Jump to content

Puckon?


Magnus

Recommended Posts

Jag har haft det tveksama nöjet att träffa lite ungdomar ur denna kategori.

 

Föräldrarna brukar påstå att deras barn inte Knu****, dricker , tar droger, skulle aldrig försöka ta livet av sig osv.

Alla blir givetvis drogade av någon annan. Det finns några få ungdomar som gör ett misstag i sitt liv och som sedan ordnar till sig men flesta har inte vad jag skulle beskriva som ordnade liv även om deras föräldrar tror att de träffar svärmorsdrömen.

Vad fan ser en 16 åring hos en Hepatit smittad missbrukare som är 30 år gammal. Spänning?

Link to comment
Share on other sites

Toll: Exakt, hon sa i intervjun att hon söp sig full 3-4 dagar i veckan. Gör man det, och på TVÅL dessutom, är man fan alkis ända ut i fingertopparna.

Du har en ju "liten" poäng där... Supa sig full på tvål 3-4 dagar i veckan?!??! Ja... Men alltså... Nä! Fan! Jag skulle fan inte ens kunna komma på något sådant... Livstids medlamskap i Alkisklubben och hedersplats i IQ-fiskpinne? Vilken jävla mupp!

  Jag orkar fan inte ens tänka på det... Vart är dagens ungdom på väg? Är vi undomar (ja e ju 17) med sundt förnuft en isolerad grupp eller nåt??!

Link to comment
Share on other sites

Ska det inte gå att frysa bort kräkmedlet också, att den fryser före spriten? Vet dock inte vad det vore bra för, snarare dåligt :) .

Hmm...varianten jag har fått "lära" mig är att man kan dricka alkoholhaltig golvpolish om man först häller i rediga mängder salt. Det ska då binda alla skadliga ingredienser (utom alkoholen d v s) - bara att dricka.*

 

Och som en kort notis: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,195911,00.html

 

Se vad som händer när man tar bort tvålen från bajamajorna. :)

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. man kanske skulle ta och testa kaktusen som man har stående i fönstret.

vad tror ni grabbar kan jag bli full på den?

 

nä skämt åsido, skulle fan inte få för mig att stoppa i mig nåt som minskar intelligensen eller försämrar prestationen. skulle vara SYSTEMsprit iså fall eller en måttlig mängd öl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm. hittade något här på jobbet som luktar gott.. "Hand Sanitizer with moisturizers and vitamin E"  

Aktiv ingrediens är "Ethyl Alcohol" ( 62%! )  

 

Kan jag dricka det? :)

D.v.s. är "Ethyl Alcohol" etanol?

Dessutom vitaminer.. kalasbra. Läser man på baksidan.. hehe. *Non Toxic*

Men läser man innehållsförteckningen så vete fasen asså. ???

Link to comment
Share on other sites

Hmm. hittade något här på jobbet som luktar gott.. "Hand Sanitizer with moisturizers and vitamin E"  

Aktiv ingrediens är "Ethyl Alcohol" ( 62%! )  

 

Kan jag dricka det? :)

D.v.s. är "Ethyl Alcohol" etanol?

Dessutom vitaminer.. kalasbra. Läser man på baksidan.. hehe. *Non Toxic*

Men läser man innehållsförteckningen så vete fasen asså. ???

Har du ingen annan som kan leka försökskanin?

 

Non Toxic, kör hårt... Hur hade du tänkt inta drycken? Som snaps, grogg eller i ett 50cl öhlglas? :)

 

Kände en pöjk (som tyvärr gått bort) som en gång i tiden (lite mer än 10 år sedan) var desperat å drog i sig en flaska med After Shave... Tror aldrig jag sett nån lukta så illa och spy så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Nja, fick faktiskt en polare att smaka ytters lite en gång. Han sa att det var jävligt starkt.

 

Det, och att det är ganska trögflytande gör att det nog inte blir mer än små shots.

Link to comment
Share on other sites

Det var ju ett känt faktum att alkisarna för gick och

köpte "Aqua Vera" ett rakvatten som luktade massafabrik

men innehöll alkohol: Billigt, åtkomligt på helger och så

fick men så trevlig andedräkt.........

Så att dricka tvål på muggen är ett naturligt led i utveckingen.

:D   :D   :)

Link to comment
Share on other sites

"Azymol Stimulus Hårvatten " (helst versionen "utan fett") är fortfarande en synnerligen delikat aperitif ivrigt snattad av mindre kräsna finsmakare Du vanligen finner på bänken utanför Domus.

 

Denna underskattade hälsodryck vederkvicker och ger Dig en intressant och personlig andedräkt.

