Jump to content

Kosovo: KS14B

Guest Dawg

Recommended Posts

Hejsan alla inbitna forumskrivare,

Jag har några frågor angående utlandstjänst som jag gärna vill ha svar på. Jag har kikat runt på forumet och läst en del trådar, tyvärr hittar jag sällan något på grund av att många trådar borde klassas som antika.

Några av mina frågor kan verka lite konstiga eller underliga, men svara om ni vet/känner för det!

1. Vad är typiska uppgifter för en skyttesoldat?

2. När är ringveckan?

3. Vad ställder de för frågor när de ringer?

4. Hur stor är chansen att bli antagen (hur många sökande)?

5. I USA räknar man antalet Skadade/KIA i Irak men finns det någon sådan information att ta del av gäller svenska utlandstjänster. Vad jag vill veta är hur många det är som har blivit dödade/skadade allvarligt i samband med utlandstjänsten.

Tack för svar! :baskerPa:

Jag har några frågor angående utlandstjänst som jag gärna vill ha svar på. Jag har kikat runt på forumet och läst en del trådar, tyvärr hittar jag sällan något på grund av att många trådar borde klassas som antika.

Några av mina frågor kan verka lite konstiga eller underliga, men svara om ni vet/känner för det!

2. När är ringveckan?

5. I USA räknar man antalet Skadade/KIA i Irak men finns det någon sådan information att ta del av gäller svenska utlandstjänster. Vad jag vill veta är hur många det är som har blivit dödade/skadade allvarligt i samband med utlandstjänsten.

Tack för svar! :/

Inte speciellt konstiga frågor, dock så finns ju svaren i mängder på detta forum

Fråga 1 kan ju besvaras med en hänvisning till denna tråd: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=18331

Fråga 2:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=16111

Fråga 3:

Beror ju lite på vem som ställer frågorna, men överlag tror jag att meningen är att ex. Plutonchef ska bilda sig en iallafall liten uppfattning om personen som denna ev. ska rekrytera. M.a.o. svara uppriktigt och ärligt (bra och dåliga sidor hos dig själv, bl.a.) kvinnliga befäl, äldre befäl, arbete i grupp och liknande. Inget ljug på de frågor som ställs, de kommer du med största sannolikhet få äta upp en vacker dag!

Fråga 4:

Chans/sannolikhet är väl inte så höga, ca 10000 sökande på ca 900 platser ger väl halvbra odds, räkna med att "skyttesluskbefattningarna är ännu svårare p.g.a fler sökande ". Stabsläkare eller motsv. har inte riktigt lika många sökande per plats.

Fråga 5:

KIA är väl inte så överdrivet många bland svenska sold. Borträknat "lösnäseförband" är de väl ingen som har dött i strid som svensk soldat på väldigt länge! De få som har fått satt livet till i mission har väl i fösta hand dukat under i gymmet/idrott eller under leave. Skador händer ju övertiden men bedömt inte mer än på någon "vanlig arbetsplats"

PS. läs i detta forum alltid, här bes besvaras dina frågor i tid och otid.

Fråga 5:

KIA är väl inte så överdrivet många bland svenska sold. Borträknat "lösnäseförband" är de väl ingen som har dött i strid som svensk soldat på väldigt länge!

Nej, i Sverige ser vi ju det som en ren olycka när någon kör in i en minering och dör. :/

2. När är ringveckan?

Tack för svar! :ph34r:

Hej en skytte soldat löser allt möjligt så som Stoppa bilar i kontroller, Går patruller i byar, Man kör fordons patruller, Man löser fasta uppgifter som att vakta någon spreciell byggnad mm.

Ring veckan för att åka på sommaren brukar ligga runt jule tid.

Dom frågar om man fortfarande är sugen på att åka. Sen hur man allmänt har det .

Chansen att komma med är ren tur och träff skulle jag säga. Vet man några befäl eller nått som skall sätta upp en mission så skall man nog ringa för att vara säker.

Jag tror att runt 75 har dött. Står på aftonbladet nu i samband med olyckan i Afganistan. SÅ aftionbladet hade någon staistik på hur många som omkommit.

Hoppas detta hjälper nått annars får du höra av dig. Tjänstgör själv nu som skytte soldat i Kosovo är min andra gång jag är ute