Jump to content

Adjö till Kpisten?


siros

Recommended Posts

Varför säger så många att de skulle bli rädda att delta i övningar bara för att vissa personer ska tilldelas pistol? Det har redan konstaterats att pistol88 inte får medföras på "lösövningar" då det saknas lösskjutningsmöjligheter med denna och i kasunen är den väl inte farlig, eller?

 

Då återstår det bara skjut- och stridsövningar med skarp ammunition och dessa hålls väl separat för HV-förband och friv.org, eller är jag ute och cyklar? Stämmer nu detta antagande så kommer en HV-soldat inte att stöta på avtalspersonal med skarpladdad pistol förutom vid ett eventuellt skymmningsläge och då kan jag lova att det finns större bekymmer än att föraren av er tgb20 eller lottorna på staben och koket bär skarpladdad pistol i hölster.

 

När det sedan gäller oron vid skjutövningar på bana så kan skjutledaren lösa problemen genom att t ex vägra hålla i en skjutning utan minst 1-2 ytterliggare skjutledare och grupper på max kanske 20 personer. Denna grupp kan sedan delas på två täter där den ena skjuter och den andra torrövar bakom.

 

Det jag, och även vissa andra före mig, vill är att ni ser möjligheterna istället för problemen. Och nej, jag tycker inte att pistol är ett bra primärvapen, men nu är så bestämt och då måste vi leva med det sålänge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 387
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Därför att det är en gammal, förlegad modell som väl i ärlighetens namn inte har mer i en modern försvarsmakt att göra än vadmalsuniformer har. Det tråkiga är att det inte letats upp en vettig ersättare innan man beslutar att skrotar dem..

Fast jag bär hellre en vadmalsuniform än går naken. Och vapenmässigt är det precis det man kommer att göra nu. Gammal <> förlegad, även om folk alltid kommer att vilja ha något nytt.

Då återstår det bara skjut- och stridsövningar med skarp ammunition och dessa hålls väl separat för HV-förband och friv.org, eller är jag ute och cyklar?

Ja, lite cykling ägnar du dig allt åt. Det är inte avtalsorganisationerna i sig som kommer att utrustas med pistol, utan de befattningshavare i HV-förband som tillsätts av avtalsorganisationerna. De är en del av HV-förbanden och övas i vapenanvändning av dessa.

 

Så de kommer att stå på skjutbanan tillsammans med HV-personal. Och gissningvis så kommer det åtminstone initialt att finnas en ballfaktoreffekt som får avtalspersonalen att verkligen dyka upp på skjutövningarna eftersom de ska få den nya moderna och lättskjutna pistolen...

Stämmer nu detta antagande så kommer en HV-soldat inte att stöta på avtalspersonal med skarpladdad pistol förutom vid ett eventuellt skymmningsläge och då kan jag lova att det finns större bekymmer än att föraren av er tgb20 eller lottorna på staben och koket bär skarpladdad pistol i hölster.

Fast situationen blir ju inte bättre av att de har pistol. Särskilt inte när de börjar belasta sjukvårdskedjan...

När det sedan gäller oron vid skjutövningar på bana så kan skjutledaren lösa problemen genom att t ex vägra hålla i en skjutning utan minst 1-2 ytterliggare skjutledare och grupper på max kanske 20 personer. Denna grupp kan sedan delas på två täter där den ena skjuter och den andra torrövar bakom.

Mmm visst. Har du varit skjutledare åt HV någon gång? Visst kan man kräva saker, men vad man får är 60 pers som ska skjuta med dig själv som enda skjutledare. Visst kan man vägra att genomföra skjutningen, men då blir det också sista gången man blir anlitad som skjutledare och nästa gång så står någon annan stackare där med samma problem.

Det jag, och även vissa andra före mig, vill är att ni ser möjligheterna istället för problemen.

Jag har försökt, men jag hittar inga möjligheter. Problemen däremot framgår med all önskvärd tydlighet.

Och nej, jag tycker inte att pistol är ett bra primärvapen, men nu är så bestämt och då måste vi leva med det sålänge.

Och vi kommer att framföra våra synpunkter över tiden... Förhoppningsvis så lyssnar någon till sist.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att just du har invändningar mot detta då jag ser att du antagligen är grundutbildad på F16.

Där har jag upplevt "Fire in Close" ett antal gånger när jag gick en konverteringskurs från Arme´n till Flygvapnet eftersom instruktören valde att förlägga övningen i skogen bakom skjutbanan.

 

Att sedan vapeninstruktören hävdar att man säkrar K-pisten genom att trycka in transportspärren på manöverhandtaget med slutstycket i främre läget med ett magasin i gjorde ju att man verkligen fick förtroende för hur vapenhanteringen fungerar inom flygvapnet.

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

@BJE

 

Och vad händer om alla skjutledare vägrar ställa upp under nuvarande förhållanden? Jo, det som då kommer att hända är att någon ganska högt uppe på stegen kommer börja fundera vad som händer och därefter agerar för att lösa problemen.

 

Ja just ja, det är där problemet ligger. Att alltför många inom HV är alldeles för upptagna med att klaga åt sig själva istället för att göra gemensam sak i en sådan här fråga. Tror du verkligen att HKV vänder dövörat till om majoriteten av alla inom HV(eller kanske bara av skjutledarna) hotar att sluta för att de inte känner sig trygga? Det tror inte jag nämligen. Så sluta upp med att klaga för er själva och gör gemensam sak i det hela istället. Behöver ni mot förmodan tips på hur ni kan gå till väga så står jag gladeligen till tjänst.

Link to comment
Share on other sites

@BJE

 

Och vad händer om alla skjutledare vägrar ställa upp under nuvarande förhållanden? Jo, det som då kommer att hända är att någon ganska högt uppe på stegen kommer börja fundera vad som händer och därefter agerar för att lösa problemen.

 

Ja just ja, det är där problemet ligger. Att alltför många inom HV är alldeles för upptagna med att klaga åt sig själva istället för att göra gemensam sak i en sådan här fråga. Tror du verkligen att HKV vänder dövörat till om majoriteten av alla inom HV(eller kanske bara av skjutledarna) hotar att sluta för att de inte känner sig trygga? Det tror inte jag nämligen. Så sluta upp med att klaga för er själva och gör gemensam sak i det hela istället. Behöver ni mot förmodan tips på hur ni kan gå till väga så står jag gladeligen till tjänst.

 

Någonting är grundläggande fel redan innan det resonemanget behöver komma till känns det som. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Varför säger så många att de skulle bli rädda att delta i övningar bara för att vissa personer ska tilldelas pistol? Det har redan konstaterats att pistol88 inte får medföras på "lösövningar" då det saknas lösskjutningsmöjligheter med denna och i kasunen är den väl inte farlig, eller?

 

Då återstår det bara skjut- och stridsövningar med skarp ammunition och dessa hålls väl separat för HV-förband och friv.org, eller är jag ute och cyklar? Stämmer nu detta antagande så kommer en HV-soldat inte att stöta på avtalspersonal med skarpladdad pistol förutom vid ett eventuellt skymmningsläge och då kan jag lova att det finns större bekymmer än att föraren av er tgb20 eller lottorna på staben och koket bär skarpladdad pistol i hölster.

 

När det sedan gäller oron vid skjutövningar på bana så kan skjutledaren lösa problemen genom att t ex vägra hålla i en skjutning utan minst 1-2 ytterliggare skjutledare och grupper på max kanske 20 personer. Denna grupp kan sedan delas på två täter där den ena skjuter och den andra torrövar bakom.

 

Det jag, och även vissa andra före mig, vill är att ni ser möjligheterna istället för problemen. Och nej, jag tycker inte att pistol är ett bra primärvapen, men nu är så bestämt och då måste vi leva med det sålänge.

 

vilka möjligheter ser du med det här då?

 

med din bild av vht så skall vi alltså ombeväpna delar av förbandet med ett för ändamålet suboptimalt vapen, därtill så skall det vapnet inte medföras under övningar med lös am och de stridsskjutningar som trots allt genomförs kommer inte avtalspersonalen att deltaga i.....

då behöver vi ju inte vara rädda på övningarna men hur ser förmågan till väpnad strid ut?

 

som jag ser det så är den enda möjligheten som dyker upp i den här röran att det blir tydligt att vi inte kan ha den nuvarande organisationen med småpåvar och avtalsorganisationer med vitt sklida synsätt i samma förband utan att våra sammansatta förband måste reformeras om vi skall ha någon förmåga överhuvudtaget.

Edited by GC1
Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara många uppfattningar om Kpisten och vilket vapen som borde ersätta den.

Personligen förstår inte jag varför man ska skrota ett vapen som fungerar. Jag gillar verkligen kpisten, enkel att skjuta med, inte för tung och stor, antagligen genererar den färre vådaskott än tex pistol88 och den är lättvårdad.

 

Nu har jag inte skjutit med ak4, bara hållt och pillat lite på. Ska Lottorna få den gäller det att träna lite mer för att orka med.

 

Pistol 88 har jag skjutit och skulle vi inom Lottorna få den vet i f-n om jag skulle våga vara med på övningar. Nä, där tror jag att risken för vådaskott är alldeles för stor och dessutom anser jag kpisten vara mer lättskjuten.

 

Ak5, ja det skulle nog kunna fungera, men är det ens ett alternativ sett ur Försvarsmaktens synvinkel?

 

Som sagt, varför skrota ett vapen som fungerar?

 

Du kanske skulle föredra en flintlåsmusköt då? Den funkar ju också, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

vilka möjligheter ser du med det här då?

 

med din bild av vht så skall vi alltså ombeväpna delar av förbandet med ett för ändamålet suboptimalt vapen, därtill så skall det vapnet inte medföras under övningar med lös am och de stridsskjutningar som trots allt genomförs kommer inte avtalspersonalen att deltaga i.....

då behöver vi ju inte vara rädda på övningarna men hur ser förmågan till väpnad strid ut?

 

som jag ser det så är den enda möjligheten som dyker upp i den här röran att det blir tydligt att vi inte kan ha den nuvarande organisationen med småpåvar och avtalsorganisationer med vitt sklida synsätt i samma förband utan att våra sammansatta förband måste reformeras om vi skall ha någon förmåga överhuvudtaget.

 

Jag har inte någonstans, mig veterligen, sagt att jag är för en ombeväpning. Nu vet jag inte om det är mig personligen du kritiserar eller systemet, men faktum är att pistol88 inte får medföras i övning med lösammunition. Vid skjutning med skarp ammunition så må avtalspersonal deltaga, men jag kan inte förstå varför ni då ska vara rädda för dem? Har de inte deltagit med skarpladdade vapen förr? Det är faktiskt samma människor som ni litar på när de har kpist och känner ni att ni inte kan lita på dem så måste ni ta upp det med ansvarig chef och se till att avskilja dem.

 

Dock håller jag till fullo med dig om att en reformation av organisationen måste ske och där en grundläggande punkt är att samma krav ska ställas på alla när det gäller vapenutbildning. Fast för att detta ska ske så räcker det inte med att klaga på ett forum. Nej, se till att organisera er och samla tillräckligt med stöd hos medlemmarna för att kunna framföra krav på förändringar. För inte tror jag att någon på HKV vill att majoriteten av deras soldater ska gå och känna sig osäkra pga en sådan enkelt åtgärdad detalj.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte någonstans, mig veterligen, sagt att jag är för en ombeväpning. Nu vet jag inte om det är mig personligen du kritiserar eller systemet, men faktum är att pistol88 inte får medföras i övning med lösammunition. Vid skjutning med skarp ammunition så må avtalspersonal deltaga, men jag kan inte förstå varför ni då ska vara rädda för dem? Har de inte deltagit med skarpladdade vapen förr? Det är faktiskt samma människor som ni litar på när de har kpist och känner ni att ni inte kan lita på dem så måste ni ta upp det med ansvarig chef och se till att avskilja dem.

 

jag är mer nyfiken på hur du resonerar då du inte ser problemet med att beväpna personal som redan från början i många fall ha låg förståelse och förmåga till strid med ett vapen som är 2dm långt och utan manuell säkring. jag har svårt att se hur man skulle lösa en stridskjutning med en skyttegrupp där en av soldaterna har pistol som enda vapen, och då är det bara övning än så länge.....

 

jag vill gärna att du förklarar vilka möjligheter som öppnas med den modell du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Trä replika funkar väll på övning? Det vore ju bra att utöka utbildningen och antalet skjutpass, samt fokusera på självförsvars situationer med pistol. Men det kanske är lite för logiskt för FM? ;)

 

Personligen skulle jag faktiskt med facit i handen vara mer nervös under värnpliktigas första skjutvecka. Och kanske vid första handgranat kastningen :happy:

Link to comment
Share on other sites

man kan utöka övningsverksamhet hur mkt som helst. Men kommer de som behöver denna övning att dyka upp?

 

Det är sant, så ge samtliga trä replikor att ha på övningar, dom ska väll endast användas i rent själförsvars syfte ändå?

Link to comment
Share on other sites

[ironi]

Lösningen är ju självklart alla civila Försvarsmaktsinstruktörer på pistol som utbildats här nu. Dom kommer ju att lösa detta problemet hur lätt som helst.

[/ironi]

Link to comment
Share on other sites

jag är mer nyfiken på hur du resonerar då du inte ser problemet med att beväpna personal som redan från början i många fall ha låg förståelse och förmåga till strid med ett vapen som är 2dm långt och utan manuell säkring. jag har svårt att se hur man skulle lösa en stridskjutning med en skyttegrupp där en av soldaterna har pistol som enda vapen, och då är det bara övning än så länge.....

 

jag vill gärna att du förklarar vilka möjligheter som öppnas med den modell du beskriver.

 

Nu börjar jag tröttna på din ovilja att läsa vad jag skriver. Inte någon gång har jag sagt att det är bra och problemfritt att ombeväpna viss personal med pistol. Däremot så är det verkligheten och då måste man göra det bästa av situationen. jag har redan tagit upp en del saker som man kan göra för att motverka något man anser är dåligt och farligt.

 

När det gäller pistolbeväpnad personal vid skarpa stridsövningar så är det ett ganska simpelt problem att lösa. Den pistolbeväpnade får helt enkelt ha pistolen hölstrad tills dess att stridsavståndet är lagom för pistol vilket borde vara upp till 10 meter. Sedan vad gäller säkerhet så är det bara att ställa krav på att FMbaskrav ska vara godkänt för att pistolen ska få plockas ut ur kasun och då har individen samma lägstanivå vad gäller vapenhantering som alla andra i din grupp, vilka befattar sig med betydligt mer komplexa och farliga vapensystem.

Link to comment
Share on other sites

[ironi]

Lösningen är ju självklart alla civila Försvarsmaktsinstruktörer på pistol som utbildats här nu. Dom kommer ju att lösa detta problemet hur lätt som helst.

[/ironi]

 

Tja, det finns väl inte särskilt många bra alternativ? :P

 

Innan det utbryter debatt i frågan vill jag nämna att jag inte är försvarsmaktsinstruktör och att jag inte vet om detta initiativ är bra eller dåligt.

 

Ska under de kommande veckorna få prova på hur försvaret utbildar på pistol idag. Det intryck jag fick för tre år sedan var inte särskilt gott. Förhoppningsvis har det hänt en del sedan dess. Väl i minne att instruktören i sig spelar stor roll.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att just du har invändningar mot detta då jag ser att du antagligen är grundutbildad på F16.

Där har jag upplevt "Fire in Close" ett antal gånger när jag gick en konverteringskurs från Arme´n till Flygvapnet eftersom instruktören valde att förlägga övningen i skogen bakom skjutbanan.

 

Att sedan vapeninstruktören hävdar att man säkrar K-pisten genom att trycka in transportspärren på manöverhandtaget med slutstycket i främre läget med ett magasin i gjorde ju att man verkligen fick förtroende för hur vapenhanteringen fungerar inom flygvapnet.

 

//Nisse

Visst är jag grundutbildad på F16. Hade till och med kpist under min GU. ;) Men vi fick lära oss skillnaden mellan säkrat och transportsäkrat vapen, så i ditt fall skulle jag säga att det var en kass instruktör snarare än något symptomatiskt för flygvapnet. För övrigt är det helt ok att öva i skogen bakom skjutbanan, det är liksom syftet med kulfång m m...

 

Och vad händer om alla skjutledare vägrar ställa upp under nuvarande förhållanden? Jo, det som då kommer att hända är att någon ganska högt uppe på stegen kommer börja fundera vad som händer och därefter agerar för att lösa problemen.

Tyvärr tror jag inte att det kommer att hända. Alltför många kommer att vara för måna om att få tillfällen som instruktörer/hålla sig väl med utbildningsgrupperna för att säga ifrån. Även om detta trots allt skulle ske så tvivlar jag på att det skulle hjälpa. Man kan räkna ut med arslet och en bit krita att en pistol inte är en lämplig ersättare för kpist/ak. Att det nu ändå verkar bli så tolkar jag som att "de som bestämmer" inte är intresserade av verkligheten utan bara har "handlagt ett ärende" på HKV.

Du kanske skulle föredra en flintlåsmusköt då? Den funkar ju också, eller hur?

Du kan väl ändå inte tycka att pistol är en bra ersättare till kpisten? Jag hade inte haft så stora problem med en ombeväpning om det hade varit till ak4/ak5/ny kpist. Men till pistol? Vansinne.

 

Jag har inte någonstans, mig veterligen, sagt att jag är för en ombeväpning.

Nej, men du sa att vi skulle se möjligheterna istället för problemen. Eftersom vi nu är ett antal som har misslyckats med att hitta några möjligheter så vill vi att du hjälper oss på traven. För du säger väl inte så utan att själv ha sett några?

Vid skjutning med skarp ammunition så må avtalspersonal deltaga, men jag kan inte förstå varför ni då ska vara rädda för dem? Har de inte deltagit med skarpladdade vapen förr? Det är faktiskt samma människor som ni litar på när de har kpist och känner ni att ni inte kan lita på dem så måste ni ta upp det med ansvarig chef och se till att avskilja dem.

Själva poängen är att pistol är ett "farligare" vapen än kpist. Bara för att en person kan hantera kpist på ett för den egna omgivningen säkert sätt betyder inte att samma person är ofarlig med en pistol i handen. Så därför anser jag inte att ditt argument håller.

Personligen skulle jag faktiskt med facit i handen vara mer nervös under värnpliktigas första skjutvecka. Och kanske vid första handgranat kastningen :)

Visst finns det riskmoment i dessa situationer också. Men före första skjutveckan så har man minst en vecka med torrövningar på olika sätt. Samt att man har kraftsamlat befäl till skjutbanan. Detta tror jag inte, baserat på min erfarenhet av både HV- och frivilligutbildning, kommer att ske för avtalspersonalen.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske skulle föredra en flintlåsmusköt då? Den funkar ju också, eller hur?

 

Hehe...kanske inte. Men nu råkar det vara så att jag faktiskt gillar kpisten och när den väl försvinner skulle jag föredra ak5. Men man kan ju kanske inte få allt här i världen.

Link to comment
Share on other sites

....

Den pistolbeväpnade får helt enkelt ha pistolen hölstrad tills dess att stridsavståndet är lagom för pistol vilket borde vara upp till 10 meter.

...

 

det skulle vara intressant att se en sån stridsskjutning, där man helt enkelt tar med mål enbart för ev pistolskytt i gruppen

dvs X antal mål på AK/KSP avstånd och sen ett som poppar upp 10 m framför gruppens stridsställning

om då vapnet dessutom ska vara hölstrat tills målet dyker upp DÅ börjar det finnas orsak till att vara nervös

 

Men som det tidigare påpekats:

kommer det att vara högre närvaro på övningarna från avtalsfolket bara för att de få en pistol?

dessutom är det väl fortfarande så att de inom IK inte kommer att beväpnas med pistol

Edited by rhdf
Link to comment
Share on other sites

...problemet med att beväpna personal som redan från början i många fall ha låg förståelse och förmåga till strid med ett vapen som är 2dm långt och utan manuell säkring...

