Jump to content

Först jägare på K4 och sen Kustjägare?

Recommended Posts

Hej! Jag är ny på det här forumet och har lite frågor gällande min kommande "karriär" inom det militära.

Först och främst har jag placerats som FC905 Jägarsoldat,specialst i Arvidsjaur och rycker in juli 2006. Den utbildningen pågår som vanligt under 326 dagar. Jag ser verkligen fram emot detta.

Jag har även tidigare ansökt om att få bli Kustjägare, och ska därför in på extramönstring i maj 2006. Om allt går bra och om jag blir uttagen kommer inryckning för denna tjänst ske april 2007.

Nu till mina frågor, är det nu så att jag får göra båda utbildningarna efter varandra, eller kommer jag inte få åka upp till arvidsjaur om jag blir uttagen till kustjägare? Det kanske ses som en självklarhet för vissa, men för mig är det fortfarande ganska oklart. Jag hoppas verkligen att få göra bägge och att man börjar som vanlig jägare, och sen går vidare som kustjägare. :blink:

- Filip

Välkommen till Forumet, Filip.

Som svar på dina frågor, nej, man får inte göra båda utbildningarna.

Blir du inte KJ så rycker du in som J på I19J.

Lite kortfattat. :Malaj:

Tack för svaret. Jag måste ha missuppfattat min inskrivningsförrättare isåfall, har för mig han sa att man fick bli kustjägare efter man tjänstgjort i arvidsjaur... önsketänkande kanske. Men OM jag klarar kustjägarmönstringen, vad i hela friden ska jag hitta på det året mellan gymnasiets slut tills jag rycker in som kustjägare då?

Är det någon här på forumet som rycker in på K4 i Juli 2006?

Jag rycker in in då med samma befattning som dig.

Hur tränar du inför värnplikten?

/Epan

Härligt, var kommer du från? Just nu styrketränar jag 5-6 gånger i veckan och springer en gång i veckan. Inget fel på konditionen för det, men planerar att börja springa minst 2-3 ggr/v. Hur tränar du själv?

Härligt, var kommer du från? Just nu styrketränar jag 5-6 gånger i veckan och springer en gång i veckan. Inget fel på konditionen för det, men planerar att börja springa minst 2-3 ggr/v. Hur tränar du själv?

Det bästa tipset jag kan ge dig isåfall är att lägga 70 % av din träning på kondition (främst orientering, löpning med packning) och 30 % på styrkeövningar (uthållighet, grundläggande basövningar med prio på benen).

Dem där musklerna kommer att brännas bort på några veckor om du nu kommer så långt, som till KJ-utbildningen. Detta genom ett antal erfarenheter från tiden där själv..

/Peter

Edited by Peter_PB

Jag måste ha missuppfattat min inskrivningsförrättare isåfall, har för mig han sa att man fick bli kustjägare efter man tjänstgjort i arvidsjaur... önsketänkande kanske.

Han menade nog att du, efter att ha pluggat på antingen YOP eller ROP efter tiden på K4, möjligen skulle kunna få göra en kompletterande utbildning på KJ-komp. och få kalla dig kustjägare. Men då är du det i bemärkelse som officer, inte som vpl.

Edited by The Swede

Var mycket gymande där ser jag :worthy:

Själv blir det jogging 3ggr/veckan, "amatörsimning" 2ggr/veckan och innebandy 1ggn/veckan. Brukar bli att jag kör styrka varannan dag med kroppen som vikt.

Edited by epan