Jump to content

Syftkompass

Victor

Recommended Posts

Sikta med kompassens "sikte" mot det som du vill ta riktning mot.

Titta på spegeln så att du ser kompasshuset med nålen.

Vrid kompasshuset så att kompasshusets "norrpil" överensstämmer med "norrpilen".

Då har du fått riktningen.

Det heter säkert något annat men sånt kommer jag inte ihåg nu.

That's it? Trodde det var mer som skiljde en syftkompass från en vanlig. Men det är alltså inte mer än att man tar ut riktningen på ett annat sätt? Vad är egentligen fördelarna med en syftkompass jämfört med en vanlig?

That's it? Trodde det var mer som skiljde en syftkompass från en vanlig. Men det är alltså inte mer än att man tar ut riktningen på ett annat sätt? Vad är egentligen fördelarna med en syftkompass jämfört med en vanlig?

Det som har skrivits, nämligen att du får riktingen och mål i terrängen samtidigt. Inte som för en vanlig kompass där det är svårt att se riktning för mål i terrängen eller mål i terrängen som har en given riktning.

En bra länk: http://www.silva.se/movies/compass/index.htm

En av de viktigaste fördelarna med en syftkompass är att man kan bestämma sin position genom att ta ut minst två olika riktningar till kända objekt i naturen.

Kallas även för triangulering.

pro_map.jpg

Här: Silva står det lite mer.

Det kan du göra med en vanlig kompass också...

skillnaden mellan en (spegel)syftkompass och en vanlig kompass är nogrannheten i uttagen. Med en spegelsyftkompass är noggrannheten 25 streck (ca 1.4 grader). Med andra syftkompasser kan man komma ner till 10 strecks noggranhet (0.5 grader). En vanlig kompass däremot får du räkna med åtminstone 50 strecks fel.

Syftkompasserna har du dock bara användning för om du tar ut riktningar i terrängen. Tar du ut riktningar på kartan duger en vanlig kompass lika bra.

Syftkompass?

Jaha, ni menar sminkspegeln!

Mkt eftertraktad i vår patrull när fåfängan gjorde sig påmind i fält. :D

Och för att vara helt seriös, har sminkspelgel´n blivit det ord vi använde-/er när vi talar om den.

Edited by robot

• 2 years later...

Sitter här med en Field 26 syftkompass och jag kan inte mer än att bli tveksam till den, är det meningen att norrpilen skall stå åt söder av någon anledning som jag inte förstår mig på.

Jo, den röda pilen, den som det står ett N (förmodligen för Norr) pekar åt söder, jämnt. Det konstigaste är att det gjorde min förra syftkompass också så det är därför jag undrar, de är väl kanske båda reklamationsmaterial.

Edited by Barck

Det måste vara något i din närhet som stör kompassen. För mig räcker det att skrivbordet (med stålram) är i närheten så visar min kompass precis tvärtom. Har du provat den utomhus i fri terräng?