 

Det där med avsaknaden av ett säkringsreglage är en av de största förtjänsterna med just pistol m/88 eller Glock som vi civilister säger. ;) Det handlar bara om att lära skytten god vapenhantering och verkligen se till att det sitter. Primär säkring är alltid avtryckarfingret. Fingret på avtryckaren bara vid skottlossning. Det gäller ju för övrigt alla skjutvapen.

 

Ur utbildningssynpunkt är det givetvis en välkommen förenkling jämfört med att nöta in en vettig hantering av en manuell säkring. Tänk dessutom på alla fall där folk glömt säkra sitt vapen. Manuella säkringar är en bedräglig säkerhet.

 

Sedan kan man tycka att det är vansinnigt att dela ut pistoler till höger och vänster. Pistoler har man ju bara när man inte kan bära ett långt vapen. Förutom i ett utomordentligt litet antal fall.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske skulle föredra en flintlåsmusköt då? Den funkar ju också, eller hur?

Du kan väl ändå inte tycka att pistol är en bra ersättare till kpisten? Jag hade inte haft så stora problem med en ombeväpning om det hade varit till ak4/ak5/ny kpist. Men till pistol? Vansinne.

 

Du kanske skulle lugna dig lite och läsa vad jag svarade på INNAN du skriver ett svar... :surprise:

Link to comment
Share on other sites

....

Den pistolbeväpnade får helt enkelt ha pistolen hölstrad tills dess att stridsavståndet är lagom för pistol vilket borde vara upp till 10 meter.

...

 

det skulle vara intressant att se en sån stridsskjutning, där man helt enkelt tar med mål enbart för ev pistolskytt i gruppen

dvs X antal mål på AK/KSP avstånd och sen ett som poppar upp 10 m framför gruppens stridsställning

om då vapnet dessutom ska vara hölstrat tills målet dyker upp DÅ börjar det finnas orsak till att vara nervös

 

Det är här det fiffiga med det hela kommer in. Det kommer aldrig att dyka upp en fiende på det avståndet, undantaget SIB, och skulle det hända så kan jag tänka mig att det blir nedkämpat av ak4, ksp och handgranat innan den pistolbeväpnade ens upptäckt det.

 

@BJE

 

De möjligheter jag pratar om är chansen att kunna göra gemensam sak inom HV och en gång för alla klargöra för de som bestämmer att "vi accepterar inte vad som helst". Dock så visar många här inne en inställning som omöjligör något sådant. Så därför ser inte jag längre några möjligheter i detta ämne, så ni får fortsätta gnälla för er själva vid köksbordet och göra det bästa av situationen på övningarna. Vem vet det kanske är världens största snilleblixt ur säkerhetssynpunkt att dela ut pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Det är här det fiffiga med det hela kommer in. Det kommer aldrig att dyka upp en fiende på det avståndet, undantaget SIB, och skulle det hända så kan jag tänka mig att det blir nedkämpat av ak4, ksp och handgranat innan den pistolbeväpnade ens upptäckt det.

 

De möjligheter jag pratar om är chansen att kunna göra gemensam sak inom HV och en gång för alla klargöra för de som bestämmer att "vi accepterar inte vad som helst".

men så bra då.....

 

jag känner att vi står ganska långt ifrån varandra i den här frågan.

 

personligen har jag svårt att se det som en möjlighet när jag blir tvungen att förklara för någon varför jag tycker att de fattat ett konstigt beslut.

 

över o ut

Link to comment
Share on other sites

Efter alla inlägg om det tokiga med att ge avtalspersonalen pistol så undrar jag om det finns någon här på forumet som personligen sett och läst dokumentet om att ersätta k-pisten med pistol m/88?

 

Det vore kul att få reda på var man isåfall hittar det och själv kan läsa. Rimligen borde ju beslutet innehålla någon sorts diskussion och resonomang om hur man kommit fram till att detta förslag är bästa lösningen.

 

För det kan väl ändå inte vara så att beslutat bara kommit till som ett rent hugskott? 0:)

Link to comment
Share on other sites

 

 

det skulle vara intressant att se en sån stridsskjutning, där man helt enkelt tar med mål enbart för ev pistolskytt i gruppen

dvs X antal mål på AK/KSP avstånd och sen ett som poppar upp 10 m framför gruppens stridsställning

om då vapnet dessutom ska vara hölstrat tills målet dyker upp DÅ börjar det finnas orsak till att vara nervös

 

Det är här det fiffiga med det hela kommer in. Det kommer aldrig att dyka upp en fiende på det avståndet, undantaget SIB, och skulle det hända så kan jag tänka mig att det blir nedkämpat av ak4, ksp och handgranat innan den pistolbeväpnade ens upptäckt det.

 

Nej, såklart inte. För det har ju HKV bestämt! 0:)

Link to comment
Share on other sites

Det är här det fiffiga med det hela kommer in. Det kommer aldrig att dyka upp en fiende på det avståndet, undantaget SIB, och skulle det hända så kan jag tänka mig att det blir nedkämpat av ak4, ksp och handgranat innan den pistolbeväpnade ens upptäckt det.

 

Men vad bra

mao, vi utrustar den del av perosnalen som är minst benägen att delta i stridsskjutningar med ett vapen som de aldrig kommer att få verka med.

 

varför då överhuvudtaget bemöda sig med att beväpna dem?

Link to comment
Share on other sites

Men vad bra

mao, vi utrustar den del av perosnalen som är minst benägen att delta i stridsskjutningar med ett vapen som de aldrig kommer att få verka med.

 

varför då överhuvudtaget bemöda sig med att beväpna dem?

 

Huvudet på spiken, i vilket troligt läge kommer någon överhuvudtaget att behöva använda dessa skarpt.

 

Vore intressant att se om någon på forumet kan ge ett troligt scenario..

Detta börjar påminna om när jag under min glada ungdom jobbade på SJ och besökte den avdelning som arbetade med hur SJ skulle fungera under ofred, dom sa aldrig om det blir krig utan när det blir krig!!! :camo:

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Men vad bra

mao, vi utrustar den del av perosnalen som är minst benägen att delta i stridsskjutningar med ett vapen som de aldrig kommer att få verka med.

 

varför då överhuvudtaget bemöda sig med att beväpna dem?

 

Huvudet på spiken, i vilket troligt läge kommer någon överhuvudtaget att behöva använda dessa skarpt.

 

Vore intressant att se om någon på forumet kan ge ett troligt scenario..

Detta börjar påminna om när jag under min glada ungdom jobbade på SJ och besökte den avdelning som arbetade med hur SJ skulle fungera under ofred, dom sa aldrig om det blir krig utan när det blir krig!!! :camo:

 

//Nisse

 

I vilket troligt läge kommer HV att behöva verka med P-skott, KSP och stridsvagnsminor?

 

Den här diskussionen känns bekant...

 

Ombeväpna alla befattningar som tilldelas Kpist med AK4B, eller skippa beväpningen helt.

Link to comment
Share on other sites

@ormtunga

mitt "så bra" inlägg har en liten sarkastisk underton riktad till bla Liedholm som hittade en massa bra anledningar till att de pistolbeväpnade aldrig skulle behöva skjuta, eftersom nån annan beväpnad med AK4 skulle finnas där och skjuta istället.

 

<½OT>

jag ser poängen med att beväpna tex stabslottor med pistol, rent "krigsmässigt" men det kräver då att man har ett fungerande närskydd som ser till att lottorna inte ska behöva ligga och skjuta på en framryckande FI i nåt taffligt hoprafsat skyttevärn

</OT>

Link to comment
Share on other sites

Framför allt anser jag att ombeväpningen till pistol kräver mer träning för de berörda. Pistolskytte är svårt. Säkerheten tror jag inte ska ge några problem bara på grund av pistolen. Men som jag sa, för att få någon nytta av pistolen så måste de träna mycket med den, vilket högst sannolikt inte kommer att inträffa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...