Jump to content

Nya attentat mot ISAF

Recommended Posts

Flera dödade i attentat i Kabul

En tysk soldat dödades vid självmordsattacker riktade mot den Natoledda internationella Isafstyrkan i Afghanistan på måndagen. Även tre afghaner dödades. Talibanmilisen sade sig ligga bakom attentaten.

14 nov kl 19:02

Helt lungt är det inte.

Tänkvärt för oss som ligger på lut att åka ditt kanske.

Artikel i GP.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=243105

Edited by M21

Flera dödade i attentat i Kabul

En tysk soldat dödades vid självmordsattacker riktade mot den Natoledda internationella Isafstyrkan i Afghanistan på måndagen. Även tre afghaner dödades. Talibanmilisen sade sig ligga bakom attentaten.

14 nov kl 19:02

Helt lungt är det inte.

Tänkvärt för oss som ligger på lut att åka ditt kanske.

Artikel i GP.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=243105

Det tyska bidraget till ISAF är rätt omfattande och det är inte första gången de drabbas. De måste gissningsvis snart vara uppe i ett tjugotal döda. Någon som har några uppgifter? Som läget ser ut idag är det betydligt lugnare i norr där huvuddelen av den svenska personalen skall vara stationerad.

Tyskland har för närvarande 2250 soldater i ISAF [1]. Sedan slutet av 2001 har 18 tyska soldater mist livet under tjänstgöringen i Afghanistan (olyckor inräknat) [2].

Det verkar ju helt klart skrivas mer om ISAF i media i Tyskland än i Sverige, men det är klart - när man börjar få hem folk i kistor framgår det kanske att det inte är någon dagisutflykt.

Källor:

[1] Der Spiegel, "Trauer um deutschen Soldaten"

[2] Der Spiegel, "Taliban bekennen sich zu Attentat auf deutsche Soldaten"

Edited by Lundin

Tyskland har för närvarande 2250 soldater i ISAF [1]. Sedan slutet av 2001 har 18 tyska soldater mist livet under tjänstgöringen i Afghanistan (olyckor inräknat) [2].

Det var en bra stor styrka de skrapat ihop. Men de vill väll vissa framfötterna nu när de äntligen släppts in på areana.

Inte hundra här, men Tyska kontingenten i Kosovo var väll den första sörre styrka om varit utanför Tyskland, sen ni vet när.

Det verkar ju helt klart skrivas mer om ISAF i media i Tyskland än i Sverige, men det är klart - när man börjar få hem folk i kistor framgår det kanske att det inte är någon dagisutflykt.

Det är väl ett allmänt lågt intresse från svensk press om utlandstyrkan, inte änns svenska kistor lockar till mycken uppmärksamhet.

Edited by M21

Ny artikel: SvD: al-Qaida trappar upp i Afghanistan. Det verkar ju onekligen utvecklas till att bli en situation mer lik den i Irak, så det kan ju bli lite hett om man skulle bli uttagen till FS12 som jag har sökt till.

@Harald: Jag har letat lite efter info om den USA-ledda koalitionen men inte hittat nåt.

Ny artikel: SvD: al-Qaida trappar upp i Afghanistan. Det verkar ju onekligen utvecklas till att bli en situation mer lik den i Irak, så det kan ju bli lite hett om man skulle bli uttagen till FS12 som jag har sökt till.

@Harald: Jag har letat lite efter info om den USA-ledda koalitionen men inte hittat nåt.

Jag menar de förband som ingår i operation enduring freedom. Enligt Centcom hela 3900 tyskar utöver de 2500 som ingår i ISAF.

http://www.centcom.mil/operations/Coalitio...ges/germany.htm

Har svenskar skadad sig eller omkommit någongång i afghanistan?

Inga omkommna svenskar så här långt.

Beror på vad man menar med skador, är övertygad om att det finns stukningar skärsår m.m.

Men inga skador pga. stridsakartivitet eller minor motsv.

Jag undrar om det här är mera rätt ställa att komma med komentarer om hoten i Afghanistan?

Vi vet att USA jagar Al-Quida och Talibaner i Afghanistan och de gör de inte riktigt finkänsligt heller. Man bryter mot många traditioner och gör sig riktigt med ovänner i det landet. Kvinnor skall visiteras av soldater och man stormar in i "kvinnodelen" av hemmen. Kort sagt man uppför sig inte som man borde för att skaffa sig vänner.

USA vill också helt leda den styrka som FN satt upp för att stödja den Afghanska presidenten. USA har redan satt upp ett "Reconstruction Team" för att stödja återuppbyggandet av landet. Tyvärr är detta team illa sedd i landet då man starkt misstror USAs avsikter med tanke på deras uppförande i jakten på folk. På vissa ställen i Afghanistan misstror man folk i uniform och vill inte ha med dessa att göra då man anser att de är alierade med de typer "som nyss slog slog sönder min ytterdörr och missaktade min kvinna" Det största hotet utgörs emellertid av ligor som är ledda av personer som ser sin ställning hotad av en demokratisering och däribland ingår de gamla talibanerna. Lars Ohly har delvis rätt.

Jag skulle vilja se en diskussion om ett större samanhang. Hur pass lätt blir det att rekrytera till missioner om svenska soldater förväntas att sätta livet till för att underlätta demokratisering i andra länder.

J.K Nilsson