Guest SoEye Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Hej, ska rycka in i jannuari och undrar om nån vet vad man får göra som telefonist .. tycker att det står rätt så vagt på tex lumpen.nu.. Befattnings kod KO900 Utblidnings plats - LSS uppsala Enhet/kompani - Strilutbkomp sry om jag skriver lite skumt.. tack för svaren! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berghaus Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Humm.. Mycket koma och mycket kaffe tippar jag på :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honkenhombra Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Ja det låter ju inte som någon spännande tjänst i alla fall, mycket svara i telefon kan jag tänka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjelm Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Vad har du för nummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SoEye Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 haha :P well får väll se snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 (edited) Telefonist heter tjänsten, men du kommer arbeta som signalist. I en plutonsstab eller kompanistab. Du kommer få en gedigen utbildning på de sambandssystem ditt kompani använder sig av. Det kommer dock inte bara innebära att du svarar i telefon och dricker kaffe utan räcka med mycket stress och en hel del underhållstjänst eftersom det är Stab/UH pluton du tillhöra. Grundläggande soldatutbildning (eller FSS som det heter numera) kommer du göra precis som alla andra. Och du kommer definitivt inte vara ensam i januari. Cirka 300 soldater rycker in på kompaniet fördelat på Stab/UH, Radiopluton, Radarpluton, Sensorpluton, Bevakningspluton och Strilsäkpluton. Här kan du läsa mer om ditt blivande kompani: http://www.f20.mil.se/article.php?id=13641 Edited November 21, 2005 by matte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Om du får en utbildning som är det minsta lik min så kommer du att prata radio och knalla omkring i tassemarkerna med en kabelrulle på ryggen och bygga luftlinje Du kommer att få en vanlig gsu med din pluton och sedan slängas in i signalskola där du lär dig bygga linjer, krypto, handhavande med hemliga handlingar etc. Vi fick också mer stridsutbildning än dom andra på UH och var ute i fält rätt ofta under befattningsskedet vet inte om detta var pga befälen på signskolan eller om det är allmänt förfarande men kul var det iaf. På övningarna så kommer du om du inte är ute och bygger linje eller ngt sådant att bemanna en växel och en eller fler radio, du kommer helt enkelt att vara en av dom ansvariga för plutonens kontakt med dom andra förbanden som deltar i övningarna. Svårt att få tjänsten att låta sådär hejdundrande kul men jag älskade det iaf och det blev en väldigt fin sammanhållning inom tefogrupperna pga all självständighet, bara det gör det värt det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SoEye Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Tack för svaren! Nu blev det genast intressantare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts