Jump to content

Saudiarabien vill köpa Erieye

skinner

Recommended Posts

Dom ska byta ut halva flygplansbeståndet har jag hört kanske vill dom ha Gripen också.

<Gripen skulle jag tro är tämligen uträknad, minns att USA och Saudiarabien är bästisar,

fast åandra sidan, varför skulle inte lika gärna fransmännens Rafale, de har ju sålt till länder i mellanöstern tidigare. (Irak hade ju Mirageplan, hade inte Egypten ochså franskbyggda maskiner?)

Dom ska byta ut halva flygplansbeståndet har jag hört kanske vill dom ha Gripen också.

<Gripen skulle jag tro är tämligen uträknad, minns att USA och Saudiarabien är bästisar,

fast åandra sidan, varför skulle inte lika gärna fransmännens Rafale, de har ju sålt till länder i mellanöstern tidigare. (Irak hade ju Mirageplan, hade inte Egypten ochså franskbyggda maskiner?)

De länderna där nere köper inte främst ett flygplan, de köper någon som skall titta till deras rygg. Saudi har ett relativt stort antal Tornados som nu faller för snöret och ett lämpligt ersättningspaket sökes:

EF Typhoon

DB Rafale

F16 Verre

F15 Verre...

De två första är nog högst upp och jag lutar nog åt Typhoon, men det är spekulationer.

de köper någon som skall titta till deras rygg

Sålunda kan man fullständigt räkna ut allt som är svenskt.

Varför just Typhoon och inte något amerikanskt?

BAE är mycket starka i SA, har tex stora testområden och fabriker, över 2000 anställda osv. Som jag sa dock, spekulationer.....att räkna ut USA är dumt, men de vill inte sälja F-22 och F35 är inte klar. Kvar finns då trimmade F-15 och F16 vilket iofs övertygade deras granne , meeeen...jag vet inte.

Edited by Danne

om ni ej glömmer så ha SA redan f15, lär väl antingen införskaffa fler alternativt joina jsf programmet.

Visst de har både C/D och S men de tidigare är nu till åren och är inte lämpliga att uppdatera och den senare är mer dedikerad till attackrollen. Det är möjligt att de går med i JSF, även om jag inte riktigt vet vad de skall bidra med ( mer än det uppenbara). Sedan uppfyller ine JSF de kraven som nu är satta, gällande leveranstid. Allt går att förhandla, men tror mer på Typhoon eller Rafale.

HM, men varför köper inte Saudiarabien ett amerikanskt övervakningssystem om dom är så bra vänner?

Tycker att det är intressant att se hur USA agerar i frågor om att sälja flygplan till ett land med olja, precis som Saudi Arabien.

SA har ju ett annat förhandlingsläge om vi såger som så...

skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Är det någon insatt individ som har lite koll på vad SA har för krav på ett nytt flygplan?