Jump to content

Ultraljudstvätt för vapenvård

Vakten_F4

Recommended Posts

Går det bra att tvätta även en hel eller delar av en AK med ultraljudstvätt, eller finns det risk för att färgen försvinner och/eller att det blir så "torrt" så att en insmörjning efteråt inte räcker för att undvika att vapnet "skär"?

Jag provade att köra ett magasin, det blev ordentligt rent och färgen försvann inte. Är samma resultat att vänta på en AK?

(Sökte men hittade inga direkta svar mer än att det var lite för bra för en kpist.)

Går det bra att tvätta även en hel eller delar av en AK med ultraljudstvätt, eller finns det risk för att färgen försvinner och/eller att det blir så "torrt" så att en insmörjning efteråt inte räcker för att undvika att vapnet "skär"?

Jag provade att köra ett magasin, det blev ordentligt rent och färgen försvann inte. Är samma resultat att vänta på en AK?

(Sökte men hittade inga direkta svar mer än att det var lite för bra för en kpist.)

Jag skulle nog inte köra den med ultrakjudstvätt, jag har använt det till div andra saker, bla motordelar(modell motorer till flygplan) och resultatet har blivit kanonrent, men det har renderat i andra problem så som att dom skar ihop och att det blev ökar slitage på dem. Dock så kan jag varmt rekommendera att köra glasögon i densamma...

Otur för mig, har inte glasögon! :banana

Men magasin då? Det jag provade i ultvätten känns som det kärvar lite, har visserligen inte haft i nån smörja än och jag kände inte efter hur det var innan..

Skulle vilja ha ett gäng hylsor så jag kunde prova att fylla magasinet, då brukar man ju känna om det kärvar eller inte.

Använder man sig av utraljudsbadet för att lossa beläggningar i ett medium som inte är "avfettningsmedel" så är det inga problem.

Problem kan uppstå om man har nitade detaljer som kan vibrera loss.

"Färgen" på ett vapen är ofta en ytbehandling och inte en coating, så är den bunden till metallen på kemisk väg och inte bara "ditkletad"... Det skall även en hel del till för att ev. färg skall börja flagna; i alla fall om det är epoxybas eller pulverlack.

Kört pipan till min pistol ett antal gånger utan problem.

Såg en test i vapentidningen för ett antal år sedan, och då var man inte imponerad av regöringseffekten.

Det är ganska stor skillnad i effekten på olika ultraljudsbad/-sonder.

Tar man en sond avsedd för 100l och stoppar den i ett 1l-kärl, så händer det grejer!!! ;)