Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Hej! Känner mig lite sugen på söka och undrar hur det står till i resten av stugorna här i landet Sen så skulle det va kul också höra andras åsikter om detta "förband". Och om hela "Insats konceptet" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Jag gillar iden och funderar på att söka, men efter informationen vi fick av chefen för IA03s stabs/grk kompani så tror jag att mina chanser är små... P4 sätter ju bara upp just det kompaniet, jag ser ingen plats för mig som utbildad 9040 vagnchef där, på det kompaniet skall det endast finnas en 9040 och andra varianter av 90:or. Att som nymuckad 20-åring sa de att man inte hade stora chanser att bli vagnchef heller, utan att de ville ha folk med mer erfarenhet, vilket jag helt köper. Men sen att rekryteringen sker mest inom egna led på förbanden, så att exempelvis P10s kompani tar folk som gjort värnplikten där helst gillar jag inte. Förstår varför gör jag. Men då kan man ha intervjuer och rekommendationer. Vad vi på P4s pansarskytte skulle söka då var till stab/grk, men jag känner att det är inte riktigt vad jag kan eller vill eftersom jag inte vet ett dyft om stab/grk mer än vad de gör i stora drag. För att inte tala om hur snopna stridsvagnsfolket såg ut när de fick veta att det inte fanns några stridsvagnar och att det fick bli Patgb 203 för deras del med lite tur, annars som vanlig soldat i olika befattningar. Vad de menade att vi skulle söka var väll i stort sätt tjänster som pansarskyttesoldater i olika former. Men en vagnchef känner sig mycket vilsen om han/hon blir tvingad att springa runt på marken med Ak 5 och pansarskott, inte rätt person på rätt plats! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 20, 2002 Report Share Posted October 20, 2002 Skall söka till GRK-pluton på nyss nämnda kompani! En av de större anledningarna till at det blir detta o inte Kosovo är ovan nämnda chef. Hade honom som chef för KadS o stabilare kille får man leta efter! Litar på honom till 110% Han vet dessutom vem jag är... Att jag dessutom hör till de sista i Sverige som utbildats på 120 mm GRK sänker inte mina chanser Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted October 31, 2002 Report Share Posted October 31, 2002 Vc_90, vad menar du med att du är en av de sista som utbildats på 120mm? På P4 sa de att allt grk flyttats till Kvarn. Kanske menade de ngt annat? Har för övrigt sökt till grk plutonen jag med. Gånfält har jag bara träffat en gång men min gamle adjutant skall bli kompaniets kvartersmästate. Enligt honom var en av mina fänrikar på tal som plutonchef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Jo, man har ju bara SSG 120 numera som bat art å den utbildas på Kvarn, första besättningen för övrigt, men rykten säger att den inte riktigt funkar... Har sökt 9040 vagnchef, lvkv förare, 90 förare, får se vad det blir... Link to comment Share on other sites More sharing options...
knotas Posted November 1, 2002 Report Share Posted November 1, 2002 Att: Mats. Vilken idiot som helst kan bli grksoldat( jag är bara ett exempel ), hela min pluton var rena katastrofen. Grk ska dessutom ha två E90 på plutonen som jag fö betvivlar hör hemma där. Men ngn annan kanske har bättre koll. Själv satt jag i en 13-bil istället för bv. Och det ända som vi hade som skydd var granaterna där bak. Säga vad man vill om det, men de kunde( till skillnad från SISUn) köra i terängen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.