 

Rekommenderas liksom T-röd för "Dig som har tänkt klart"...

Link to comment
Share on other sites

Erfarenhet från fältet?Hur pallar man som polis dagarna i enda tas med såna människor? hur blir det med respekten för kvinnomisshandlare pedofiler och allsomt drägg? efter några år med att handskas med sådana, ändras ens människo synn?

Var du i Göteborg? ( tänker på kravallerna) Vad tänkte ni isåfall

 

Seriöst menat tankar som slåt mig när jag tänker på hur det är att vara polis.... hur det påverkar en som person osv.. hur fjärmar man sig från arbetet? går det att lämna arbetet, eller hänger tankarna kvar hela dagarna?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad som skrämer mig mest: att man dricker sig full på tvål eller att man har filmer med headshots hemma (som nån skrev i  en annan tråd)...

Om det var mig du syftade på med de sista orden i den meningen, så kan jag tala om för dig att det inte ligger till så.

 

Du framställer, eller ja du lämnar läsaren till att fritt fantisera om att personen ifråga sitter och masturberar till hjärnsubstans på film. Filmen gick på tv och heter "de omutbara", Kevin Costner i huvudrollen.

 

Vidare var det på kanal 5 ett program i stil med "Cops" (yeah don't mess with us, tough as #### du vet?) som jag såg polis nedkämpa en gisslantagare.

 

Om man skulle omformulera det hela åt dig vore det nog mer rätt att säga att du skräms av vad som visas på TV numera.

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte i Göteborg eftersom jag slutade som polis för ett par år sedan.

 

Jo, det går i huvudsak alldeles utmärkt att både handskas med missbrukare, bankrånare och våldsmän och att låta det rinna av en när man går hem. Nyckeln är livserfarenhet och mental förberedelse. Min människosyn har väl möjligen förändrats till det bättre, eftersom man redan de första åren upptäckte att man ofta får mer vettigt ut av en nedsupen fylla på stan än av sina egna chefer..;-D

 

Nej, skämt åsido insåg man snabbt att såväl missbrukare som tjuvar och våldsmän är människor precis som vem som helst. Det är därför jag har svårt för det "duttande" samhället anser dem behöva, precis som om de vore mindre vetande eller lägre stående individer som saknar förmåga att förstå vad de faktiskt håller på med.

 

Arbetsuppgifterna som sådana rinner som regel av som vatten på en gås. Det jag själv hade svårt att släppa var tungrodd organisation och välment men missriktad politisk detaljstyrning. Polisorganisationen liknar enligt min mening ett Sovjetunionen i miniatyr. Detta har fått mig och många andra poliser att söka sig till den privata marknaden och börja trivas.

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du med samhällets duttande? menar du att man inte ska ta dom till psykologer och dylikt? hur ska man behandla dom? högre straff?

 

Hur menar du med att det var som Soviet i miniatyr?

Känner du inte avsky mot misshandlare, pedofiler och dylikt som du antagligen har handskats med?

Link to comment
Share on other sites

Oj, så kul! Nu slängde du en pinne på brasan...

 

Med samhällets "duttande" menar jag det faktum att rättsväsendet idag har en inbyggd rädsla för att ge raka, snabba, konsekventa och tydliga reaktioner på en gärning. Detta är varken att göra gärningsman, offer eller samhälle en tjänst.

 

Straff och psykologer står inte i något som helst motsatsförhållande. Det vore tvärtom bra om kriminalvården kunde satsa professionellt på riktiga påverkansprogram. Som det ser ut idag är fängelset bara en kort och meningslös förvaring som varken uppfyller kriteriet "straff" eller "vård". Påverkansprogram måste också ha en chans att fungera genom längre vårdtid/straff.

 

Dagens system analogt tillämpat på sjukvården; "nu ska vaktmästaren här på sjukhuset bota din leukemi med Ipren på två veckor - funkar inte det får det väl vara - NÄSTA!".

 

Det är principiellt sett inte svårare att uppfostra mig som människa än att uppfostra en hund. Gör jag fel skall detta 1. OMEDELBART följas av en kännbar konsekvens. 2. NÄR JAG VISAR UNDERKASTELSE skall detta följas av en (3.) inbjudan att åter få tillhöra gemenskapen. Inget av dessa steg kan hoppas över för att nå avsett resultat. Samhället hoppar idag över de båda första.

 

Utredning och dom kommer efter månader och år när gärningsmannen redan bearbetat händelsen och gått vidare. Straff upplevs helt förståeligt bara som inkonsekvens och oginhet från samhällets sida.

 

Ingen hund lär sig något av att få stryk för den matta han pissade på förra veckan.

 

Med "Sovjet i miniatyr" menar jag en klumpig, politiskt detaljstyrd verksamhet där befattningshavare tillsätts enligt huvudkriteriet " jag genomför ordern utan egna synpunkter även om jag vet att den leder till fördärvet". Alla som försöker föra en levande debatt och föra verksamheten framåt betraktas som "illojala oroshärdar" och förpassas till "Sibirien" i form av mindre attraktiva tjänster i myndigheten. (Brukar kallas "hamna i cykelkällaren").

 

Politiker, oavsett parti,  (eller politiskt korrekta "lojala polischefer" som aldrig varit poliser själva), talar i detalj om för yrkesmän hur de skall bete sig med vapen, vattenkanoner, vilken taktik som skall användas, hur man skall stoppa en bil etc. Beslutsunderlaget för dessa instruktioner är oftast debatter och artiklar i media, vilka så gott som alltid grundas på rykten och mer eller mindre felaktiga partsutsagor.

 

Nej, jag känner inte automatiskt avsky för alla pedofiler, misshandlare och våldsmän - dock oftast för deras gärningar (även om vissa förvisso även är avskyvärda personer). Även om det aldrig framgår i media finns ytterst få helt oprovocerade överfall eller brott, utan de flesta kan förstås mer eller mindre. Det kan också handla om någon form av psykisk defekt. Men visst har man träffat vidriga människor...

 

Detta är inte i min mening ett politiskt inlägg - utan mina egna högst personliga iakttagelser och åsikter efter ett decennium i statlig tjänst. Problemen är organisatoriska och är fullständigt oberoende av vilken partitillhörighet regering eller polisstyrelser har. Polisarbete är ett jobb som bara kan göras på ett sätt och har ingenting med politik att göra. Politiker skall stifta grundläggande lagar - inte detaljstyra polistaktik!

Link to comment
Share on other sites

Unicorn: synd att du inte jobbar kvar som polis då det är poliser som ni vi behöver.

 

Jag möter många av samma kategorier i sjukvården som poliserna möter under yrkesutövning och håller fullständigt med om att vi måste ändra oss om det skall fungera i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Nej, skämt åsido insåg man snabbt att såväl missbrukare som tjuvar och våldsmän är människor precis som vem som helst.

Bingo! Har äran (?) att efter mina unga år ha en hel del kompisar (ja, de är fortfarande mina vänner) som på det ena eller andra sättet hamnat snett, t ex alkoholism och mer regelrätta brottslingar av olika slag. Om man träffar Y för första gången så kan man tro att han är en "svensson" tills han berättar sin livs historia. Ok, vissa brott kanske gör en mörkrädd... men fram för påverkansprogram.

 

Att leva med spritproblem är f-n inte lätt, då det är grymt enklet att åka på flaskan igen, även efter flera år i nyktert tillstånd.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant och håller med dig till stor del.. detta är inte första gången jag har hört det där om fängelsena... jag har hört att de intagna har mång psykiska sjukdomar i snitt och att det typ fanns 12 psykologer på alla fängelser i Sverige!

DEt där med LÅNGA LÅNGA väntetider till rättegångarna har jag erfarenhet från verkligheten om... ( Jag har dock själv aldrig varit i en rättegång som åtalad) Fattar inte att det inte kan lösas... verkar som sjukvården ... något av moment 22

Link to comment
Share on other sites

Tack för förtroendet, GA KA...

 

Det lustiga är att det sällan finns människor som är mer överens om vilka metoder som behövs för att minska brottsligheten än poliser och tjuvar som blivit laglydiga.

 

Det finns å andra sidan inget som glädjer en polis så mycket som en "omvänd buse".

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att dagens fängelse är ett bra straff alls. Har läst att 70% av alla fängelseinterner kommer att begå brott igen, och då menas det inte att dom går över gatan när det är röd gubbe.

 

Dock är det inte lätt att veta vad man ska göra åt problemet.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag går polisprogrammet just nu har jag inte samma erfarenhet som Unicorn, men jag håller med om att det lilla jag har sett/hört om kriminalvården inte handlar om nåt annat än en förvaring. När det gäller att polisen är som ett "minisovjet" har jag ett färskt exempel: Vi skulle få våra AT - kort, (datorkort), idag, men för att få dem måste man ha gått en IT - säkerhetsutbildning. För att gå utbildningen måste man ha ett AT - kort... ???

 

Jag är faktiskt lite rädd för att få en riktigt cynisk och jobbig människosyn, men lärarna här påpekar mycket riktigt att det är viktigt att se människan bakom gärningarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...