Guest philsson Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Hej allihop. Ny här på forumet så jag hoppas jag postade rätt. Kan börja med att säga att jag mönstrade nu i veckan. Gjorde mitt bästa och förväntade mig få rycka in som MC ordonans eller Trafiksoldat. När jag kom till inskrivningsförättaren fick jag beskedet att jag inte fick göra lumpen som varken MC ordonans eller trafiksoldat. Frågade då efter stridsvagn men icke, har glasögon. Mitt största intresser på denna jord är motorcycklar så jag blev "lite" sur. Innehar A körkort dock inte B. Inskrivningsförättaren gav mig 11st utbildningar jag kunde välja på och jag bad om att få höra av mig med slutgiltigt besked från min sida. För tillfället inskriven som Underhållsgruppbefäl. Jag har även länge haft tankar på att gå med i FMCK och köra där som mc ordonans. Här lägger jag upp listan på utbildningarna som jag fick att välja på. Bevakningsgruppchef Bevakningssoldat Däcksbefäl Signalmatros Artillerimatros Svepmatros Fältarbetsgruppbefäl Sambandsgruppchef Stabsassistent Transportledningsassistent Underhållsgruppbefäl Går Informations teknik för tillfället på gymnasiet. Gillar teknik och fordon. Inte så mycket för hav och båtar och inte heller för teoretiska historier. Bor nära eksjö och rycker hälst in i juli. Det var lite olika för de olika utbildningarna tydligen. Behöver all hjälp jag kan få nu med att välja utblidning så det här blir rätt. Säg vad ni tror jag skulle gilla och förklara jättegärna lite mer om utbildningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 jag skulle välja fältarbetsbefäl, nära till ing2 och säkert en massa körutbildningar på allehanda olika maskiner och fordon. Tips är att ringa till pers på ing2 och fråga vad utbildningen innebär och vad för olika förarbevis mm man får. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest philsson Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 (edited) jag skulle välja fältarbetsbefäl, nära till ing2 och säkert en massa körutbildningar på allehanda olika maskiner och fordon. Tips är att ringa till pers på ing2 och fråga vad utbildningen innebär och vad för olika förarbevis mm man får. Urdrag från lumpen.nu JA800 - Fältarbetsgruppbefäl Antal dagar: 300 Du utbildas för att i krig tjänstgöra som chef eller ställföreträdande chef för en ingenjör-/pionjärgrupp. Gruppens huvuduppgifter är att bygga broar och färjor för stridsfordon och övrig militär trafik. Förstöra vägar, broar och andra anläggningar för motståndaren, samt lägga ut minor. Vissa kommer dessutom att utbildas till chefer för rekognoseringsgrupper, som har till uppgift att hämta underlag så att förbandschefen kan välja lämpliga platser för ovanstående uppgifter. Försvarsmakten ska förändra värnpliktsutbildningen och från och med 2006 är utbildningstiden 330 dagar för befattningen. Nedanstående beskrivning stämmer för 2005 men utbildningen kommer att ändras något 2006. Verkar inte vara så mycket fordon eller några körutbildningar vad jag förstod där. Edited November 20, 2005 by philsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Jag hade kollat in fältarbetsgruppbefäl inför min mönstring, och tyckte det verkade skitskoj. Tyvärr var det redan fullt när jag mönstrade, så det fick stå mellan luftvärnsplutonbefäl och skyttegruppbefäl strf 90 istället. Tycker helt klart att du ska välja JA800, det andra verkar i mina ögon tråkigt och en del är till sjöss, vilket jag aldrig skulle valt. Gillar inte sjön direkt, och det verkar ju inte du heller göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest philsson Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Jag hade kollat in fältarbetsgruppbefäl inför min mönstring, och tyckte det verkade skitskoj.Tyvärr var det redan fullt när jag mönstrade, så det fick stå mellan luftvärnsplutonbefäl och skyttegruppbefäl strf 90 istället. Tycker helt klart att du ska välja JA800, det andra verkar i mina ögon tråkigt och en del är till sjöss, vilket jag aldrig skulle valt. Gillar inte sjön direkt, och det verkar ju inte du heller göra. Det ovanstående lät skoj men som jag skrev. Enligt lumpen.nu är det en annan utbildning? Du vill inte beskriva lite kort vad det är för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 vill du till flottan vilket jag kan rekommendera så skulle jag gå för däcksbefälet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 @philsson det krävs lite grejor och fordon att flytta bromateriel, gräva ut värn mm. Sen ska du inte underskatta att spränga vägar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcuzt Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Jag hade kollat in fältarbetsgruppbefäl inför min mönstring, och tyckte det verkade skitskoj. Tyvärr var det redan fullt när jag mönstrade, så det fick stå mellan luftvärnsplutonbefäl och skyttegruppbefäl strf 90 istället. Tycker helt klart att du ska välja JA800, det andra verkar i mina ögon tråkigt och en del är till sjöss, vilket jag aldrig skulle valt. Gillar inte sjön direkt, och det verkar ju inte du heller göra. Det ovanstående lät skoj men som jag skrev. Enligt lumpen.nu är det en annan utbildning? Du vill inte beskriva lite kort vad det är för något? Du får som sagt tidigare köra en del fordon samt spränga saker. Allt som står på lumpen.nu är inte 100% sanning. Jag har legat på Ing2 nyligen och VET att som fältarbetare KAN man få köra lite olika fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QUINN Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 man ska ta allt med en nypa salt från lumpen.nu och pliktverket för den delen, de verkar ha noll koll. när jag mönstrade så var jag för långa för skyttegruppbefäl på stridsfordon 90. så blev skyttegruppchef på pbv 302 eller 401. kommer dit och upptäcker att de inte haft de befattningarna på ett antal år och har inte ens några pbv302. vart placerad på stridsfordon 90 trots min längd o det funkade alldeles utmärkt. sen personligen så tycker jag att du skulle välja fältarbete som sagt så krävs det fordon för att köra broarna och allt annat krigiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisson Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Bevakningsgruppchef Bevakningssoldat Däcksbefäl Signalmatros Artillerimatros Svepmatros Fältarbetsgruppbefäl Sambandsgruppchef Stabsassistent Transportledningsassistent Underhållsgruppbefäl sambandsgruppchef ska det va,, Det är grejer det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts