Jump to content

Får man ha lös ammo hemma?

Guest Sina_

Recommended Posts

Hej!

Är det lagligt att ha lös-ammunition hemma ?

När det gäller skarp så vet jag att det inte är lagligt.

Trevlig vinter alla. :Malaj:

Nej!

Stoppa en lösplugg i bössan utan lösskjutningsanordning och skjut dig i foten så kanske du förstår varför! :dribble:

Nej!

Stoppa en lösplugg i bössan utan lösskjutningsanordning och skjut dig i foten så kanske du förstår varför! :bash:

I vilken bössa menar du nu :):lala::lol::D

Jag har ingen bössa hemma, menar du då att om man inte har en bössa hemma så får man ha lös plugg eller?

Är det lagligt att ha lös-ammunition hemma ?

När det gäller skarp så vet jag att det inte är lagligt.

Det finns olika typer av lös ammunition.

Den svenska typen, med en projektil av plast eller trä, måste betraktas på samma sätt som skarp ammunition. Det vill säga, om du inte har tillstånd att ha ett vapen i den kalibern, eller tillstånd för ammunition, så får du inte ha skott hemma.

För lös ammunition av den typ som saknar projektil gäller troligen samma regler, men jag är inte säker.

Dock har jag för mig att det finns ett prejudikat på att man får ha ett mindre antal patroner av skiftande kalibrar i bokhyllan.

[personlig åsikt]

Varför vill någon ha lösplugg hemma?

Skulle kunna tänka mig några (eller ett band) skarp/spårljus/AP utan drivladdning och tändhatt som prydnad men lös är väl inte särskilt estetiskt tilltalande?

[/personlig åsikt]

• 1 month later...

Gällande att ha lös (och skarp) am hemma: Det är både olagligt och farligt.

En brand kan ju inträffa och jag skulle inte vilja förklara för brandkåren varför

det smäller så konstigt i just min lägenhet... Sen vet man ju aldrig vem som

kan få tag i ammon, förvaringen blir ju knappast i vapenskåp om man inte

har licens för något annat vapen. En inbrottstjuv, rörmockarn eller kanske

den som har din extranyckel kan ju hitta ammunitionen...

Funderar man lite på det så inser man hur dumt det skulle vara.

Om man nu har ammo som ligger hemma och dammar, vad ska man göra med skiten? slänga i brasan?

Lämna till närmaste militärförläggning eller polisstation.

Man kanske ska göra det. Ingen risk för "jaha, varför har du inte gjort detta förens nu?" ?

• 2 weeks later...
men till grundfrågan skulle det helt hypotetisk skulle vara så att man har en bössa i cal .223 var hammnar olagligheten? i ett vapenbrott då man har lösplug hemma eller stöld då man olåvligt har tillskansat sig kronans mtr?

Både och, naturligtvis. Sedan skulle vapenlicensen dras in.

men till grundfrågan skulle det helt hypotetisk skulle vara så att man har en bössa i cal .223 var hammnar olagligheten?

I vapenlagen står att vapenlicens = tillstånd att inneha ammunition för samma ändamål som licensen anger.

Jag har lämnat in ganska mycket ammunition och aldrig fått nån fråga.

Guest Guest_tobbe_*

Jägare brukar väl kunna använda 7,62 till jakt så dom som har jaktvapen kan ju klara sig. Förutsatt att det är rätt kaliber. Har dålig koll på jakt så jag vet inte om det stämmer.

Grundfrågan gällde ju huruvida man fick ha LÖS amunition hemma

även om man har ett jaktgevär som det gåtr att skjuta "kron ammo" med så innebär det inte att man får ha lös 7.62 liggande, den går ju nämligen inte att använda i ditt jaktvapen

Guest Guest_tobbe_*

Till vissa jakt vapen så verkar dom ju fungera eftersom jägare brukar tigga ammo av lumpare. Och då är ju frågan om det går att bevisa brott om en jägare som har ett vapen som det passar till har ammon hemma.

Guest Guest_tobbe_*

Nu missade jag att du skrev lös ammo. I det fallet får man inte ha det hemma. Fast och andra sidan så lär det vara svårt att bli påkommen. Polisen måste isådana fall ha någon annan anledning.

Till vissa jakt vapen så verkar dom ju fungera eftersom jägare brukar tigga ammo av lumpare. Och då är ju frågan om det går att bevisa brott om en jägare som har ett vapen som det passar till har ammon hemma.

Mantling och kronmärkning gör nog ammonutionen till något som inte är förenligt med din licens och minst stöld om man nu ska diskutera petitesser.

Mensom sagt, det finns knappast resurser att undersöka huruvida folk har olaglig amm hemma. Så rent praktiskt har det ingen som helst betydelse så länge du inte skjuter med den, lös eller skarp.

Guest Gul Kalle

Det är förbjudet att ha all sorts militär am. hemma. Såvida du inte har beredskapsam. från Hemvärnet. Då skall du också vara kontrakterad i HV.

0:) C.Hvkomp.

Jo men visst verkar det logiskt att det skulle vara olagligt med lös-am. hemma. Vääldigt många grabbar med fullgjord värnplikt kanske råkade få med sig lite lösplugg. Fördelen med löspluug gentemot skarp dito är att de är väldigt lätta att plundra på krut och det kan ju vara bra att ha :P .

Dock så håller jag med om att det verkar tydligt frl ur lagens mening.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...