Jump to content

Årets julklapp till bilburna Stockholmare?

Vildmannen

Recommended Posts

• Super Administrators

Sidan du hänvisar till innehåller en del fel och mycket lite information.

Vill du ha en diskussion i ämnet får du skriva mer VAD och ur vilken aspekt du vill angripa problemet med biltullar eller "nummerplåtsrengörare", inte bara infoga en smiley.

Att uppmana till brottsligt beteende/verksamhet tillåts icke på SoldF.com.

Länken tas därför bort.

Jag tror inte att den är olaglig i juridisk mening. Han saluför den som en rengörare för regplåten. Riktigt smart ide. Frågan är om han får den att gå igenom med tillstånd etc

Så att kameran inte registrerar regnumret? Om så är det knappast lagligt.

Å andra sidan har jag en kollega som planerar att göra en "James Bond-regskylt", dvs en som går att vända på och fjärrstyrs inifrån bilen.

Hur ska man hantera stöldrisken för regskyltarna? Det ÄR olagligt att inte ha dem monterade, men kan man förvara dem i fönstret med hänvisning till stöldrisk alt. få till något undantagstillstånd?

Annars lär man ju vara rejält kokt i bajsgropen ifall de BLIR stulna - hamnar bevisbördan på mig då när stulna plåtar missbrukas?

Gissar på att det här lär öka stöldrisk/begärlighet samt kunder hos fogden...

Jag tror inte att den är olaglig i juridisk mening. Han saluför den som en rengörare för regplåten. Riktigt smart ide. Frågan är om han får den att gå igenom med tillstånd etc

Så att kameran inte registrerar regnumret? Om så är det knappast lagligt.

Å andra sidan har jag en kollega som planerar att göra en "James Bond-regskylt", dvs en som går att vända på och fjärrstyrs inifrån bilen.

Hur ska man hantera stöldrisken för regskyltarna? Det ÄR olagligt att inte ha dem monterade, men kan man förvara dem i fönstret med hänvisning till stöldrisk alt. få till något undantagstillstånd?

Annars lär man ju vara rejält kokt i bajsgropen ifall de BLIR stulna - hamnar bevisbördan på mig då när stulna plåtar missbrukas?

Gissar på att det här lär öka stöldrisk/begärlighet samt kunder hos fogden...

Ja men hela poängen är att det står aldrig att det är det den är till för. Sen att den "råkar" ha den bieffekten är ju tråkigt. Men eftersom länken är borttagen är diskussionvärdet lika med noll varför vi bör lägga ner

//Alex

Egentligen - vi pratar om max 60:- / dag. Får du skyltarna stulna så tror jag inte att det är för att någon ska åka gratis genom tullarna (jämfört med risken att köra falskskyltat).

Och får du skyltarna stulna polisanmäler man väl? Och borde gå fri från eventuell avgift som registrerats under tiden?

Men reglerna för biltullarna kan ju diskuteras. I alla fall proportionerna. Jag ringde och frågade vad som skulle hända om jag betalade 9:50 istället för 10:- Jodå, då kommer kravbrev.

Men om jag istället skulle betala 34:- istället för 10:- så händer ingenting. Myndigheterna bryr sig inte om det blir fel på mindre än 25:- ... i deras favör. :unsure:

Frågan är väl om det här är en politik- eller miljöfråga.

@Apone: Pretensen är att man skall använda den för att se till att skylten är ren och fin när man passerar tullstationen. Att den går att använda på motsatt sätt är naturligtvis en oförutsedd och olycklig slump. Jomenvisst.

Angående bevisbördan verkar "oskyldig tills motsatsen är bevisad" inte gälla:

Vad gör jag om mina registreringsskyltar stjäls?

Gör omedelbart en polisanmälan. Har du påförts trängselskatt felaktigt kan skattebeslutet överprövas och du kan få tillbaka erlagd avgift. Det är alltid du som fordonsägare som har bevisbördan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=489107

Hur ställer sig lagen till att montera skyltarna med hjälp av snäpp- eller kardborrfästen? Det är självklart tveeggat, men om du bara parkerar bilen i exempelvis privata garage lär parkeringsvakter inte ha något att invända.

Angående bevisbördan verkar "oskyldig tills motsatsen är bevisad" inte gälla:

QUOTE(Dagens Nyheter @ Nov 16 2005, 23:20 )

Vad gör jag om mina registreringsskyltar stjäls?

Gör omedelbart en polisanmälan. Har du påförts trängselskatt felaktigt kan skattebeslutet överprövas och du kan få tillbaka erlagd avgift. Det är alltid du som fordonsägare som har bevisbördan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=489107

Eftersom det inte har att göra med något straffrättsligt så gäller inte "oskyldig till motsatsen är bevisad". Det gäller bara om du begår brott mot något i brottsbalken så den diskussionen kan vi glömma.

Vad som står i citatet är också att beslutet överprövas och att du KAN få tillbaka pengarna. Ponera dock följande situation. Du parkerar bilen på kvällen, under natten stjäls skyltarna. Nästa dag använder du inte bilen och noterar inte att skyltarna är stulna. Först nästa dag märker du det och gör en anmälan. Under tiden har någon använt skyltarna och du får en påminnelse. Hur f-n skall man "bevisa" att det inte var ens egen bil?

Dra fram ett intyg från arbetsgivaren som intygar att man varit på jobbet?

Vill man absolut undvika avgifterna får man väl bygga någon form av skärm runt regskylten som gör att skylten "täcks" från att kunna fotas men att det fortfarande går att läsa skylten rakt bakifrån. Dvs det går bara att läsa skylten ur vissa vinklar. Fäster man dessutom dessa skärmar med kardborre så kan man montera dessa då man enbart skall åka förbi vägkamrorna så att man i andra fall slipper ha dem där.

Eftersom det inte har att göra med något straffrättsligt så gäller inte "oskyldig till motsatsen är bevisad". Det gäller bara om du begår brott mot något i brottsbalken så den diskussionen kan vi glömma.

Vad som står i citatet är också att beslutet överprövas och att du KAN få tillbaka pengarna. Ponera dock följande situation. Du parkerar bilen på kvällen, under natten stjäls skyltarna. Nästa dag använder du inte bilen och noterar inte att skyltarna är stulna. Först nästa dag märker du det och gör en anmälan. Under tiden har någon använt skyltarna och du får en påminnelse. Hur f-n skall man "bevisa" att det inte var ens egen bil?

Det utgick jag ifrån, men det går väl att diskutera ur andra perspektiv än det rent rättsliga?

Det verkar lite osäkert, och principen borde (för allas trevnad eller motsv.) gälla här.

Det är skönt att veta att man själv inte begår något brott när någon stjäl ens skyltar och använder dem för att slippa biltullarna, men jag har svårt att gilla principen att jag är lastbar för något jag i nte gjort tills jag bevisat att jag är oskyldig, brott eller inte. :D

Känns lite som att bli bestulen på VISA-kortet och en vecka senare upptäcka att någon har levt det goda livet med mina pengar. Som stefanf nämner verkar systemet inte vara byggt för att förhindra lurendrejerier och misstag, så länge pengarna rullar in. Det lär bli stor ruljans på marknaden för stulna skyltar i vår.

Ponera att någon skulle tillverka skyltar som råkar ha samma regnummer som din bil. Dina skyltar försvinner aldrig, men efter en månad ligger ärendet hos kronofogden. Du har ingen polisanmälan att stödja dig på - hur bevisar man då att det inte var ens egen bil?

Ponera att någon skulle tillverka skyltar som råkar ha samma regnummer som din bil. Dina skyltar försvinner aldrig, men efter en månad ligger ärendet hos kronofogden. Du har ingen polisanmälan att stödja dig på - hur bevisar man då att det inte var ens egen bil?

Det kan du antagligen inte, så då får du betala. Och vill du slippa betala om och om igen så får du byta skyltar...

Alternativt skulle man kanske bredvid regskylten försöka göra någon form av unik markering så att man ser att det inte är din bil. Ex. fästa något märke i plåten/plasten så att det syns på bilden?

Man ser då "din" regskylt men inte det unika märket fäst på din bil. Kanske det skulle funka?

Men annars gäller nog devisen "Livet är orättvist och det skall övas"

till reg-skylten finns info angående bilen i FORDONSREGISTRET

ex Fabrikat: VOLKSWAGEN GOLF CL

Färg: VIT

Årsmodell: 1987

så, om ens nummerplåt dyker upp på en blå volvo 240 så är det rimligt att anta att plåten har blivit stulen. Detta borde inte vara så svårt att övertyga myndigheten om.

så, om ens nummerplåt dyker upp på en blå volvo 240 så är det rimligt att anta att plåten har blivit stulen. Detta borde inte vara så svårt att övertyga myndigheten om.

På samma sätt kan man ju i så fall matcha falskt registreringsnummer mot bilen man vill falskskylta, bara att sätta sig och skriva ner regnumret när man ser en likadan bil som liknar ens egen.

@roninn: Det är en tanke, men skulle det hålla som bevisning?

En annan tanke (åt andra hållet) är väl i så fall att sätta dit kännetecknet med snäppfäste och sen hävda att "min bil har minsann inga X" för att slippa tullen.

Om livet i biltullarna skall vara orättvist vill jag minsann ha hjälm! :lala:

Hmm, det verkar kunna bli dyrt för stockholmarna det där påhittet.

Passera 1 gång = 10 kr

Glömma att betala = 70 kr påminnelseavgift.

Inte betala ändå på en månad = ytterligare + 500 kr

Missa en månad till = kronofogden = 500 kr avgift.

S:a missa en skuld på 10 kr i två månader = betala 1080 kr i straff

Ungefär vad Aschberg redovisade på tv i går kväll. (Med reservation för fel).

I dagens City står att läsa:

"Av integritetsskäl fotograferas bara registreringsskylten, inte bilen och dess förare".

Vidare står:

"Att falskskylta sin bil är ett brott som kan ge böter eller fängelse i högst sex månader."

Ingen källa anges för påståendena, men dom känns trovärdiga anser jag.

Nu bor jag långt från Stockholm men kastar mig ändå in lite i diskussionen.

Jag ser inte att det här problemet är större än en vanlig p-bot/hastighetskamera. P/hastighets-boten är t o m dyrare...

- - - - -

En annan sak som jag undrar över är betalningsskyldigheten..följer den bilen eller bilägaren ??

En annan sak som jag undrar över är betalningsskyldigheten..följer den bilen eller bilägaren ??

Bilen. Eftersom kamerorna av integretetsskäl bara fotar nummerplåten.

Edit: Om jag har förstått saken rätt så är det sedan upp till bilägaren att kräva in pengar av den som körde.

Bilen. Eftersom kamerorna av integretetsskäl bara fotar nummerplåten.

Edit: Om jag har förstått saken rätt så är det sedan upp till bilägaren att kräva in pengar av den som körde.

Men vad händer då vid ett ägarbyte ?

Måste man ringa och kolla så man inte köper på sig enorma skulder när man köper en bil (precis som bilskatt) ?

Hade en "lins" på min nummerplåt när dom började sätta upp hastighetskameror men den var från Högt höger vy.Fick aldrig någon böteslapp från Borås området den enda gången jag såg Blixten när jag körde förbi.Tror jag betalade typ 3000skr för PLASTBITEN.Inte värt besväret och pengarna.

Dom nya tar väl bilder rakt fram uppifrån?Vet att dom testade det länge i Jönköping saab ligger ju jämte motorvägen där.

Tycker det är förjävligt med trängselavgift en dold skatt som Stockholmare får betala för att dom bor i Sveriges huvudstad.

Nu är jag ju inte i Stockholm så ofta :Malaj: men kommer väl dit någongång i början av 2006.Och då i Hyrbil.

Hoppas att dom inte plöjer ner alla pengar i något jättehav av Skattemedel utan använder dom vad dom är till för.Förbättra Stockholms vägnät.Bilskatten går ju inte till Vägarna iallafall.

MVH

Olaevil

Måste man ringa och kolla så man inte köper på sig enorma skulder när man köper en bil (precis som bilskatt) ?

Bilskatten är personlig och knuten till personen som äger bilen i uppbördsögonblicket. Du kan inte bli skyldig att betala bilskatten som en tidigare ägare dragit på sig, utan det är den tidigare ägaren som får besök av fogden om skatten inte betalas.

Däremot blir det körförbud om den tidigare ägaren inte betalar skatten, och det är givetvis inte heller så trevligt...

Jag har inte hört något om att obetald trängselskatt ska leda till körförbud för fordonen, men det verkar inte rimligt. Om skatten skulle vara kopplad till fordonet skulle det öppna upp för väldigt enkelt skattesmitande med målvakter som tar på sig skatteskulderna, och jag kan inte tänka mig att lagstiftarna lämnar den typen av kryphål vidöppna.

Körförbud har jag inte läst någonting om alls. Verkar orimligt. Men som nämnts tidigare, tilläggsavgifterna om man skulle glömma/strunta i att betal är väl heller inte helt i proportion.

Hela kalaset/försöket ska ju kosta 3,7 miljarder(!), så det är inte så svårt att lista ut vart pengarna kommer att ta vägen.

Kamerorna sitter på portaler vid infarterna. Tillsammans med en skylt som kommer visa tid och avgift när du passerar.

Har själv beställt en transponder som kopplas till autogiro så man slipper tänka på eländet. Hela försöket verkar ju helt puckat. T.ex, istället för att kunna betala på bensinmacker, som ju är en plats bilägare faktiskt besöker emellanåt, så betalar man på 7Eleven eller Pressbyrån (om man inte gör det via internet). :lol:

En transponder du beställt via en högeligen dåligt designad och osäker hemsida, med en koppling mellan personnumer och bil som inte tidigare varit tillgänglig (bara åt andra hållet).

PUL my ass.

Hoppas du kopplar den till ett konto med bara pengar för det här. Enligt vänner på IBM är inte systemen tillförlitliga ännu, utan gör kul grejer emmellanåt (dubbel och trippel reagerar t.ex.), fast det har dom aldrig sagt i verkligheten.

Det bästa är ändå att bara sthlms kommun får rösta om det var en bra övning... :)

Ja men det är väl ändå folket i innerstan som störs av all trafik och luftföroreningar som ska minska mha vägtullarna? Klart alla andra skulle rösta nej eftersom det kostar för dem att åka in/ut.

Det är en del folk som bor norr eller söder som stan som behöver åka till andra sidan för att jobba. Typ hälften av kapaciteten (förmodligen mer sedan de valde att parkera en pontonkran på Essingeleden) går genom stan (centralbron/klarastrand).

När det är en vettig ringled runt stan så man slipper åka genom skiten kan jag acceptera biltullar.

Bygg österleden och norra länken samt förbifart sthlm.

F.ö. undrar jag om godtycklig kommun får sätta upp biltullar vid gränserna. Nacka har ett par bilar som åker genom för att komma till sina stugor på Värmdö. Upp med tullar där också.

Bilskatten är personlig och knuten till personen som äger bilen i uppbördsögonblicket. Du kan inte bli skyldig att betala bilskatten som en tidigare ägare dragit på sig, utan det är den tidigare ägaren som får besök av fogden om skatten inte betalas.

Däremot blir det körförbud om den tidigare ägaren inte betalar skatten, och det är givetvis inte heller så trevligt...

Jag har inte hört något om att obetald trängselskatt ska leda till körförbud för fordonen, men det verkar inte rimligt. Om skatten skulle vara kopplad till fordonet skulle det öppna upp för väldigt enkelt skattesmitande med målvakter som tar på sig skatteskulderna, och jag kan inte tänka mig att lagstiftarna lämnar den typen av kryphål vidöppna.

Nu har jag varit passfri ett par dagar men inatt så tog jag upp den här diskussionen på min arbetsplats.

Enligt mina kollegor (poliser med många års tjänst, alla var "pinspar") så är det som jag sade. När man köper bilen tar man över skatteskulden !

Man får sen driva en civilrättslig process mot förra ägaren (om man inte justerar det i köpögonblicket).

Mina kollegor gissar även på att eftersom biltullarna är en skatt så kommer det följa med bilen. Jag förtydligar dock att de gissar.

Gissningen gäller bara biltullarna och inte fordonsskatten, för den var de säkra på.

Nu har jag varit passfri ett par dagar men inatt så tog jag upp den här diskussionen på min arbetsplats.

Enligt mina kollegor (poliser med många års tjänst, alla var "pinspar") så är det som jag sade. När man köper bilen tar man över skatteskulden !

Man får sen driva en civilrättslig process mot förra ägaren (om man inte justerar det i köpögonblicket).

Intressant med tanke på att Vägverket, som driver in skatten, påstår motsatsen här. Se framförallt underrubrikerna "Vem ska betala?" och "Om du inte betalt".

Jag har svårt att se hur indrivningen av fordonsskatten kan vara ett polisärende, förutom när kronofogden behöver assistans. Körförbudet som den nye ägaren råkar ut för kan såklart bli ett polisärende, men jag ser inte hur det påverkar betalningsskyldigheten.

Intressant med tanke på att Vägverket, som driver in skatten, påstår motsatsen här. Se framförallt underrubrikerna "Vem ska betala?" och "Om du inte betalt".

Jag har svårt att se hur indrivningen av fordonsskatten kan vara ett polisärende, förutom när kronofogden behöver assistans. Körförbudet som den nye ägaren råkar ut för kan såklart bli ett polisärende, men jag ser inte hur det påverkar betalningsskyldigheten.

Jag tror inte att jag sagt att indrivningen är ett polisärende. Men ska du kunna nyttja bilen så ska skatten betalas in. Så som jag ser det och har förstått av kollegorna är det bara att betala och sen driva in de pengarna från den "betalningsskyldiga" genom en civilrättslig process.

Finns ju många på forumet med juridiska/polisiära kunskaper som kanske kan berätta om hur de tolkar det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...