Pal Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Jag kommer inte ihåg vart jag fått det ifrån, men jag har sedan länge förstått att den siste statschefen som dött i strid är svensk. Det var Karl XII. Och den rekordnoteringen har man väl förväntat sig skulle förbli svensk i all evighet. Karl XII var ju den sista i raden, slutet på den huvudel av historien då statschefer regelmässigt ingick i stridande förband. Men så slog det mig idag att det nog var mycket nära att Saddam Hussein tog över den platsen. Hade han försökt använda sin pistol där i hålan när dom hittade honom så hade han tagit Karl XIIs plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fraggel Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Jag kommer inte ihåg vart jag fått det ifrån, men jag har sedan länge förstått att den siste statschefen som dött i strid är svensk. Det var Karl XII. Och den rekordnoteringen har man väl förväntat sig skulle förbli svensk i all evighet. Karl XII var ju den sista i raden, slutet på den huvudel av historien då statschefer regelmässigt ingick i stridande förband. Men så slog det mig idag att det nog var mycket nära att Saddam Hussein tog över den platsen. Hade han försökt använda sin pistol där i hålan när dom hittade honom så hade han tagit Karl XIIs plats. Hmm det finns nog någon afrikansk president som tagit denna titel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Nja Saddam var ju knappast president när han tillfångatogs och sedan så tror jag att man nog skall tala om strid med utländska trupper och inte kupp av olika slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Kung Albert I av Belgien ledde trupp under VK I. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Man ska inte glömma Salvador Allende... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Kung Albert dog aldrig i strid, han överlevde kriget. Allende stred men kapitulerade varefter han tog självmord enligt vad som idag är vedertagen historia. Var verkligen inte Saddam att anse som statschef vid tillfället vid hans tillfångatagande? Är inte statschefer fria från att kunna hållas ansvariga för brott av den anledningen. Kan man anse en statschef avsatt innan han antingen dödats, tillfångatagits eller åtminstonde fördrivits från landet? Fler förslag förutom Kung Albert och Allende så jag kan googla och bilda mig en uppfattning? Och kan någon reglerna kring Saddam, var han eller var han inte statschef vid det aktuella tillfället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Borde det inte gå att hitta nån i modern tid som stupat vid nån militärkupp eller liknande? Hur var det med alla maktövertagande i tex asien och syd/centralamerika under kalla kriget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Agustín Gamarra. Perus president. Dödad i strid med bolivianska armén vid slaget vid Ingavi 1841. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frykis Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Och kan någon reglerna kring Saddam, var han eller var han inte statschef vid det aktuella tillfället? Om jag inte minns helt fel så hade väl Koalitionen upplöst Saddams Regering och allt det där när han "greps". Har för mig att de fick leta efter honom rätt länge. Så han kanske såg sig själv som statschef, men resten av världen ansåg honom nog som avsatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Om det gäller STATSCHEF I STRID (ej stupad) så har vi ju Belgiens kung Leopold som var sitt lands ÖB 1940. I början av maj anföll tysken. Och den 28 maj kapitulerade Leopold med en förhållandevis intakt armé, vilket skapade en del debatt huruvida kungar ska leda arméer i det 20:e seklet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Allende, "valfri centralafrikansk despot" etc. dog ju i inbördeskrig. Frågan är om det räknas? Gamarra känns dock fläckfri, så att säga. Borde i så fall övertrumfa vår Skägglöse Dundergud. Räknar man som statschef exempelvis indanhövdigar i nordamerika och stamhövdingar i afrika, så övertrumfas Karl XII ytterligare. Men på det eh... västerländska planet, tror jag han var sist som gick åt. Men det kan ha gått åt någon statschef under napoleonkrigen också? Hm vänta nu... balkankrigen på senare delen av 1800-talet och 1912-1913. Där tror jag det gick åt något statschef. Saddam torde som sagt inte räknas som aktiv statschef vid tidpunkten för gripande. Avinstallerandet av hans regim var ju både de facto och de jure genomfört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Hertigen av Brunswick dog under slaget vid Quatre Bras (dagen före Waterloo). Knäcker Kalle Dussin med ungefär ett sekel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts