lite moloket i bitar.

Link to comment
Share on other sites

Ett D21 inspirerat flygetyg i figurerar i PS2 spelet metal gear sold 3: snake eater. Släps från en SR-71 och flyger in över stormakt röd, bemannad av huvudpersonen i spelet.

 

bild

 

 

 

:) men....nu blev jag nyfiken. Var klämde de in personen?

Link to comment
Share on other sites

Ett D21 inspirerat flygetyg i figurerar i PS2 spelet metal gear sold 3: snake eater. Släps från en SR-71 och flyger in över stormakt röd, bemannad av huvudpersonen i spelet.

 

bild

 

 

 

:) men....nu blev jag nyfiken. Var klämde de in personen?

I introt till spelet så är det även sekvenser från "cockpiten", huvudpersonen ligger på rygg med ett styrreglage i varje hand, utrymmet är väldigt litet men jag betvivlar att det hade varit funkis på riktigt. Iaf om man hade för avsikt att behålla motor och bränsletankar :lol:

 

edit: observera även dom fräcka bromsrakterna som möjliggör rask retardation och kvick landning. Förövrigt kraschar farkosten så den kanske inte var så bra ändå ;)

Edited by fu. vikström
Link to comment
Share on other sites

En intressant sida om A-12/YF-12/M-21/SR-71 är www.habu.org

Individen ifråga (60-6940) kan man läsa mer om här

Något jag kom att tänka på först när jag såg bilden var att M-21 var tvåsistsig, liksom YF-12 och SR-71, annars var ju A-12 ensitsig.

Flygplanet byggdes från grunden som M-21, liksom systerflygplanet 60-9641.

Följande finns att läsa om förlusten av 941:

She was lost on Saturday, July 30, 1966. Prior to this flight, there had been 3 successful D-21 launches from 941, but all 3 had been executed with the mothership in a .9g "dive," flying slightly downward to assist in blackbird/drone separation. If the still-experimental M/D-21 were to be used in combat (real-world) missions, the crew might be under fire from missiles and fighter/interceptors, and so might not have the luxury of launching from a .9g dive. In this fourth launch, the D-21 would separate in a level-flight, 1g configuration.

 

For the first 2 to 3 seconds of the drone launch, everything went normally. Unfortunately, the drone was not able to penetrate the shock wave coming off the mothership. The D-21 (#504) had almost cleared the M-21's rudders when it encountered the shock wave, bounced off, rolled 45 degrees to the port (left) side, and impacted the mothership almost directly at Station 715, where the forward fuselage attaches to the wing root. Between the impact and resulting explosion, #941 was for all intents and purposes cut cleanly in two.

 

Lockheed test pilot Bill Park and Launch Control Officer Ray Torick remained in the tumbling wreckage until a lower altitude where they ejected safely, but they landed in the open ocean, and Torick drowned when his pressure suit took on water. Some reports attribute this to Torick prematurely opening the faceplate of his visor, but other informed sources have stated that the bouyancy of the David Clark suits would make this almost impossible. Others have speculated that his suit was torn by schrapnel from the wreckage as he ejected. In either case, no further M/D-21 flights occured; furthermore, a baylor bar was then added to the flight suit helmets to ensure that the faceplate could not accidentally be opened in similar situations.

 

All M/D-21 operations ended with the death of Ray Torick. All subsequent flights of the D-21 were as D-21B's, which were reconfigured to launch the drone from an underwing pylon of a B-52 (much like the X-15 had been), boosted to Mach 3 by a rocket motor that was jettisoned after the D-21B's Marquardt ramjet was started.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...